تمام سرمایه گذاری های شرکت Tencent در دنیای بازی

تمام سرمایه گذاری های شرکت Tencent در دنیای بازی

مصطفی محدث مصطفی محدث
4 سال و 2 ماه و 7 روز پیش

گروه چینی Tencent در حال حاضر، بزرگ‌ترین ناشر بازی‌ در دنیا است. این شرکت در چین هم به عنوان یک گروه پیشرو در زمینه خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و هم یکی از گروه‌های معروف در زمینه سرگرمی‌ها است و بسیاری نیز در خود چین، آن را با غول‌هایی مثل گوگل و فیسبوک مقایسه می‌کنند. با این حال، بازیکن‌های سراسر دنیا احتمالا بیشتر با سرمایه‌گذاری‌های Tencent روی شرکت‌های توسعه‌دهنده و ناشر بازی‌های ویدیویی آشنا هستند.

البته با توجه به این که این گروه روی بیش از ۳۰۰ گروه و شرکت کوچک و بزرگ سرمایه‌گذاری کرده است، جمع‌آوری تمام اطلاعات مربوط به شرکت‌هایی که Tencent در آن‌ها سهم دارد، ممکن است کار سختی باشد. به همین خاطر است که تصمیم گرفتیم لیستی از تمام شرکت‌های غیرچینی مربوط به دنیای بازی که Tencent روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده، تهیه کنیم و ببینیم که این شرکت در هر کدام از این استودیوها، چه میزان سهام دارد. در طول خواندن این مطلب، توجه به تاثیری که کمپانی‌های بزرگ چینی مثل Tencent روی صنعت بازی‌سازی در مقیاس جهانی می‌گذارند نیز مهم است.

Riot Games - League of Legend - ۱۰۰٪

شرکت Tencent در سال ۲۰۱۱، از شریک تجاری Riot Games در چین، به بزرگ‌ترین سهام‌دار آن تبدیل شد. آن‌ها با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، ۹۳ درصد از سهام توسعه‌دهنده بازی محبوب League of Legends را خریدند. چهار سال پس از آن هم Tencent هفت درصد باقی‌مانده را خریداری و شرکت Riot Games را تصاحب کرد، رقم معامله دوم هیچ‌وقت افشا نشد. در آن زمان، بازی LoL داشت به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ESport در جهان عمل می‌کرد و موفقیت‌های مثال‌زدنی زیادی را به دست آورده بود.

خریداری Riot توسط Tencent اصلا اتفاق عجیبی نبود. بازی League of Legends یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایانه‌های شخصی در دنیا است و فقط در سال گذشته، نزدیک به ۱٬۴ میلیارد دلار درآمد داشته است. با وجود تصاحب کامل Tencent، شرکت Riot Games توانسته مستقل بماند و مدیریت پروژه‌ها و مجموعه‌های خود را به شکل گذشته ادامه دهد. با این حال، این نوع روابط تجاری معمولا بدون مشکل نیستند. گروه Tencent می‌خواست در بازار وسوسه‌برانگیز بازی‌های موبایل نیز سهم بزرگ‌تری داشته باشد و در همین راستا، از Riot خواست که نسخه موبایلی بازی LoL را نیز بسازد. وقتی که آن‌ها این درخواست را رد کردند، Tencent خودش دست به کار شد و بازی کاملا مشابهی با بازی LoL به نام بازی Arena of Valor برای گوشی‌های هوشمند ساخت. این بازی یکی از سودآورترین عناوین موبایلی در آسیا شد و مشخصا، Riot Games نیز از کار گروه چینی خوشحال و راضی نبود. البته در حال حاضر، همه‌چیز بدون مشکل پیش می‌رود زیرا Tencent تصمیم گرفته که Arena of Valor را برای غرب عرضه نکند و Riot در حال ساخت نسخه موبایل بازی LoL است. اگر بخواهیم مشکلات را نادیده بگیریم، باید بگوییم که خریداری Riot توسط Tencent، بلیت ورود آن‌ها به دنیای عظیم و سودآور ESports بود. 

Epic Games - ۴۰٪

سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیون دلاری Tencent در شرکت Epic Games به ژوئن ۲۰۱۲ برمی‌گردد. این اتفاق باعث به وجود آمدن موج جدیدی در بازی‌های رایانه‌های شخصی شد و عرضه بازی‌های free-to-play را به عنوان یک سرویس معرفی کرد. تیم سویینی (Tim Sweeney)، موسس Epic وقتی دید که روش قدیمی فروش بازی‌ها دیگر جواب نمی‌دهد، تصمیم گرفت با Tencent همکاری کند تا بتواند دنیای بازی‌های سرویس‌محور را بهتر درک کند. این تصمیم ارزشش را داشت. 

