41 ترفند برای استفاده بهتر از کنسول اکس باکس وان - قسمت اول

41 ترفند برای استفاده بهتر از کنسول اکس باکس وان - قسمت اول

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
6 سال و 11 ماه و 25 روز پیش

اکنون بیشتر از سه سال است که کنسول اکس باکس وان به بازار آمده و در این مدت، تغییرات زیادی کرده است و آپدیت‌های زیادی به خود دیده است.

عرضه کنسول اکس باکس وان S نیز موفقیت بزرگی برای مایکروسافت در سال 2016 بوده است و با توجه به عرضه پروژه اسکورپیو در اواخر سال 2017، به نظر آینده اکس باکس روشن است.

اما حاشیه‌های فراوان پیرامون این کنسول، ممکن است باعث شده باشند که بسیاری از توانایی‌های این کنسول، شناخته نشده باشند. این کنسول، نکات ریز و درشت فراوانی دارد که اغلب گیمرها، به آن‌ها توجه نمی‌کنند.

پس با هم نگاهی به 41 ترفند برای استفاده بهتر از کنسول اکس باکس وان می‌اندازیم.




1. چگونه کنسول اکس باکس وان را راه اندازی کنیم؟

نصب و راه اندازی یک کنسول، در گذشته کار ساده‌ای بوده است. کافی بود تا کابل‌های لازم را به کنسول خود وصل کنید و بازی کنید. اما راه اندازی کنسول جدیدی مثل اکس باکس وان کمی طول خواهد کشید.

هنگام راه اندازی کنسول اکس باکس وان جدید خود، ابتدا کابل‌های HDMI و برق را به کنسول وصل کنید و سپس آن را با زدن دکمه پاور روی کنسول، روشن کنید.

سپس دو باتری قلمی در کنترلر خود قرار دهید تا بتوانید از آن استفاده کنید. پس از روشن شدن کنسول، باید با نگه داشتن دکمه اکس باکس روی کنترلر، آن را به کنسول معرفی کنید. اگر این کار با موفقیت انجام شود، کنسول از شما می‌خواهد که دکمه A را فشار دهید. در غیر این صورت باید دکمه pair را در جلوی کنترلر را فشار داده و سپس دکمه pair را در گوشه چپ قسمت جلوی کنسول فشار دهید. با این کار، چراغ دکمه اکس باکس روی کنترلر و کنسول شما شروع به چشمک زدن می‌کنند و پس از پایان عملیات، ثابت می‌شوند.

سپس نوبت به مراحل راه اندازی کنسول می‌شود. پس از انتخاب زبان، کنسول از شما می‌خواهد تا به اینترنت متصل شوید که می‌توانید از یک کابل اترنت استفاده کنید یا به صورت بی‌سیم وصل شوید.

پس از انتخاب محل زندگی، نصب آپدیت‌ها و انتخاب منطقه زمانی، نوبت به تنظیمات پاور کنسول می‌رسد. گزینه Energy Saving، برق کمتری مصرف می‌کند، اما زمان روشن شدن کنسول افزایش یافته و نصب آپدیت‌ها، ممکن است مانع استفاده شما از کنسول شود. گزینه دیگر برق بیشتری مصرف کرده، اما سرعت روشن شدن کنسول بیشتر می‌شود و کنسول به صورت خودکار، آپدیت‌ها را در زمانی که کسی از کنسول استفاده نمی‌کند، نصب می‌کند.

سپس نوبت وارد شدن به یک اکانت مایکروسافت است. اگر دارای تگ اکس باکس، اکانت outlook، اکانت اسکایپ یا ویندوز فون هستید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، از شما خواسته می‌شود تا یک اکانت outlook ایجاد کنید. از اکانت outlook می‌توانید برای خرید از فروشگاه اکس باکس استفاده کنید.

