هرآنچه از بازی Sekiro: Shadows Die Twice می دانیم

هرآنچه از بازی Sekiro: Shadows Die Twice می دانیم

میثم عبدالهی پور میثم عبدالهی پور
5 سال و 1 ماه و 1 روز پیش

بدون شک یکی از بزرگترین غافلگیری‌های کنفرانس پرسروصدا و شلوغ مایکروسافت در رویداد E3 2018،‌ زمانی بود که بازی جدید استودیو From Software در کمال ناباوری معرفی شد. یک بازی که توسط این استودیو خوش‌نام ساخته شده و در ژاپن قرن 16 و در دوره سنگوکو جریان دارد؟ و از همه مهم‌تر اینکه خبری از واژه «Souls» در نام این بازی نیست؟ بی‌شک مایکروسافت و From Software موفق شدند تا همه را غافلگیر کنند. با همه این غافلگیری‌ها، بازی Sekiro: Shadows Die Twice در همان نمایش اولیه‌اش، نشان داد که هنوز هم در بسیاری از جهات شباهت‌های زیادی با دیگر ساخته‌‌های این استودیو دارد.


بازی Sekiro: Shadows Die Twice عنوانی در سبک ماجراجویی اکشن است که از سیستم مبارزه مشابهی با بازی‌های مشهور استودیو سازنده،‌ مثل بازی Dark Souls و بازی Bloodborne بهره می‌برد. Sekiro چند ویژگی جدید را به فرمول دوست داشتنی و همیشگی استودیو From Software اضافه می‌کند که بدون شک  مهم‌ترین آن‌ها ، امکان زنده شدن مجدد بعد از مرگ است. این امکان محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد، بنابراین شما قادر نیستید که بعد از هربار مردن دوباره به زندگی برگردید. شخصیت اصلی بازی، بعد از هربار مر‌دن می‌تواند به زندگی برگردد و مبارزه‌اش را ادامه دهد. اما او بعد از بازگشتن به زندگی ضعیف‌تر از قبل خواهد بود، همچنین اگر بعد از بازگشتن به زندگی دوباره بمیرید، ‌نه تنها توانایی زنده‌شدن را نخواهید داشت، بلکه با تاثیرات منفی بسیاری مواجه خواهید شد. این توانایی‌ علاوه بر امکان ادامه دادن مبارزه می‌تواند به روش‌های دیگری هم بکار برود، مثلا می‌توانید پس از شکست خوردن اندکی صبر کنید تا دشمنان از شما دور شده و فرصت مناسبی را برای ضربه زدن ایجاد کنند، سپس به زندگی برگشته و با یک حمله غافلگیرانه دشمنان را از بین ببرید. بازی Sekiro: Shadows Die Twice برخلاف عناوین قبلی سازندگان یک عنوان کاملا اکشن و خونین است که مسیر جدیدی را در مقابل استودیو سازنده قرار می‌دهد.

 



داستان از چه قرار است؟

برخلاف بازی‌های سری Souls که در دنیایی فانتزی رخ می‌دهند، داستان بازی Sekiro: Shadows Die Twice در دوره سنگوکو از تاریخ ژاپن جریان دارد. دوره‌ای که بسیاری از مورخان آن را به نام دوره کشمکش حکومت‌ها هم معرفی می‌کنند. در این دوره تاریخی اربابان قبلیه‌ها و استان‌های مختلف ژاپن برای تصاحب بخش‌های مختلفی از کشور و گسترش دادن حکومت‌های خود به جنگ با یکدیگر پرداختند. با وجود حضور امپراطور و شوگان، این اوضاع برای مدتی طولانی ادامه داشت و به عنوان یکی از دوره‌های پر از بحران در تاریخ ژاپن شناخته می‌‌شود.

شخصیت اصلی بازی که سکیرو (به معنای گرگ یک دست) نام دارد، قسم خورده تا از ارباب جوانش که یکی از نوادگان خاندانی باستانی است محافظت کند اما در نهایت شکست خورده و ارباب جوان به دست دشمنان که افراد قبیله آشینا هستند ربوده می‌شود.در حالی که افراد قبیله آشینا به دنبال سکیرو و کشتنش هستند، او باید برای نجات دادن ارباش تلاش کند.


شخصیت اصلی بازی که یک نینجای قدرتمند است نام سکیرو (گرگ یک دست) را به علت از دست دادن یکی از دست‌هایش در نبرد با جنگجوی قبیله آشینا به دست آورده است. دست او با یک عضو مصنوعی جایگزین شده که توانایی استفاده از سلاح‌های متفاوت و در نتیجه به دست آوردن مهارت‌های جدید را به سکیرو خواهد داد.


