کنسول پلی استیشن 5 در برابر پروژه اسکارلت

کنسول پلی استیشن 5 در برابر پروژه اسکارلت

محمدرضا عابدی محمدرضا عابدی
4 سال و 6 ماه و 8 روز پیش

اکنون که می‌دانیم نام کنسول جدید سونی رسما PS5 است و به همراه پروژه اسکارلت ایکس باکس «قبل از تعطیلات ۲۰۲۰» به بازار عرضه می‌شوند، نبرد برای نسل بعدی بازار کنسول‌ها رسما شروع شده است. برای هر دو کنسول اطلاعات گمراه کننده زیادی منتشر شده و تصویری از نسل بعدی در حال شکل‌گیری است. در حین اینکه دو غول دنیای تکنولوژی در حال رقابت برای به دست آوردن جایگاه بسیار مهم زیر تلویزیون شما هستند، سخت‌افزار جدید به معنای آن است که تغییراتی اساسی در روش بازی کردن ما در راه است. نبرد جدیدی میان کنسول پلی استیشن 5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس شکل گرفته است. اما کدام یک به جای تکرار موضوعات قدیمی، تغییراتی جدید و انقلابی به همراه خود دارند؟ 

هنگامی که کنسول PS5 را با پروژه اسکارلت ایکس باکس مقایسه می‌کنیم، موضوع عمیق‌تراز آن است که کدام یک صرفا قدرت خام بیشتری دارد. این قدرت خام تنها بخش کوچکی از کل داستان است. نسل آینده نسلی مبتنی بر سرویس‌های تحویل داده شده است. قابلیت‌هایی مثل واقعیت مجازی و استریم کردن بازی‌ها در حالی که کمپانی‌ها در مورد حذف زمان بارگذاری و بهبود کانال‌های اتصال صحبت می‌کنند، در حاشیه صحبت‌ها خواهند بود. سوال «کدام یک از کنسول‌های PS5 یا پروژه اسکارلت ایکس باکس پیروز این نبرد می‌شود؟» سوالی است که احتمالا در طی این سال‌ها از خود خواهیم پرسید، پس بگذارید از ابتدا شروع کنیم و مشاهده کنیم که کدام کنسول در روز‌های ابتدایی نبرد نهمین نسل کنسول‌ها پیشی می‌گیرد. 


کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - آیا کنسول پلی استیشن 5 قوی‌تراز پروژه اسکارلت ایکس‌باکس است؟ 

یکی از المان‌های اساسی تغییرات هر نسل، قدرت نهفته آن‌ها است. معرفی اکوسیستم‌های کاملا جدید سخت‌افزاری به توسعه‌دهندگان فرصت می‌دهد تا جاه‌طلبی‌های خود را بر اساس سخت‌افزار‌های جدید تنظیم کنند. معرفی کنسول PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس به معنای آن است که کنسول پلی استیشن و ایکس باکس خواهند توانست معنای آنچه در دنیای سرگرمی‌های تعاملی وجود دارد را تغییر دهند. تغییرات اساسی در نحوه بازی کردن ما در حال اتفاق افتادن است و همه چیز در جعبه‌های شیک تکنولوژی بسته‌بندی شده است. 

در مرکز این خلاقیت‌ها، هر دو کمپانی سعی دارند تمرکز‌ها را به سمت CPU ( واحد پردازش مرکزی) و GPU (واحد پردازش گرافیکی) بکشانند. اگر CPU را مغز در نظر بگیریم که اکثر محاسبات داخلی کنسول را انجام می‌دهد، در این حالت GPU قلب آن است، که به وسیله شتاب‌دهی و توزیع مجدد جریان اطلاعات عملکرد واحد پردازش مرکزی را بهبود می‌بخشد و برای رندر جزییات گرافیکی استفاده می‌شود. به‌طور ساده، دو جزء CPU و GPU باید در هارمونی بی‌نقصی با هم کار کنند تا کمپانی‌های سونی و مایکروسافت به سطحی از واقع‌گرایی که پیش از این، ناممکن به نظر می‌رسید دست پیدا کنند. 

