10 بازی در سال 2019 که بهترین داستان را داشتند

10 بازی در سال 2019 که بهترین داستان را داشتند

مجید ارغوانی مجید ارغوانی
4 سال و 1 ماه و 12 روز پیش

2019 به پایان رسیده و حالا وقت آن است که به عقب بنگریم و بهترین اتفاقات سال را مرور کنیم. تعداد زیادی بازی خوب در سال 2019 عرضه شدند، اما تنها تعداد انگشت شماری از آن‌ها به لطف متن درخشان بالاتر از بقیه قرار می‌گیرند. بازی‌ها با روایت‌های قدرتمند -از نقش آفرینی علمی تخیلی‌ای همچون بازی The Outer Worlds گرفته تا بازی Gears 5- هنوز هم بین بازی‌کنندگان طرفدار دارند.

داستان‌ها طرح و اندازه به خود می‌گیرند و راه‌های زیادی برای روایت آن‌ها وجود دارد. ضمن به خاطر داشتن این نکته، این 10 بازی از نظر ما بهترین داستان را در میان بازی‌های سال 2019 داشته‌اند.

 

بازی The Outer Worlds

بازگشت استودیو آبسیدیان به دنیای نقش‌آفرینی بازگشت باشکوهی است. شخصیت‌پردازی و روایت قابل تاملی که بر اساس تصمیمات بازی‌کننده تغییر و توسعه پیدا می‌کند تا کلونی Halycon شکل بگیرد. بازی The Outer Worlds از یک مکانیک خلق شخصیت برخوردار است که به بازی‌کننده اجازه می‌دهد یک قهرمان (یا ضدقرمان) بسازد و با آن همه‌ی جزئیات دنیاهای بزرگ و کوچکی که آبسیدیان خلق کرده را با تمام زیبایی‌هایشان کشف کند. زیبایی The Outer Worlds از آن‌جا می‌آید که این بازی بازی‌کننده را در تصمیم‌هایش کاملا آزاد می‌گذارد. بنابراین، شما می‌توانید در این بازی کاملا بی‌رحم و آتش به اختیار باشید و یا با همه‌ شخصیت‌های بازی دوست شوید و آدم محبوبی شوید. اگرچه داستان بازی آن‌چنان طولانی نیست، چیزهای زیادی در بازی وجود دارند و بازی‌کنندگان می‌توانند مراحل اصلی و فرعی بازی را با ریتم دلخواه خودشان دنبال کنند. یکی از آن‌ها حتی با تمام کردن بازی در 12 دقیقه، سازندگان بازی را هم به تحسین واداشت!

 

جذابیت اصلی The Outer Worlds اما در همراهان شما است. در بازی شش شخصیت حضور دارند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان همراهان خود برگزینید. هر کدام از آن‌ها یک ماموریت مخصوص به خود دارند که اجازه می‌دهد به وسیله‌ آن، همراه خود را بشناسید. هر بار می‌توانید دو همراه را با هم در کنار خود داشته باشید و هر کدام از این شخصیت‌ها آن‌قدر حرف برای زدن دارند که هر بار که برای ماموریتی به همراه آن‌ها به کلونی می‌روید، گفتگوهای طولانی گاه خنده‌دار و گاه با احساسی را خواهید شنید. شخصیت‌های همراه و ماموریت‌هایشان این بازی را به اندازه‌ قابل توجهی ارتقا داده‌اند، اگرچه تعداد پایان‌های بسیار بازی به تنهایی چند مرتبه تکرار آن را تضمین کرده بود. اما حتی بعد از چند بار تمام کردن بازی، همچنان ترکیب‌های جدیدی از همراهان را برای تجربه کردن دارید، که بازی The Outer Worlds را به یک تجربه‌ شگفت‌آور روایت‌محور که قطعا ارزش پول و وقت شما را دارد تبدیل می‌کند.