اما جدا از رخ دادن داستان در یک دوره حقیقی در ژاپن، بازی Sekiro: Shadows Die Twice عنوان واقع گرایانه‌ای نیست و استودیو سازنده واقعیت‌ها را به سبک و سیاق همیشگی‌اش تغییر داده است. در بسیاری از تصاویر منتشر شده از بازی ما شاهد مبارزه سکیرو با موجوداتی هیولا مانند در لباس سامورایی‌ها هستیم که شبات‌های بسیاری با دشمنان سری Souls/Borne دارند. همچنین بسیاری از غول‌آخرهای معرفی شده بازی با وجود اینکه ماهیتی انسانی دارند،‌ در شکل و شمایل شبیه به هیولاهایی عظیم به نظر می‌رسند. همه این‌ها به کنار،‌ گویا یک مار عظیم‌الجثه هم در بازی حضور خواهد داشت.

 

شخصیت اصلی بازی هم موجودی عادی نیست و قدرت‌های فرابشری دارد و این قدرت همان چیزی است که نام بازی به آن اشاره می‌کند. ‍پس از مرگ، سکیرو می‌تواند در همان نقطه به زندگی برگشته و مبارزه‌اش را از سربگیرد. دلیل اینکه چرا سکیرو توانایی چنین کاری را دارد هنور نامعلوم است،‌ اما همه ما به خوبی می‌دانیم که او می‌تواند بعد از هر بار مرگ به زندگی بازگردد. البته انجام این‌کار بدون شک بهای سنگینی خواهد داشت.

 

یکی از مکان‌های معروف بازی که اطلاعات زیادی از آن منتشر شده معبد مخروبه (Dilapidated Temple) است که به عنوان مرکز اصلی فرماندهی بازی ایفای نقش خواهد کرد، جایی مثل شهر ماجولا (Majula) در بازی Dark Souls 2 و یا Hunter’s Dream در بازی Bloodborne. طبق اطلاعات منتشر شده به نظر می‌رسد که این مکان جایی برای استراحت، به دست آوردن مهارت‌‌ها و همچنین پرکردن کدو تنبل درمان‌کننده‌تان (Healing Gourd) باشد، ظرفی حاوی موادی درمان کننده که جایگزین Estus Flasksهای سری Souls‌ شده است.


سکیرو با مراجعه به مجسمه‌های مقدس که عملکردی شبیه به بن‌فایرهای سری Souls دارند، علاوه بر بازگرداندن توانایی زنده شدن پس از مرگ و استراحت کردن در کنار آن‌ها ،‌ می‌تواند به معبد ویران شده سفر کند. این مجسمه‌های مقدس می‌توانند سفر کردن در میان مکان‌های مختلف بازی را هم راحت‌تر کرده و به عنوان مکانیزم Fast Travel در بازی شناخته شوند. همچنین آخرین مجسمه مقدسی که در کنارش استراحت کرده‌اید به عنوان چک‌پوینت عمل کرده و در صورت مردن (دوبار مردن)، بازی را از مکان آن مجسمه آغاز خواهید کرد. البته برخلاف سری Souls نیاز نیست تا به محل مرگتان برگشته و جسد و دارایی‌هایتان را بردارید.

 



گیم‌پلی بازی چگونه است؟

بازی Sekiro: Shadows Die Twice  همچنان در گیم‌پلی دشوار، سریع و سرسخت دیگرساخته‌های استودیو From Software ریشه دارد و براساس واکنش‌های سریع شما در مقابل دشمنان شکل می‌گیرد. اما تغییر سبک بازی از نقش آفرینی به یک اکشن محض، باعث شده تا گزینه‌های دیگری هم برای مبارزه کردن در اختیارتان قرار بگیرد. به لطف دست مصنوعی‌ که ابزارهای بسیاری روی آن نصب می‌شوند، سکیرو می‌تواند به وسیله یک قلاب از درختان و ساختمان‌‌ها بالا برود، همچنین او به عنوان یک شینوبی می‌تواند بپرد و از مخفی شدن بهره ببرد. ماهیت اصلی سکیرو که یک نینجای قهار است، به سازندگان اجازه داده تا عناصر مخفی‌کاری را هم به بازی اضافه کنند. به وسیله این توانایی می‌توانید در گوشه‌ها پنهان شوید و یا مثل بازی‌ها تیراندازی در یک محل پناه بگیرید و منتظر دشمنان باشید تا از کنارتان عبور کنند، سپس در این لحظه ضربه‌ای سخت به آن‌‌ها وارد کرده و بدون اینکه توسط دیگر دشمنان دیده شوید، هدفتان از از پا دربیاورید. همچنین مثل سری بازی‌های Hitman می‌توانید با پنهان شدن در نزدیکی دشمنان به صحبت‌هایشان گوش کرده و اطلاعات مفیدی را به دست بیاورید، اطلاعاتی می‌توانند در طی مراحل کمک‌تان کنند.

