تمام ویژگی ها و اخبار فاش شده در مورد پلی استیشن 5

تمام ویژگی ها و اخبار فاش شده در مورد پلی استیشن 5

علی رزاقی علی رزاقی
4 سال و 11 ماه و 8 روز پیش

(توجه: تصاویر استفاده شده در این مطلب تزیینی هستند)

نسل بعدی کنسول سونی قرار نیست امسال عرضه شود ولی این غول تکنولوژی در ارائه جزییات پلی‌استیشن 5 بسیار خوب عمل کرده است. در طول یک ارائه از استراتژی کمپانی، سونی یک لیست از تمامی ویژگی‌هایی که تاکنون از پلی‌استیشن 5 منتشر شده را نشان داد. با ارائه این لیست بار دیگر قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل (Backwards Compatibility) تایید شد. از آنجایی‌که معماری پلی‌استیشن 5 شبیه به پلی‌استیشن 4 است پس توانایی اجرای بازی‌هایی که برای نسل فعلی پلی‌استیشن طراحی شده‌اند را خواهد داشت، همچنین این کنسول با بازی‌های کنسول PSVR فعلی هم سازگار خواهد بود.

نماینده کمپانی سونی در طول این رویداد گفت: ما از قابلیت backwards compatibility به عنوان اهرمی برای انتقال هرچه سریع‌تر و یکپارچه‌تر جامعه فعلی پلی‌استیشن به نسل بعدی آن استفاده خواهیم کرد. سونی قصد دارد از بازی‌های پلی‌استیشن 4 جهت تشویق کاربران نسل قبل برای نقل مکان به پلی‌استیشن 5 استفاده کند و این کار برای موفقیت کنسول PS5 ضروری است. در حقیقت با این کار شاهد عرضه بازی‌های جدید و معروف برای کنسول پلی‌استیشن 4 خواهیم بود، زیرا کمپانی‌های بازی سازی خواهند دید که موتورهای بازی‌سازی آن‌ها تا سه سال آینده کارآمد و سود‌آور باقی خواهند ماند. این اتفاق ممکن است باعث پایین‌تر آمدن قیمت نهایی پلی‌استیشن 5 نیز بشود، چرا که سونی می‌تواند برای تضمین سود خود روی پلی‌استیشن 4 نیز حساب باز کند.

هرچند نسل بعدی کنسول پلی‌استیشن با نسل فعلی شباهت‌هایی دارد ولی از CPU و GPU قدرتمندتر و جدیدتری برای پردازش‌های خود استفاده می‌کند. مارک سرنی (Mark Cerny) در مصاحبه اخیرش در این مورد گفته بود که این کنسول قدرت خود را  از یک پردازنده نسل سوم و هشت هسته‌ای AMD Ryzen به همراه پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی شده از خانواده AMD Radeon Navi خواهد گرفت. این پردازنده گرافیکی از یک تکنیک رندرینگ پیشرفته به نام ray-tracing استفاده خواهد کرد که در حال حاضر فقط روی پلتفرم رایانه‌های شخصی گران قیمت در دسترس است، همچنین صدای سه‌بعدی فراگیر را برای این کنسول فراهم خواهد آورد.


علاوه بر این، این کنسول برای ذخیره‌سازی اطلاعات به جای هاردهای معمولی از هارد‌های SSD شخصی‌سازی شده و با پهنای باند بالا استفاده خواهد کرد که روی سرعت بارگذاری بازی‌ها تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت. سونی در این رویداد نشان داد که پلی‌استیشن 5 در بارگذاری صحنه‌های پیچیده بازی ۱۰ برابر سریع‌تر از پلی‌استیشن 4 پرو عمل می‌کند.

نسل بعدی این کنسول همچنین از رزولوشن 8K پشتیبانی خواهد کرد تا شما بتوانید بیشترین استفاده را از تلویزیون‌های 8K، که در حال یافتن راه خود به بازار تلویزیون‌ها هستند، ببرید. البته از الان نفس خود را برای تجربه بازی‌های 8K حبس نکنید، چرا که پردازش این بازی‌ها هنوز فراتر از توانایی‌های قدرتمندترین سیستم‌های گیمینگ است. و البته شاید مهم‌ترین خبر برای کسانی که هنوز کاملا به روند دیجیتالی شدن عادت نکرده‌اند؛ پشتیبانی پلی‌استیشن 5 از دیسک‌های فیزیکی باشد، گرچه سونی به این موضوع اشاره نکرده است که این کنسول غیر از دیسک بازی‌های پلی‌استیشن 4، توانایی اجرای چه دیسک‌های دیگری را دارد.

همچنین سونی می‌خواهد صاحبان پلی‌استیشن 5 را مجبور کند به استریمینگ هم به عنوان یکی از گزینه‌ها فکر کنند، چون می‌خواهد کیفیت سرویس PlayStation Now خود را بهبود بخشد تا کاربران گزینه استریمینگ را هم به اندازه گزینه دیسک‌های سخت و گزینه دانلود دیجیتال کارآمد ببینند. علاوه بر این، با این کار سطح همکاری سونی و مایکروسافت سریع‌تر رشد می‌کند. این دو غول تکنولوژی اخیرا اعلام کردند که برای دستیابی به تکنولوژی‌های جدید در گیمینگ و استریمینگ محتوا، یک تیم مشترک تشکیل داده‌اند.

با اینکه هنوز خیلی از ویژگی‌های نسل بعد پلی‌استیشن را نمی‌دانیم ولی از این موضوع مطمئن هستیم که سونی در رویداد E3 امسال حرفی از پلی‌استیشن 5 نخواهد زد، در حقیقت راجع به هیچ‌چیز دیگری حرف نخواهد زد، چرا که اصلا در کنفرانس E3 امسال حضور ندارد.

متاسفانه سونی هنوز زمان عرضه، قیمت و اولین مکان عرضه پلی‌استیشن 5 را فاش نکرده است. البته ما می‌دانیم که زمان عرضه آن قطعا امسال نخواهد بود. به نظر می‌رسد همچنان باید منتظر بمانیم شاید که سونی در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری را در این مورد فاش کند.


برچسب ها: پلی استیشن 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.