 

بازی Fire Emblem: Three Houses

مجموعه بازی‌ Fire Emblem در مقایسه با دیگر مجموعه‌های نینتندو، خاص‌پسند و متفاوت محسوب می‌شود. تا پیش از بازی Fire Emblem: Awakening این بازی‌ها معمولا گیمرهای معمولی و غریبه‌ها را به سختی مجازات می‌کرد و تقریبا برای آن‌ها قابل بازی نبود. بنابراین در میان گیمرهای غربی طرفداران چندانی نداشت. با این حال، پس از Awakening نینتندو این مجموعه را به چیزی که هم طرفداران سرسخت و هم تازه‌واردها قادر به لذت‌بردن از آن باشند تبدیل کرد. بازی Fire Emblem: Three Houses شاید درک شده‌ترین بازی این مجموعه پس از این اتفاق باشد، چرا که بهترین بخش‌های بازی‌های قبلی مجموعه را با خود آورده و یک روایت حیرت‌انگیز و چندلایه مملو از شخصیت‌های عمیق و پیچیده را تعریف می‌کند. بازی‌کنندگان یکی از سه خاندان را انتخاب می‌کنند تا با رهبری آن‌ها و آموزش شاگردان و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها در حین کشف و تجربه‌ یک ماجرای پیچیده در Garreg Mach Monastery از بازی لذت ببرند.

آن‌چه این بازی را جذاب و قدرتمند می‌کند، این است که هر یک از این خاندان‌ها چه در زمینه‌ گیم‌پلی و چه در زمینه‌ی داستان، تجربه‌ی کاملا متفاوتی را به همراه می‌آورد. اگرچه رفتارهای ابتدایی مشابه به هم هستند، هر کدام از این خاندان‌ها بعد از گذشت پنج ساله‌ ناگهانی زمان در بازی بسیار متفاوت می‌شوند. پیش از این اتفاق، بازی‌کنندگان داستان را از زوایای مختلف می‌بینند و اطلاعات را از رهبران هر خاندان دریافت می‌کنند، اما بازی به طور قطع در نیمه‌ی دوم خود می‌درخشد. هر بار بازی کردن بازی Fire Emblem: Three Houses تقریبا 40 ساعت به طول می‌انجامد، اما اگر بازی‌کننده بخواهد می‌تواند به یک تجربه‌ طولانی‌تر هم تبدیل شود. پس از تمام کردن یک دور بازی، بازی‌کننده چاره‌ای جز آغاز کردن مجدد آن با یک خاندان دیگر برای پی بردن به تفاوت‌ها نخواهد داشت.در مجموع چهار مسیر متفاوت برای تجربه‌ بازی وجود دارد، که هر کدام تفاوت‌های بسیار مشخصی با دیگری دارند و به اندازه‌ی خود ارزش تجربه را خواهند داشت.

 

بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

اگرچه یکی از باورنکردنی‌ترین اتفاقات سال 2019 است، بازی Star Wars Jedi: Fallen Order یکی از بهترین بازی‌های مجموعه استار وارز در چند سال گذشته است. بازی جدید استار وارز که توسط استودیوی Respawn Entertainment ساخته شده است، داستان کل کستیس (Cal Kestis) که یک Jedi Padawan است که به خاطر Jedi Purge مجبور شده مخفی شود را دنبال می‌کند. آن‌چه در ادامه اتفاق می‌افتد شاید یکی از بهترین، روایت‌های استاروارز است که طرفداران در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند. Fallen Order گیم‌پلی چالش‌برانگیز اما به شدت سرگرم‌کننده‌ای را با شخصیت‌پردازی منحصر به فرد خود ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای خلق کند که حقیقتا به بازی‌کنندگان اجازه می‌دهد طعم فانتزی‌های Jedi خود را همراه با مجموعه‌ی فراموش نشدنی شخصیت‌های بازی بچشند.

