تمام اطلاعاتی که از کنترلر پلی استیشن 5 می دانیم

تمام اطلاعاتی که از کنترلر پلی استیشن 5 می دانیم

ایلیا امینی ایلیا امینی
4 سال و 4 ماه و 26 روز پیش

تقریبا یک سال زمان مانده است تا کنسول‌های نسل نهمی به بازارهای جهانی بیایند و در همین حال دو شرکت بزرگ این صنعت، یعنی سونی و مایکروسافت، تاکنون مراسمی را تدارک ندیده‌اند تا بخواهند اطلاعات و رونمایی رسمی خود را از کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت انجام دهند، اما با این حال سونی سعی کرده است که تا زمان معرفی رسمی این کنسول اطلاعات جسته و گریخته‌ای از کنسول و مخصوصا کنترلر پلی‌استیشن 5 به رسانه‌ها انتقال دهد.

اگرچه به‌صورت رسمی اسم کنترلر پلی‌استیشن 5 مانند گذشته در اخبار پسوند دوال شاک را به‌همراه ندارد، اما بسیاری بر این عقیده هستند که سونی در مراسم رونمایی این کنسول، از کنترلر این دستگاه به‌عنوان DualShock 5 نام خواهد برد. باتوجه به شواهد به‌نظر می‌رسد کنترلر پلی‌استیشن 5 قرار است تفاوت‌های زیادی از لحاظ عملکرد و هم‌چنین ظاهر نسبت به دوال شاک‌های کنسول‌های پیشین داشته باشد.

باتوجه به گستره‌ فراوان اخبار لو رفته، حواشی و شایعات پیرامون کنترلر کنسول پلی‌استیشن 5، ما در این مطلب قصد داریم تا تمامی این مطالب را تحت پوشش قرار دهیم و تا حد امکان آن‌ها را طبقه‌بندی کنیم.

اطلاعات رسمی و تایید شده

سونی در ماه‌های گذشته زمان زیادی را صرف تشریح کردن کنسول پلی‌استیشن 5 کرده، در حالی‌که اطلاعات دقیق و گسترده‌ای را در مورد کنترلر این کنسول به‌میان نیاورده است. با این حال، این شرکت اطلاعات مختصر اما مهمی را در مورد این کنترلر تایید کرده است.

بهبود بلندگوها و اضافه شدن موتورهای لرزشی هوشمند

یکی از بزرگ‌ترین اخبار تایید شده درمورد کنترلر نسل آینده کنسول سونی، اضافه شدن سیستم Haptic Feedback است که به‌زبانی ساده یک سیستم پیشرفته لرزشی به‌شمار می‌آید که در سمت راست و چپ کنترلر قرار می‌گیرند و علاوه‌بر موتورهای متداول لرزشی که در انتهای محل قرار گیری دست‌ها قرار دارند، این تکنولوژی این امکان را فراهم آورده است تا بازیکنان بتوانند اتفاقات درحال رخ دادن در درون صفحه تلوزیون را بهتر احساس کند و هر اتفاق و یا انفجار در بازی یک لرزش با قدرت و ریتم خاصی را در دستان بازیکنان ایجاد کند. سونی امیدوار است این ویژگی به‌همراه بهبود بلندگوهای قرار داده شده درون کنترلر کنسول پلی‌استیشن 5، بتواند مخاطبان را بیش از گذشته با اتمسفر درگیر کننده بازی‌ها مرتبط کند و این امکان را فراهم سازد تا بازیکنان بتوانند حتی کوچک‌ترین تفاوت‌ها را در بازی احساس کنند. به‌عنوان مثال در مصاحبه‌ای که مارک سرنی (Mark Cerny) طراح و معمار ارشد کنسول پلی‌استیشن 5 با رسانه‌ها ترتیب داده بود، گزارش شده است که آقای سرنی طی نمایش دمویی به خبرنگاران نشان داده که راه رفتن روی سطوح سخت و خاکی چگونه با راه رفتن روی سطوح صاف و شفاف مانند یخ متفاوت است، و این تفاوت از طریق حس و صدای متفاوتی که هرکدام از این سطوح در درون کنترلر این کنسول داشتند، قابل تشخیص بوده است.

