نام Xbox Series X به چه معنا است؟

نام Xbox Series X به چه معنا است؟

ایلیا امینی ایلیا امینی
4 سال و 4 ماه پیش

رییس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت یعنی فیل اسپنسر (Phil Spencer) به‌تازگی بیان کرده است که کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت که در گذشته با کد اسکارلت شناخته می‌شد، قرار است نام‌هایی مرتبط با کارایی و قدرت این کنسول‌ها داشته باشند و هدف بر استفاده از نامی پرمعنا برای کنسول‌های نسل نهمی است. مدتی بعد از این مصاحبه آقای اسپنسر، شاهد رونمایی رسمی از کنسول Xbox Series X بودیم، و با این حساب ما سعی کردیم طی تحقیقاتی بتوانیم معنا و مفهوم این نام عجیب را رمزگشایی کنیم، کنسولی که در ظاهر یک مکعب مستطیل سیاه به‌نظر می‌رسد، می‌تواند در درون خود اخبار هیجان‌انگیز زیادی را در بر داشته باشد.

در ادامه ما نگاهی خواهیم انداخت به نظرات مختلف منتقدان و کارشناسان سایت IGN که سعی خواهند داشت تا درک خودشان را از این رونمایی بیان کنند و بسیاری از نکات و تجربیاتی که شاید مخاطبان از آن‌ها خبری ندارند را به اطلاع شما برسانند.

انقلاب مایکروسافت

وقتی ما به نماد X می‌اندیشیم موضوعاتی زیادی به ذهن خطور می‌کند، این سمبل می‌تواند برای نشانه گذاری اشیا و یا محلی برای امضا کردن سندها بکار رود، اما شاید یکی از بزرگ‌ترین معانی این نماد می‌تواند اشاره به یک چهارگانه و یا چهارراه را داشته باشد. بازتاب تمامی این معانی مختلف را می‌توانیم در کنسول Xbox Series X مشاهده کنیم. این کنسول ظاهری بسیار منحصربفرد و ساده‌نگرانه دارد درعین حال که مانند یک برج قائم می‌ماند، و این طراحی چیزی است که ما تا به حال از مایکروسافت ندیده بودیم. کنترلر این کنسول نیز بسیار جذاب خواهد بود و هنوز آن ظاهر نمادین خود را حفظ کرده است. نکاتی دیگر مانند طراحی دکمه روشن کردن کنسول و نور سبزی که در بالای دستگاه قرار دارد هم مواردی هستند که این کنسول را به‌نوعی خاص و مورد توجه ساخته‌اند و باعث شدند تا مخاطبان زیادی برای دریافت اطلاعات بیشتر از این کنسول لحظه‌ شماری کنند. این طراحی در عین حال که شاید آشنا باشد جدید نیز هست، شاید بتوان طراحی این کنسول را با بسیاری از کیس‌های رایانه‌های شخصی مقایسه کنیم ولی هیچگاه نمی‌شود طرحی به سادگی و زیبایی این کنسول را در جای دیگر بیابیم. در کنار وجود قابلیت XCloud، crossplay و پشتیبانی از عناوین نسل گذشته، می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که نام Xbox Series X نشانه‌گر خاص‌ترین و پویاترین کنسولی است که مایکروسافت تا به امروز به بازار عرضه کرده است.


ایکس باکس سری ایکس تنها یکی از کنسول‌های مایکروسافت است

نام Xbox Series X به احتمال فراوان تنها کدی است برای نخستین کنسول مایکروسافت در نسل نهم، پیش‌بینی می‌شود که مایکروسافت در طی دوره زمانی این نسل بخواهد تا مدل‌های جدیدی از این کنسول را با نام‌هایی مانند S و یا حتی O به بازار عرضه کند، درست همانند اقدامی که در نسل گذشته ما از مایکروسافت شاهد بودیم.