Fallen Order وقتی شخصیت‌هایش را در کنار هم قرار می‌دهد به اوج می‌رسد. اگرچه Cal یک داستان فوق‌العاده از کشف و شهود دارد، شخصیت‌های مکمل نیز از آرک‌های شخصیتی قابل تاملی برخوردارند. برخی از شخصیت‌های فرعی این بازی به خاطر نویسندگی بی‌نظیر ری‌سپاون به بهترین شخصیت‌های سال 2019 تبدیل شدند. بازی Fallen Order طرفداران مجموعه را در چند صحنه‌ کلیدی حیرت‌زده می‌کند و حتی رازهایی را برملا می‌کند تا طرفداران قدیمی استار وارز را تا مدت‌ها غافل‌گیر باقی خواهند گذاشت. این بازی یکی از بهترین‌های استار وارز در چند سال اخیر است، هم به خاطر گیم‌پلی و هم به خاطر روایتش.

 

بازی Call of Duty: Modern Warfare

بعد از نبود بخش داستانی در بازی Call of Duty: Black Ops 4 اکتیویژن، استودیوی اینفینیتی وارد با بازی Call of Duty: Modern Warfare یک بازگشت رویایی را رقم زد. جنگاوری نوین یک ریبوت از این خط داستانی بازی‌های مجموعه ندای وظیفه است، که یک بخش داستانی هیجان‌انگیز و بسیار درگیرکننده دارد. داستان بازی چند روایت متفاوت را دنبال می‌کند که در مقاطعی غیرمنتظره و عجیب به هم مرتبط می‌شوند. اجرای بازیگران به خوبی شخصیت‌ها را باورپذیر ساخته و گرافیک خیره‌کننده‌ بازی موجب افزایش میزان واقع‌گرایی و وحشت‌آور شدن جنگِ درجریان می‌شود. داستان بازی Modern Warfare به موضوع بحث برانگیز طبیعت واقعی جنگ می‌پردازد و برای اولین بار بعد از سال‌ها، یک بار دیگر احساس می‌کنید که ندای وظیفه یک بازی جنگی واقعی است.

 

بازی Metro Exodus

تعداد کمی بازی وجود دارند که اتمسفری به گیرایی و نفس‌گیری بازی‌های مجموعه‌ Metro داشته باشند. Metro Exodus هم از این قضیه مستثنی نیست، اما از چند جهت حساب خود را از بازی‌های قبلی‌ مجموعه جدا می‌کند. یکی از این موارد، خروج از تونل‌های تاریک مترو و تبدیل شدن به یک بازی نیمه جهان-باز است که به بازی‌کنندگان اجازه‌ی بیشتر آشنا شدن با دنیای بیرون را می‌دهد. بازی‌کنندگان «آرتیوم» را در مسیر جستجوی حقیقت به دنبال پیدا کردن یک سیگنال رادیویی مرموز هدایت می‌کنند. روایت بازی Metro Exodus یکی از چند وجه آن است. جستجوی آرتیوم برای حقیقت و خطراتی که او را در این راه تهدید می‌کند بسیار نفس‌گیر هستند، اما حرکت در بازی گاه با استفاده‌ استثنایی بازی از اتمسفر و تنش این روند را کند می‌کند تا ترس انداختن در دل بازی‌کننده، بازی را بسیار خطرناک‌تر از آن‌چه به نظر می‌رسد پیش ببرد. Metro Exodus دارای چند پایان متفاوت هم هست، بنابراین بازی‌کنندگان شاید بخواهند پس از تمام کردن یک باره‌ی بازی به دنیای پساآخرالزمانی ترسناک آن بازگردند و روسیه را یک بار دیگر با تصمیمات دیگری تجربه کنند.