همان‌طور که انتظار می‌رفت، هر دو کمپانی Sony و Microsoft تصمیم به همکاری دوباره با کمپانی تکنولوژی محور AMD گرفته‌اند. همانطور که در جزییات مشخصات کنسول PS5 ذکر شده، قرار است CPU این کنسول یک چیپ Ryzen نسل سوم اختصاصی باشد. یک غول هشت هسته‌ای که به همراه میکرو معماری مخصوص 7nm Zen شرکت AMD عرضه می‌شود. این GPU کنسول PS5 یک نسخه به شدت شخصی‌سازی شده از Radeon's Navi شرکت AMD است که می‌تواند صداهای سه بعدی را شبیه‌سازی کند و از ری‌تریسینگ پشتیبانی می‌کند. 

کمپانی مایکروسافت با این جزییات خصوصیات پروژه اسکارلت ایکس باکس را معرفی نکرده است. با این حال می‌دانیم که این کمپانی در حال همکاری نزدیک با کمپانی AMD برای همکاری و ساخت یک پلتفرم SOC (سیستم روی چیپ) بوده، که عملا به معنای همپارچه سازی CPU و GPU است تا نیروی لازم برای پروژه اسکارلت ایکس باکس را فراهم کنند. جزییات دقیق‌تر این پلتفرم SOC تاکنون به طور کامل بیان نشده‌اند، اما اساسا می‌توان گفت یک ترکیب از CPU نوع Ryzen Zen 2 کمپانی AMD و یک Navi GPU بر اساس معماری نسل بعدی Radeon RDNA است که به ما گفته شده به پروژه اسکارلت ایکس باکس اجازه پشتیبانی از شتاب‌دهی سخت‌افزاری برای ری‌تریسینگ بی‌درنگ را می‌دهد. 

معنای همه این سخنان آن است که هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت اعتقاد دارند سیستمی را تولید کرده‌اند که می‌تواند، بهبودی بر عملکرد، گرافیک و صدا را به نسبت آنچه در نسل کنسول ایکس باکس وان و کنسولPS4  شاهد بودیم ارائه کنند. همچنین لازم به ذکر است که هر دو سیستم از رسانه‌های فیزیکی پشتیبانی می‌کنند و هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت تصمیم گرفته‌اند که تا فعلا از بلوری پشتیبانی کنند. با این حال لازم به ذکر است که تا زمان نوشته شدن این مطلب هیچ کدام از دو کمپانی تایید نکرده‌اند که از دیسک‌های 4k پشتیبانی می‌کنند. البته تا زمانی که نتوانیم دو سیستم را در کنار هم مشاهده و مقایسه کنیم، تمام این موارد تنها خودنمایی حساب می‌شوند. در حالی که هر دو کنسول به صورت پیش‌فرض از رزولوشن 4k تا ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند و قول پشتیبانی تا رزولوشن 8k و تا ۱۲۰ فریم در ثانیه را داده‌اند، به نظر می‌رسد که هر دو کنسول PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس در مشخصات وضعیتی حدودا یکسان دارند. 


کنسول پلی استیشن 5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - کنسول‌ها در چه زمانی منتشر می‌شوند؟ 

چه زمانی می‌توانید به سیستم‌های نسل بعدی دست پیدا کنید؟ سال بعد، که حقیقتا بسیار زمان نزدیکی است. زمان انتشار هر دو کنسول PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس به صورت گنگی «تعطیلات ۲۰۲۰» اعلام شده است. 

اگر بخواهیم دقیق‌ترحساب کنیم، کمپانی مایکروسافت معمولا از یک الگو برای انتشار سخت‌افزار جدید پیروی می‌کند (حداقل در آمریکای شمالی به این شکل است). زمان انتشار کنسول ایکس باکس ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ بود. وان ایکس در ۷ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. بنابراین معقول است که فرض کنیم پروژه اسکارلت ایکس باکس قرار است در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شود. 

برای کنسول PS5‌، الگوی انتشار کمپانی سونی اندکی به هم ریخته‌تراست. نسخه اصلی کنسول پلی استیشن، دسامبر ۱۹۹۴ منتشر شد اما تا سپتامبر ۱۹۹۵ به غرب نرسید. کنسول PS2 هم تقریبا به همین شکل بود، هرچند که فاصله کمتری در بین دو انتشار بود، در مارچ ۲۰۰۰ در ژاپن منتشر شد و سپس در اکتبر/ نوامبر در آمریکا و اروپا منتشر شد. کنسول PS3 اندکی ساده‌تربود. ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶ در ژاپن و سپس در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶ در آمریکا منتشر شد و یک نسخه PAL در مارس ۲۰۰۷ به بازار آمد. خوشبختانه کنسول PS4 در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ در آمریکا منتشر شد و نسخه PAL در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۳ به بازار آمد و تا ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ به خانه خود، کشور ژاپن، نرسید. به هرحال با وجود تمام این موارد، توقع داریم کنسول PS5 در زمانی اطراف نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شود. هماهنگ با پروژه اسکارلت ایکس باکس و در زمانی مناسب برای کادوپیچ شدن و زیر درخت قرار گرفتن توسط «بابانوئل»


کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - سرویس‌ها 

کمپانی مایکروسافت بهتر از هرکسی می‌داند که آینده بازی‌ها در سرویس‌ها نهفته است. این زمینه‌ای است که پروژه اسکارلت ایکس باکس برتری واضحی نسبت به کنسول PS5 دارد  و این برتری را مدیون سرمایه‌گذاری عظیم مایکروسافت روی سرویس‌هایی مثل Xbox live, Play Anywhere, Games with Gold, Game pass و حمایت تمام قد از بازی‌های کراس پلتفرم، استریم بازی‌ها و سرویس‌های عضویت شخص ثالث مثل EA Access است. 

بی شک کنسول PS5 شاهد بازگشت PlayStation Network خواهد بود و در کنار آن سرویس‌های تکمیلی PlayStation Plus را خواهد داشت اما پروژه اسکارلت ایکس باکس با یک پلتفرم تست شده، پایدار و پابرجا منتشر خواهد شد. به علت سازگاری معکوس، بازیکنان می‌توانند مستقیما وارد صدها بازی روی پروژه اسکارلت ایکس باکس شوند، سرویسی که ماهیانه صدها بازی کنسول Xbox 360 و ایکس باکس شامل تمام بازی‌های اختصاصی استودیو ایکس باکس را بیرون می‌دهد. کمپانی مایکروسافت در این نسل به وسیله سرویس‌های این نسل اکوسیستمی بسیار بازیکن محور و بازیکن دوست، تولید کرده و برایمان جالب است که ببینیم آیا کمپانی سونی سعی در تطبیق خود با نزدیک ترین رقیبش در این حیطه خواهد کرد یا خیر. 


کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - کدام کنسول تجربه واقعیت مجازی بهتری ارائه می‌دهد؟ 

اگر می‌خواهید واقعیت مجازی را روی کنسول تجربه کنید، بهتر است روی کنسول PS5 سرمایه‌گذاری کنید. وقتی موضوع صحبت واقعیت مجازی باشد، اصلا رقابتی در کار نیست. کمپانی مایکروسافت بارها و بارها اعلام کرده که به نظرشان دنیای VR تنها متعلق به رایانه‌های شخصی است. در حالی که کمپانی سونی اخیرا بار دیگر، بعد از فروش چهار میلیون واحد از زمان انتشار در سال ۲۰۱۶، تاکید کرده است که به تکنولوژی‌های در حال ظهور اعتقاد و تعهد دارد. 

اگر بخواهید، کنسول PS5 به همراه واقعیت مجازی در هنگام انتشار برای شما آماده است. هدست کنونی سیستم PSVR با کنسول PS5 همخوانی دارد. هرچند که اگر کمپانی سونی یک نسخه بازبینی شده از هدست را برای بازاریابی دقیقا بعد از انتشار کنسول PS5 منتشر کند تعجب نخواهیم کرد. به چیزی مثل Oculus Quest نگاه کنید، هدست‌های جدید و با قیمت‌های مناسب واقعیت مجازی کمپانی Oculus، واضح است که قیمت ساخت این هدست‌ها در حال ریزش و کیفیت اجزا و صفحه‌ها در حال بهبود است. منطقی است که کمپانی Sony یک هدست نسل بعدی PSVR بخواهد تا در کنار کنسول PS5 کار کند و با توجه به افزایش قدرت خروجی سیستم جدید، اتفاقات مثبتی در حال افتادن برای PSVR هستند. 


کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - آیا کنسول‌ها با دستگاه‌های قدیمی‌ترهم‌خوانی دارند؟ 

هر دو کنسول PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس از سازگاری با نسخه‌های قدیمی‌ترپشتیبانی می‌کنند، هرچند که این همخوانی درجات متفاوتی دارد. این قسمتی از نبرد نسل بعدی است که ایکس باکس برتری واضحی نسبت به پلی استیشن دارد. سازگاری کنسول PS5 با نسخه قدیمی‌تر به شما اجازه می‌دهد که بازی‌های کنسول PS4 خود را روی سیستم جدید اجرا کنید و کمپانی سونی حتی اعلام کرده که با پشتیبانی از «تقابل میان نسل‌ها» و یا "cross generation" اطمینان حاصل کرده افرادی که همچنان از کنسول PlayStation 4 استفاده می‌کنند می‌توانند با دوستان خود که قبل از آنان به کنسول PS5 پیوسته‌اند در بازی‌های چند نفره بازی کنند. کمپانی سونی اعتقاد دارد این موضوع نه تنها جامعه سالم‌تر و دوستانه‌تری برای بازیکنان می‌سازد، بلکه به بازیکنان کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به نسل جدید کنسول‌ها کوچ کنند. تاکنون حرفی از وضعیت کنسول‌های قدیمی‌تر مثل کنسول PS1 یا کنسول PS2 و کنسول PS3 زده نشده است. اما همیشه این امکان وجود دارد که بازی‌های قدیمی‌تر توسط سرویسی مانند PlayStation Now روی کنسول جدید قابل اجرا باشند.  

از طرف دیگر کمپانی مایکروسافت تایید کرده که پروژه اسکارلت ایکس باکس تا چهار نسل قبل خود با بازی‌های کنسول‌های ایکس باکس همخوانی دارد. کمپانی مایکروسافت متوجه اهمیت نگه‌داری است و در حال تلاش برای قابل بازی بودن بازی‌های منتشر شده از سال ۲۰۰۱ روی پروژه اسکارلت ایکس باکس است. کنسول ایکس باکس وان ایکس برای تعدادی از بازی‌های ایکس باکس و ایکس باکس 360 رزولوشنی تا ۹ برابر را ممکن ساخته است در حالی که بسیاری دیگر از بازی‌ها بهبود‌های اساسی‌تری از نظر گرافیکی و اجرا را تجربه کرده‌اند. خارج از تصور نیست اگر بگوییم پروژه اسکارلت ایکس باکس نیز در حال مهندسی شدن برای انجام کاری مشابه است. 

اگر این هم کافی نبود، کمپانی مایکروسافت همچنین اعلام کرده که تصمیم دارد، اطمینان حاصل کند که همه لوازم و تجهیزات جانبی کنسول Xbox one روی پروژه اسکارلت ایکس باکس نیز کار می‌کنند. در حقیقت رسما اعلام کرده‌اند که بازی‌ها، اچیومنت‌ها، پیشرفت‌ها و لوازم جانبی شما به اسکارلت منتقل خواهد شد. تغییر نسل لزوما به معنای تغییر نحوه بازی کردن شما روی سیستم انتخابیتان نیست. 


کنسول پلی استیشن 5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - کدام کنسول بازی‌های بهتری را اجرا خواهد کرد؟

اگر قرار باشد چیزی در صنعت بازی انقلابی به وجود آورد، آن چیز نه شروع فناوری ری تریسینگ، چه به صورت آنی و چه غیر از آن، نه رسیدن رزولوشن 8k و نه پشتیبانی از ۱۲۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. خیر، کلید اصلی نسل جدید، و به تبع آن برنده نبرد کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس، به صورت عمومی‌تر وابسته به بهبود ذات تجربه بازی‌ها خواهد بود. هر دو کمپانی به موضوعات اعصاب خرد کنی که در دهه گذشته وجود داشته‌اند نگاهی انداخته‌اند و سعی در حذف این موارد می‌کنند: زمان‌های لودینگ طولانی، پچ‌ها و دانلود‌های اجباری دائم و عملکرد غیرثابت بزرگترین بازی‌ها… تمام این موارد می‌توانند به گذشته بپیوندند. 

هر دو کنسول PS5 و Xbox Project Scarlett با یک هارد Solid State یا همان SSD که احتمالا به گوشتان آشناتر باشد، به بازار عرضه می‌شوند. ممکن است این خبر به نظر زیاد مهم نرسد اما تغییر فلسفه از هارد درایو‌های مکانیکی (که در کنسول‌های نسل کنونی مشاهده می‌کنید) به درایو‌های حالت جامد می‌تواند راهکار استفاده از پتانسیل واقعی کنسول‌های نسل بعد برای هر دو پلتفرم باشد. تاکنون کمپانی سونی تنها کمپانی است که به ما اطلاعاتی حقیقی در ارتباط با تاثیری که این قضیه می‌تواند بر روش بازی کردن ما داشته باشد، داده است. گیم‌پلی لو رفته از کنسول PS5 نشان می‌دهد که زمان لود بازی Spider man ساخت کمپانی Insomniac از ۱۵ ثانیه روی کنسول PS4 Pro تبدیل به ۰.۸ ثانیه روی کیت توسعه کنسول PS5 شده است. ممکن است به نظر تفاوت زیادی نرسد اما در حقیقت اختلافی عظیم است. 

