با تکنولوژی HDR آشنا شوید

با تکنولوژی HDR آشنا شوید

تیم Pspro تیم Pspro
5 سال و 11 ماه و 20 روز پیش

HDR چیست؟ تکنولوژی HDR  یا دامنه پویایی گسترده (High Dynamic Range) جدیدترین تکنولوژی به‌کارگرفته شده در محتوای تصویری روز دنیا است و دیگر به یک تکنولوژی رایج در نمایشگرها، تلفن‌های هوشمند و کنسول‌های خانگی تبدیل شده است و هر دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به آن مجهز هستند. اما این تکنولوژی جدید چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

دو مشخصه مهم تصویر یک تلویزیون، نسبت کنتراست و دقت رنگ هستند که طبیعی بودن تصویر را مشخص می‌کنند. اگر دو تلویزیون را در کنار یکدیگر قرار دهید که یکی رزولوشن بالایی دارد و دیگری نسبت کنتراست و دقت رنگ بیشتر، مشاهده خواهید کرد که تلویزیون دوم، تصویر طبیعی‌تری را به شما نمایش می‌دهد و آنچه که مشاهده می‌کنید، واقعی‌تر به نظر می‌رسد. در واقع، یک تلویزیون با رزولوشن 1080p با نسبت کنتراست و دقت رنگ عالی، تصویر بهتری را از یک تلویزیون 4K با نسبت کنتراست و دقت رنگ متوسط به نمایش می‌گذارد.

HDR دامنه کنتراست و مقدار رنگ را افزایش می‌دهد. رنگ‌های روشن، روشن‌تر نمایش داده می‌شوند و تصویر عمق پیدا می‌کند. در واقع، طیف رنگ‌های آبی، سبز، قرمز و ترکیبات آن‌ها، بسیار بیشتر می‌شود و رنگ‌های بیشتری به نمایش گذاشته می‌شوند. در واقع، به لطف HDR، شما می‌توانید رنگ‌هایی را ببینید که تا کنون حتی نمی‌دانستید که وجود دارند! در تصویر زیر، مثلث سفید، طیف رنگ نمایشگر معمولی و مثلث سیاه، طیف رنگی نمایشگر HDR است.

 

اما برای نمایش یک محتوای HDR، هم منبع و هم خروجی باید از HDR پشتیبانی کنند. بسیاری از تلویزیون‌های امروزی از تکنولوژی HDR بهره می‌برند و در سال‌های اخیر، محتوای HDR نیز بسیار فراگیر شده است. با ظهور تکنولوژی 4K، بسیاری از فیلم‌ها و محتوای صوتی تصویری پخش شده در اینترنت با تکنولوژی HDR عرضه می‌شوند. در کنسول‌های خانگی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 4 اسلیم، پلی استیشن 4 پرو، ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس، همگی از HDR پشتیبانی می‌کنند و اتصال آن‌ها به یک تلویزیون دارای HDR به شما تصاویری بسیار زیباتر و زنده‌تر ارائه می‌کند. علاوه بر فیلم‌ها و سریال‌هایی که توسط این کنسول‌ها قابل تماشا هستند، نه تنها تمام بازی‌های جدید از HDR پشتیبانی می‌کنند، بلکه بسیاری از بازی‌های قدیمی نیز برای پشتیبانی از این تکنولوژی آپدیت شده‌اند. بازی Horizon Zero Dawn که به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 عرضه شده، یکی از بهترین نمونه‌ها در ارائه تصاویر HDR است.

 

در پایان، توصیه ما این است که برای لذت بردن از کنسول بازی خود، حتما به دنبال یک نمایشگر با تکنولوژی HDR باشید.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای PSPro

 

 

برچسب ها: پلی استیشن 4, ایکس باکس وان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.