کنسول اکس باکس وان، دارای سه گزینه برای وارد شدن به کنسول است. گزینه No Barriers مناسب خانه‌هایی است که بیش از یک استفاده کننده از کنسول دارند و احتیاجی به وارد کردن هیچ گونه رمزی نیست. گزینه Ask for My Passkey از شما درخواست می‌کند تا با وارد کردن یک رمز، وارد کنسول شوید و گزینه Lock it Down از شما می‌خواهد تا حتما از رمز اکانت مایکروسافت خود استفاده کنید. اگر شما تنها استفاده کننده از کنسول اکس باکس وان هستید، از گزینه دوم استفاده کنید.

سپس از شما پرسیده می‌شود که آیا مایل به وارد شدن فوری به اکانت خود هستید یا خیر. اگر تنها شما از کنسول استفاده می‌کنید، این گزینه را فعال کنید.

سپس نوبت به انتخاب ظاهر کنسول شماست. پس از انتخاب تگ و تصویر پروفایل، از شما درخواست می‌شود تا تم کنسول را انتخاب کنید.

پس از این کار، کنسول از شما می‌پرسد که آیا مایل به خرید اشتراک Xbox with Gold هستید یا خیر. اکانت Gold به شما اجازه می‌دهد تا از قابلیت آنلاین بازی‌ها استفاده کنید و هر ماه، بازی‌های رایگان دریافت کنید. اما اگر مهلت اکانت Gold شما به پایان برسد، بازی‌های رایگان خود را نیز از دست خواهید داد.

پس از یک ویدیوی کوتاه، شما سرانجام وارد کنسول خود می‌شوید و از صفحه پروفایل خود می‌تواند تگ و تصویر پروفایل خود را تغییر دهید و آواتار بسازید.

برای انجام بازی‌ها، می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه اکس باکس خریداری و دانلود کرده یا از دیسک برای نصب بازی‌ها استفاده کنید. دکمه خروج دیسک از کنسول، در کنار محل ورود دیسک قرار دارد و با فشردن آن، دیسک بازی شما از کنسول خارج می‌شود.

برای خاموش کردن کنسول می‌توانید دکمه پاور را روی کنسول فشار داده یا دکمه اکس باکس را روی کنترلر خود فشار دهید که بسته به تنظیمات شما، کنسول به حالت Sleep رفته یا کاملا خاموش می‌شود.

2. اسکرین شات بگیرید

در زمان عرضه، کنسول اکس باکس وان فاقد قابلیت اسکرین شات گرفتن از بازی‌ها بود. اما در ماه مارس 2015، این آپدیت به کنسول اضافه شد.

کافی است درون بازی، دکمه اکس باکس روی کنترلر را دوبار فشار داده و سپس با فشردن دکمه Y، اسکرین شات خود را ذخیره کنید. اگر از کینکت استفاده می‌کنید، با گفتن عبارت Xbox Take Screenshot، از بازی خود اسکرین شات بگیرید که شاید چندان سریع نباشد. توجه کنید که تنها درون بازی می‌توانید اسکرین شات بگیرید.




3. سرعت نصب بازی را افزایش دهید

اکثر بازی‌های اکس باکس نیازمند فرایند نصب روی هارد کنسول هستند، حتی اگر نسخه فیزیکی آن‌ها را خریده باشید. اما شما می‌توانید به این فرایند سرعت بدهید. اولین راه این است که اتصال کنسول از اینترنت را قطع کنید. می‌توانید کابل اترنت را از کنسول جدا کرده یا در تنظیمات، اتصال کنسول به اینترنت را قطع کنید. با این کار، نصب بازی بدون دانلود آپدیت‌ها انجام خواهد شد و پس از نصب بازی می‌توانید آن را دوباره به اینترنت متصل کنید.




راه دیگر، نصب بازی‌ها قبل از عرضه آن‌هاست. با این کار، هنگامی که سازنده بازی، محصول خود را برای دانلود قرار می‌دهد، شما می‌توانید آن را دریافت کنید و پس از عرضه رسمی بازی، آن را بازی کنید.

4. بازی‌های رایگان دریافت کنید

پروژه Spark، نام برنامه‌ای در کنسول اکس باکس وان است که به شما دسترسی رایگان به بازی‌ها را می‌دهد. این برنامه فعلا در حالت آزمایشی است و می‌توانید آن را بدون داشتن اکانت Gold دریافت کنید.