 بازی Devil May Cry 5

طرفداران قدیمی بازی Devil May Cry احتمالا با مشاهده‌ نویسندگی این بازی غافل‌گیر خواهند شد. در یک مجموعه که با روایت‌های متقاطع خود معروف است، بازی Devil May Cry 5 در هر حال موفق می‌شود چند خط داستانی متفاوت از مجموعه‌ 18 ساله را در کنار هم قرار دهد و یک پایان راضی کننده را خلق کند، بدون این‌که به شخصیت خاصی بیش از حد بها داده باشد. حتی شخصیت تازه‌وارد این بازی یعنی V هم با دقت و ظرافتی مثال زدنی نوشته شده تا به خوبی در میان دیگر شخصیت‌های دوست‌داشتنی بازی قرار بگیرد تا طرفداران بتوانند او را دوست داشته باشند. اگر بازی Devil May Cry 5 بیشتر به خاطر گیم‌پلی هیجان‌انگیز و نبرد با باس‌فایت‌های خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود، موفق شده داستانی را روایت کند که تنها با گیم‌پلی تاثیرگذارش بهبود یافته است.

 

بازی Days Gone

پس از چند بار تاخیر در روند ساخت این بازی، استودیو Bend سونی بالاخره بازی Days Gone را منتشر کرد. یک بازی روایت‌محور تک‌نفره‌ دیگر برای پلی استیشن 4. کاربران پلی استیشن 4 با عناوینی همچون بازی The Last of Us ، بازی God of War و بازی Horizon: Zero Dawn انتظار بسیار بالایی از عناوین داستانی دارند. آن‌چه استودیوی Bend سونی به این مجموعه اضافه کرده است، اگرچه در ابتدای عرضه عملکردی که طرفداران انتظار داشتند را نشان نداد، اما در روایت و داستان‌پردازی یکه‌تاز ظاهر شد. به همین خاطر است که بازی Days Gone در کنار دیگر عناوین انحصاری موفق پلی استیشن 4 قرار می‌گیرد. خارج از یک روایت درگیرکننده درباره از دست دادن، کشف و زنده ماندن در یک دنیای پر از زامبی، بازی Days Gone به زندگی یک ولگرد ورود می‌کند که جنبه‌های مختلف شخصیت و داستان گذشته‌اش همزمان با پیشرفت داستان به آرامی روایت می‌شود.

بازی Days Gone روش منحصر به فردی برای روایت داستان خود را پیش می‌گیرد. در حالی که ماموریت‌ها برای انجام دادن وجود دارند، لزومی بر تجربه‌ پشت سر هم آن‌ها نیست. در عوض، بازی‌کنندگان با مضامین فراگیر مواجه می‌شوند و ماموریت‌ها در ادامه این داستان‌های طولانی‌تر را از نظر می‌گذرانند. همچنان که بازی‌کنندگان ماموریت‌های بیشتری را تجربه و تکمیل می‌کنند، می‌توانند آموختن درباره دار و دسته‌ Deacon و یا عشق سابقش را آغاز کنند. رفته رفته خطوط داستانی بیشتر شروع می‌شوند و دیدن شکل گیری این ایده‌های بلند پروازانه، نشان می‌دهد که متن بازی Days Gone چه قدرتی دارد. امیدواریم که این سبک روایی در بازی Days Gone 2 هم دیده شود.

 

 بازی Control

 از استودیوی سازنده بازی‌ Alan Wake و بازی Max Payne بازی Control سر زده است. جدیدترین ساخته‌ استودیوی رمدی (Remedy Entertainment) که در آن بازی‌کنندگان در نقش «جسی فیدن» که خود را ناگهان در جایگاه مدیر اداره Federal Bureau of Control می‌یابد و وظیفه دارد مقر اصلی آن‌ها یعنی The Oldest House را از نیروهای ناشناخته پس بگیرد. داستان جسی، مشکلات او، گذشته‌اش و موقعیت‌هایی که او را به یکی از بهترین شخصیت‌های زن بازی‌های 2019 تبدیل می‌کنند، داستان او در بازی کنترل را نیز بسیار عالی کرده‌اند. داستان جسی همزمان با نبرد او با نیروهای فراطبیعی در Oldest House کم‌کم برملا می‌شود و تعامل او با دیگر بازماندگان در این ساختمان، داستان او را واقعا متفاوت و آن را به یکی از منحصر به فردترین و بهترین روایت‌های سال تبدیل می‌کند. 

