هر آنچه که باید درباره بازی God of War بدانید

هر آنچه که باید درباره بازی God of War بدانید

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
5 سال و 12 ماه و 4 روز پیش

پس از بازی God of War: Ascension در سال 2013، به نظر می‌رسید که سونی با کریتوس خداحافظی کرده است. در طول شش بازی، کریتوس تقریبا تمام خدایان و موجودات افسانه‌ای یونان باستان را کشت و داستان او به پایان رسیده بود اما در سال 2016، سونی از بازی God of War برای پلی استیشن 4 رونمایی کرد.

 

اکنون دو سال از معرفی بازی God of War گذشته است و چیزی به عرضه بازی God of War نمانده است. در این مدت اطلاعات زیادی از این بازی منتشر شده که در ادمه نگاهی به 7 ویژگی مهم این بازی می‌اندازیم.

 

افسانه‌های اسکاندیناوی پس‌زمینه بازی هستند

کریتوس در بازی‌های قبلی، سرزمین خدایان یونان باستان را به جهنم تبدیل کرده بود و در بازی God of War، به سرزمینی جدید خواهد رفت. این بار، مضمون بازی، مقابله کریتوس با افسانه‌ها و اساطیر اسکاندیناوی است. در تریلرهای بازی، شخصیت‌هایی چون یورمونگاندر (Jormungandr)، افعی جان و سیندری و براک را دیده‌ایم و پادکست The Lost Pages of Norse Myth، خبر از شخصیت‌های دیگری چون گروا، آورواندیل، ثور و اودین می‌دهد.



در واقع، کریتوس برای فرار از زندگی سیاه و تباه خود از یونان رفته است. کوری بارلوگ، کارگردان بازی در کنفرانس E3 2017 گفت: «یونان نشانه یک درد عاطفی برای کریتوس است و او می‌خواهد تا جایی که ممکن است، از آن دور باشد. در انتهای God of War III هم دیدیم که تلاش او برای انتقام، در نهایت ثمره‌ای دلخواه نداشت.

اما باید توجه کرد که کریتوس، فقط نقل مکان کرده و وارد دنیای جادویی جدیدی نشده است. در دنیای بازی God of War، تمام اساطیر و خدایان از فرهنگ‌های مختلف وجود دارند و در یک دنیا زندگی می‌کنند.

 

کریتوس مرد خانواده است

کریتوس رابه عنوان یک فرد به‌شدت خشن و عصبانی می‌شناسیم و او دلیل خوبی برای عصبانی بودن داشت، زیرا خدایان باعث مرگ خانواده او شده بودند و در نتیجه، او تبدیل به یک فرد دیوانه و خون‌خواه شده بود که دریایی از خون خدایان راه انداخت.

در بازی God of War، کریتوس هنوز فردی بدخلق و حتی عصبانی است، اما او اکنون یک پدر است. بازی God of War، ماجراهای کریتوس و پسرش آتریوس را در مناطق اسکاندیناوی تعریف می‌کند. کریتوس نهایت تلاش خود را می‌کند تا خشم خود را کنترل کند و به پسرش، راه زنده‌ماندن را آموزش دهد. بازی درباره خانواده و رابطه میان کریتوس و پسرش است.



بارلوگ در این باره گفت: «بازی درباره خانواده است. شما همیشه نمی‌توانید به تنهایی موفق شوید و این درسی است که کریتوس فرا خواهد گرفت. شما از ابتدا تا انتها، شاهد تغییر و تحول رابطه میان کریتوس و آتریوس خواهید بود. در انتها، آتریوس دیگر باری روی دوش کریتوس نیست، او به مرور بهتر می‌شود و شما خود را در قبال او مسئول می‌دانید. در بازی‌های دیگر شخصیت‌ها را آپگرید می‌کنید، در God of War، شما آتریوس را پرورش می‌دهید و به او افتخار می‌کنید.»

