پلی استیشن 4 پرو یا ایکس باکس وان ایکس – کدام کنسول مناسب شماست؟

پلی استیشن 4 پرو یا ایکس باکس وان ایکس – کدام کنسول مناسب شماست؟

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
5 سال و 2 ماه و 3 روز پیش

بیش از یک سال از عرضه کنسول ایکس باکس وان ایکس می‌گذرد و بازار رقابت این کنسول با پلی استیشن 4 پرو داغ است. هر دو کنسول، ادعای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K را دارند و بسیاری هنگام خرید، در انتخاب مردد هستند. در این مطلب قصد داریم تا با مقایسه این دو، به شما در خرید کنسول مناسب کمک کنیم.

 

قیمت

هر دو کنسول پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس، کنسول‌های رده بالا و گران قیمتی هستند که البته نسبت به روزهای اول عرضه‌شان، کمی دچار کاهش قیمت شده‌اند. اگرچه ایکس باکس وان ایکس کنسول گران‌تری نسبت به پلی استیشن 4 پرو است، اما تفاوت قیمت این دو کنسول در حدی نیست که اختلاف قیمت،‌ فاکتوری تعیین کننده برای انتخاب شما باشد.

 

مشخصات فنی

کنسول پلی استیشن 4 پرو دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای x86-64 AMD مدل Jaguar، پردازنده گرافیکی AMD با قدرت 4.2 ترافلاپ، هشت گیگابایت رم GDDR5 و یک ترابایت فضای حافظه داخلی است.

 

این مشخصات، نسبت به مدل اولیه پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 اسلیم، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شوند. پلی استیشن 4 پرو بی‌شک کنسول قدرتمندی است که جلوه‌های گرافیکی بهتری را ارائه می‌دهد و از رزولوشن 4K و تکنولوژی HDR، چه در بازی‌ها و چه در محتوای قابل استریم از سرویس‌هایی چون آمازون و نتفلیکس پشتیبانی می‌کند. پلی استیشن 4 پرو علاوه بر اینکه بسیاری از بازی‌ها را با رزولوشن 4K اصلی اجرا می‌کند، عناوینی را که فقط از رزولوشن full HD پشتیبانی می‌کنند، با عمل upscaling، به صورت 4K شبیه‌سازی می‌کند تا این عناوین نیز کیفیت بهتری روی این کنسول داشته باشند.

 

با این وجود، پلی استیشن 4 پرو فاقد پلیر بلوری 4K است و برای تماشای محتوای 4K، فقط می‌توانید آن‌ها را استریم کنید.

 

از نظر فنی،‌ ایکس باکس وان ایکس قدرتمندتر است. این کنسول دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با سرعت 2.3GHz، یک کارت گرافیک AMD Polaris با قدرت شش ترافلاپ و 12 گیگابایت رم GDDR5 است. این کنسول اکثر بازی‌ها را با رزولوشن 4K و فریم ریت 60 اجرا می‌کند و به کمک فناوری‌های AMD FreeSync و HDR، تصاویری دیدنی را تولید می‌کند. این کنسول همچنین دارای یک پلیر بلوری 4K است و می‌توانید دیسک‌های 4K را درون دستگاه قرار دهید و تماشا کنید.

 

طراحی

یکی از بهترین ویژگی‌های ایکس باکس وان ایکس، طراحی این کنسول است. این کنسول نه تنها ظاهر جمع و جوری دارد، بلکه دیگر منبع برق آن،‌ درون کنسول است و دیگر خبری از یک تکه آجر بدترکیب و غول‌پیکر نیست و در نتیجه،‌ سیستم سرگرمی خانگی شما نمای بسیار بهترین دارد. ایکس باکس وان ایکس اگرچه جثه کوچک‌تری نسبت به پلی استیشن 4 اریجینال دارد،‌ اما وزن بیشتری دارد. رنگ سیاه مات این کنسول نیز به زیبایی آن افزوده است.

 

پلی استیشن 4 پرو نیز از نظر طراحی، نسخه بزرگ‌تر پلی استیشن 4 اسلیم قلمداد می‌شود که خود از نظر طراحی، نسبت به پلی استیشن 4 اصلی، قدمی رو به جلو بود. پلی استیشن 4 پرو کنسول بزرگ‌تری است و لایه سومی به آن، برای گنجاندن قوای بیشتر افزوده شده است. همچنین، این کنسول به صورت عمودی نیز قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را به هر شکلی که می‌خواهید کنار تلویزیون یا مانیتور خود قرار دهید.

