با افسانه زلدا آشنا شوید؛ قسمت اول

با افسانه زلدا آشنا شوید؛ قسمت اول

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
7 سال و 2 ماه و 1 روز پیش

فرانچایز The Legend of Zelda مجموعه بازی‌های اکشن ماجرایی فانتزی است که توسط شیگرو میاموتو و تاکاشی تزوکا طراحی شده است. این فرانچایز، توسط Nintendo تولید و عرضه می‌شود، هرچند که چند نسخه مخصوص کنسول‌های قبل حمل، توسط کمپانی‌های capcom، Vanppol و Grezzo عرضه شده‌اند. گیم پلی بازی شامل مکانیزم‌های بازی‌های اکشن، ماجرایی و معمایی می‌شود.

داستان بازی، حول Link، قهرمان بازی است که باید شاهزاده زلدا و قلمرو Hyrule را زا ganon، آنتاگونیست اصلی سری، نجات دهد. البته، داستان‌ها و نقش منفی‌های دیگری نیز در برخی عناوین این سری معرفی شده‌اند. برخی دیگر از قهرمانان این سری نیز عبارتند از یک پری به نام Navi، یک موجود از نژاد Minish به نام Ezlo یک توایلی به نام Midna که همگی به عناون دستیار، Link را در برخی بازی‌ها همراهی می‌کنند. Vaati، جادوگر باد، Onox، ژنرال تاریکی و Zant، پادشاه غاصب نیز از دیگر نقش‌ منفی‌های بازی هستند. داستان سری، غالبا شامل یک سه شی مثلث مانند قدرتمند به نام Tirforce می‌شود. کاراکتر Link در هر بازی، غالبا با بازی‌های دیگر متفاوت است.

از زمان عرضه بازی The Legend of Zelda در سال 1986، تا کنون 18 بازی دیگر برای کنسول‌های نینتندو و چندین اسپین آف عرضه شده است. در سال 1989، یک مجموعه انیمیشن آمریکایی بر اساس این سری ساخته شد و کمپانی نینتندو بر عرضه چندین مانگا بر اساس بازی، از سال 1997 نظارت داشته است. سری The Legend of Zelda، موفق‌ترین فرانچایز کمپانی نینتندو است و تا سال 2016، 75 میلیون نسخه از این سری، به فروش رفته است.

کاراکترها:

Link

قهرمان اصلی سری The Legend of Zelda، لینک، در واقع چندین کاراکتر مختلف در بازی‌هاست که همگی یک تونیک سبز رنگ و یک کلاه قیفی به سر دارند و Triforce of Courage را حمل می‌کنند. در بیشتر بازی‌ها، گیمر می‌تواند قبل از شروع بازی، به لینک نام دیگری بدهد و دیگر کاراکترها نیز، او را با همان نام خطاب خواهند کرد. هر لینک در هر بازی، عنوان مختلفی نیز دارد، از جمله "قهرمان زمان"، "قهرمان بادها" یا "قهرمان خدایان". لینک راست دست است که با چینش دکمه‌های کنترلرها سازگاری دارد. همانند دیگر قهرمانان صامت، لینک نیز سخن نمی‌گوید و تنها اصواتی که بیانگر احساسات او هستند، تولید می‌کند. البته، علیرغم این که صدای او را هیچوقت نشنیده‌ایم، اما کاراکترهای دیگر به گونه‌ای با او صحبت می‌کنند که نشان می‌دهد، او در واقع صامت نیست. دلیل دیالوگ نداشتن لینک، این است که گیمر بتواند از افکار و دیالوگ‌های خود برای ارتباط با دیگر کاراکترها استفاده کند و قوه تخیل خود را به کار بگیرد.




