مقایسه بازی Fortnite و Apex Legends

مقایسه بازی Fortnite و Apex Legends

محمدجواد عبداللهی‌ پور محمدجواد عبداللهی‌ پور
5 سال و 1 ماه و 25 روز پیش

بعد از عرضه شکوهمند بازی Apex Legends و رقابتش با بازی Fortnite باید بررسی کنیم که کدام بازی را به دیگری ترجیح می‌دهیم.


سازندگان بازی Apex Legends در استودیو Respawn، اعلام کردند که در اولین آخر هفته انتشار بازی، شاهد هجوم ۲۵ میلیون هوادار به سرور‌های بازی بودند. این تعداد از بازیکن آنقدر زیاد بود که سرور‌های بازی دچار مشکل نیز شدند. این مسئله نشان دهنده محبوبیت بالا عناوین بتل رویال در سرتاسر جهان است. البته اگر از رایگان بودن برخی از این عناوین چشم پوشی کنیم. در نهایت باید اغراق کنیم که هجوم بازیکنان، اصلا اتفاقی طبیعی نبوده و یک رخداد خاص محسوب می‌شود.




اگر بخواهیم ابتدا به بازی Apex Legends بپردازیم، اولین چیزی که ذهنمان را مشغول می‌کند، قدرت عنوان جدید اول شخص بتل رویال، استودیو Respawn، در جمع آوری بازیکنان بود. بعد از این رخداد، بسیاری از بازیکنان حدس زدند که اتفاق بزرگ بعدی در زندگیشان، همین عنوان جدید باشد، چرا که با این کار، جا بر پای عناوین شناخته شده‌ای چون Fortnite و PlayerUnknown's Battlegrounds گذاشت، آن هم در مدت زمانی بسیار کوتاه. هنرنمایی Apex Legends در این میان،‌ آنقدر به چشم آمد، که سازندگان در Epic اولین Battle Pass رایگان را برای بازی Fortnite اجرا کردند. قطعاً این حرکت بخاطر خطری بود که سازندگان پر طرفدارترین بازی ویدئویی جهان آن را از جانب Apex Legends حس کردند و تصمیم گرفتند تا کمی از سود کلانشان را برای حفظ محبوبیت بازی ببخشند. همانطور که متوجه شدید، سازندگان در Epic Games بسیار باهوش هستند، چرا که با رایگان کردن Battle Pass دوباره توجه‌ها را نسبت بازی موفقشان جلب کردند. این کار جواب داد و شلوغ ‌ترین روز عادی (بدون وجود رویداد خاص) بازی فورتنایت را در سه شنبه هفته گذشته، شاهد بودیم.


همه مشاهده کردیم که با وجود هجوم میلیونی بازیکنان به سرور‌های بازی Apex Legends، باز هم بازی محبوب Fortnite بود که توانست رکورد جمع آوری بیشترین بازیکن در ماه فوریه را از آن خود کند. همینجاست که سوالی اساسی برای ما دوست داران بازی‌های بتل رویال پیش می‌آید. با وجود این که هر دو بازی بسیار موفق هستند، بهتر است کدام را انتخاب کنیم؟ هر دو بازی رایگان هستند، هردو از طریق خرید‌های درون برنامه‌ای درآمد کسب می‌کنند و هر دو از یک فرمول در سبک بتل رویال بهره می‌برند. همین مسئله باعث شد تا در این مقاله تفاوت‌های دو عنوان را با هم بررسی کنیم. در ادامه مقاله می‌توانید به راحتی تمامی تفاوت‌ها و شباهت‌های هر دو بازی محبوب را ببینید و سپس خودتان تصمیم بگیرید که چه عنوانی را بیشتر دوست دارید و بفهمید که کدام یک برای شما ساخته شده است. با ما همراه باشید.




طرفدار کدام هستید، چشم یا دوربین؟

اولین و واضح ترین تفاوت میان بازی‌های ایپکس لجندز و فورتنایت در زاویه‌ای که برای گیم پلی از آن بهره می‌برند است. بازی ایپکس یک عنوان اول شخص است و تمامی حرکاتتان به غیر از پایین پریدن از کشتی پرنده، با زاویه اول شخص دنبال می‌شود. این در حالی است که بازی فورتنایت یک عنوان تمام سوم شخص است و همیشه می‌توانید تمام حرکات و لباس‌های شخصیتتان را ببینید.


