۱۰ ریبوت برتر تاریخ بازی های ویدئویی

۱۰ ریبوت برتر تاریخ بازی های ویدئویی

تیم Pspro تیم Pspro
5 سال و 4 ماه و 1 روز پیش

از ابتدای شروع صنعت بازی های ویدئویی عناوین زیادی ساخته شدند که هر کدام به بنیانی برای پیشرفت این صنعت تبدیل  و همینطور باعث پیشرفت این صنعت شدند. حال اگر کمپانی های سازنده این بازی ها دست به زنده کردن دوباره این عناوین بزنند دو لطف بزرگ در حق جامعه ی مخاطبین این بازی ها کرده اند، اول برای کسانی که با این بازی ها خاطره های زیادی دارند و باعث زنده شدن حس نوستالژی در آن ها می­شوند و دوم برای کسانی که این عناوین را تجربه نکرده اند و اکنون توانایی تجربه ی آن بازی های ناب را پیدا می­کنند. در لیست زیر به بررسی دَه Reboot برتر و موفق تاریخ پرداخته ایم و فاکتور هایی همانند پایبندی به ریشه های خود و پیشرفت گسترده ی آن ها در نظر گرفته شده. آیا شما بازی دیگری در نظر دارید؟ در اشتراک نظرات خود در قسمت کامنت ها تردید نکنید.


۱۰: Killer Instinct



در سال ۱۹۹۴ دستگاه های Arcade میزبان عنوانی مبارزه ای بودند که در آن زمان گرد و خاکی به پا کرد. Killer Instinct، عنوانی که از ترکیب مکانیک های گیم پلی بازی Street Fighter و فینیشر های بازی Mortal Kombat تشکیل میشد و با اضافه کردن چند سیستم جدید یک گیم پلی ناب و سریع را ارائه داد و به عنوان یکی دیگر از فرانچایز های سبک مبارزه ای مطرح شد، اما به اندازه رقیبانش فعال نبود. در سال ۱۹۹۶ نسخه دوم این بازی به بازار عرضه شد که بعدا تحت نام Killer Instinct Gold برای دستگاه N64 پورت شد اما بعد از این نسخه دیگر خبری از این بازی نشد. وقتی Microsoft شرکت Rare و این IP را خریداری کرد به این بازی علاقه ای نشان نداد و Killer Instinct تا سال ۲۰۱۳ خاموش ماند، زمانی که Microsoft به IP های بزرگ برای لانچ کنسول جدیدش نیاز داشت دست به دامن Killer Instinct شد و تصمیم به Reboot این سری گرفت منتها نه به دست استودیوی Rare، بلکه آن ها کار را به دست استودیوی Double Helix Games سپردند، هرچند دست Rare به طور کامل از روند ساخت این بازی بریده نشد زیرا Ken Lobb، طراح ارشد Killer Instinct بر کار این استودیو نظارت داشت.


این Reboot کاملا به ریشه ها پایبند بود و در عین حال مکانیک های جدیدی نیز به بازی اضافه کرد. هر چند که از این بازی به دلیل کمبود محتوی انتقاد های زیادی شد اما گیم پلی بازی چیزی از نسخه های اولیه کم نداشت و از این نظر این Reboot خوب عمل کرد.


۹: Prince of Persia: Sands of Time



سری Prince of Persia تابحال ۳ بار Reboot شده. این بازی اولین بار توسط Jordan Mechner طراحی و خلق شد و در همان زمان به موفقیت های زیادی دست یافت. در سال ۲۰۰۱، کمپانی Ubisoft این IP را خریداری کرد تا با ساختن یک Rebbot از این سری، این فرانچایز را زنده کند، و موفق هم شد. بازی Prince of Persia: Sands of Time زیر دست Jordan Mechner ساخته شد که با انتقال بازی به محیط سه بعدی و اضافه کردن مکانیک های جدید نه تنها این سری را زنده کرد بلکه جان دیگری به سبک اکشن ماجراجویی بخشید. هر چند او در بازی بعدی این سری یعنی Prince of Persia: Warrior Within دستی نداشت و از تاریک تر شدن این نسخه نیز استقبالی نکرد، هر چند که این نسخه یکی از بهترین ها در سری است. PoP ریبوتی دیگر به خود دید اما آن Reboot نتوانست به موفقیت Prince of Persia: Sands of Time دست یابد.