اگرچه کریتوس اکنون شخصیت آرام‌تری دارد، اما هنوز هم فردی کم‌حرف است و هنوز باید کنترل خشم را یاد بگیرد. این تنها راهی است که برای تبدیل شدن به یک پدر بهتر پیش رو دارد. « کریتوس زیاد اهل حرف زدن نیست و نسل من با چنین پدرهایی سر و کار داشته‌اند. پدرانی که حرف نمی‌زدند اما الزاما رابطه بدی نیز با فرزندان خود نداشتند. در ابتدا، کریتوس قرار بود تا پدری بسیار سخت‌گیر باشد و با آتریوس بدرفتاری کند، اما پس از بررسی‌های فراوان، به این نتیجه رسیدیم که کریتوس، فرد آرام‌تری باشد. همان‌طور که در رونمایی بازی دیدیم، کریتوس ابتدا سر آتریوس فریاد می‌کشد اما کمی بعد خود را کنترل می‌کند و به آرامی به آتریوس، اشتباهش را متذکر می‌شود. تبدیل شدن کریتوس به چنین فردی یک شبه رخ نداده است.»

 

اسلحه جدید

دیگر خبری از شمشیرهای آشوب کریتوس نیست. این شمشیرهای زنجیردار، به نمادی از سری God of War تبدیل شده بودند و نشان سربازان آرس، خدای جنگ بودند. حتی وقتی که او شمشیرهای خود را از دست داد، آن‌ها را با شمشیرهای آتنا جایگزین کرد.

در بازی God of War، کریتوس یک سلاح جدید به نام «تبر لوایتن» دارد. تبری که توسط دو برادر دوارف به نام‌های سیندری و بروک ساخته شده تا تعادل را به قلمرو اسکاندیناوی بازگرداند. پادکست The Lost Pages of Norse Myth نشان می‌دهد که این دو برادر، چندان دل خوشی از خدایان ندارند.



تغییر از دو شمشیر سریع به یک تبر عظیم و سنگین، باعث تغییرات گسترده‌ای در مبارزات می‌شود. کریتوس می‌تواند این تبر را مانند میولنیر، پتک ثور پرتاب و بازخوانی کند، اما سلاح پیچیده‌تری است.

جیسون مک‌دنالد، طراح ارشد بازی درباره تبر لوایتن گفت: «در هر تست، هر فردی که بازی را تجربه کرده و با تبر بازی کرده، شروع به پرتاب آن کرده است. هیچکس از پرتاب لوایتن خسته نمی‌شود و می‌توان گفت که تبر لوایتن، قطعا سلاح جدید کریتوس است و تفاوت زیادی با شمشیرها دارد.»

در ابتدا قرار بود که تبر بسیار معمولی باشد، اما با اضافه کردن قابلیت بازخوانی، ظرفیت‌های دیگری برای آن نمایان شد. «ما در ابتدا قرار بود گیم‌پلی واقع‌گرایانه‌ای برای بازی طراحی کنیم، به همین دلیل، تبر بسیار معمولی بود و کریتوس خیلی معمولی با آن می‌جنگید، اما پس از اضافه کردن المان‌های اسطوره‌ای، مخصوصا قابلیت پرتاب و بازخوانی، ایده‌های زیادی به ذهن‌هایمان خطور کرد. در نتیجه، اسطوره‌شناسی بازی، تا عمق طراحی گیم‌پلی نفوذ کرده است.»

 

آتریوس نیز یک جنگجو است

رابطه میان کریتوس و پسرش، آتریوس، هسته اصلی بازی God of War است، اما بازی شامل مأموریت‌های اسکورت و دفاعی نیست. آتریوس با تیر و کمان خود در کنار کریتوس می‌جنگد و در استفاده از قدرت‌های خود ابایی ندارد و به جادوی دنیای پیرامون خود، علاقه بیشتری نسبت به کریتوس دارد.

آتریوس در نبرد آزادانه حرکت و مبارزه می‌کند و استودیو سونی سانتا مونیکا تلاش زیادی برای ساخت هوش مصنوعی او به خرج داده است. البته در بازی می‌توانید به آتریوس دستورهایی بدهید و در طول داستان، تصمیم‌های شما بر او تأثیرگذار خواهند بود.



بارلوگ درباره آتریوس گفت: «در طول بازی، شما به عنوان کریتوس، تصمیم‌هایی درباره آتریوس می‌گیرید که در توسعه هر دو شخصیت تأثیرگذارند. در واقع، انگار شما واقعا پدر آتریوس هستید و باید بتوانید میان تصمیم‌هایی که برای کریتوس و آتریوس می‌گیرید، تعادل ایجاد کنید.

 

دوربین بازی تغییر کرده است

در بازی‌های God of War، دوربین بازی همواره ثابت بوده است و شما تنها کنترل کریتوس را بر عهده داشتید. اما در بازی God of War، دوربین تغییر کرده و نمای پشت شانه به بازی اضافه شده است. این مسئله، باعث تغییر در اکشن و مبارزات بازی شده است.