Princess Zelda

زلدا، شاهزاده سرزمین Hyrule و نگهبان Triforce of Wisdom است. نام او از پیشینیان و اجداد او، به وی به ارث رسیده است. هر چند که در اکثر عناوین، لینک باید زلدا را از دستان Ganon نجات دهد، اما او گاهی با استفاده از قدرت‌های جادویی و تیر و کمان، به کمک لینک می‌آید. به جز عناوین CD-i سری که بازی‌های رسمی نینتندو نیستند، زلدا تا قبل از عنوان Spirit Tricks، وی کاراکتر قابل بازی نبوده است و در این بازی، با تسخیر شوالیه شبح، می‌تواند به یک کاراکتر قابل بازی تبدیل شود. زلدا دارای عناوین و شخصیت‌های ثانوی متعددی چون Shiek (در بازی Ocarina of TimeTetra (در بازی‌های The Wind Waker و Phantom Hourglass) است. در بازی Skyward Sword نشان داده می‌شود که زلدا، در واقع روح الهه هیلیا است که در بدنی جدید حلول کرده است و قدرت او در خانواده سلطنتی به ارث می‌رسد. شیگرو میاموتو عنوان کرده که نام زلدا را برای ادای دین به داستان پرداز آمریکایی، زلدا فیتزجرالد انتخاب کرده است.




Ganondorf

Ganon یا Ganondorf یک موجود انسان نما، قطب منفی اصلی و باس آخر اکثر عناوین The Legend of Zelda است. در این سری، ganondorf رهبر نژادی یاغیان صحرا به نام گرودو است که همه اعضای آن جنگجویان مؤنث هستند و هر صد سال، یک بار، یک مرد میان آن‌ها زاده می‌شود. او از دیگر انسان‌ها، بسیار بلندتر است اما ظاهر او در بازی‌های مختلف، متفاوت است و گاهی ظاهر یک گراز غول پیکر انسان نما را به خود می‌گیرد. انگیزه و اهداف او در هر بازی متفاوت است، اما غالبا، یکی از نقشه‌های او، دزدیدن شاهزاده زلدا است تا بتواند بر Hyrule تسلط پیدا کند. به همین منظور، وی به دنبال Triforce، یک شی جادویی است. او غالبا، Triforce of Power را در اختیار دارد که به او قدرت زیادی می‌دهد، اما برای انجام اهدافش کافی نیست و به همین دلیل، به دنبال دیگر قطعات Triforce است. بر خلاف لینک، زلدا و دیگر کاراکترها، او همواره در بازی‌ها ماندگار است و تنها در بازی Four Swords Adventures، وی در یک بدن جدید حلول می‌کند. در هر بازی، مبارزه با او متفاوت است و او از سبک‌های مبارزه مختلف استفاده می‌کند. در بازی Skyward Sword اشاره می‌شود که Ganon، روح یک موجود شرور به نام Demise یا "نیستی" است که در این بدن حلول کرده است.




سرآغاز (1986-1993)

The Legend of Zelda

اولین بازی سری، The Legend of Zelda، اولین عنوانی بود که در ژاپن در سال 1986 و در آمریکا، در سال 1987 عرضه شد. هر چند که این بازی، اکنون بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما در زمان خود، عنوان بسیار پیشرفته‌ای محسوب میشد و نوآوری‌های بسیاری را از جمله قابلیت به کار گیری بیش از 12 آیتم مختلف، دنیایی بزرگ و قابل گشت و گذار و قابلیت ذخیره بازی معرفی کرد. بازی دارای مودی به نام Second Quest است که پس از پایان بازی فعال می‌شود و در آن، محل دخمه‌ها و آیتم‌ها، فرق می‌کند و دشمنان قوی‌تر هستند. به غیر از نوآوری‌های فنی، گیم پلی بازی، شامل پیدا کردن آیتم‌ها و استفاده از آن‌ها برای حل معماها، مبارزات با هیولاها به صورت همزمان و گشتن در محیطی عظیم، فرمول بسیار موفقی بود و به سرعت محبوب و فراگیر شد. بازی در ژاپن و آمریکا بسیار شهرت پیدا خواهد کرد و بسیاری، آن را مهم‌ترین بازی که تا کنون ساخته شده، خطاب کرده‌اند. در آخرین سال‌های عمر کنسول NES، بازی در قالب کارتریج دوباره عرضه شد. یک نسخه اصلاح شده از بازی به نام BS The Legend of Zelda برای Satellaview در اواسط دهه 90 در ژاپن عرضه شد. یک سال بعد، BS Zelda برای Satellaview دوباره عرضه شد که در آن، محل دخمه‌ها و دنیای بازی تغییر کرده بود. این بازی به عنوان BS Zelda MAP 2 عرضه شد.