این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های مورد علاقه خود را ساخته و با دیگران به اشتراک بگذارند و هم اکنون، دارای مقدار زیادی بازی ساخته شده توسط کاربران مایکروسافت است.




همچنین، کاربران Gold می‌توانند بازی Killer Instinct را به صورت رایگان دریافت کنند و به صورت رایگان از مودهای Dojo، Survival، Versus و Practice، به همراه یک کاراکتر رایگان استفاده کنند. انتخاب کاراکتر به عهده بازی است و اگر مایل به انتخاب کاراکتر هستید، باید بازی را خریداری کنید.

5. اجرای خودکار فیلم‌ها را غیر فعال کنید

به صورت پیش فرض، اگر اپ بلوری را دانلود کرده باشید، کنسول اکس باکس وان شما، دیسک بلوری قرار گرفته در دستگاه را به صورت خودکار پلی خواهد کرد. اگر در میانه فیلم خود، دیسک را درآورید و دوباره آن را قرار دهید، فیلم شما از زمانی که آن را متوقف کرده بودید، پخش خواهد شد.

اگر مایل هستید که به صورت دستی دیسک خود را اجرا کنید، در تنظیمات کنسول به بخش Disc & Blu-ray بروید و تیک گزینه‌های Play Disc Automatically و Resume Playback را بردارید.




6. از گوشی هوشمند خود به عنوان کنترلر استفاده کنید

در ابتدا، شما باید اپلیکیشن SmartGlass را روی گوشی خود نصب کنید. دقت کنید که حتما نسخه مخصوص کنسول اکس باکس وان را نصب کنید. با نصب این اپلیکیشن، می‌توانید از گوشی هوشمند خود به عنوان کنترلر اکس باکس وان برای گشت و گذار در منوهای کنسول و استفاده از اینترنت بهره ببرید که بسیار ساده‌تر از کار کردن با خود کنترلر است. اپلیکیشن SmartGlass دارای محتوای اضافه برای بعضی بازی‌هاست و با آن می‌توانید به اچیومنت‌های خود نیز دسترسی داشته باشید.




7. از اسکایپ استفاده کند

هر چند که بسیاری از امکانات اپلیکیشن اسکایپ رایگان بوده، اما مایکروسافت به تازگی قابلیت چت تصویری گروهی را برای کنسول اکس باکس وان رایگان کرده است. پس شما با نصب اپلیکیشن اسکایپ می‌توانید با 9 نفر دیگر از دوستان خود با کیفیت 1080p، به چت تصویری بپردازید.

شاید جالب باشد که بدانید با گفتن عبارت xbox bing skype به دوربین کینکت خود، می‌توانید این اپلیکیشن را دانلود کنید.

8. ورزش کنید

اگر دارای اشتراک Gold کنسول اکس باکس وان هستید، می‌توانید با اپلیکیشن Xbox Fitness App را به صورت رایگان دریافت کنید و از ورزش‌های اولیه آن، با مربی‌گری جیلیان مایکلز، تریسی اندرسون و شان تی، تا 6 ماه به صورت رایگان بهره ببرید.

این اپلیکیشن از کینکت برای بررسی ضربان قلب، وضعیت ماهیچه‌ها و کالری‌های مصرف شده استفاده می‌کند و اطلاعات لازم درباره فرم و تناسب اندام شما ارائه می‌کند. پس از پایان دوره 6 ماهه رایگان این اپلیکیشن، باید برای استفاده از آن پول بپردازید که البته اشتراک آن، از عضویت در باشگاه ورزشی ارزان‌تر است و مجبور نیستید خانه را ترک کنید!

9. مکان دکمه‌های خود را تغییر دهید

اگر به هر دلیل با وضعیت دکمه‌های کنترلر خود راحت نیستید، می‌توانید عملکرد آن‌ها را تغییر دهید تا برای مثال، دکمه A، عملکرد دکمه X را داشته باشد. برای این کار کافی است که در بخش تنظیمات کنسول، به قسمت Button Mapping بروید. این قسمت برای کنترلر Elite اکس باکس وان طراحی شده اما برای تمام کنترلرها قابل اجراست.