بارلوگ در این باره گفت: «من دوربین بازی Batman را نمی‌خواستم. من به دنبال زاویه دیدی بسیار نزدیک به کریتوس بودم اما برنامه‌نویس مسئول بخش مبارزات، با من مخالف بود و به من گفت که بگذارم کارش را بکند. پس از دو روز، او زاویه دید بازی را به من نشان داد و سپس با چند ایده دیگر و مشورت با دیگران، توانستیم کاری کنیم که زاویه دید بازی عالی به نظر برسد.»



در هیچ قسمت از بازی، شاهد برش دوربین نخواهیم بود و گیمر همواره کنترل دوربین را بر عهده دارد و تا حدودی، اتفاقات پیش روی خود را از زاویه دید کریتوس مشاهده می‌کند.

«ما تصمیم داشتیم تا داستانی به شدت شخصی را تعریف کنیم. بازی God of War به خاطر نماهای سینماتیک و دوربین ثابتش معروف بود و من هم از این زاویه دوربین بسیار خوشم می‌آید، اما این بار تصمیم گرفتیم تا گیمر با کاراکتر بازی، احساس نزدیکی بیشتری کند».

 

بازی بزرگ است، اما اوپن ورلد نیست

بازی God of War جدید دنیای گسترده و طبیعی را معرفی می‌کند، اما بر خلاف بسیاری از بازی‌های درجه یک امروزی، یک بازی اوپن ورلد نیست و اگرچه به گیمر اجازه می‌دهد تا به گشت و گذار بپردازد، اما تماما خطی است.

 

بارلوگ در این باره گفت: «اگرچه ماجراجویی بخشی از سری God of War بوده اما هیچوقت در وهله اول اهمیت نداشته است. ما تصمیم گرفتیم تا به کنجکاوی گیمر فرصت بیشتری دهیم، همان چیزی که یک بازی ویدیویی باید ارائه دهد.

در مراحل اولیه تولید، من مشغول تعداد زیادی بازی اوپن ورلد بودم و آن‌ها باعث احساس خستگی می‌شوند. شما در بازی‌های اوپن ورلد لیست بزرگی‌ از فعالیت‌های مختلف دارید و این چیزی نبود که ما می‌خواستیم.

 

بازی God of War یک بازی خطی داستان محور است و زمان تمام کردن آن، 25 تا 35 ساعت خواهد بود. بارلوگ، این بازی را مانند یک تور گردشگری در اسکاندیناوی توصیف کرده است: «یکی از مواردی که من به آن اصرار دارم، تشبیه بازی به یک تور گردشگری است. شما در یک دنیای بزرگ هستید و ما به کنجکاوی شما بها می‌دهیم. شما می‌توانید از تور خارج شوید و نگاهی به اطراف بیاندازید، اما برای ادامه باید باز هم به تور بازگردید.»

 

اساطیر دیگر در امان نیستند

اگرچه بازی God of War درباره اساطیر اسکاندیناوی است، اما استودیو سونی سانتامونیکا، تصمیمی به چسبیدن به یک اسطوره‌شناسی ندارد. سری God of War، ممکن است به اساطیر دیگر مناطق هم بپردازد و سونی سانتامونیکا نیز این تغییر جهت را رد نمی‌کند.



بارلوگ در این باره گفت: «بازی God of War ابتدا از یونان باستان آغاز شد و اکنون به سراغ اسطوره‌های اسکاندیناوی رفته است. در آینده ممکن است ما به سراغ اسطوره‌شناسی مصر یا قبایل مایان برویم.»

مشخص است که سازندگان بازی، تصمیم دارند تا هر بار تجربه‌ای جدید پیش روی گیمر قرار دهند. شنون استادستیل، رئیس استودیو سونی سانتامونیکا در این باره گفت: «مشخص بود که سری God of War، بیش از حد به یونان پرداخته است و این موضوع کمی خسته‌کننده شده بود و بسیار کنجکاو بودند که آینده God of War چه می‌شود. به همین دلیل ما نیاز داشتیم تا اثری کاملا متفاوت را عرضه کنیم».

 

بازی God of War در تاریخ 31 فروردین ماه برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه می‌شود.

برچسب ها: god of war
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.