۸: XCOM: Enemy Unknown



UFO: Enemy Unknown گل سر سبد بازی های استراتژیک و تاکتیکی نوبتی است که در سال ۱۹۹۴ برای ویندوز و چند پلتفرم دیگر عرضه شد و طرفداران پر و پا قرصی برای خود جفت و جور کرد. مخاطب در این بازی عضو یکی از سازمان های بین المللی است که وظیفه ی درگیری با فضایی ها را دارند و به لطف اکشن نوبتی جذابش به موفقیت زیادی دست یافت به طوری که ۵ دنباله برای آن ساخته شد. نسخه های بعدی بازی با نام X-COM به بازار عرضه شدند. تا سال ۲۰۰۱ این سری به خوبی پیشرفت کرد تا این که دو نسخه ی بعدی آن ها کنسل شدند و باعث خاموشی این فرانچایز برای ۱۱ سال شد، تا این که شرکت ۲K Games با همکاری Firaxis Games اقدام به Reboot این سری کردند و این فرانچایز را به شکوه گذشته اش بازگرداندند. XCOM: Enemy Unknown یک بازی بسیار خوب در سبک استراتژیک نوبتی و عنوانی در خور نام X-COM است.


۷: Star Fox 64



بازی Star Fox وقتی که در سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد تعجب همگان را بر انگیخت و یکی از اولین بازی های تمام پولیگونی کنسول ها بود. ادامه ی این بازی با نام Star Fox 2 ساخته شد اما در نهایت کنسل شد، در حالی که بازی تقریبا کامل شده بود. اما این پایان کار Star Fox نبود. این بازی در کنسول Nintendo-64 با نام Star Fox 64 بازگشتی با شکوه داشت و تماما ایده های Star Fox 2 در این بازی گنجانده شده بود، اما این بازی ادامه ی نسخه ی اول نبود، بلکه آقای Miyamoto تصمیم گرفت تا این IP را Reboot کند. جدا از سه بعدی بودن بازی، Star Fox 64 تغییرات بسیاری را به خود دید. از اضافه شدن وسیله های نقلیه و کاراکتر های جدید تا مود چند نفره و صدا گذاری شخصیت ها. از این بازی تعریف و تمجید های بسیاری شد تا جایی که در سال ۱۹۹۷ به دومین بازی پرفروش Nintendo-64 تبدیل شد! در نهایت Star Fox 64 یکی از بهترین  Reboot های تاریخ صنعت بازی های ویدئویی است.


۶: Ninja Gaiden



هر کسی طرفدار بازی های سخت و چالش برانگیز باشد و در عین حال علاقه به بازی های Hack ‘n’ Slash داشته باشد مطمئنا نام Ryu Hayabusa را شنیده است که شاید بتوان او را یکی از بیرحم ترین نینجا های تاریخ بازی ها نامید. بازی Ninja Gaiden، ابتدا یک سه گانه برای کنسول NES کمپانی Nintendo بود که اولین نسخه ی آن در سال ۱۹۹۸ عرضه شد. در این بین کمپانی SEGA چندین نسخه از این سری را برای کنسول های خود عرضه کرد اما سال ۱۹۹۲ آخرین باری بود که Ninja Gaiden میهمان کنسول های مخاطبانش بود. اما در سال ۲۰۰۴، Microsoft دست به احیای این سری زد و بازی Ninja Gaiden را برای کنسول خود عرضه کرد. استودیوی Team Ninja ساخت این Reboot را به عهده گرفت و کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داد و به یکی از بهترین بازی های Hack ‘n’ Slash زمان خود تبدیل شد.