استودیو Epic Games توانست با سرمایه‌گذاری Tencent، اشتراک ماهانه پولی موتور Unreal 4 را از بین ببرد و در عوض، نسخه رایگانی از آن عرضه کرد که منبع اصلی کسب درآمد آن از طریق روش‌های دراز مدت بود. اگرچه شرکت‌های بزرگ توسعه‌دهنده ممکن است برای یک بازی موفق رقم‌های بزرگ‌تری خرج کنند، اما نسخه رایگان Unreal Engine باعث شد که جمع زیادی از سازنده‌های مستقل به آن روی آورند و همچنین، باعث افزایش رقابت با Unity، یکی از موتورهای بازی‌سازی رقیب شد. در آن زمان، از Unity به عنوان بهترین فناوری برای شرکت‌ها و گروه‌های کوچک بازی‌سازی یاد می‌شد. در همین بازه زمانی، Epic از طریق بازی‌هایی مثل Paragon و Fortnite: Save the World توانست تجربیات ارزش‌مندی درباره بازی‌های رایگان و لایو کسب کند. اگرچه هر دو بازی یادشده موفق نبودند، اما Save the World باعث شد که Epic خیلی زود (و تقریبا به شکلی کاملا تصادفی!) از محبوبیت تازه ایجاد ‌شده بازی‌های Battle Royale استفاده و با عرضه بازی Fortnite، یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های جهان در سال‌های اخیر را معرفی کند. این بازی از لحاظ مقیاس و تاثیری که روی فرهنگ عامه گذاشته است، با عناوینی مثل Minecraft و Pokemon مقایسه می‌شود. بازی Fortnite در سال گذشته ۲٬۴ میلیارد دلار درآمد داشت و به سودآورترین بازی تبدیل شد. 

 Bluehole (PlayerUnknown's Battlegrounds) - ۱۱٬۵٪

بله، Tencent هم بخشی از بازی Fortnite و هم بخشی از بازی PUBG را تصاحب کرده است! نکته جالب دیگر این است که Tencent حتی حق انتشار هر دو بازی در چین را هم دارد و در واقع، تنها رقیب اصلی خودش در حوزه بازی‌های بتل رویال در چین، فقط خودش است! اولین سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت Bluehole در سال ۲۰۱۷ و با خرید ۱٬۵ درصد از سهام شروع شد و سپس به بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. این البته فقط شروع داستان است زیرا طبق آخرین شایعات منتشرشده، Tencent قصد خریداری کامل این شرکت را دارد. 

Ubisoft - پنج درصد

وقتی که سال گذشته شرکت Vivendi به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار Ubisoft، قصد خرید و تصاحب کامل این استودیو فرانسوی را داشت، شرکت Tencent یکی از چند سرمایه‌گذاری بود که آن‌ها را از این معامله خطرناک نجات داد. شرکت Vivendi سال‌ها بود که با هدف کنار زدن ایوز ژیلمو (Yves Guillemot) موسس Ubisoft، به شکل آهسته و پیوسته‌ای سهام این شرکت را می‌خرید. اگر آن‌ها به هدف نهایی خود که تصاحب این استودیو بود می‌رسیدند، هزاران فرصت شغلی به خطر می‌افتاد و معلوم نبود که Vivendi چه برنامه‌ای برای Ubisoft تدارک دیده بود. اوضاع حسابی تیره و تار به نظر می‌رسید تا این که Ubisoft توانست معامله‌ای با Vivendi امضا کند. طی این قرارداد، گروه فرانسوی مجبور به فروش بخشی از سهام خود به سرمایه‌گذاران دیگر می‌شد که در بین آن‌ها نیز Tencent قرار داشت. 

البته به عنوان بخشی از معامله، Tencent صرفا یک شریک ساکت است که حق افزایش حقوق رای خود یا خرید سهام بیشتر در Ubisoft را ندارد. از این اتفاق البته به عنوان شروع همکاری بلندمدت Ubisoft با Tencent در چین و حق انتشار بازی‌های شرکت در این کشور نیز یاد می‌شود. 

Activision Blizzard - پنج درصد

سال‌ها پیش از Ubisoft، گروه Tencent به یک کمپانی دیگر نیز کمک کرده بود که از چنگال Vivendi فرار کند و آن شرکت Activision Blizzard بود. شرکت Vivendi در سال ۲۰۰۷ توانست کنترل Activision را به دست آورد. هدف آن‌ها این بود که با ادغام این شرکت با بخش Vivendi Games و همچنین پیوستن به Blizzard، از موفقیت فوق‌العاده بازی World of Warcraft بهره ببرند. پنج سال بعد از آن، شرکت‌های ادغام‌شده Activision Blizzard اعلام کردند که قصد خریداری سهام Vivendi را دارند تا بتوانند به یک استودیو مستقل تبدیل شوند. در همین اوصاف بود که Tencent نیز فرصت معامله جدید استفاده و پنج درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. 

