نوب چیست؟

نوب چیست؟

نیما دبیریان نیما دبیریان
4 سال و 2 ماه و 13 روز پیش

شاید برایتان سوال شده باشد که این کلمه از کجا آمده، املاهای مختلف آن به چه معنی است و در سال‌های اخیر چگونه تغییر کرده است. در این مطلب ریشه این کلمه و جایگاه آن در فرهنگ بازی‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

تازه‌کار اصلی

ریشه کلمه «newbie» نامعلوم است. اما معنی آن برای کسانی که به زبان انگلیسی آشنایی دارند واضح است. به گفته دیکشنری آکسفورد newbie به معنی فردی است که در فعالیتی خاص تازه‌کار و نابلد باشد.

به گمان برخی این کلمه از کلمه «newie» مشتق شده که در اوایل قرن 19 در آمریکا و استرالیا به معنی شخص یا شئ جدید استفاده می‌شد. برخی نیز ریشه آن را برخاسته از سیستم آموزشی قدیمی انگلستان و اصطلاحی به معنای «دانش آموز جدید» می‌دانند.

به گفته کتاب «دیکشنری زبان سربازان» این لغت در میان سربازان آمریکا در جنگ ویتنام به سربازان جدید الحاق می‌شد.

 

نوب‌ها آنلاین می‌شوند

اولین استفاده کلمه newbie در اینترنت در سال 1980 ثبت شده است. شواهد آن در فروم‌های Usenet که در گوگل بایگانی شده، موجود است.

به گفته سایت KnowYourMeme اولین استفاده از این کلمه در فرومی مربوط به نت بوده و به کسانی که در استفاده از اینترنت کم تجربه بودند گفته می‌شد. هرچند در آن زمان این کلمه معنایی دوستانه داشته و بار منفی امروزی را نمی‌رساند.

 

 

پیدایش n00b

در دهه 1990 میلادی استفاده از املاهای جایگزین noob از جمله n00b محبوبیت یافت. این املا از نوشتار leet یا l33t برگرفته که در دهه 80 در فروم‌ها استفاده می‌شد. این نوشتار توسط گروهی هکر ابداع شده بود که با جایگزین کردن اعداد به جای برخی حروف، از بن شدن یا سانسور کلماتی خاص در فروم‌ها جلوگیری می‌کرد.

به مرور زمان این نوع نوشتار علاوه بر هکرها، بین سایر کاربران به خصوص گیمرها نیز محبوب شد. امروزه نیز علاوه بر کلمه n00b، بسیاری از این روش برای نوشتن نام کاربری خود در بازی‌ها استفاده می‌کنند.

 

تفاوت newb و n00b

خوشبختانه یا بدبختانه به زودی جامعه گیمرها کلمه نوب را وارد فرهنگ بازی‌های آنلاین کردند. نوب یا n00b به سرعت به توهینی پراستفاده در بازی‌هایی مانند بازی Counter Strike تبدیل شد. بهترین تمایز بین کلمه newb و n00b به نوشته Slyke the Phoxenix در دیکشنری Urban توضیح داده شده‌است. به گفته او newb شخص تازه‌کاری‌ است که مایل به یاد گرفتن و بهتر شدن در بازی است، هرچند noob یا n00b شخص تازه‌کار یا کم مهارتی است که نمی‌خواهد بازی را یاد گرفته و معمولا رفتار بدی با بقیه بازیکنان دارد.

تا سال 2009 این کلمه آن‌قدر پر کاربرد شده بود که موسسه جهانی بررسی زبان (GLM) پیشنهاد کرد به عنوان یک میلیونمین کلمه به زبان انگلیسی اضافه شود. هرچند بعدها کلمه Web 2.0 بود که این عنوان را کسب کرد.

 

کم‌رنگ شدن تفاوت‌ها

هنگامی که کلمه noob وارد دیکشنری آکسفورد شد به این صورت معنی شد: «شخصی که در فعالیتی خاص کم تجربه باشد. به خصوص در استفاده از رایانه یا اینترنت.»

با این‌که هنوز این کلمه مخصوصا در بازی‌ها به عنوان توهین استفاده می‌شود، اما برای بسیاری از مردم تفاوتی بین newb و noob وجود ندارد. دکتر میشل زاپاویگنا (Dr. Michele Zappavigna) در کتاب خود «گفتمان توییتر و شبکه‌های اجتماعی» اشاره کرده است: «noob در فرهنگ عامه بار منفی خود را از دست داده و هر دو کلمه noob و newb به عنوان جایگزین newbie و به معنای تازه‌کار استفاده می‌شوند.»

 

Noob در بازی‌های ویدیویی

به خاطر محبوبیت این کلمه، املاهای مختلفی از آن در بین بازیکنان وجود دارد. از جمله nuub و گاهی nub. کلمات مرتبطی همچون noob tube نیز وجود دارد که در بازی‌های شوتر اول شخص به اسلحه‌های نارنجک انداز گفته می‌شود. این لغت برگرفته از این باور است که استفاده از این سلاح‌ها نیاز به مهارت نداشته و بازیکنان بدون نشانه‌گیری به همه سمت شلیک کرده تا دشمنان را بکشند. کلمه نوب همچنان در بسیاری از بازی‌های آنلاین به عنوان توهین استفاده می‌شود.

در مورد ارتباط کلمه نوب و بازی‌ها، جا دارد اشاره‌ای نیز به کاراکتر نوب سایبات (Noob Saibot) در بازی Mortal Kombat کنیم. هرچند نام‌گذاری این شخصیت ربطی به کلمه نوب نداشته و از معکوس کردن نام خانوادگی اد بون (Ed Boon) و جان توبیاس (John Tobias) سازندگان بازی به وجود آمده‌است.

 

 

آینده‌ noob، n00b و newb

 

با بررسی داده‌های گوگل به این نتیجه می‌رسیم که noob از کلمه newbie محبوب‌تر بوده و به جای آن استفاده می‌شود. بیشترین میزان جستجوی کلمه noob در سال 2011 بود و تا آن زمان به طرز چشمگیری جایگزین newbie شده‌ بود. املای n00b به همراه کلیت نوشتار l33d از سال 2005 به مرور محبوبیت خود را از دست داده‌اند.

برچسب ها: مقاله
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.