در این بازی، سرزمین Hyrule توسط Ganon و ارتش او مورد حمله قرار می‌گیرد و Ganon موفق به تصاحب دو قطعه از Triforce می‌شود. شاهزاده زلدا نیز Triforce of Wisdom را به هشت قطعه تقسیم می‌کند و قطعات آن را در سرتاسر Hyrule مخفی می‌کند و قبل از دستگیر شدن توسط Ganon، خدمتکار خود، ایمپا را در جستجوی فردی می‌فرستد که بتواند این قطعات را پیدا کرده و با Ganon مبارزه کند.

ایمپا نیز پس از فرار، سرانجام توسط سربازان Ganon محاصره می‌شود، اما پسر جوانی با نام Link او را نجات می‌دهد و پس از باخبر شدن از اهداف Ganon، تصمیم می‌گیرد تا با پیدا کردن Triforce of Wisdom با Ganon مبارزه کند.




Zelda II: The Adventure of Link

دومین بازی این سری، با نام Zelda II: The Adventure of Link در سال 1988 عرضه شد و از نظر محتوا، تفاوت زیادی با بازی اول داشت. نمای از بالای بازی به نمای بغل تغییر کرد و المان‌های نقش‌آفرینی از بازی حذف شدند. این بازی، تا قبل از بازی Four Swords Adventure، تنها عنوانی است که در آن، لینک روپی جمع آوری نمی‌کند. به دلیل این تغییرات، بسیاری این بازی را گربه سیاه سری The Legend of Zelda می‌شناسند. این بازی و بازی قبلی، به دلیل عرضه شدن در کارتریج‌های طلایی شهرت پیدا کردند. البته هر دو بازی در سال‌های نهایی عمر کنسول NES در کارتریج‌های خاکستری رنگی عرضه شدند که در آن زمان، بسیار نایاب شده بودند.




در این بازی، شاهزاده زلدا متوجه ظهور علامت سیاه رنگی در پشت دستش می‌شود و به خواب می‌رود. ایمپا، به لینک اطلاع می‌دهد که سال‌ها پیش، پادشاه Hyrule، قطعا سوم Triforce را در قصری مخفی کرده و تنها دختر او، از جای آن باخبر است و پسر پادشاه، که از این موضوع خشمگین است، به کمک یک جادوگر، خواهر خود را به خواب ابدی می‌فرستد و تنها پیدا کردن Triforce of Courage و متحد کردن آن با دو قطعه دیگر می‌تواند زلدا را از خواب بیدار کند.

لینک نیز به کمک شش کریستال که می‌توانند دروازه قصر را باز کنند، به سراغ این قطه می‌رود و در مسیر خود، با سربازان Ganon مبارزه می‌کند که معتقدند با کشتن لینک و ریختن خون او روی خاکستر Ganon، می‌توانند وی را زنده کنند.