هربار که عملی در یک بازی انجام می‌دهید، سیستم در پشت صحنه شدیدا درگیر یافتن و به هم ریختن اطلاعات از هارد درایو است تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. علت منوهای پیچیده هنگام انتظار برای بازی‌های چند‌نفره نیز همین است و به همین علت است که «سفر سریع» در اکثر بازی‌ها آنچنان هم سریع نیستند و به همین علت است که تقریبا با سرعتی ثابت می‌توانید بین قسمت‌های مختلف جهان‌های بازی‌ها سفر کنید. اثرات گرافیکی و اندکی تردستی استفاده می‌شود تا به شما حس حرکت واقعی بدهد. هرچه بازی‌ها بزرگ‌تر شوند ظاهری بهتر پیدا می‌کنند و از آن‌ها توقع می‌رود که عملکرد یکپارچه‌تری داشته باشند و فشار بیشتری بر سیستم داخلی وارد می‌کنند تا میان تمام اطلاعات جست‌ و جو کند و اطلاعات مناسب را یافته و در مکان مناسب قرار دهد تا بازی آنطور که باید اجرا شود. بسیاری از افراد اعتقاد دارند هارد‌های SSD راه حل این مشکل خاص هستند. 

کمپانی مایکروسافت قول داده که پروژه اسکارلت ایکس باکس قرار است به همراه هاردی SSD عرضه شود که تا ۴۰ برابر سرعت خواندن بیشتری نسبت به کنسول‌های خانواده ایکس باکس وان دارد. با آن که این فضا می‌تواند به عنوان RAM مجازی استفاده شود تا سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا کند و به عنوان پشتیبانی برای مموری GDDR6 RAM در GPU، که بدون این کمک نیز به طرز قابل توجهی سریع است، باشد. در نظر داشته باشید که کنسول‌های نسل کنونی عملا از هارد درایو مکانیکی 5400RPM استفاده می‌کنند که سرعت خواندنی برابر با ۸۰ مگابیت بر ثانیه دارند. بهترین مقایسه در این نقطه می‌تواند هارد SSD برای رایانه شخصی باشد که به جای استفاده از کابل، مستقیما به برد اصلی وصل شده است که باعث می‌شود سرعت خواندن اطلاعات تا 3200Mbps بالا رود. این چیزی است که می‌توانیم از پروژه اسکارلت ایکس باکس انتظار داشته باشیم و این در حالی است که کنسول PS5 پتانسیلی اندکی کمتر(هرچند که واقعا تفاوت ناچیزی است) ارائه می‌کند. این موضوع می‌تواند از اساس رابطه ما و بازی‌ها را تغییر دهد. 


کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - هر کنسول به همراه چه بازی‌هایی منتشر می‌شود؟

موضوع مهم اینجاست. هرچقدر هم عمیق شدن در ارتباط با جزییات و حدس و گمان‌ها لذت بخش باشد، حقیقت آن است که برنده نبرد اصلی میان کنسول PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس در نهایت توسط بازی‌هایی که در طی این نسل در دسترس خواهند بود، مشخص خواهد شد. از آنجایی که هنوز بیش از یک سال با انتشار این کنسول‌ها فاصله داریم، هنوز اطلاع نداریم که چه عناوینی برای کنسول PS5 منتشر خواهند شد. شایعاتی وجود دارد که بازی‌های دسته اول کمپانی سونی برای تعطیلات ۲۰۱۹ و بهار ۲۰۲۰ مثل بازی Death Stranding یا بازی Ghost of Tsushima و یا بازی The Last of Us: Part 2، همگی، به احتمال زیاد، پل میان نسل‌ها را رد می‌کنند و با مهندسی شدن دوباره، بازنشر می‌شوند تا بتوانند از توانایی‌ها و امکانات سیستم جدید و زمان لودینگ کاهش یافته بهره ببرند. 

