۱۵ سال از زمانی که برای اولین بار با مکس پین آشنا شدیم، میگذرد. بازی Max Payne ابتدا برای رایانههای شخصی عرضه شد و سپس شاهد انتشار آن روی کنسولهای ایکس باکس، پلی استیشن 2 و سیستمعامل مک بودیم. حتی نسخهای از بازی Max Payne برای کنسول Game Boy Advance عرضه شد.
نسخه بعدی این بازی نیز بسیار جذاب بود و طرفداران بسیاری به دست آورد، البته نسخه سوم نظرات مختلفی به دست آورد که برخی مثبت و برخی نیز منفی بودند.
قصد داریم به مناسبت ۱۵ سالگی بازی مکس پین، ۱۵ نکته جالب را در مورد این سری با شما در میان قرار دهیم.
۱- مکس پین به شکلی طراحی شد تا شبیه به سم لیک (Sam Lake) باشد
با وجود اینکه صداپیشه مکس پین همیشه جیمز مککافری (James McCaffrey) بوده است، اما چهره مکس پین از روی یکی از سازندگان بازی یعنی سم لیک الگوبرداری شده است. سم یکی از سازندگان، نویسنده داستان و موسسان استودیو سازنده بازی Max Payne است. در زمان ساخت بازی به قدری بودجه این استودیو محدود بوده که برای طراحی شخصیت مکس از چهره سم استفاده شد.
۲- چهره نیکل هورن (Nicole Horne) درواقع متعلق به مادر سم لیک است
رمدی برای طراحی چهره شخصیت منفور داستان، نیکل هورن، از چهره مادر سم لیک الگوبرداری کرده است.
۳- مکس پین در هر نسخه از چهرهای متفاوت برخوردار بوده است
در بازی Max Payne 2 از چهره بازیگر معروف، تیموتی گیبز (Timothy Gibbs) برای طراحی چهره مکس استفاده شد، اما بازی Max Payne 3 کمی متفاوت بود. جیمز مککافری که در هر سه نسخه صداگذار شخصیت مکس بود در نسخه سوم از چهرهاش نیز برای طراحی چهره مکس استفاده شد.
۴- ایستر اگ موش تیرانداز در بازی Max Payne
این ایستر اگ در قسمت اول، چپتر دوم به نام Live from Crime Scene وجود داشت، جایی که شما با انداختن نارنجکی در یک سوراخ موش میتوانستید آن را فعال کنید. پس از انجام این کار، پیامی با این مضمون ظاهر میشد، مبنی بر اینکه شما، بر علیه موشها اعلان جنگ کردهاید. سپس در ادامه بازی موشهای مسلح با تفنگ کمری به شما حمله میکردند.
۵- اشاره به شخصیت دوپفیش
اگر از گیمرهای قدیمی باشید به احتمال زیاد با شخصیت دوپفیش آگاه هستید. این ایستر اگ در ابتدا سال ۱۹۹۱ در بازی Commander Keen 4 استفاده شد. در بازی Max Payne نیز پوستری وجود دارد که به شخصیت دوپفیش اشاره میکند. در این پوستر، شخصیت دوپفیش دو تفنگ به دست گرفته و متنی نیز به چشم میخورد مبنی بر اینکه دوپفیش هنوز زنده است.
شخصیت دوپفیش در بازیهای متعددی حضور دارد که برای مثال میتوان به بازی Rage، بازی Hitman 2، بازی Alan Wake و بازی Quake اشاره کرد.
۶- Max Payne اولین بازی بود که تیراندازی در حالت صحنه آهسته را معرفی کرد
با وجود اینکه حالتهای مشابهی در برخی از بازیها استفاده شد، اما میتوان گفت که بازی Max Payne اولین بازی است که حالت تیراندازی در حالت صحنه آهسته را به گیمرها معرفی کرد. در این حالت گیمر میتواند در حالت صحنه آهسته به دشمنان شلیک کند.
استفاده از چنین حالتی را میتوان الهام گرفتن سازندگان بازی Max Payne از فیلم Matrix ساخته برادران واچوفسکی دانست. در حال حاضر بازیهای بسیاری هستند که چنین حالتی را در مراحل خود یا بخشی از گیمپلی گنجاندهاند.
۷- داستان جالب موسیقی متن بازی Max Payne
جالب است بدانید موسیقی متن بازی Max Payne به نام The Late Goodbye با الهام گرفتن از شعری از سم لیک ساخته شده است. با این حساب سم لیک نهتنها شخصیت پشت چهره مکس است، بلکه دستی نیز در موسیقی متن بازی دارد.
۸- تمام بازیهای رمدی اشارهای به بازی Max Payne دارند
تمام بازیهای ساخت رمدی اشارهای به بازی Max Payne دارند. در اپیزود دوم بازی Alan Wake متنهایی وجود دارد که اگر آنها را بردارید با صدای جیمز مککافری، صداپیشه شخصیت مکس پین، خوانده خواهند شد.