Grinding Gear Games (Path of Exile) - ۸۰٪

گروه Tencent در سال ۲۰۱۸، بخش زیادی از سهام شرکت نیوزلندی Grinding Gear Games را خرید. این معامله باعث شد که بسیاری از بازیکنان بازی محبوب Path of Exile نگرانی‌هایی نسبت به تغییر مسیر سیستم اقتصادی جذاب درون بازی یا اضافه شدن خریدهای درون برنامه‌ای داشته باشند. اما همانند دیگر شرکت‌هایی که Tencent جذب کرده، این استودیو نیز توانسته است استقلال خود را حفظ و بدون تغییرات ناگهانی خاصی، بازی و کارمندان خود را همانند قبل مدیریت کند. از آن زمان تا به امروز و با وجود رشد روزافزون بازی Path of Exile، این عنوان شامل هیچ نوع تغییرات مهم و بنیادی در سیستم اقتصادی خود نشده است. اتفاقی که قطعا باعث خوشحالی طرفداران این شرکت خواهد شد. 

Supercell - ۸۴٬۳٪

سرمایه‌گذاری ۸٬۶ میلیارد دلاری Tencent روی شرکت فنلاندی Supercell یکی از بزرگ‌ترین معاملات تاریخ بازی‌سازی نام گرفته است. البته با توجه به سود ۱۹٬۳۲ میلیارد دلاری Tencent از بازی‌های موبایل، برابر با ۶۰ درصد از کل سود این گروه در سال گذشته و بازی‌های جذاب Supercell مثل Clash of Clans، این معامله بسیار منطقی و هوشمندانه نیز به نظر می‌رسد. همانند استودیو Riot Games، استودیو Supercell نیز توانسته بدون وابستگی به شرکت Tencent به فعالیت خود ادامه دهد و دفتر مرکزی آن نیز همچنان در فنلاند است. 

Frontier Developments - ۹٪

شرکت Tencent در سال ۲۰۱۷ و به عنوان بخشی از همکاری‌ها و اهداف استراتژیک خود مبنی بر گسترش علاقه به بازی‌های مدیریتی شهربازی‌ها در چین، نزدیک به ۱۷٬۷ میلیون پوند روی توسعه‌دهنده بازی‌های Elite Dangerous و Planet Zoo یعنی شرکت Frontier Developments سرمایه‌گذاری کرد. 

Kakao - ۱۳٬۵٪

کمپانی Kakao یک شرکت سرگرمی و خدمات اینترنتی در کره جنوبی است که بخش بازی آن، سازنده بازی محبوب Black Desert Online است. فروش خالص این بازی در سال گذشته، بیش از یک میلیارد دلار بوده است. این شرکت همچنین، ناشر بازی PUBG در چین است.

Paradox Interactive - پنج درصد

وقتی که سهام شرکت سوئدی Paradox در سال ۲۰۱۶ به صورت عمومی عرضه شد، گروه Tencent سریعا دست به کار شد تا پنج درصد از سهام آن را به قیمت ۲۱ میلیون دلار خریداری کند. یکی از دلایل این معامله، علاقه بیش از حد استیون ما (Steven Ma)، مدیر بخش انتشار بازی‌ها در Tencent Games به بازی Hearts of Iron 2 که یکی از عناوین این شرکت سوئدی است، عنوان شده است.

٪Fatshark - ۳۶

موفقیت فوق‌العاده بازی Warhammer: Vermintide 2 باعث شد که Tencent بخشی از سهام شرکت سوئدی Fatshark را در اوایل ۲۰۱۹ و با قیمت ۵۶ میلیون دلار بخرد. 

Funcom - ۲۹٪

یکی از جدیدترین معامله‌های شرکت Tencent، خرید ۲۹ درصد از سهام سازنده بازی‌های Conan Exiles و The Secret World یعنی شرکت Funcom بوده است. 

Sharkmob - ۱۰۰٪

این استودیو که از سازنده‌های پیشین بازی‌های Hitman و The Division تشکیل شده است، به طور کامل توسط Tencent در اوایل ۲۰۱۹ خریداری شد. البته هنوز هیچ بازی یا حتی اطلاعاتی درباره اولین بازی این استودیو تازه‌تاسیس منتشر نشده است. 

Discord

سال گذشته بود که Discord مبلغی برابر با ۱۵۸ میلیون دلار به عنوان سرمایه‌گذاری دریافت کرد. اسم Tencent نیز در بین شرکت‌های سرمایه‌گذار دیده می‌شود، اما رقم دقیق سرمایه آن‌ها مشخص نیست. 

 

البته همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، شرکت Tencent تا به حال روی بیش از ۳۰۰ شرکت و استودیو مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه بر مواردی که در این مطلب ذکر شد، گفتن شاید چند مورد دیگر هم جالب باشد. یکی از دیگر شرکت‌های تحت حمایت این گروه چینی، کمپانی Sea است که مسئولیت انتشار و برگزاری بازی‌های ESports در بخش جنوب شرقی آسیا دارد. حتی ناشر بازی‌های تحت‌وب معروف یعنی Miniclip هم شامل سرمایه‌گذاری‌های Tencent شده است. این گروه همچنین سهم‌های کوچکی از شرکت‌ها و استودیو‌های تازه‌تاسیس و بعضا معروف توسعه‌دهنده بازی‌های موبایل را هم خریداری کرده است. 

 
برچسب ها: Tencent
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.