 

سلاح‌ها

دست مصنوعی شینوبی‌ای که در ابتدای بازی در اختیارتان قرار می‌گیرد همان ابزاری است که باید از آن برای غلبه بر دشمنان استفاده کنید تا به آن‌‌ها برتری پیدا کنید. این دست بسته به شرایط مختلف مبارزه‌ای که در آن هستید می‌تواند مثل یک قلاب عمل‌ کند و شما را به مکان‌های مرتفع برساند، به عنوان یک سلاح ثانویه مورد استفاده قرار بگیرد و یا حتی به یک شعله افکن قدرتمند تبدیل شود. سلاح دیگر شما یک کاتانای قدرتمند است که سکیرو آن را در دست دیگرش حمل می‌کند. این کاتانا سلاح اصلی شما برای مقابله با دشمنان در طول بازی است.


بسته به دشمنانی که با آن‌ در حال مبارزه هستید، می‌توانید سلاحی که روی دست مصنوعی سکیرو نصب شده است را تعویض کنید. با تبر نصب شده می‌توانید سپر دشمنان را بشکنید و سپس به آن‌ها حمله کنید، به وسیله نیزه نصب شده روی دست می‌توانید دشمنان را به سمت خودتان کشیده و سپس به یک ضربه کشنده آن‌ها را از پا دربیاورید. شوریکن (ستاره‌های پرتابی نینجاها) و ترقه‌های انفجاری می‌توانند دشمنان را گیج کرده کنند و فرصت مناسبی برای حمله در اختیارتان قرار دهند. همچنین چتر نصب شده روی دست مصنوعی می‌تواند حملات دشمنان را خنثی کرده و به سمت خودشان برگرداند.چیزی شبیه چتر آرتور در فیلم Kingsman: The Secre Service که برای دفع گلوله‌ها به‌کار می‌رفت.

 

مبارزه

درست همانند دیگر بازی‌های استودیو From Software در شما مبارزات بازی Sekiro باید از حملات دشمنان جای‌خالی دهید و سپس با زمانبندی درست به سمت آن‌ها حمله کنید. اما روند مبارازت با سری Souls متفاوت است و شبک و سیاق دیگری را معرفی کرده است. در Sekiro هدف شما از حمله، کم کردن خط سلامتی دشمنان و ضربه زدن به آن‌ها نیست،‌ بلکه در این بازی هدف شما شکستن حالت دفاعی دشمنان و برهم‌زدن تعادل آن‌ها برای ایجاد یک فرصت مناسب و وارد کردن یک ضربه کشنده در انتها است.

 

دشمنان هم درست همانند شما می‌توانند با ضربات سنگین، حالت دفاعی شما را از میان ببرند، تا در ادامه به شما آسیب وارد کنند، به همین دلیل در زمان هر حلمه باید به نوع ضربه و دفاعی که در نظر دارید فکر کرده و آماده هر اتفاقی باشید. سکیرو همچنین یک نوار سلامتی دارد که در گوشه پایینی سمت چپ تصویر نمایش داده می‌شود که برای پر نگه داشتنش باید از آیتم‌های سلامتی مختلفی در طول بازی استفاده کنید. در مواقعی خاص از مبارزات دشمنان دست به حملاتی می‌زنند که امکان دفاع کردن در مقابل آن‌ها وجود ندارد، واکنش شما در مقابل این حملات، نشان دهنده میزان خطرپذیری‌تان در بازی است. در مقابل حملات غیرقابل دفاع می‌توانید ساده‌ترین روش را به‌کار بگیرید که جای خالی دادن و کنار رفتن از مسیر حمله و سپس حمله کردن است. اما در گزینه پرخطرتر که البته پاداش بیشتری هم دارد، می‌توانید با یک ضدحمله دقیق و زمانبندی شده، این گونه حملات را به دشمنان برگردانده و آسیبی جدی و یا حتی در مواقعی کشنده به آن‌ها وارد کنید. البته زمان بندی غلط در این ضدحملات نه تنها باعث می‌شود که ضربه دشمنان به شما برخورد کند، بلکه باعث می‌شود که میزان اسیب آن هم افزایش پیدا کند.

 

حملات کشنده ناگهانی بعد از شکستن حالت دفاعی دشمنان، می‌تواند کار دشمنان ضعیف‌تر را تمام کرده و مبارزه را کوتاه‌تر کند. اما در زمان مقابله با دشمنان قوی‌تر مثل غول‌آخرها، شکستن چندبار حالت دفاعی و وارد کردن ضربان کشنده لازم است، به عنوان مثال برای کشن ژنرال‌های سامورایی که از دشمنان قدرتمندتر بازی هستند، به دو ضربه احتیاح خواهید داشت.همچنین غول‌آخرهای بزرگ و عظیم که خط سلامتی مخصوص به خود را دارند هم در بازی حاضر هستند که شکست دادن هریک از آن‌ها استراتژی منحصر به‌فردی را علاوه بر شکستن حالت دفاعی‌شان طلب می‌کند.


