وقتی که بازی Final Fantasy VII برای پلی استیشن 1 عرضه شد، هیچکدام از علاقهمندان و متخصصین صنعت بازی نمیتوانستند حدس بزنند که پس از گذشت 5 نسل و بیش از 20 سال، این بازی با شکل و شمایلی جدید و البته محتوای تازه، برای پلی استیشن 5 هم عرضه شود.
به مناسبت این دستاورد مهم، تصمیم گرفتیم برخی از نکات جذاب ولی کمتر شناختهشده بازی Final Fantasy VII را بررسی کنیم. این شما و این 10 نکته جذاب درباره بازی Final Fantasy VII.
10. وجود نسخهای پیش از پلی استیشن 1
پیش از عرضه بازی برای پلی استیشن 1، دو نسخه آزمایشی از آن وجود داشت. تصویری که میبینید، مربوط به نسخه موتور دوبعدی است که شبیه به Final Fantasy VI ولی با جزئیات بیشتر به نظر میرسد.
بعد از آن نیز نسخه اینتراکتیو دموی فنی بود که شخصیتهای «لاک» (Locke)، «شدو» (Shadow) و یک شخصیت مونث که احتمالا «سلس» (Celes) بود را در حال مبارزه با یک «گولم» (Golem) به نمایش میگذاشت. بر اساس مدلهای این شخصیتها میتوان گفت که این نسخه بسیار شبیه به نسخه نهایی بازی Wild Arms به نظر میرسد. این بازی نیز یکی دیگر از عناوین نقشآفرینی کلاسیک برای پلی استیشن 1 بود.
9. نسخههای سه و چهار دیسکی
وقتی که بازیها برای کشورهای غربی عرضه میشوند، ممکن است این نسخههای غربی دارای محتوای بیشتری باشند. بازی Final Fantasy VII هم یکی از همین عناوین بود و نسخه غربی آن، دو ماموریت جانبی بزرگ (ماموریت Ruby و Emerald Weapon) داشت.
سپس این نسخه به عنوان بازی Final Fantasy VII International دوباره در ژاپن عرضه شد و مهمترین عضو آن، وجود یک دیسک بیشتر یعنی دیسک چهارم بود که بازیکنها میتوانستند با استفاده از آن، تصاویر دقیق و پر از جزئیات تقریبا تمام آیتمهای بازی را مشاهده کنند. همچنین، نسخه آزمایشی بتای بازی نیز در این دیسک وجود داشت.
8. مجموعه جهان Final Fantasy VII
به مناسبت پنجمین سالگرد عرضه بازی، مجموعه جدیدی از جهان بازی Final Fantasy VII به نام Compilation of Final Fantasy VII در سال 2003 معرفی شد. این مجموعه با فیلم Advent Children کار خود را شروع کرد و سپس، نسخهای از بازی مخصوص ژاپن عرضه شد که نام آن، بازی Before Crisis بود و پیشدرآمدی بر ماجراهای اصلی محسوب میشد.
بازی Crisis Core نیز یک پیشدرآمد دیگر بود که برای PSP عرضه شد و «زک» (Zack)، شخصیت اصلی آن بود. در نهایت نیز بازی Dirge of Cerberus برای پلی استیشن 2 و با محوریت شخصیت «وینسنت» (Vincent) عرضه شد که یک عنوان تیراندازی سومشخص بود. همانطور که هفته پیش متوجه شدیم، کل این بازیها قرار است در یک عنوان ثابت برای گوشیهای هوشمند عرضه شود. بازی Final Fantasy: Ever Crisis قرار است تمام داستانها و بازیهای مجموعه جهان فاینال فانتزی 7 را در خود جای دهد و به عنوان یک بازی ریمسترشده، برای سیستمعاملهای Android و iOS در سال 2022 عرضه شود.
7. تئوری مربوط به «شینرا»
وقتی که «شینرا» (Shinra) در بازی Final Fantasy X-2 مشاهده شد، همه آن را صرفا ارجاع و نوعی easter egg به دیگر بازی این مجموعه نسبت دادند. در هر صورت و طبق آن چه که از این فرنچایز میدانیم، بازیهای فاینال فانتزی قرار نیست که به یکدیگر مرتبط باشند.
با این حال، برخی از طرفداران تئوری مرتبط بودن جهان این دو عنوان را مطرح کردند و «یوشینوری کیتاسه» (Yoshinori Kitase)، یکی از تهیهکنندگان مجموعه فاینال فانتزی، این تئوری را در سال 2018 تایید کرد.
او در مصاحبهای با یک کانال یوتیوبی، در پاسخ به این سوال که آیا جهانهای دو بازی Final Fantasy VII و Final Fantasy X به هم مرتبط هستند، گفت: «بله، کمی.» البته که این جواب چندان امیدوارکننده نیست، اما حداقل نشان میدهد که حق با طرفداران بوده است. عدهای از آنها معتقدند که شینرا مسئول ساخت «کمپانی» است و به همین خاطر، عناوین مجموعه بازی Final Fantasy X، نوعی پیشدرآمد برای جهان و مجموعه بازی Final Fantasy VII محسوب میشوند.
