با افسانه زلدا آشنا شوید؛ قسمت دوم

با افسانه زلدا آشنا شوید؛ قسمت دوم

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
7 سال و 1 ماه و 16 روز پیش

عصر سه بعدی (1998-2002)

Ocarina of Time

پس یک وقفه، این سری با بازی Ocarina of Time که در سال 1998 عرض شد، به حالت سه بعدی در آمد. بازی ابتدا با نام Zelda 64 شناخته شد و با حفظ هسته گیم پلی بازی‌های دو بعدی سری، تبدیل به یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ، چه از نظر هنری و چه از نظر تجاری شد. این بازی، از نظر بسیاری، بهترین بازی تاریخ است و بسیاری از نشریات دنیای بازی‌های ویدیویی، به آن امتیاز کامل داده‌اند. برای مثال، نشریه معتبر Famitsu در ژاپن، به آن امتیاز کامل 40 از 40 را داد. در سال 2006، وبسایت Nintendo Power، این بازی را بهترین بازی که برای یک کنسول نینتندو عرضه شده، خطاب کرد. این بازی ابتدا قرار بود برای کنسول شکست خورده Nintendo 64DD عرضه شود اما به صورت کارتریج عرضه شد. نوآوری‌های این بازی شامل بهره گیری از قابلیت هدف گیری قفلی، تمرکز دوربین روی هدفی در نزدیکی و تغییر اعمال کاربر بر اساس آن هدف می‌شوند. این مکانیزم‌ها فرصت را برای مبارزات شمشیری دقیق در فضای سه بعدی مهیا کردند که در زمان خود، یک دستاورد انقلابی محسوب میشد. همانند سیستم‌های NES، بازی Ocaina of Time نیز روی کارتریج‌های اختصاصی طلایی رنگ، مخصوصا افرادی که بازی را پیش خرید کرده‌اند، عرضه شد.




بازی Ocarina of Time در سال 2002 برای کنسول Game Cube و به عنوان پاداش پیش خرید بازی The Wind Waker عرضه شد و یک نسخه رایگان از آن، به همراه بازی Wind Waker، به خریداران اهدا شد. در این نسخه، بسته الحاقی عرضه نشده Ura Zelda یا Master Quest نیز گنجانده شده بود که ابتدا قرار بود برای کنسول 64DD عرضه شود. بازی در سال 2011 در قالب Ocarina of Time، به صورت سه بعدی برای کنسول 3DS عرضه شد و از گرافیک بهتر، افکت‌های سه بعدی و چالش باس‌ها بهره برد.


Majora’s Mask

در ادامه بازی قبلی، بازی Majora’s Mask برای کنسول Nintendo 64 در سال 200 عرضه شد که همچنان یک بازی سه بعدی بود اما گیم پلی زمانی داشت که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در این بازی، لینک می‌تواند با استفاده از ماسک‌هایی، تبدیل به موجوداتی گوناگون با قابلیت‌های مختلف شود. بازی majora’s Mask حال و هوایی بسیاری تاریک‌تر از عناوین قبلی خود دارد و با موضوعاتی چون مرگ و تراژدی دست و پنجه نرم می‌کند.




این بازی در سال 2015، تحت عنوان Majora’s Mask 3D برای کنسول 3DS عرضه شد و شاهد تغییراتی چون گرافیک و کنترل بهتر، افکت سه بعدی و یکی مینی گیم ماهی گیری بود.


Oracle of Ages & Oracle of Seasons

دو بازی Oracle of Ages و Oracle of Seasons به صورت همزمان برای Game Boy Color عرضه شدند و با استفاده از یک رمز یا کابل لینک به هم متصل می‌شوند. این دو بازی که ابتدا قرار بود سه گانه باشند، توسط کپکام ساخته شدند. بازی Oracle of Ages یک بازی معمایی و بازی Oracle of Seasons، یک بازی اکشن است. عنوان کنسل شده سوم، The Legend of Zelda: Mystical Seed of Courage نام داشت.

در Oracle of Ages، لینک در سرزمین Labrynna با جادوگر خبیثی به نام Veran مبارزه می‌کند و تنها راه شکست دادن او، به دست آوردن عصاره زمان است. Veran که ملکه Labrynna را دستگیر کرده با لینک مبارزه می‌کند و علیرغم شکست خوردن، اعلام می‌کند که به هدف خود رسیده و شعله‌های اندوه، فروزان شده‌اند.