از آنجایی که کمپانی 343 industries از بقیه گروه جلو افتاده و اعلام کرده که بازی Halo Infinite در روز اول انتشار کنسول، منتشر خواهد شد، اندکی بیشتر در ارتباط با پروژه اسکارلت ایکس باکس اطلاعات داریم. استودیو Xbox Game Studios به تازگی در خریدهایی مع داشته، هشت استودیو مستقل را خریداری و یک برند جدید را پایه‌گذاری کرده است. در حالی که اطلاعات کمی داریم که کمپانی‌های Playground Games, Undead Labs, Double Fine, inXile و Obsidian در حال ساخت چه چیزی برای پروژه اسکارلت ایکس باکس هستند، به احتمال زیاد یکی از آن‌ها در حال آماده سازی یک عنوان برای زمان انتشار است. هنوز چند ماه تا جزییات دقیق‌تر در ارتباط با بازی‌هایی که قرار است برای کنسول‌های PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس منتشر شوند فاصله داریم اما می‌توانید منتظر چند عنوان انحصاری نسل بعدی میان بازی‌های مشترک میان دو نسل و بازسازی‌ها و بازی‌های قدیمی محبوب که برای کنسول جدید منتشر می‌شوند باشید. 


کنسول PS5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - آیا کنسول‌ها از استریم ابری پشتیبانی می‌کنند؟ 

در حالی که سرویس Stadia کمپانی گوگل خبر از معرفی یک روش جدید بازی کردن می‌دهد که هر دو مفهوم استریم کردن بازی‌ها و پردازش ابری را برای عموم عرضه می‌کند، امکان ندارد قدرت پردازش ابری به روشی در بسته‌های پیشنهادی کنسول‌های کمپانی‌های سونی و مایکروسافت نقش نداشته باشد. به احتمال زیاد هر دو کمپانی سرویس‌های محدودی را در زمان انتشار عرضه می‌کنند و در طی سال‌های جاری در حالی که استریم کردن مقبولیت، حمایت و سادگی بیشتری پیدا می‌کند، معماری‌ها، دیتاسنتر‌ها و پلتفرم‌های اصلی خود را توسعه می‌دهند. از الان می‌توانید نشانه‌های این موضوع را مشاهده کنید. به طور مثال مایکروسافت یک نسل کامل را مشغول تبلیغ پتانسیل پلتفرم Azure خود و انتقال تدریجی به اکوسیستم‌های با اولویت دیجیتال بوده است.

اما فعلا همه توجه‌ها به سمت کنسول PS5 و استریم کردن توسط سرویس PlayStation Now و پروژه xCloud جلب شده است. سرویس ثبت نامی کمپانی سونی تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز و سود‌ده بوده و قسمتی از تجارت PlayStation شده است تا به کاربران کنسول PS4 اجازه دهد که عناوینی خاص از میان یک کتابخانه که تاکنون بیش از ۷۰۰ بازی را شامل می‌شود را دانلود و استریم کنند. می‌توانید توقع داشته باشید که این پلتفرم تکامل یابد. مخصوصا از آنجایی که راه حل کنونی کمپانی سونی برای سازگاری با کنسول‌های قدیمی‌‌تر نیز است. با کمک این سرویس می‌توانید بازی‌های کنسول PS2 را استفاده کنید و کتابخانه‌ای از بازی‌های کنسول PS3 نیز به صورت ابری قابل اجرا هستند. 

اما کمپانی Microsoft در حال سرمایه‌گذاری روی چیزی بسیار عظیم‌تر است. با توجه به تجربیات مایکروسافت با سرویس‌های ابری و سرویس Azure در این نسل و پایه گذاری پلتفرم‌های دیجیتال مثل Play Anywhere و Game Pass و همچنین معرفی پروژه xCloud، به نظر می‌رسد کنسول Xbox از رقیبش به تولید یک روش استاندارد برای بازی کردن و استریم کردن ابری نزدیک‌تراست. سرویس xCloud تولید شده تا مکمل تجربه اصلی کنسول Xbox باشد تا به شما اجازه دهد به راحتی و بی دردسر تمام اطلاعات و سیو‌های بازی‌های خود را با خود حمل کنید و روی تمام دستگاه‌ها استفاده کنید. هنوز راه زیادی برای این تکنولوژی مانده است اما پتانسیل تولید سرویس‌های استریمی مثل Stadia در میان خانواده Xbox وجود دارد. البته ممکن است این تمام داستان نباشد زیرا که دو کمپانی سونی و مایکروسافت اخیرا در یک شراکت مرتبط با سرویس‌ ابری با هدف «پویش توسعه مشترک روش‌های ابری در سرویس Azure مایکروسافت با هدف حمایت از بازی‌ها و سرویس‌های استریمینگ بازی‌های مربوطه» شرکت داشته‌اند. به هر حال از هر دو کمپانی توقع داریم که در آینده و طی نسل‌های آتی اهمیت بیشتری برای سرویس‌های استریم ابری قائل شوند. 