۵: Metroid Prime



در سال ۱۹۸۶ یک بازی دو بعدی در سبک Action Adventure برای کنسول NES شرکت Nintendo با نام Metroid عرضه شد و به موفقیت زیادی دست یافت. Metroid در یک کلام به تلفیق مکانیک های Platformer  بازی Super Mario Bros. و المان های گشت و گذار the Legend of Zelda با تصویری بسیار تاریک تر از این دو گفته می­شود. بازی Metroid از اهمیت خاصی در صنعت بازی های ویدئویی برخوردار است زیرا یکی از بنیان گذاران سبک Metroidvania به حساب می آید. این سبک از تلفیق المان های دو بازی Metroid و Castelvania بوجود آمده است و آنقدر تاثیر گذار بوده که به عنوان یک سبک فرعی در نظر گرفته شده است. بعد از عرضه ی  Super Metroid در سال ۱۹۹۴، این سری به یک خواب طولانی فرو رفت تا استودیوی Retro در سال ۲۰۰۲ یکی از مهم ترین Reboot های تاریخ را انجام داد. بازی Metroid Prime با تغییراتی بسیار گسترده این فرانچایز فوق العاده مهم را به زندگی برگرداند، با این تفاوت که از یک بازی Side-Scroller به یک بازی اول شخص و شوتر تبدیل شد. Metroid Prime در واقع Action Adventure اول شخص است که به تمام اصول سری پیابند بوده و در عین حال آن را پیشرفت داده. در ابتدا طرفداران از این تغییر راضی نبودند اما وقتی بازی اصلی را دیدند و آن را تجربه کردند نظرشان به طور کامل عوض شد.


۴: DOOM



وقتی صحبت از بازی های شوتر اول شخص به میان می آید چندین نام می­درخشد که مطمئنا یکی از آن ها DOOM می­باشد. گرچه DOOM اولین بازی شوتر اول شخص نیست اما یقیناً یکی از اولین بازی های متحول کننده این سبک است. در سال ۱۹۹۳، شرکت  id Software با رهبری John Carmack، یکی از استادان این سبک و John Romero دست به ساخت یکی از بهترین شوتر های تاریخ زدند. داستان مردی بی نام که در دل جهنم به مبارزه با شیاطین دهشتناک می­پردازد. این بازی اولین Reboot خود را در سال ۲۰۰۴ تجربه کرد. DOOM 3 پای خود را کج گذاشت و آن اکشن ناب و سریع را تبدیل به یک بازی Survival Horror کرد و هرچند که DOOM 3 یک شاهکار اول شخص بود اما آن اکشن سریع را از این بازی گرفته بود. دومین Reboot این بازی در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، عنوانی که DOOM را به ریشه های خود بازگرداند. آن اکشن سریع و ناب همراه با موسیقی متنی عالی، یک ترکیب فوق العاده را بوجود آوردند و هر چه که یک بازی Run and Gun نیاز داشت را به گیمر ها تحویل داد و یک Reboot کامل و به تمام معنا بود.