در بازی Oracle of Seasons، لینک باید با ژنرال اونوکس جنگیده و 8 عصاره طبیعت را پیدا کند و فردی به نام دین را نجات دهد. وی برای این کار به معبد فصول می‌رود و چوب دستی فصول را به دست می‌آورد و با شکست دادن اونوکس، موفق می‌شود فصل‌ها را به حالت طبیعی خود باز گرداند. اما همانند بازی Oracle of Ages، شعله‌های اندوه، فروزان شده‌اند و شر بازگشته است.

این دو بازی، مکمل همدیگر هستند و باید به ترتیب بازی شوند، هر چند که این ترتیب چندان مهم نیست.

سری Four Swords (2002-2005)

Four Swords

در دسامبر سال 2002، عنوان A Link to the Past & Four Swords برای کنسول Game Boy Advanced عرضه شد که شامل نسخه پورت شده A Link to the Past و بازی چند نفره Four Swords بود. Four Swords، اولین بازی چند نفره در سری The Legend of Zelda محسوب می‌شود.




در این بازی، لینک و شاهزاده زلدا، دوست دوران کودکی هستند و برای اولین بار با کاراکتر Vaati و مفهوم Four Swords اشنا می‌شویم. به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد عرضه بازی‌های Zelda، بازی Four Swords Anniversary Edition به مدت محدود به صورت رایگان برای نینتندو DSi و نینتندو 3DS عرضه شد. این نسخه از بازی، دارای بخش تک نفره بود.


The Wind Waker

در سال 2002، کمپانی نینتندو از بازی The Legend of Zelda: The Wind Waker رونمایی کرد. میاموتو اعلام کرد که با این بازی، نینتندو قصد دارد تا با افراد جوان‌تر نیز ارتباط برقرار کند و محیط و داستان بازی، بیشتر مناسب نوجوانان و کودکان بود.

گیم پلی بازی The Wind Waker بر کنترل باد و استفاده از آ« برای گشت و گذار در اقیانوس بنا شده بود.

در سال 2013، نسخه HD بازی برای کنسول Wii U عرضه شد.





Four Swords Adventures

در سال 2004، قسمت جدید بازی The Legend of Zelda، به نام Four Swords Adventures برای کنسول Game Cube عرضه شد. در این بازی، باز هم بخش چند نفره معرفی شد و گیم پلی، همانند بازی‌های Mario، به صورت مرحله‌ای بود. برای بخش چند نفره، باید کنسول Game Boy Advance را با کابل به کنسول Game Cube وصل کرد، اما بازی دارای بخش تک نفره نیز بود.

بازی دارای دو بخش داستانی و مبارزه‌ای بود. در بخش داستانی، گیمر باید داستان بازی را در طی 24 مرحله دنبال کند و در بخش shadow battle، چهار نفر می‌توانند با هم مبارزه کنند. همچنین، این اولین بازی زلدا بود که در آن، برخی کاراکترها شروع به صحبت کردند.


The Minish Cap

در سال 2004، بازی The Minish Cap برای کنسول Game Boy Advance عرضه شد. در این بازی، تمرکز اصلی گیم پلی روی قابلیت کوچک شدن لینک به کمک کلاهی به نام Ezlo بود و این قابلیت، تأثیر زیادی روی گشتن در دخمه‌های بازی داشت و در واقع، دو دنیای مختلف پیش روی گیمر قرار می‌داد. این بازی توسط کمپانی کپکام ساخته شد.


نسل بعد (2006 – 2011)

Twilight Princess

در نوامبر سال 2006، بازی Twilight Princess برای کنسول Wii عرضه شد. هر چند که این کنسول ابتدا قرار بود برای کنسول Game Cube انحصاری باشد، ماه بعد، برای این کنسول نیز عرضه شد. بازی بار دیگر سعی داشت تا نگاهی واقع‌گرایانه‌تر به سری زلدا داشته باشد. داستان بازی Twilight Princess، صدها سال پس از وقایع بازی Majora’s Mask رخ می‌دهد و لینک که در آستانه بلوغ و از نوادگان قهرمان زمان است، باید سرزمین Hyrule را از قلمرو گرگ و میش نجات دهد. هنگامی که لینک وارد این قلمرو شده و تبدیل به یک گرگ می‌شود که در نتیجه آن، گیم پلی بازی تغییر زیادی پیدا می‌کند. بازی Twilight Princess، همچنین روی سواری با اسب و مبارزه هنگام سوار کاری تمرکز داشت.




Phantom Hourglass

ابتدا قرار بود که یک بازی دیگر از سری Four Swords برای کنسول نینتندو DS عرضه شود، اما کمپانی نینتندو در سال 2006، از بازی Phantom Hourglass برای کنسول نینتندو DS رونمایی کرد. بازی همانند پیشینیان خود از دوربین نمای بالا بهره می‌برد و سبک هنری آن، یادآور بازی The Wind Waker بود. در نمایشگاه E3 2006 نیز نینتندو تأیید کرد که بازی Phantom Hourglass، دنباله بازی The Wind Waker خواهد بود. بازی Phantom Hourglass در ژوئن 2007 عرضه شد و کنترل‌های جدید با توجه به قابلیت‌های کنسول نینتندو DS و بخش چند نفره battle mode را معرفی کرد.