اگر به نسل حاضر نگاهی بیاندازیم متوجه بازنگری‌ها و تغییراتی که مایکروسافت در طراحی و سخت‌افزار نسخه اولیه کنسول ایکس باکس وان داده است می‌شویم، بازنگری‌هایی که در انتها به انتشار کنسول ایکس باکس وان اس ختم شد، و این تغییرات همین‌طور پیش رفتند و جدی‌تر شدند تا به عرضه کنسول ایکس باکس وان ایکس انجامیدند. مایکروسافت قطعا می‌خواهد تا برنامه‌های خود را همانند نسل هشتم ادامه دهد و با عرضه انواع مختلفی از کنسول‌های ایکس باکس، طیف گسترده‌ای از مخاطبان بازی‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

 Xbox Series X دهمین کنسول مایکروسافت است

اگر بخواهیم تمام پلتفرم‌هایی که تاکنون مایکروسافت برای تجربه‌ بازی‌ها فراهم ساخته را یک واحد منحصربفرد درنظر بگیریم (با احتساب سرویس‌هایی نظیر XCloud و Game Pass) می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که کنسول Xbox Series X می‌تواند دهمین پلتفرمی باشد که مایکروسافت برای تجربه عناوین بازی به بازار عرضه کرده است. شاید این نظریه سطحی باشد ولی در حال حاضر این نام عجیب چیز زیادی را برای حدس زدن فراهم نمی‌آورد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس نام نهایی کنسول معرفی شده نیست

به‌نظر می‌رسد تنها وجه شباهتی که کنسول معرفی شده Xbox Series X را به نسل‌های گذشته مرتبط می‌سازد، شباهت اسمی این کنسول با قوی‌ترین کنسول نسل هشتم یعنی ایکس باکس وان ایکس است. به‌نظر می‌رسد که این رشته نام‌ها می‌توانند روابط زیادی را میان هم داشته باشند، می‌توان حدس زد که پسوند Series X به این موضوع اشاره دارد که این دستگاه در خانواده کنسول ایکس باکس وان ایکس قرار دارد و قرار است تا این کنسول همچنان به فعالیت خود در نسل نهم نیز ادامه دهد، و کنسولی که هفته گذشته مایکروسافت به‌عنوان یک تکنولوژی نسل نهمی به مخاطبان معرفی کرد قرار است تا اسمی مانند ایکس باکس داشته باشد.

نام‌گذاری به سبک اپل

با توجه به صحبت‌های قبلی، پیش‌بینی می‌شود که مایکروسافت یک مدل ارزان قیمت را از کنسول‌های نسل نهمی خود به بازار عرضه کند. این مدل می‌تواند ظاهری مانند کنسول‌های معمولی داشته باشد و همچنین قدرتی نظیر ایکس باکس وان ایکس و یا مقداری بیشتر داشته باشد و با قیمتی نظیر ۳۰۰ دلار به بازار عرضه شود. اما پیش‌بینی این موضوع دشوار است که آیا مایکروسافت در همان ابتدا اقدام به انتشار این دو مدل کنسول می‌کند یا خیر. این موضوع نه‌تنها باعث می‌شود که تفاوت نسل هشتم و نهم بیشتر از گذشته نمایان شود، بلکه این اجازه را به مایکروسافت می‌دهد تا قیمتی دلخواه و یا حتی غیر معقول برای کنسول قدرتمند خود تعیین کند. درست مانند فرآیندی که اپل سال‌ها است از آن پیروی می‌کند و با عرضه محصولاتی با نام‌های مشابه اما با پسوندهای متفاوت نظیر PRO مدل‌های متعددی را از یک محصول به بازار عرضه کند.

X نشانه قدرت

مایکروسافت چندین سال است که در محصولات خود سعی دارد تا از کلمه X استفاده کند و این موضوع تنها یک دلیل دارد، مایکروسافت بر این عقیده است که محصولات این شرکت با پسوند X توانسته‌اند تا به مظهری از قدرت و سرعت تبدیل شوند. بنابراین می‌توان گفت که  Series X همان پروژه اسکارلت است و یک کنسول نسل نهمی تمام عیار به‌حساب می‌آید و این درحالی است که مدلی دیگر که احتمالا Xbox Series S نام خواهد داشت با قدرت به‌مراتب کمتر و بدون داشتن درایو نوری وارد بازار خواهد شد.


سیاست‌هایی همانند اپل

برای نخستین بار که نام Series X به‌میان آمد، شاید بیشتر مخاطبان به‌یاد نام‌گذاری اپل برای گوشی‌های همراه این شرکت افتادند، iPhone X مثالی معقول برای این موضوع است. تجربه ثابت کرده است که زمانی‌که یک شرکت پسوندی را به آخر نام محصول خود اضافه می‌کند، قطعا قصد دارد تا به مشتریان خود اطلاع دهد که مدل‌های دیگری نیز در راه است. همین موضوع باعث می‌شود که پیش‌بینی‌هایی نظیر عرضه یک کنسول بسیار قدرتمند و یک کنسول اقتصادی، درست به‌نظر آید و احتمالا ما شاهد رونمایی کنسول‌هایی نظیر Xbox Series XR و یا Xbox Series S خواهیم بود.