 

بازی Disco Elysium

این‌که بگوییم Disco Elysium یکی از بهترین غافل‌گیری‌های سال 2019 بود، شاید کمی اجحاف در حق آن به نظر برسد. این بازی یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سال 2019 بود و کاملا استحقاقش را داشت. این بازی نکات برتر و برجسته‌ بسیاری از بازی‌های نقش آفرینی کامپیوتر مثل بازی Baldur’s Gate و بازی Divinity: Original Sin 2 را در خود تجمیع کرده و برخی از ویژگی‌های آن‌ها مثل مبارزات نوبتی و فانتزی را هم از قلم انداخته است. در عوض، بازی‌کنندگان در نقش کاراگاه مستی که حافظه‌اش را از دست داده و باید تکه‌های پازل داستان خود را کنار هم قرار دهد تا معمای جنایت‌های شهر را حل کند قرار می‌گیرند. فرهنگ قدیمی با تکنولوژی جدید پیوند می‌خورد و بازی‌کنندگان باید آن‌چه در این دنیای عجیب اما عاشقانه به وقوع می‌پیوندد را در کنار هم قرار دهند.

بازی Disco Elysium با روایت قدرتمندی که با شخصیت‌پردازی فوق‌العاده آمیخته شده خود را مطرح می‌کند. این بازی یکی از برندگان مراسم Game Awards 2019 بوده و جایزه‌ بهترین روایت و نیز بهترین بازی مستقل را با خود به خانه برده است. داستان بازی در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، یک جسد پیدا شده و بازی‌کننده باید تکه‌های پازل معمای این قتل را با استفاده از مکانیک‌های اصولی نقش آفرینی‌های کامپیوتری کنار هم قرار دهد. دیالوگ‌ها و مهارت‌ها تقریبا همه‌ی اجزاء بازی را کنترل می‌کنند، اما روایت و طراحی بازی Disco Elysium است که آن را از دیگر عناوین متمایز می‌سازند. بازی در این وجهه شبیه به هیچ بازی دیگری نیست. بازی‌کنندگان در مسیرهای متفاوتی که ذهن آشفته‌ کاراگاه آن‌ها را شکل می‌دهد می‌توانند از طرق مختلفی امتیاز به دست آورند، که باعث شده تقریبا بی‌نهایت امکان برای لذت‌بردن از بازی وجود داشته باشد. لحن بازی و گیم‌پلی بیش از حد لازم درگیرکننده هستند تا ساعات زیادی که بازی‌کننده به بازی اختصاص می‌دهد نیز تضمین‌شده باشد.

 

بازی Gears of War 5

بازی Gears 5 یکی از بزرگ‌ترین عناوین منتشر شده در سال 2019 بود. این بازی که نمره‌های بالایی از منتقدان گرفت، به خاطر گیم‌پلی پر از اکشن خود و داستان‌پردازی کم‌نقصش مورد ستایش قرار گرفته و به یکی از بهترین عناوین این مجموعه نیز تبدیل شده است. همان‌طور که بسیاری از طرفداران انتظار داشتند، این بازی به خوبی به برخی از شخصیت‌های اصلی سری مخصوصا Kait و Del می‌پردازد، و بازی‌کنندگان معمولا با دیدن صحنه‌هایی از داستان بین مبارزات پر زد و خورد و معماهای جدی شگفت‌زده می‌شوند. کمپین داستانی بازی را می‌شود با حداکثر سه نفر بازی کرد. در مجموع، بازی Gears 5 یک بازی خیره‌کننده با داستانی است که بر همه‌ طرفداران گیرز چه جدید و چه قدیمی تاثیر می‌گذارد.

 

 

برچسب ها: 10 برتر
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.