همین مسئله یک تفاوت جدید دیگر هم به وجود می‌آورد. در بازی ایپکس لجندز شما فقط دست‌های شخصیتی که کنترل می‌کنید و اتفاقات رو به رویتان را شاهد خواهید بود، اما در بازی فورتنایت با وجود زاویه سوم شخصی که دارد، می‌توانید مقداری هم پشت مسیری که طی می‌کنید را مشاهده کنید، این حالت بخاطر فاصله‌ای که دوربین از شخصیت اصلی دارد پیش می‌آید.



ارتش یکنفره یا تشکیل تیم؟

برخلاف تمامی عناوین بتل رویالی که می‌شناسیم، بازی Apex Legends به شما اجازه نمی‌دهد تا به تنهایی وارد یک مبارزه سخت شوید. برای تجربه یک دست بازی خوب، باید به همراه دو بازیکن دیگر یک تیم سه نفره تشکیل دهید و سپس برای بقا در مقابل 20 تیم سه نفره دیگر، بجنگید. به طور کلی، این یک حالت جدید است و پتانسیل زیادی را برای بازی ایجاد می‌کند چرا که شما نیاز دارید برای رسیدن به پیروزی به بهترین شکل ممکن با دیگر اعضا تیم همکاری کنید. همانطور که در مقالات قبلی و رونمایی بازی بررسی کردیم، یکی از دلایل اصلی محبوبیت بازی همین اجبار به همکاری است.


در اینجا نباید یادمان برود که بازی فورتنایت را هم می‌توان به صورت تیمی بازی کرد. اما با این وجود باز هم می‌توانید تنهایی وارد بازی شوید و در مقابل 99 نفر دیگر برای بقا تلاش کنید. اگر بخواهیم منطقی باشیم باید قبول کنیم که بسیاری از بازیکن‌ها هنگامی که به تنهایی بازی می‌کنند می‌توانند بهتر نقشه بچینند و گهگاهی اصلا نیاز به کمک نخواهند داشت. در هر حال هر دو حالت در این عنوان وجود دارد و می‌توانید حتی به حالت 50 در مقابل 50 هم روی بیاورید و در یک تیم بسیار بزرگ قرار بگیرید.



شخصیت‌ها

جاه‌طلبی بزرگ بازی Apex Legends در سبک بتل رویال، اضافه کردن شخصیت‌های ماندگار بود. در ابتدا هر بازی، باید از بین هشت شخصیتی که وجود دارد یکی را بر اساس علاقه و نیاز تیم انتخاب کنید. هرکدام از این شخصیت‌ها قابلیت‌های خاص خود را دارند، همانطور که در مقاله معرفی شخصیت‌ها اشاره کردیم، این حالت بسیار به بازی Overwatch شباهت دارد و شما برای یک انتخاب باید بیشتر به فکر صلاح تیم باشید تا علاقه‌تان. قابلیت خاص این شخصیت‌ها می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند. رمز موفقیت در بازی استفاده چند قدرت خاص به صورت همزمان و ادغام آن‌ها با یکدیگر است. یک تیم هماهنگ می‌تواند به خوبی این حالت را پیاده کند و این نشان دهنده مهارت است.


همانند تمامی عناوین بتل رویال، شخصیت‌های Apex Legends هم بدون داشتن هیچ سلاح و تجهیزاتی به زمین فرود می‌آیند. این حالت برای بازی فورتنایت هم صدق می‌کند، اما یک چیزی اینجا کم است. بازی فورتنایت هیچ شخصیت خاصی ندارد و با توجه به این موضوع هیچ قابلیت خاصی نیز در بازی وجود نخواهد داشت. بنابر این، حالت خاص همکاری در تیم‌های این بازی به وجود نخواهد آمد، ‌چرا که شما با شخصیت‌هایی که فقط ظاهر متفاوتی دارند و قدرت خاصی جز یک کلنگ ندارند، نمی‌توانید مکمل هم تیمی‌تان باشید.