تطبیق‌پذیری دکمه‌های نشانه‌گیری

یکی دیگر از نکات مهم کنترلر نسل آینده سونی، اضافه شدن سیستم تطبیق دکمه‌های نشانه‌گیری نسبت به موقعیت درون بازی است. این ویژگی که توسط بازی‌سازان قابل برنامه‌ریزی است، این امکان را فراهم می‌سازد تا بازیکنان درون بازی‌های مختلف بتوانند تفاوت سلاح‌ها و یا آیتم‌های مختلف را احساس کنند. به این صورت که اگر شما به‌عنوان مثال کمانی را در دست داشته باشید، در حین کشیدن زه این کمان، شما مقاومت نسبتا زیادی را در دکمه‌های R2 و یا L2 احساس خواهید کرد، درست همانند کشیدن زه یک کمان در دنیای واقعی. این ویژگی همچنین می‌تواند یک المان جدید و هیجان‌انگیز در عناوینی مانند بازی Call Of Duty باشد، و باعث شود که هر سلاح ویژگی‌های خاص خود را بیشتر به‌نمایش بگذارد.

اضافه شدن USB-C

سونی در راستای تغییرات گسترده در طراحی کنترلر خود، اقدام به تغییراتی در بخش پورت‌ این کنترلر زده است و دیگر برای شارژ کردن این کنترلر می‌توان از USB-C به‌جای USB-B که قبلا در کنسول پلی‌استیشن 4 از آن استفاده شده بود، بهره برد. از مزایای استفاده از این پورت می‌توان به سهولت بیشتر در اتصال سیم شارژ به کنترلر و سرعت بیشتر در انتقال فایل‌ها بین دستگاه‌های مختلف اشاره کرد.

اطلاعات لو رفته


اطلاعات بعدی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به‌نظر اخباری است که سونی قصد انتشار آن‌ها را نداشته و به هر نحوی به بیرون درز پیدا کرده است. این اطلاعات که طی انتشار مدارک و همچنین پتنت این کنترل که در اختیار بازی‌سازان قرار گرفته است، به‌نوعی تایید شده‌اند، اما هیچ‌کدام از این موارد به‌صورت قطعی و رسمی از سوی سونی تایید نشده‌اند و امکان تغییر آن‌ها طی پروسه تولید انبوه این کنسول وجود دارد.

حذف لایت‌بار

در اوایل هفته گذشته ما شاهد انتشار پتنت و یا نقشه‌های کنترلر کنسول پلی‌استیشن 5 بودیم، و این نقشه‌ها نشانگر چندین تغییر و یا اضافه شدن ویژگی‌هایی به این کنترلر بودند که در گذشته شاهد آن‌ها نبودیم، یکی از این تغییرات حذف بخش چراغ‌های پشتی کنترلر دوال شاک4 است که دیگر قرار نیست در نسل آینده شاهد این چراغ باشیم. در حالی که این خبر به‌صورت رسمی تایید نشده است ولی می‌توانیم این حدس را بزنیم که قطعا این تغییر می‌تواند منجر به بروز اختلال در هدست‌های واقعیت مجازی این کنسول شود، زیرا این چراغ‌ها در کنسول پلی‌استیشن 4 وظیفه کمک به سنسور حرکتی Move را داشتند، و اتصال این دو چراغ به یکدیگر باعث ردیابی مسیر حرکت بازیکنان می‌شد. باتوجه به سرمایه‌گزاری گسترده سونی روی بخش واقعیت مجازی احتمال دارد در زمان عرضه این کنسول، سونی تصمیم به عرضه یک گجت یا افزونه مجزا برای رفع این مشکل کند و مشکل نبود این چراغ را برطرف کند.

