استن لی در سن 95 سالگی درگذشت

استن لی در سن 95 سالگی درگذشت

تیم Pspro تیم Pspro
5 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

استن لی (Stan Lee) در عرصه کامیک‌بوک ار فعالیتش را در دهه 1940 آغاز کرد، او در کنار نویسندگان دیگری مانند جک کربی (jack kirby)، به علت ایجاد تغییرات انقلابی در سبک قصه‌گویی داستان‌های ابرقهرمانی مارول در دهه 1960 میلادی ، به عنوان یکی از مشهورترین چهره‌ها در عرصه کامیک‌بوک به شمار می‌رود.


 


استن لی در طول دوران طولانی فعالیتش در عرصه کامیک‌بوک، نقش موثری در خلق اسپایدرمن(Spider-man)، اونجرز(Avengers)، ایکس‌من (X-Men) و چندصد ابرقهرمان دیگر در دنیای کامیک‌های مارول و دیگر ناشران ایفا کرده است. به عنوان چهره اصلی و شناخته شده ناشر بزرگی همچون مارول، لی رفته رفته به عنوان پدرخوانده کامیک‌بوک شناخته شد، پدرخوانده‌ای که سفیر و پیام‌رسانی میان دنیای واقعی و دنیای ابرقهرمانان به شمار می‌رفت. در زمانی که بسیاری از منتقدان بزرگ، فرم هنری خاص کامیک‌بوک را جدی نگرفته و ان را کنار می‌زدند، استن لی تنها کسی بود که به عنوان یکی از خالقان کامیک‌بوک، در دانشگاه‌ها به سخنرانی می‌پرداخت و از این عرصه هنری دفاع می‌کرد.


 


در نتیجه حضور طولانی مدت در خانواده بزرگ مارول، استن لی به عنوان تهیه کننده اجرایی تمامی فیلم‌های مارول استودیو و تمامی آثار دیگر از جانب کمپانی سونی و فاکس که شخصیت‌های مارول در آن‌ها حضور دارند شناخته می‌شد، ‌این مهم  او را به یکی از پردرآمدترین و بزرگترین تهیه کنندگان سینما در تمام دوران تبدیل کرد. زیبایی موجود در چنین لقبی، جایی مشخص می‌شود که بدانیم در روزهای ابتدایی قدم گذاشتن ابرقهرمان‌های مارول به دنیای سینما، این استن‌لی بود که به طور جدی و قدرتمند، تمامی قرادادهای تلویزیونی و سینمایی مارول را به سرانجام می‌رساند.


 


بعد از گذشت چندین سال از چنین تولیدات بزرگی از جانب مارول، لی با حضور  در تمامی پروژه‌ها و فیلم‌ها،‌ به پادشاه حضور افتخاری (Cameo) در فیلم‌ها نیز هم بدل شد. بنا به گفته‌های پایگاه خبری comicbook  لی به همراه جیمز گان، کارگردان سابق سری فیلم‌های Guardians of the Galaxy ، تعداد بسیار زیادی از صحنه‌های مربوط به حضور افتخاری را ضبط کرده است، بنابراین مشخص نیست که چه زمانی شاهد آخرین حضور افتخاری او در فیلم‌های مارول خواهیم بود.


 


در دهه 1960 میلادی و در زمانی که ژانر کامیک‌های ابرقهرمانی روزهای خوبی را نمی‌گذراند و درحال نابود شدن بود. استن لی با شروع خط داستانی کامیک‌های Fantastic Four، مارول را در رقابت عرضه کامیک‌های ابرقهرمانی نگه‌داشت و این ژانر دوست داشتنی را دوباره زنده کرد. پس از موفقیت چشم‌گیر کامیک‌های Fantastic Four، لی نقشی بسیار مهم در خلق و ایجاد بسیاری از شخصیت‌ها و خطوط داستانی کامیک‌بوک‌های ابرقهرمانی مارول و همچنین داستان‌های انقلابی عصر نقره‌ای کامیک‌بوک ایفا کرد.


موفقیت‌های لی جایزه بزرگ Will Eisner در سال 1994 و همچنین جایزه Jack Kirby در سال 1995 را نسیب او کرد، لی همچنین در سال 2008 موفق شد تا مدال ملی هنر را از رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، جورج دابلو. بوش (George W. Bush) دریافت کند.


 


 لی با ایفای نقشی مهم در ساخت سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، پروژه‌های کامیک‌بوکی و همچنین شروع کردن ایده‌های جذابی مانند جهان‌های اشتراکی ابرقهرمان‌های در سینما و کامیک، در جهان به شهرتی بی‌همتا رسید و به عنوان چهره اصلی عرصه کتاب‌های مصور شناخته شد. شهرت و احترام او به قدری زیاد بود که هر دو کمپانی  مارول و دی‌سی کامیکز در طول سال‌های متمادی به او ادای احترانم کرده‌اند. دی‌سی در سال 2000 سری کامیک‌هایی را با نام Just Imagine منتشر کرد که در آن  استن لی برخی از ابرقهرمان‌های دی‌سی را به سبک سیاق خودش از نو طراحی کرده بود، همچنین مارول در سال 2006 و با انتشار کامیک‌هایی که در آن‌ها استن لی به ملاقات ابرقهرمانان می‌رفت، تولد 65 سالگی او را جشن گرفت.


 


استن لی را می‌توان یکی از موثرترین و موفق‌ترین چهره‌های عرصه کامیک‌بوک دانست، چهره‌ای که بدون شک نقشی موثر و فراموش نشدنی در خلق جهان کامیک‌بوک‌ها و جهان سینمایی کاملاً موفق مارول ایفا کرده است.


 


استن لی ساعاتی پیش و درحالی که 95 سال سن داشت، در مرکز درمانی سیدرس-ساینای (Cedars-Sinai) ، واقع در شهر لس انجلس ایالت کالیفرنیا، درگذشت.

برچسب ها: استن لی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.