مهارت عجیب ساخت و ساز

بهتر است برای این بخش کمی به عقب برگردیم و دلیل خاص بودن بازی فورتنایت را بررسی کنیم. در این عنوان برای اولین بار شاهد یک حالت خاص بودیم که حالا آن را با نام ساخت و ساز در بازی می‌شناسیم. همین قابلیت بود که فورتنایت را از سایر بتل رویال‌ها جدا می‌کرد. همانطور که اشاره کردیم، قابلیت خاص در بازی فورتنایت کلنگتان است، اهمیت از بین بردن درختان،‌ ماشین‌ها، ساختمان‌ها و سنگ‌های موجود در بازی، با هدف جمع آوری مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز در بازی بسیار زیاد است. جمع آوری این مصالح به شما قدرتی خاص می‌دهد، قدرت ساختن دیوار، سقف، کف و پله که به طور قطعی برای بقا بسیار ضروری هستند. با داشتن مهارت ساخت و ساز می‌توانید برای خودتان برتری ایجاد کنید و یا در لحظه آخر شرایط را برای رقیبتان دشوار کنید و حتی در مواقعی پا به فرار بگذارید.


متاسفانه یا خوشبختانه، در بازی Apex Legends هیچ ساخت و سازی وجود ندارد، از طرفی خوب است چرا که بسیاری از بازیکنان قابلیت ساخت و ساز در بازی فورتنایت را با تلاش زیاد هم یاد نمیگیرند و حالا بازی Apex Legends یک شانس جدید برای این سری از بازیکنان خواهد بود. همانطور که ساخت و ساز در فورتنایت یک مهارت است، بازی کردن با شخصیت‌های مختلف و استفاده از قدرت‌های خاص آن‌ها در جای مناسب، در بازی Apex Legends هم بی شک یک مهارت خواهد بود.



تخریب پذیری محیط

همانطور که اشاره کردیم، برای ساخت و ساز نیاز به مصالح دارید و این مصالح با تخریب به دست خواهند آمد. اما مسئله بعدی در اینجا همین است، تخریب پذیری محیط. در بازی فورتنایت شاهد این هستیم که تقریباً همه چیز قابل تخریب است. از خانه‌های پیش ساخته‌ای که ابتدا برای گشت و گذار به داخلشان می‌روید تا ساخت و ساز‌هایی که خودتان انجام می‌دهید، همه را می‌توانید از بین ببرید. همین موضوع می‌تواند به شما قابلیت‌هایی خاص را ارائه کند. همانطور که تیراندازی به سایر بازیکن‌ها در فورتنایت موثر است، تخریب محیط امنشان هم موثر خواهد بود. بسیاری از بازیکنان از محیط‌ها بالا می‌روند یا یک برج می‌سازند و بر روی آن پادشاهی می‌کنند. در این نقطه از بازی، علاوه بر این که امکان شلیک کردن برایتان وجود دارد، می‌توانید به راحتی محیط زیر پایشان را تخریب کنید و سقوطشان را نظاره کنید. خاصیت‌های تخریب پذیری محیط را اینگونه به سادگی می‌توان بررسی کرد.


اما این حالت در بازی Apex Legends بسیار کم دیده می‌شود، محیط بازی را می‌توان تقریبا فاقد قابلیت تخریب پذیری دانست. حتی کوچک ترین چیز‌هایی که در نظرمان مسخره می‌آیند هم بسیار مقاوم هستند و تخریب نخواهند شد. تنها چیزی که در بازی قابل تخریب است در‌های ورودی خواهند بود. علاوه بر این که می‌توانید این درها را با یک ضربه نزدیک بازکنید، می‌توانید آن‌ها را منفجر کنید و یک بازیکن کمینکار را در پشت در رویت کنید.