طراحی منحصر بفرد کنترلر

انتشار پتنت این کنترلر کمک زیادی به مخاطبان کرد تا آن‌ها بتوانند از شکل ظاهری و حسی که قرار است این کنترلر داشته باشد باخبر شوند. درحالی که طراحی این کنترلر شباهت‌ها  بسیار زیادی به DualShock 4 دارد، اما به‌نظر می‌رسد که این کنترلر کمی قطورتر از مدل‌های گذشته است و همچنین ارتفاع جوی استیک‌ها نیز کمی از کنترلر نسل گذشته کم‌تر است. درکل می‌توان از این پتنت این برداشت را داشت که سونی قصد دارد محل قرارگیری دکمه‌ها و ویژگی‌های همیشگی این کنترلر را تغییر ندهد و حتی محل قرارگیری دکمه Share و Option همچنان در محل‌های قبلی خود هستند و تنها به آن‌ها یک میکروفون اضافه شده است.

شایعات


همواره کنسول‌های جدید تعدادی زیاد اخبار و حواشی را با خود به‌همراه دارند، مخصوصا در زمانی مانند الان که سونی قصد دارد تا مراسم معارفه این کنسول را تا حد امکان عقب بیاندازد. در همین حین کاربران و تحلیل‌گران اینترنت سعی کرده‌اند تا جای خالی این اطلاعات را پر کنند و تعداد زیادی از اخبار و حواشی تایید نشده را به سطح اول اخبار برسانند.

صفحه نمایش لمسی


یک تصویر از نمونه اولیه کنترلر پلی‌استیشن 5 که در اواخر سال ۲۰۱۸ منتشر شد، باعث شد تا موجی از شایعات و تحلیل‌های مختلف در اینترنت بوجود آید. از تصاویر این‌گونه برداشت می‌شود که این صفحه نمایش قرار است جای Touch Pad کنونی این کنسول را بگیرد. همچنین این امکان وجود دارد که سونی تنها درحال آزمایش تکنولوژی‌های مختلف روی کنترلر خود است و یا این کنترلر قرار است در سال‌های بعدی انتشار کنسول پلی‌استیشن 5 به بازار بیاید، به‌نوعی در سال‌هایی که این تکنولوژی ارزان‌تر و قابل تهیه‌تر باشد. اگرچه تصویر این نمونه اولیه هیچ اشاره‌ای به پلی‌استیشن 5 ندارد اما این موضوع نتوانست مخاطبان را از حدس و گمان‌های بی‌شمار دور نگه دارد.

هوش مصنوعی صوتی

در حالی‌که این شایعه همچنان رنگ و بوی حقیقت به‌خود نگرفته‌اند اما شایعات زیادی مبنی بر حضور یک سیستم هوش مصنوعی مانند سیری و الکسا در کنسول نسل بعدی سونی دارد. باتوجه به وجود یک میکروفون در جلوی کنترلر این کنسول به‌نظر این شایعات منطقی است. این سیستم که به‌نظر اسم آن PlayStation Assist است، قرار است به بازیکنان این امکان بدهد که هر کاربر بتواند در حین تجربه یک بازی از این هوش مصنوعی در مورد آیتم‌های درون بازی و یا راهنمایی درمورد مسیری که باید پی‌بگیرند تا به هدف برسند، سوالاتی را مطرح کنند و یا حتی از این هوش مصنوعی بخواهند که بهترین استراتژی را برای بازیکنان فراهم آورد. این سیستم قرار است تا بوسیله سرورهای سونی، اطلاعات خواسته شده را از دنیای اینترنت جست و جو کند و به کاربر ارائه دهد.

به‌نظر می‌آید که این دستیار سخنگو از طریق اپلیکیشن پلی‌استیشن نیز قابل دسترسی باشد. سونی درمورد این ویژگی کاملا سکوت اختیار کرده و تا به امروز این قابلیت را نه تکذیب و نه تایید کرده است، اما بار دیگر حضور یک میکروفون داخلی درون کنترلر این کنسول به‌نظر تنها برای استفاده از این قابلیت تعبیه شده است و می‌توان انتظار داشت که این خبر صحت نسبی داشته باشد.

کنسول PS5 قرار است در تعطیلات سال ۲۰۲۰ در سرتاسر جهان عرضه شود.

برچسب ها: پلی استیشن 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.