6. ارتباط با یاکوزا
البته که منظورمان سازمان جنایی و خطرناک یاکوزا نیست! در مجموعه بازی Yakuza، اتفاقات اصلی بازی در شهری خیالی به نام «کاموروکو» (Kamurocho) رخ میدهد که بخشی از آن بر اساس شهر واقعی «کابوکیچو» (Kabukicho) در منطقه «شینجوکو» (Shinjuku) طراحی شده است. کیتاسه در همان مصاحبه میگوید که منطقه «وال مارکت» (Wall Market) در بازی Final Fantasy VII نیز بر اساس کابوکیچو ساخته شده است.
5. خواهر و برادرهای باستانی
در شماره 1224 مجله ژاپنی فامیتسو، «تتسویا نومورا» (Tetsuya Nomura) که در زمان توسعه بازی، یکی از هنرمندان و طراحان شرکت اسکوئر بود و سپس به سمتهای بالاتر شرکت رفت، گفت که در ابتدا قرار بود شخصیتهای «سفیروث» (Sephiroth) و «ایریس» (Aeris)، خواهر و برادر باشند. این رابطه سپس تغییر پیدا کرد و قرار شد که سفیروث، اولین عشق ایریس باشد. اما در نسخه نهایی بازی، همین موضوع هم عوض شد و زک جای سفیروث را به عنوان اولین عشق ایریس گرفت.
البته کیتاسه در همان مصاحبه با کانال یوتیوب، دوباره با این سوال مواجه میشود و او میگوید که قرار نبود آنها نسبتی با هم داشته باشند. احتمالا هم صحبتهای نومورا و هم پاسخ کیتاسه درست است و این موضوع را نشان میدهد که در طول جریان ساخت یک بازی، چقدر از عناصر داستانی و بخشهای دیگر، تغییر و تحول پیدا میکنند.
4. کشتههایی فراتر از ایریس
مصاحبه جذاب دیگری که هر طرفدار بازی Final Fantasy VII باید آن را بخواند، مقاله تاریخ شفاهی بازی Final Fantasy VII است که در سال 2017 توسط Polygon منتشر و به تازگی با عنوان مجموعه تاریخچه ساخت بازی Final Fantasy VII در مجله PsPro ترجمه شد. در این مجموعه مقاله، نکات و ماجراهای پشت صحنه بسیار جذابی از اعضای کلیدی تیم سازنده مطرح میشود.
یکی از مهمترین افشاگریهای این مقاله این بود که کیتاسه میخواست تمام شخصیتهای اصلی به غیر از 3 نفر را از بین ببرد و این اتفاق، زمانی رخ میداد که تیم بازیکن قرار بود با چتر نجات، به سمت «میدگار» (Midgar) فرود بیایند. بازیکن میتوانست انتخاب کند که چه افرادی را نجات دهد و به میدگار ببرد. خوشبختانه، تیم چندان علاقهمند به اجرای این ایده نبود.
3. کارآگاه جو
در همین مقاله Polygon، با بخشی از ایدهها و تصویرسازیهای اولیه بازی نیز آشنا میشویم. در ابتدا قرار بود که بازی Final Fantasy VII در نسخهای خیالی از شهر نیویورک رخ دهد و نقش اول آن نیز شخصیتی به نام «کارآگاه جو» بود.
اگرچه این ایده موردقبول تیم واقع نشد، اما آثار هنری ابتدایی تیم نشان میدهد که میدگار واقعا با الهام از نیویورک طراحی شده بود. این ایده بعدا دوباره موردتوجه تیم اسکوئر قرار گرفت و آنها از آن برای بازی Parasite Eve استفاده کردند.
2. محتوای حذفشده
محتوای حذفشده بسیاری در کدهای بازی قرار دارند. به عنوان مثال، هک کردن برخی از این کدها، وجود اتاقهای بیشتری در Honey Bee Inn را افشا میکنند. همچنین، ماموریتی جانبی برای رساندن نامههای یک فروشنده از «گونگاگا» (Gongaga) به «کالم» (Kalm) وجود داشت.
علاوه بر این، حتی آیتمهای حذفشدهای مثل ماتریا در کدهای بازی دیده میشود. آیتم بوستر بخشی از یک ماتریای آبی بود که به عقیده برخی، باعث افزایش AP Experience میشد. محتوای حذفشده موجود در کدهای بازی به قدری زیاد است که معرفی و رونمایی از تمام آنها، به چندین مقاله نیاز خواهد داشت!
1. زنده ماندن ایریس
در رابطه با محتوای حذفشده باید گفت که بسیاری از بازیکنها، به دنبال راهی برای بازگرداندن ایریس بودند. اگرچه هیچوقت راهحل این قضیه پیدا نشد، اما مرور برخی از مکالمات حذفشده نشان میدهد که در ابتدا، قرار بود که او در اواخر بازی بمیرد.
وقتی که بازیکنها در هزارتوی برفی گم میشدند، صحنهای وجود داشت که ایریس میگفت : «I’m sick of this.» این جمله میتواند یک جمله عادی باشد، اما عدهای از طرفداران معتقدند که نشاندهنده مرگ او در اواخر همین بخش است. همچنین، ممکن بود که سازندگان قصد داشتند بازیکن در ابتدای بازی نیز بتواند وارد این محوطه شود و این جمله، مربوط به اوایل بازی است. در هر صورت، به نظر میرسد که راهی برای بیشتر زنده نگه داشتن ایریس وجود ندارد.