آزادی در حرکات و برتری‌های آن

باز هم قابلیت ساخت و ساز بازی فورتنایت باعث یک تفاوت بزرگ بین دو عنوان می‌شود، همانطور که مشاهده کرده‌اید در فورتنایت می‌توانید با ساخت و ساز ‌های خوب به راحتی برای خود برتری بسازید، از زمین فاصله بگیرید تا دید بهتری داشته باشید، دشمنانتان را با ساخت یک پل معلق دور بزنید و یا آنقدر بالا بروید تا با چتر مسافت زیادی را طی کنید. مقدار آزادی حرکت در بازی فورتنایت چشم گیر است و همین موضوع می‌تواند دلیل دیگری باشد که بازی را از سایر عناوین بتل رویال جدا می‌کند.


اما در بازی Apex Legends هم روش‌های جدیدی برای ایجاد آزادی حرکت شاهد هستیم. اگر به زمین مبارزه در بازی Apex Legends نگاهی بی‌اندازیم، متوجه می‌شویم که این زمین با پستی و بلندی‌های زیادی همراه است و همین حالت می‌تواند به شما برتری مورد نیاز از طریق محیط را بدهد. شما نمی‌توانید با ساخت و ساز بالا بروید، اما روش‌های زیاد و جالبی برای بالا رفتن و به دست آوردن یک موقعیت خوب وجود دارد. می‌توانید به راحتی لبه‌ها را بگیرید و کم کم بالا بروید، علاوه بر آن اکثر شخصیت‌های بازی قابلیت بالا رفتن از دیواری که دوبرار قدشان است را دارند و این حالت بالا رفتن را حتی آسان‌تر هم می‌کند. علاوه بر این قابلیت‌ها که شامل تمامی قهرمان‌ها می‌شود، شخصیت Pathfinder را نیز در بازی شاهد هستیم،‌ که با یک قدرت معمولی می‌تواند بالا برود و با قابلیت آلتیمیتش می‌تواند کل تیم را به نقاط بلند محیط انتقال بدهد. قطعاً در این بخش قدرت فورتنایت در آزادی عمل بیشتر است، اما مکانیک‌های فراهم شده در بازی Apex Legends بسیار روان تر و آسان‌تر است.



اسلحه‌ها، تجهیزات و سیستم لوت

مانند تمامی عناوین در سبک تیراندازی، بازی‌های Fortnite و Apex Legends هم تعداد متفاوتی سلاح دارند که هر کدام برای سبک و شرایطی خاص تعبیه شده‌اند. از شات‌گان و سلاح کمری گرفته تا اسلحه‌های قدرتمند دوربین دار. سلاح‌های بازی Apex Legends از دنیای شناخته شده Titanfall می‌آیند، اما با کمی تفاوت که آن‌ها را با تم خاص بازی همراه کرده‌ است. فورتنایت در این بخش کمی واقع‌گرایانه‌تر ظاهر می‌شود. البته اگر سلاح‌های عجیب و غریبی چون بمب Boogie که دشمنان را به رقص وا می‌دارد، در نظر نگیریم.



یکی از المان‌های خاصی که در بازی Apex Legends وجود دارد و فرمول بتل رویال را کمی دچار تغییر کرده، کنترل تجهیزاتی است که حمل می‌کنید. هر کدام سلاح‌ها در بازی نوع خاصی از مهمات را استفاده می‌کنند. این گلوله‌ها با رنگ‌های مختلف طبقه بندی شده‌اند، با این حالت به محض پیدا کردن یک بسته گلوله متوجه خواهید شد که برای کدام سلاحتان قابل استفاده است و می‌توانید با خیال راحت به ادامه بازی فکر کنید. از طرف دیگر اگر یک قطعه خاص پیدا کنید و از طریقه استفاده‌اش خبر نداشته باشید، شاهد این خواهید بود که قطعه به طور خودکار بر روی سلاحی که قطعه مخصوص آن است سوار خواهد شد. اگر اسلحه‌ای را با یک سلاح دیگر معاوضه کنید، تجهیزات وابسته به آن را از دست نخواهید داد، علاوه بر همه این‌ها تمامی آیتم‌هایی که در بازی پیدا می‌کنید به طور خودکار با آیتمی که در اختیار دارید مقایسه می‌شوند و می‌توانید به سرعت برای تعویض تصمیم بگیرید.