بدون شک می‌دانیم که همه این دشمنان می‌توانند به سرعت شما با بکشند و این جایی است که مکانیک جذاب مرگ در بازی Sekiro: Shadows Die Twice  وارد عمل می‌شود. در زمان مرگ شما قادر هستید که برای یک بار دیگر  به زندگی برگشته و مبارزه‌تان را ادامه دهید، مبارزه‌ای که در دیگر بازی‌های استودیو فرام سافتور با مرگ به پایان می‌رسیده است. اما کافی است پس از برگشتن به زندگی یک‌بار دیگر بمیرید تا به مجسمه مقدس که نقش چک‌پوینت‌های بازی را دارند، برگردانده شوید.

این مکانیک می‌تواند در زمان مبارزه با غول‌آخرهای به شدن کارآمد باشد و از کوبیده شدن کنترلرهایتان به دیوار جلوگیری کند. شاید به دلیل عدم سواستفاده از این قابلیت است که بازی Sekiro: Shadows Die Twice  امکان هیچ‌گونه بازی چندنفره آنلاین را ندارد، ‌زیرا در این صورت می‌توانستیم در حالت میان مرگ و زندگی منتظر بمانیم تا بازیکن دیگر کار غول‌آخر را تمام کند.

 

با این همه اگر یک بار به زندگی برگشته باشید،‌ قابلیت برگشتن دوباره را از دست خواهید داد و برای به دست آوردن آن باید به یک مجسمه مقدس مراجعه کنید و یا ضربه‌ای موسوم به Shinobi Death Blow را به دشمنان وارد کنید و آن‌ها را با یک ضربه از پای دربیاورید. در این حالت قادر خواهید بود تا باردیگر بعد از مرگ به زندگی برگردید.

 



خبری از نقش آفرینی نیست!

در نقطه کاملا مقابل دیگر بازی‌های ساخته شده توسط استودیو From Software، بازی Sekiro: Shadows Die Twice یک بازی نقش آفرینی نیست. در این بازی شما قادر نیستید که سلاح‌هایتان را شخصی سازی کنید و یا امتیازهای به دست آمده را در جهات مختلف برای پیشرفت شخصیتتان خرج کنید. به بیان ساده‌تر خبری از ارواح معروف و یا Blood Echoها نیست. در عوض با جمع کردن تجربه و پر کردن نوار تجربه‌ای که به بازی اضافه شده،‌ به امتیاز مهارت دسترسی خواهید داشت، با هربار پرکردن نوار تجربه یک امتیاز مهارت کسب خواهید کرد، این امتیاز برای به دست آوردن مهارت‌های مختلف در درخت مهارت‌های بازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


شاخه‌های مختلفی در درخت مهارت‌‌‌های بازی وجود دارد که هریک برروی موضوعی متفاوت تمرکز دارند، حملات مربوط به کاتانا،‌ دست مصنوعی سکیرو و حرکات مربوط به جای خالی دادن و دفاع کردن. مهارت‌های طرح ریزی شده برای دست مصنوعی شما وابستگی زیادی به آیتم‌هایی که در محیط بازی پیدا می‌کنید، خواهد داشت. همچنین آیتم‌هایی در بازی وجود دارند که می‌توانند مقاومت حالت دفاعی شما در مقابل دشمنان را برای همیشه قدرتمندتر کنند و یا خط سلامتی سکیرو را به طور دائمی افزایش دهند.

یافتم آیتم‌های جدید و کاربردی برای دست مصنوعی در طول بازی نقشی اساسی را در زمان‌ مبارزه با دشمنان،‌ حتی آن‌هایی که ضعیف‌تر هستند، ایفا خواهد کرد. به عنوان مثال یکی از دشمنان معرفی شده، سپری چوبی را در مقابل خودش می‌گیرد که تقریبا در مقابل همه حملات شما مقاومت خواهد کرد، این درحالی است که یک ضربه تبر نصب شده روی دست مصنوعی می‌تواند این سپر را به طور کامل از میان ببرد و دشمن مورد نظر را به طور کامل آسیب پذیر کند.

 

آخرین ساخته استودیو From Software بدون شک یکی از پر سر و صداترین بازی‌های سال 2019 است، عنوانی که نه تنها یک نقش آفرینی نیست،‌ بلکه رویکردی جدید در این استودیو را نشان می‌دهد، رویکردی که ممکن است سبک وسیاق بازی‌‌‌هایشان را به دنیای اکشن هم بکشاند.

برچسب ها: sekiro: Shdaows Die Twice
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.