هر آنچه که باید درباره کنسول PS4 Pro بدانید

هر آنچه که باید درباره کنسول PS4 Pro بدانید

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
7 سال و 5 ماه و 9 روز پیش

کنسول PS4 Pro چیست؟

پلی استیشن 4 Pro نسخه قوی‌تر کنسول پلی استیشن 4 است. به گفته سونی، این کنسول نماینده نسل جدید کنسول‌های خانگی نیست و یک آپگرید برای پلی استیشن 4 محسوب می‌شود.


مشخصات کنسول PS4 Pro

پردازنده: x86-64 AMD Jaguar، هشت هسته‌ای با سرعت 2.1GHz

پردازنده گرافیکی: کارت گرافیک AMD Radeon با قدرت 4.2 TFLOPS و سرعت 911MHz و 36 واحد پردازش

حافظه: GDDR5 8GB و 1GB DRAM

فضای داخلی: 1TB (با سرعت 5400rpm)

ابعاد: 295x55x327 mm

وزن: تقریبا 3.3kg

درایو بلوری/DVD: Bluray x 6 CAV، DVD x 8 CAV

ورودی/خروجی: USB 3.1 Gen.1 x 3 و AUX Port x 1

شبکه: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)، IEE 802.11 a/b/g/n/ac، بلوتوث نسل 4.0

قدرت: AC 100V، 50/60Hz

برق مصرفی: حداکثر 310W

دمای تولیدی: از 5 تا 35 درجه سانتی گراد

خروجی AV: پورت HDMI با پشتیبانی از 4K و HDR، پورت دیجیتال




اما مشخصات PS4 Pro در مقایسه با پروژه اسکورپیو مایکروسافت چگونه است؟

هنوز اطلاعات زیادی از پروژه اسکورپیو در دسترس نیست اما مایکروسافت مدعی است که این کنسول، با توان گرافیکی 6 ترافلاپ، قدرتمندترین کنسولی است که تا کنون ساخته شده و در نیمه چهارم 2017 عرضه خواهد شد. در حالی که کنسول PS4 Pro در تاریخ 20 آبان ماه امسال با قیمت 400 دلار عرضه می‌شود.


آیا بازی‌های پلی استیشن 4 روی PS4 Pro کار می‌کنند؟

سونی نه تنها اعلام کرده که تمام بازی‌های پلی استیشن 4 روی PS4 Pro نیز کار می‌کنند، بلکه کنسول PS4 Pro دارای بازی اختصاصی نخواهد بود و تمام عناوین آتی میان این دو مشترک خواهند بود. بازی‌هایی که نیز که برای پلی استیشن 4 عرضه شده، بنا به انتخاب سازنده آن‌ها، برای PS4 Pro آپدیت خواهند شد.


اما دلیل ساخته شدن PS4 Pro از سوی سونی چیست و تکنولوژی 4K و HDR چه اهمیتی دارند؟

سونی اعلام کرده که با توجه به گسترش تلویزیون‌ها و نمایشگرهای 4K و HDR، لزوم عرضه یک کنسول با پشتیبانی از این تکنولوژی‌ها احساس شده است. کیفیت 4K عبارت است از روزلوشن 3840x2160 پیکسل. کنسول PS4 Pro قابلیت پخش فایل‌های تصویری با رزولوشن ذکر شده را داراست و از بازی‌هایی که این تکنولوژی را دارا باشند پشتیبانی می‌کند. اما سونی اعلام کرده که بازی‌های با رزولوشن 2160p نیز با تکنیک افزایش کیفیتی به نام Checkerboard rendering، به صورت 4K اجرا خواهند شد.

در تکنیک Checkerboard Rendering، رزولوشن تصویر همانند 3840x2160p است اما سطح پیکسل شیدر، نیمی از این مقدار است که مانند یک تخته شطرنج است. در واقع، این تکنیک رندرینگ، علیرغم شباهت به رزولوشن 4K، به شفافی رندر 3840x2160p نیست اما تشخیص تفاوت آن‌ها کار سختی است. سونی مدعی است که Checkerboard Rendering، کیفیت بالاتری نسبت به رندر 1530p به کار رفته در بازی‌ها دارد.



اما آیا PS4 Pro قابلیت اجرای دیسک بلوری 4K را خواهد داشت؟

خیر. سونی برای کاهش هزینه و قیمت کنسول خود، قابلیت پشتیبانی به دیسک‌های 4K را به کنسول خود اضافه نکرده است. دلیل دیگر سونی این است که طبق نظرسنجی‌ها، استفاده از دیسک‌های فیزیکی به اندازه سرویس استریمینگ کنسول PS4 طرفدار ندارد و اکثرا به دانلود دیجیتال بازی‌ها قانع می‌شوند.

اکنون نگاهی به فناوری HDR بیاندازیم.

تکنولوژی HDR که کوتاه شده عبارت «دامنه پویایی گسترده» است. به طور خلاصه، تکنولوژی HDR، رنگ‌های بیشتری را نسبت به پنل‌های RGB و sRGB نمایش می‌دهد. با این تکنولوژی، رنگ‌ها کیفیتی بالاتر خواهند داشت و رنگ‌های سیاه و سفید نیز به ترتیب، تاریک‌تر و روشن‌تر به نظر می‌آیند.

همانند رزولوشن 4K، برای انجام بازی یا تماشای فیلم با کیفیت HDR، باید محتوا نیز دارای این فرمت تصویری باشد. در واقع، بازی‌هایی که از HDR پشتیبانی نمی‌کنند، باید ریمستر شوند.

یکی از مزیت‌های این تکنولوژی، این است که شما برای تجربه آن به یک تلویزیون HDR یا 4K احتیاج ندارید، هر چند که داشتن یک تلویزیون HDR شدیدا پیشنهاد می‌شود.



مثلث سیاه، رنگ‌های نمایش داده شده توسط HDR است و مثلث سفید، رنگ‌های نمایش داده شده توسط نمایشگر sRGB


آیا اجرای یک کنسول PS4 Pro روی یک تلویزیون 1080p تفاوتی با یک کنسول PS4 دارد؟

برخی از بازی‌ها مانند بازی Paragon، کیفیت بهتری با کنسول PS4 Pro دارند و از عملکرد بالای این کنسول بهره می‌برند. برخی عناوین نیز از تکنیک Supersampling استفاده می‌کنند که تصویر را در رزولوشنی بالاتر از 1080p رندر کرده و سپس به آن را به رزولوشن 1080p کاهش می‌دهند. نتیجه پایانی، تصویری است که از یک تصویر رندر شده با رزولوشن 1080p، کیفیت بالاتری دارد و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.



در پایان، باید اشاره کنیم که PS4 Pro از رابط SATA III استفاده می‌کند که به کاربران اجازه استفاده از هاردهای SSD را می‌دهد که سرعتی دو برابر رابط SATA II در پلی استیشن 4 دارند.

 

برچسب ها: کنسول PS4 Pro
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.