اما در بازی فورتنایت خبری از تجهیزات نیست و برای نمایش قدرت یک سلاح شاهد درجه بندی آن‌ها با رنگ‌های مختلف هستیم. به عنوان مثال سلاح‌های کمیاب با رنگ بنفش نمایش داده می‌شوند که سرعت خشاب‌گذاری سریعتر، قدرت بیشتر و تجهیزاتی چون دوربین به همراه دارند. در بازی Apex Legends اینطور نیست و سلاح‌ها همه در یک رده هستند، تا زمانی که شما قطعه‌ای پیدا کنید و به سلاحتان اضافه کنید تا قدرتش را افزایش دهید. در این مرحله شاهد درجه بندی قطعات هستیم. برخی از قطعات قدرت و اهمیت بیشتری دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید در بازی برتری کسب کنید.



قابیلت Revive و جزئیات Respawn‌ شدن

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هر دو عنوان را می‌توانید به صورت چند نفره و با دوستانتان تجربه کنید. در بخش‌های چند نفره همیشه شاهد این هستیم که با دریافت ضربه زیاد از پا در خواهیم آمد، همینجاست که به حالت «knocked down» وارد می‌شویم. در این حالت دیگر نمی‌توانید بجنگید و فقط قادر هستید کمی تکان بخورید و خودتان را به هم‌تیمی‌ها نزدیک کنید، تا آن‌ها بتوانند کمکتان کنند. در اکثر مواقع شما در این حالت وقت زیادی ندارید و جز صبر کردن کاری هم از دستتان بر نمی‌آید (جدا از این که در بازی Apex Legends با پیدا کردن یک آیتم خاص می‌توانید خودتان را به بازی برگردانید، این آیتم بسیار کم یاب است،) در هر دو بازی شاهد این هستیم که اگر کسی به دادتان نرسد، بعد از گذشت مدتی یا به طور خودکار می‌میرید، یا یکی از دشمنان شما را خواهد کشت.


در بازی Apex، مرگ به معنی پایان بازی برای شما نیست، چرا که هم‌تیمی‌هایتان می‌توانند بنرتان (banner) را از جایی که مرده‌اید بردارند. بعد از پیدا کردن بنر اگر بتوانند به یکی از نقاط respawn در بازی برسند می‌توانند با معاوضه بنر، شما را به بازی برگردانند. برای استفاده از این قابلیت هیچ آیتم خاصی جز بنر مورد نیاز نیست و شما به طور کاملا طبیعی به بازی باز خواهید گشت. این قابلیت را در هیچ عنوان بتل رویال دیگری پیدا نخواهید کرد و بدانید که مختص به بازی Apex Legends است.



فصل‌ها، راز‌ها و رویداد‌های خاص

یکی از قابلیت‌هایی که بازی فورتنایت را علاوه بر یک بازی به یک سرویس رایگان اینترنتی تبدیل کرده، زنده بودن و اضافه شدن آیتم‌های جدید به بازی در طول سال است. هر فصل در بازی را با رنگ و لعابی جدید، لباس‌های خاص، سلاح‌های جدید، رویداد‌های تازه، چالش‌های سخت و هیجان انگیز شاهد هستیم و اینطور که پیداست این حالت مدت‌ها ادامه خواهد داشت. بازی فورتنایت در هر فصل چیزی جدید ارائه می‌دهد و بازیکنان را برای به دست آوردن این چیز‌های جدید هیجان زده می‌کند. علاوه بر این سیستم فصل بندی که بسیار هم جذاب است، راز‌هایی هم در بازی وجود دارند که جلب توجه می‌کنند. این راز‌ها در آخر هر فصل برملا می‌شوند و در فصل جدید با یک راز جدید رو به رو خواهیم بود.