شما در این بخش می‌توانید عملکرد دکمه‌ها، مقدار لرزش کنترلر و حساسیت آنالوگ‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید.




10. بازی‌های خود را استریم کنید

اپلیکیشن Twitch کمی دیرتر از پلی استیشن 4، برای کنسول اکس باکس وان عرضه شد. شما با این اپلیکیشن می‌تونید بازی‌های خود را ضبط کنید و یا به صورت زنده آن‌ها را استریم کنید. همچنین، نسخه اکس باکس وان این اپلیکیشن، به شما اجازه می‌دهد تا استریم دیگر پلتفرم‌ها را نیز تماشا کنید.

11. از راهنمای مدیای اکس باکس استفاده کنید

اگر به جای بازی کردن به تماشای فیلم و تلویزیون علاقه دارید، اما یک کنسول اکس باکس وان خریده‌اید، این کنسول آرشیو مناسبی از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی دارد و به شما در انتخاب برنامه مورد علاقه‌تان کمک می‌کند.

همچنین، اگر مایل به تماشای برنامه به خصوصی هستید، می‌توانید نام آن را به کینکت بگویید تا آن را برای شما پیدا کند. برای مثال، اگر عبارت Xbox Bing House of Cards را بیان کنید، این سریال از طریق اپلیکیشن Netflix به نمایش در می‌آید.




12. هنرنمایی‌های خود را ضبط کنید

اگر در Battlefield 1 استریک زده‌اید یا در Skyrim به صحنه جالبی برخورد کرده‌اید، می‌توانید آن را ضبط کنید. با گفتن عبارت Xbox Record That به دستگاه کینکت خود، می‌توانید 30 ثانیه آخر بازی خود را ضبط کنید.

همچنین، می‌توانید با گفتن عبارت Xbox Snap Game DVR، می‌توانید کنترل پنل ضبط بازی را احضار کرده و تا 5 دقیقه از بازی خود را ذخیره کنید.



13. ویدیوهای خود را آپلود کنید

پس از ضبط بازی‌های خود، می‌توانید آن‌ها را از طریق یوتیوب به اشتراک بگذارید. اپلیکیشن یوتیوب را در کنسول خود راه اندازی کرده، گزینه Upload را زده و ویدیوهای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از انتخاب نام و آپلود، شما یک لینک برای مشاهده، ویرایش و اشتراک ویدیوی خود دریافت می‌کنید. همچنین، می‌توانید ویدیوهای خود را درون استودیو اکس باکس آپلود کنید یا آن‌ها را در اکانت OneDrive خود ذخیره کنید.

14. از کینکت به درستی استفاده کنید

برای آنکه کینکت بتواند فرمان‌های صوتی شما را به درستی دریافت کند، باید حتما به صورت مستقیم به آن نگاه کرده و صحبت کنید. با این کار، کینکت دهان شما را شناسایی کرده و میکروفون این دستگاه، روی شما زوم می‌کند و صداهای پس زمینه را نادیده می‌گیرد. همچنین، اگر شما مشغول حرف زدن با فرد دیگری هستید و به کینکت نگاه نمی‌کنید، این دوربین متوجه می‌شود و حرف‌های شما را نادیده می‌گیرد.




15. فرمان‌های صوتی را یاد بگیرید

ساده‌ترین و پرکاربردترین و مفیدترین فرمان صوتی اکس باکس، Xbox Select است. با این کار، کنسول شما فورا لیستی از فرامین صوتی که ممکن است استفاده کنید، ظاهر می‌کند. اگر فرمان صوتی خاصی را فراموش کرده‌اید، کافی است از این فرمان استفاده کنید.


در قسمت دوم این مقاله، به دیگر ترفندهای استفاده از کنسول اکس باکس وان می‌پردازیم.

برچسب ها: کنسول اکس باکس وان
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.