۳: Mortal Kombat



Mortal Kombat یکی از قدیمی ترین فرانچایز های سبک بازی های مبارزه ای است و حق آب و گل دارد. این سری با گیم پلی سریع و خشونت زیادش شناخته می­شود که همراه با یک داستان قوی، یک بازی مبارزه ای به تمام معنا را تشکیل می­دهد. هر چند که از بازی های مبارزه ای توقع داستان قدرتمند و پر پیچ و خمی نمی­رود اما  Mortal Kombat در این بخش سرفراز بیرون آمده است و در طول سالیان زیادی که در صحنه حضور داشته داستانی پیچیده تحویل مخاطبانش داده است، اقلا پیچیده تر از رقبایش. اما Mortal Kombat: Armageddon آخرین عنوانی بود که استودیوی Midway ساخت آن را بر عهده داشت، زیرا عنوان Mortal Kombat vs. DC Universe به هیچ عنوان بازی در خور این فرانچایز نبود. بعد از این که شرکت Midway ورشکست شد کمپانی Warner Bros. تیم سازنده ی Mortal Kombat را همراه با حق انتشار این بازی خریداری کرد و استودیوی NetherRealm را شکل داد. این استودیو که توسط Ed Boon رهبری می­شد، در سال ۲۰۱۱ دست به ساخت یک  Reboot کامل از این سری زد و یکی از بهترین Mortal Kombat های تاریخ را ساخت. عنوانی که به اصل و ریشه های خود برگشته بود و این تعریف درست یک Reboot است. همان گیم پلی پر تنش و خشن که به لطف کنسول های نسل جدید از گرافیک و جلوه های بصری خیلی خوبی نیز بهره می­برد و حتی بازی را خشن تر جلوه می­داد. در یک کلام، Mortal Kombat خشن ترین و یکی از سریع ترین بازی های مبارزه ای است که وجود دارد.


۲: Tomb Raider



کمتر پیش می آید که یک پروتوگانیست زن به عنوان یک نماد برای سبک اکشن ماجراجویی یا سبک های دیگر قرار بگیرد. Lara Croft یکی از نماد های سبک اکشن ماجراجویی و یکی از بهترین شخصیت های اصلی بازی ها شمرده می­شود که اولین بار در بازی Tomb Raider در سال ۱۹۹۶ ظاهر شد و از آن زمان تا به حال یکی از مهم ترین شخصیت های این صنعت است. در حالی که چند عنوان اول، بازی های بسیار خوبی بودند که Lara Croft را به جایگاه کنونیش رساندند اما با گذشت زمان این فرانچایز به سراشیبی افتاد، افت کرد و طرفدارانش را نا امید کرد. پس زمانی که یک Reboot از سری معرفی شد، همه ی طرفداران سری خوشحال و مشتاق شدند تا شاید این فرانچایز جانی دوباره بگیرد و خوشبختانه تمام انتظارات کاملا برآورده شد. Tomb Raider سال ۲۰۱۳ یک Reboot عالی و لازم برای سری بود. از گرافیک فوق العاده و با جزئیاتش تا روایت داستان خوب و گیم پلی درگیر کننده اش، Tomb Raider یک شروع عالی برای این سری بود و Rise of Tomb Raider مهر تاییدی بر این ادعا است، دنباله ای که به خوبی نسخه قبلیش و حتی بهتر از آن بود.


۱: Wolfenstein: New Order



سری Wolfenstein یکی از طولانی ترین فرانچایز های این صنعت است که از سال ۱۹۸۱ تا به حال حضور فعال دارد. در دهه ی ۹۰، id Software تحت رهبری John Carmack و John Romero دوران بسیار خوبی را سپری کرد و با ساخت عناوینی چون Wolfenstein 3D و DOOM، بر سبک شوتر های اول شخص حکمرانی می­کرد. این بازی در سال ۲۰۰۱ توسط Activision یک Reboot با نام Return to Castle Wolfenstein به خود دید که توسط استودیوی Gray Matter Interactive ساخته شد و توسط دو نسخه ی دیگر دنبال شد. بعد از خریده شدن id Software توسط کمپانی Bethesda، استودیوی MachineGames یک Reboot دیگر را در سال ۲۰۱۴ عرضه کرد که به مراتب بهتر از Reboot قبلی بود زیرا این عنوان بازی را به همان اکشن سریع و ناب بازی های اولیه برگرداند. تا قبل از این بازی شخصیت William “BJ” Blazkowicz با این که به لطف Wolfenstein 3D یکی از نماد های سبک اول شخص تبدیل شده بود اما از مشکل شخصیت پردازی درست رنج می­برد و این مشکل در Wolfenstein: New Order برطرف شد و مخاطبان تصویری بسیار واضح تر از این شخصیت را مشاهده و تجربه کردند و دنباله ی این بازی نیز به موفقیت های زیادی دست یافت.


منبع

برچسب ها: مقاله
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.