اگر بخواهیم در این موضوع مقایسه برابر انجام دهیم، نشان می‌دهد که در حال طرفداری کردن هستیم، پس بهتر است کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، چرا که بازی Apex Legends مدت کوتاهی است که منتشر شده و هنوز مشخص نیست که در آینده چگونه خواهد بود. اگر حال بازی را قضاوت کنیم به احتمال زیاد بعداً پشیمان خواهیم شد. اما با این حال می‌دانیم که بازی Apex Legends فصل‌های مختلف خواهد داشت و اولین فصل بازی را در ماه مارچ میلادی شاهد خواهیم بود. علاوه بر آن می‌دانیم که بازی به صورت یک سرویس خواهد بود و قرار است مانند فورتنایت همیشه زنده باشد و چیز‌‌های جدید ارائه دهد. با شروع فصل اول شخصیت‌های جدید به بازی اضافه خواهند شد و به دنبال آن‌ها شاهد اضافه شدن سلاح‌های جدید و لباس‌های خاص نیز خواهیم بود. در مصاحبه‌های اخیر استودیو Respawn در رابطه با بازی متوجه شدیم که در فصل پیش رو شاهد رویدا‌دهای جدید هم خواهیم بود، نکته جالب این است که همین حالا می‌توانید ایستراگ‌های مربوط به فصل اول بازی را در محیط مشاهده کنید. اینطور که پیداست 10 عروسک در محیط نقشه King's Canyon وجود دارند که با از بین بردن تمامی آن‌ها موجودی با نام Nessy ظاهر می‌شود و در محیط پرسه می‌زند. با وجود این ایستراگ می‌توان فهمید که استودیو قصد دارد تا در این بخش کمی از Epic تقلید کند و از همین حالا راز‌هایی را برای آینده در نظر گرفته است.



نتیجه گیری

اگر مطلب را تا این نقطه مطالعه کرده‌اید نشان دهنده این است که به دنبال جوابی قانع کننده برای انتخاب یکی از این عناوین هستید. آیا بهتر است زمانتان را برای بازی کردن سلطان سبک بتل رویال یعنی بازی فورتنایت صرف کنید؟ یا بهتر است به Apex Legends روی بیاورید؟ عنوانی که تازه منتشر شده است و با وجود زمان کمی که داشته توانسته با بهترین بتل رویال موجود رقابت کند. حقیقت این است که، پاسخ به این سوال یک امر غیر ممکن است، چرا که تفاوت‌ها و شباهت‌های دو عنوان به هم بسیار زیاد هستند و این تفاوت‌ها به هیچ عنوان نشان دهنده ضعف برای یکی از عناوین نیست و در اصل هر تفاوت بازی را بیشتر خاص می‌کند. اما اینطور که مشخص است، بازی های Apex Legends و Fortnite هر کدام مخاطبان خاص به خودشان را دارند و این نشان دهنده موفقیت در عین تفاوت برای هر دو عنوان است.


بازی فورتنایت دارای محبوبیت بیشتری در بین بازیکن‌های جوان‌تر است و از آن طرف می‌توان Apex Legends را در میان بازیکن‌های بزرگسال محبوب‌تر دانست. بازی Apex Legends یک FPS (تیراندازی اول شخص) سرعتی است و نیاز به عکس‌العمل‌های بسیار سریع دارد و حالت انتخاب شخصیتی که در بازی وجود دارد، عنوان را شبیه به Overwatch و Call of Duty: Black Ops 4's Blackout می‌کند. همانطور که اشاره کردیم، Apex Legends یک بازی تماما تیمی است و این چیزیست که در فورتنایت اصلا مشاهده نخواهیم کرد. در حقیقت دو بازی دو هدف مجزا را دنبال می‌کنند.


اگر بخواهید یکی از این عناوین را برای خودتان انتخاب کنید، بهتر است به تجربه‌ای که دوست دارید به دست بیاورید فکر کنید. اگر عنوانی ساده، پرشور، متحرک و پر هرج و مرج را دوست دارید، به سراغ فورتنایت بروید. اما اگر دوست دارید تا نقشه بچینید، همکاری کنید، با تاکتیک جلو بروید و بر روی تیراندازیتان تمرکز کنید، بدون هیچ تردیدی به سراغ Apex Legends بروید. در هر حال هر دو عنوان رایگان هستند و ارزش تجربه را دارند، پس می‌توانید هر دو را تجربه کنید و بعد تصمیم بگیرید.


برچسب ها: Apex Legends, Fortnite
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.