Spirit Tracks

در سال 2009، بازی Spirit Tracks برای کنسول نینتندو DS معرفی شد. داستان این بازی، 100 سال پس از وقایع بازی Phantom Hourglass رخ می‌دهد و لینک جدیدی با لباس لینک قدیمی ظاهر می‌شود. گرافیک بازی Spirit Tracks مشابه بازی‌های Phantom Hourglass و The Wind Waker بود و آهنگ‌های جدیدی به آن اضافه شده بود. بازی در اواخر سال 2007 عرضه شد و ماشین‌های بخار بازی Phantom Hourglass، جای خود را به قطار داده بودند.




Skyward Sword

بازی Skyward Sword، شانزدهمین بازی در مجموعه The Legend of Zelda است. در سال 2009، آقای میاموتو درباره تغییرات این بازی و سازگاری آن با کنسول Wii اظهار کرد که همانند بازی Wii Sports Resort، در بازی Skyward Sword نیز از کنترل حرکتی کنسول Wii برای شمشیر زنی و تیر و کمان استفاده خواهد شد. در این بازی، لینک در سرزمینی به نام Skyloft زندگی می‌کند که بر فراز سرزمین Hyrule معلق است. او متوجه می‌شود که Hyrule در خطر است و به نجات این سرزمین می‌رود. گیم پلی بازی، تمرکز بسیار زیادی روی استفاده از کنترل حرکتی Wii دارد و گیمر کنترل زیادی روی کاراکتر لینک دارد. در بازی مکانیزم جدیدی برای پرواز معرفی شد و از ویلین جدید بازی به نا گیراهیم که زلدا را می‌رباید، رونمایی شد. بازی در سال 2011 عرضه شد.




تحول زلدا (2013 – اکنون)

A Link Between Worlds

بازی A Link Between Worlds، هفدهمین بازی در سری The Legend of Zelda بود که برای کنسول نینتندو 3DS عرضه شد. داستان این بازی در دنیای بازی A Link to the Past رخ می‌دهد و دنباله رسمی این بازی است، هر چند که صد سال پس از وقایع آن بازی رخ می‌دهد. در بازی A Link Between Worlds، دنیای Lorule به دنیای Hyrule حمله کرده و ساحران آن را به تابلو‌های نقاشی تبدیل می‌کند. این بازی، به دلیل طبیعت اوپن ورلد خود شناخته شد. لینک در بازی می‌تواند آیتم‌های حیاتی را از Ravio بخرد و مجبور به تمام کردن دخمه‌ها به صورت ترتیبی نیست. همچنین، لینک می‌تواند به یک نقاشی تبدیل شود و از موانع مختلف عبور کند. همچنین، بازیکنان دیگر می‌توانند به عنوان shadow Link وارد بازی شوند و با بازیکن اصلی مبارزه کنند. بازی در سال 2013 عرضه شد.




Tri Force Heroes

بازی Tri Force Heroes، هجدهمین بازی از سری The Legend of Zelda است که برای کنسول نینتندو 3DS عرضه شد. در این بازی، شاهد حضور دوباره لینک بازی A Link between Worlds هستیم که از Hyrule فرار کرده و به صورت مخفیانه زندگی می‌کند. وی وارد سرزمین Hytopia می‌شود که شاهزاده آن توسط یک جادوگر خبیث، نفرین شده است. لینک باید به کمک دو قهرمان دیگر از سرزمین Drablands عبور کرده و جلوی این جادوگر خبیث را بگیرد. بازی به صورت سه نفره آنلاین قابل انجام است. یکی از قابلیت‌های این بخش چند نفره، این است که بازیکنان می‌توانند روی هم سوار شده و از موانع گوناگون عبور کنند. بازی همچنین توجه زیادی به فشن و مد لباس دارد و گیمر می‌تواند درون بازی، لباس تولید کند.




Breath of The Wild

بازی Breath of the Wild، نوزدهمین قسمت در سری The Legend of Zelda است که به عنوان آخرین بازی کنسول Wii U و اولین بازی کنسول Switch عرضه شد و از سوی بسیاری از منتقدان، بهترین بازی تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود.




شما می‌توانید بازی Breath of the Wild را از وبسایت ما تهیه کنید.

برچسب ها: بازی The Legend of Zelda
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.