کنسول پلی‌استیشن 5 در برابر پروژه اسکارلت ایکس باکس - هر کنسول چه قیمتی دارد؟

این همان سوالی است که در ذهن همه می‌چرخد. درسته؟ با توجه به اجزا استفاده شده در کنسول‌‌های PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس، به احتمال زیاد هر دو کنسول قیمت بالایی خواهند داشت. تا این لحظه هیچ کدام از دو کمپانی سونی و مایکروسافت جزییاتی مانند قیمت را منتشر نکرده‌اند اما رسما اطمینان داده‌اند که می‌دانند باید تعادلی میان قیمت و قدرت دستگاه وجود داشته باشد. 

جیسون رونالد (Jason Ronald) شریک مدیریت برنامه مایکروسافت به سایت Windows Central گفته است «متوجه‌ هستیم که قیمت مناسب و قیمتی که مشتری از یک کنسول انتظار دارد چقدر است اما از شما می‌خواهیم به این فکر کنید که ما در حال نوآوری هستیم. ما در حال پیش‌بُرد مرز‌های این صنعت هستیم. در حال حاضر جزییات قیمت‌ یا مشخصات دقیق‌تر کنسول را منتشر نخواهیم کرد اما می‌توانم بگویم که اعتماد زیادی به محصولی که در حال ساختنش هستیم داریم و به نظر ما این کنسول سطح توقعات همه از کنسول‌های بازی را تغییر خواهد داد. »

با توجه به آنکه کنسول ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر قدرت‌مندترین کنسول‌های خانگی نسل حاضر است، لقبی که کمپانی مایکروسافت علاقه دارد در نسل بعدی نیز آن را با خود حمل کند، با قیمت اولیه ۴۹۹ دلار منتشر شد، احتمال آنکه پروژه اسکارلت ایکس باکس قیمتی کمتر از آن داشته باشد تقریبا نزدیک به صفر است. 

از طرفی کمپانی سونی نیز رفتاری مشابه مایکروسافت نشان داده و چیز قطعی اعلام نکرده است. در حالی که کنسول PS4 با قیمت ۳۹۹ دلار وارد بازار شد، به احتمال زیاد کنسول PS5 هم از این روند پیروی کرده و با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه می‌شود. حقیقت آن است که اضافه شدن اجزایی مثل هارد SSD و CPU و GPU بسیار مدرن قیمت این کنسول‌ها را به سمت بخش گران‌تر بازار هل می‌دهند، و باید در نظر گرفت که این قیمت‌ها بدون احتساب مواردی مثل درایور‌های بلوری و شبکه‌های وایرلس پیشرفته و سیستم‌ خنک کننده هستند. 


کنسول PlayStation 5 در برابر پروژه Xbox Scarlett - بهتر است کدام کنسول را خریداری کنید؟

نه اکنون و نه زمانی که این دو کنسول عرضه می‌شوند، نمی‌شود به این سوال پاسخ قطعی داد. اما در روزهای ابتدایی نبرد میان دو کنسول PS5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس عملا رقابت بین عناوین قابل بازی است. کمپانی مایکروسافت سال‌ها در سرویس‌ها و تکنولوژی ابری سرمایه‌گذاری کرده و در اعلام عناوین هنگام انتشار کنسول و زمان انتشار خود کنسول پیشی گرفته است و این به معنای آن است که عملا پروژه اسکارلت ایکس باکس تا اینجای کار از رقیب خود جلو افتاده است. 

با این حال، با توجه به فاصله تا نوامبر ۲۰۲۰، هنوز زمان زیادی برای کمپانی سونی وجود دارد تا در برابر بازیکنان قرار گیرد و نقشه‌ها و برنامه‌های خود برای کنسول PS5 را اعلام کند. ظاهرا قرار است نسل پرهیجانی از کنسول‌ها را تجربه کنید و سرگرمی‌ها تازه دارند شروع می‌شوند. 


0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.