مارک مدینا (Mark Medina) تهیه‌کننده محتوای مجازی

نشانه متغیر بودن

ما در گذشته اطلاع داشتیم که خط تولید کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت کدی به اسم اسکارلت است، و طبق صحبت‌های فیل اسپنسر باید انتظار داشته باشیم که این اسم معنی و مفهوم خاص و دقیقی داشته باشد. اما رونمایی رسمی از Xbox Series X به ما نشان داد که همچنان مایکروسافت علاقه‌مند است تا کلمه X را برای محصولات خود بکار ببرد، همان‌طور که می‌دانید در ریاضیات کلمه X برای نشان دادن مقادیر مجهول و نامشخص کاربرد دارد. همچنین طبق گفته‌های مایکروسافت کنسول‌های سرگرمی این شرکت، به‌هیچ وجه تکرار مکررات نیستند و در هر نسل سعی شده است تا سخت‌افزار این کنسول‌ها دچار تغییر و تحول اساسی شود. با ترکیب این دو موضوع با هم شاهد نامی هستیم که در ظاهر نمی‌تواند هیچ معنای خاصی داشته باشد و یا شاید همان‌طور که اشاره شد مجهول باشد اما قطعا خصلت مایکروسافت برای تغییر و تحولات اساسی در کنسول‌های خود باعث می‌شود تا این معادله مجهول حاصلی قدرتمند و فراتر از انتظار در بر داشته باشد.

اما در آخر اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد که محصولی با ویژگی‌های سخت‌افزاری مناسب و قیمت منطقی وارد بازار کند، می‌تواند به جرات اعلام کرد که کمتر کسی حاضر است سر موضوع انتخاب اسم کنسول بحثی داشته باشد.

ادامه‌ای بر ایکس باکس وان ایکس 

همان‌طور که در ابتدا بیان شد، به‌نظر می‌آید که مایکروسافت در حال استفاده از استراتژی است که سال‌ها در عرصه گوشی‌های همراه به کار می‌رفته و قرار است به‌احتمال قوی در این نسل ما شاهد استفاده از این استراتژی باشیم، منطقی است که مایکروسافت کنسول ایکس باکس وان ایکس را همچنان یکی از کنسول‌های فعال بروز نگه دارد. در کنار این موضوع با عرضه کنسول Xbox Series X بتواند نسخه‌ای در اصطلاح PRO به بازار عرضه کند.

همچنین بر این باور هستیم که نسخه اسلیم و معقول به‌صرفه‌تر این کنسول نیز که در گذشته به اسم اختصاری لاک‌هارت شناخته شده است در ادامه نسل نهم با نام Series S به بازار عرضه خواهد شد که در این صورت این کنسول نیز هم‌خانواده ایکس باکس وان اس به‌حساب خواهد آمد. اما یک موضوع که شاید یکی از نکات منفی این کنسول محسوب شود، ظاهر ساختار شکنانه و بزرگ‌تر از معقول است که شاید با سلیقه بسیاری از مخاطبان باسابقه کنسول‌های بازی مطابقت نداشته باشد و در نگاه اول از این کنسول فاصله بگیرند. دیگر باید این حقیقت را بپذیریم که دوران دستگاه‌های فوق کوچک که قادر خواهند بود محتویات مختلف را از طریق اینترنت استریم کنند فرا رسیده و به‌نظر می‌رسد که زمان آن است تا صنعت کنسول‌های بازی نیز دچار تغییر و تحولی اساسی شود.

همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید نظر اغلب صاحب نظران بر این موضوع است که نام کنسول Xbox Series X نشانه‌گر ادامه سیاست‌های مایکروسافت بر عرضه کنسول‌های متعدد در یک نسل است، و به‌احتمال زیاد این کنسول نیز ادامه دهنده راه ایکس باکس وان ایکس خواهد بود. حقیقت بر این است که تکنولوژی با گذشت زمان بیشتر و بیشتر ارزان و قابل دسترس‌تر می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا مایکروسافت همواره به‌دنبال تولید کنسول‌های جدید باشد و بخواهد تا گزینه‌های مناسب و معقولی را برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان فراهم کند.

کنسول Xbox Series X در اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد.

برچسب ها: Xbox Series X, ایکس باکس سری ایکس
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.