A Link to the Past

چهار سال بعد، در بازی A Link to the Past، بار دیگر نمای بالا به بازی بازگشت و ایده یک دنیای موازی در غالب Dark World مطرح شد. این بازی برای کنسول Super NES در سال 1991 عرضه شد و سپس در سال 2002، برای کنسول Game Boy Advance و در کنار بازی Four Swords، به عنوان اولین بازی چند نفره سری The Legend of Zelda، برای سرویس کنسول مجازی کنسول Wii در سال 2007 عرضه شد. همچنین، این بازی و دنباله غیر رسمی BS the Legend of Zelda: Ancient Stone Tablets برای کنسول Satellaview در ژاپن عرضه شدند. در سال 2013، دنباله‌ای برای بازی A Link to the Past برای کنسول نینتندو 3DS معرفی شد. این بازی شامل همان دنیای Hyrule نشان داده شده در بازی A Link to the Past خواهد بود، اما دارای دخمه‌های جدید و توانایی تبدیل شدن لینک به یک نقاشی دیواری برای عبور از دیوارها خواهد بود.




در این بازی، سربازان و جادوگران پادشاه Hyrule موفق شده‌اند Ganon را در سرزمین مقدس زندانی کنند و دروازه ورود به آن را مهر و موم کنند، اما پس از قرن‌ها، هنگامی که سرزمین Hyrule با قحطی مواجه شده، فردی به نام آگانیم ظاهر می‌شود و سرزمین را نجات داده و به فردی مورد اعتماد پادشاه Hyrule تبدیل می‌شود اما کم کم از قدرت خود سواستفاده می‌کند. کمی بعد، شاهزاده زلدا به صورت تلپاتیک به لینک اطلاع می‌دهد که توسط آگانیم ربوده شده است.

لینک نیز برای نجات دادن زلدا راهی سفر می‌شود و مطلع می‌شود که تنها سلاحی به نام Master Sword می‌تواند آگانیم را نابود کند و وی برای به دست آوردن این سلاح، باید سه لوح نیکی را پیدا کند و خود را اثبات کند. لینک برای نجات دادن زلدا به سرزمین Dark World می‌رود و پس از شکست دادن آگانیم، متوجه می‌شود که روح Ganon در او نفوذ کرده و لینک در برج Ganon، با او روبرو می‌شود و با نجات دادن او، دنیای Hyrule را نجات می‌دهد.




Link’s Awakening

بازی بعدی، Link’s Awakening اولین بازی Zelda بود که برای کنسول دستی Game Boy در سال 1993 عرضه شد و اولین بازی این سری بود که داستان آن در خارج از دنیای Hyrule رخ می‌داد. این بازی سپس در سال 1993 برای کنسول Game Boy Color، تحت عنوان Link’s Awakening DX با ویژگی‌های جدید، از جمله دخمه‌های رنگی بیشتر و قابلیت تعامل با چاپگر Game Boy Printer، عرضه شد.




در این قسمت، لینک به سرزمین‌های دور دست سفر می‌کند و به جنگجوی زبده‌ای تبدیل می‌شود. اما در راه بازگشت به Hyrule، کشتی او دچار توفان می‌شود. وی پس از بیدار شدن خود را در جزیره کوهولینت پیدا می‌کند و متوجه می‌شود شمشیر او گم شده است. سپس جغدی به او می‌گوید که برای بازگشت به Hyrule، وی باید با پیدا کردن 8 ساز سایرن‌ها، ماهی باد را بیدار کند و با آن، از کوهولینت برود.

در این راه، لینک متوجه می‌شود که سرزمین کوهولینت، واقعی نیست و زاده و پرداخته ذهن ماهی باد است و لینک ابتدا باید کابوس‌های او را شکست دهد. لینک با استفاده از هشت ساز موسیقی و صدای دختری به نام مارین، کابوس‌ها را شکست داده و ماهی باد را بیدار می‌کند و به سرزمین خود باز می‌گردد. با بیدار شدن ماهی باد، سرزمین کوهولینت نیز برای همیشه از بین می‌رود.

 

قسمت بعدی این مطلب را می‌توانید فردا در PSPro بخوانید.

برچسب ها: بازی The Legend of Zelda
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.