 

بازی‌ها

کنسول‌های ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو، بازی‌های انحصاری ندارند. هر بازی که روی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ اجرا می‌شود، روی این دو کنسول نیز قابل اجراست زیرا این دو در واقع کنسول‌های میان نسلی و نسخه‌های بهبودیافته و پیشرفته‌تر مدل‌های اصلی خود به شمار می‌روند. پس هنگام خرید نباید توقع عناوینی را داشته باشید که روی مدل‌های دیگر قابل اجرا نباشند.

 

با این حال، بازی‌های انحصاری هر برند،‌ نقش مهمی در ارزش‌گذاری آن‌ها دارند و از این نظر، پلی استیشن 4 برنده بی‌چون و چرای این رقابت است. ایکس باکس وان بازی‌هایی چون Forza Motorsport 7، Cuphead و Gears of War 4 را دارد که از عناوین انحصاری خوب این کنسول به حساب می‌آیند.

 

در سوی دیگر، پلی استیشن دارای عناوین انحصاری چون God of War، Spider-Man، Detroit: Become Human، NiOh، Uncharted 4 و Horizon Zero Dawn است و به زودی عناوین بزرگی چون Days Gone، Dreams، The Last of Us Part II، Ghost of Tsushima، Concrete Genie و Death Stranding برای آن عرضه می‌شوند. این عناوین انحصاری از مهم‌ترین دلایل فروش بسیار بیشتر پلی استیشن 4 نسبت به ایکس باکس وان بوده‌اند و روی پلی استیشن 4 پرو با فریم ریت پایدار، رزولوشن 4K و HDR اجرا می‌شوند. اگر بازی‌های انحصاری عالی و متعدد برای شما اهمیت دارند، پس پلی استیشن 4، مخصوصا پلی استیشن 4 پرو انتخاب بهتری است.

 

واقعیت مجازی

در این زمینه رقابتی وجوند ندارد. پلی استیشن 4 از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند و حتی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن برای آن عرضه شده است. پلی استیشن 4 پرو، به لطف قدرت فنی بیشتری که دارد، تجربه واقعیت مجازی بهتری را نیز ارائه می‌دهد و با توجه به افزایش کیفیت چشمگیر عناوین واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۹، نمی‌توان آن را دیگر نادیده گرفت.

 

جمع‌بندی

در مجموع، باید یادآور شد، به دلیل اینکه بسیاری هنوز از کنسول‌های متوسطی چون پلی استیشن 4 اسلیم و ایکس باکس وان اس استفاده می‌کنند،‌ بسیاری از بازی‌سازان،‌ مخصوصا استودیوهای ثرد پارتی، بازی‌های خود را به نحوی می‌سازند که روی تمام مدل‌ها به صورت یکسان قابل اجرا باشند. فناوری 4K همچنان نوپاست و اگرچه بسیار چشمگیر است، لذت بردن از آن نیازمند داشتن یک تلویزیون 4K گران قیمت است. پس اگر به دنبال تجربه واقعی بازی 4K هستید، به سراغ پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس بروید.

 

با توجه به این دلایل، تشخیص تفاوت گرافیکی میان بازی‌ها روی پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس چندان ساده نیست و در نگاه اول فرقی مشاهده نمی‌شود. برخی بازی‌ها روی ایکس باکس وان ایکس بهتر اجرا می‌شوند و برخی دیگر نیز روی پلی استیشن 4 پرو عملکرد بهتری دارند. می‌توان گفت که اگر عناوین انحصاری پلی استیشن 4 برای شما جذاب هستند،‌ انتخاب پلی استیشن 4 پرو بسیار منطقی‌تر است. اگر تصمیم دارید که واقعیت مجازی را تجربه کنید، انتخاب دیگری جز پلی استیشن 4 پرو نخواهید داشت. اگر هیچ‌کدام از این دو مورد برای شما اهمیتی ندارد، ایکس باکس وان ایکس در اکثر مواقع، بازی‌ها را با فریم ریت بالاتر و کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌دهد.

 

در انتها، انتخاب با شماست. برای خرید انواع مدل‌های پلی استیشن 4 به اینجا و برای خرید انواع مدل‌های ایکس باکس وان به اینجا مراجعه کنید.

0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.