در ادامه بازی میتوانید دو تفنگ طلایی از نوع برتا را در خانه الن بیابید که درواقع متعلق به مکس است. در بازی Quantum Break نیز ویدیویی از بازی Alan Wake در چادری نزدیک به ساختمان Physics پخش میشود که سم لیک نیز در این ویدیو نقش مکس پین را به عهده دارد.
۹- بازی Max Payne 2 دو پایان دارد
اگر بازی Max Payne 2 را در بالاترین درجه سختی اجرا کرده و به پایان رسانید، متوجه خواهید شد که پایان دومی نیز وجود دارد. در پایان بازی در درجههای سختی پایینتر، مونا در دستان مکس میمیرد، اما با اتمام بازی در بالاترین درجه سختی مشاهده خواهید کرد که مونا زنده میماند.
متاسفانه در دنباله این بازی به سرنوشت مونا اشاره نشد و نمیدانیم چه بر سر مونا آمده است.
۱۰- مکس قادر به نواختن پیانو است
شاید برایتان جالب باشد که مکس در هر قسمت از بازی کمی پیانو مینوازد. گویا در زیر چهره خشن و غمناک مکس، فردی با روحیه هنری وجود دارد. در نسخه اول بازی، مرحلهای به نام Angel of Death وجود دارد که مکس کمی پیانو مینوازد.
در نسخه دوم نیز در فصل هفتم، مکس در دو مرحله The Million Dollar Question و Love Hurts به قطعهای از موسیقی را با پیانو مینوازد.
در آخرین نسخه از بازی مکس پین نیز مکس در فصلهای یک، چهار، هشت، ۱۱ و ۱۲ فرصت نواختن پیانو را دارد.
۱۱- موسیقی بازی Max Payne 3 به موفقیت آن کمک فراوانی کرد
در صورتی که نسخه سوم این سری را تجربه کرده باشید، حتما با این موضوع آگاه هستید که موسیقی متن این بازی تجربه آن را به مراتب بهتر و لذتبخشتر کرده است.
بیشک میتوان موسیقی متن و جلوههای صوتی بازی Max Payne 3 را از برترین نقاط قوت آن دانست. در صورتی که این بازی را تجربه نکردهاید حتما آن را به شما پیشنهاد میدهیم.
۱۲. قابلیت مخفی شدن پشت موانع از بازی Max Payne 3 به سری اضافه شد
در دو نسخه اولیه مکس پین شما قادر به کاور گرفتن یا مخفی شدن، پشت موانع را نداشتید. این قابلیت در واقع، از قسمت سوم بازی به سری اضافه شد. قابلیتی که به گفته توسعهدهندگان به جذابیت بازی افزود.
گیمپلی نسخههای اولیه، بهصورتی بود که کاربر با Run and Gun دشمنان را از پا درمیآورد و مرحله را پشت سر میگذاشت، اما توسعهدهندگان قابلیت کاور گرفتن را به بازی Max Payne 3 اضافه کردند، تا گیمپلی را کمی به سبک مدرنتر شوترهای سوم شخص نزدیک سازند.
۱۳- نه به بازی Max Payne 3
شاید باورتان نشود زمانی که بازی Max Payne 3 در حال ساخت بود برخی از طرفداران سری کمپینی برای توقف ساخت بازی درست کردند. علت ناراحتی این طرفداران تغییر استودیو سازنده بازی از رمدی به راکاستار ونکوور بود.
البته به علت استقبال کم از این کمپین (تنها ۳۱۶ نفر)، ساخت بازی Max Payne 3 ادامه پیدا کرد و در نهایت شاهد عرضه آن بودیم.
۱۴- شما میتوانید شخصیتی با چهرهتان در مکس پین 3 داشته باشید
شاید برایتان جالب باشد که در مراحل توسعه بازی Max Payne 3 سازندگان از گیمرها خواستند که تصویری از چهره خود را برای استفاده در طراحی چهره شخصیتهای بازی به این شرکت ارسال کنید. درواقع از این چهرهها برای ساخت شخصیتهای حالت چندنفره استفاده میشد تا جذابیت بازی چند برابر شود.
در نتیجه تصاویری از نقاط مختلف دنیا مانند استرالیا، برزیل، کانادا، آلمان، ژاپن، لندن، نیویورک و جنوب کالیفرنیا انتخاب شد.
۱۵- بت بوی درواقع داستان زندگی مکس را روایت میکند
اگر سری بازیهای مکس پین را تجربه کرده باشید با انیمیشنی روبهرو خواهید شد که در تلویزیون پخش میشود. این برنامه تلویزیونی Captain Baseball Bat Boy نام دارد. در صورتی که نگاه دقیقی به این برنامه بیاندازید و آن را دنبال کنید متوجه شباهتهای او با مکس خواهید شد.
در بخشی از برنامه، بت بوی دشمنان خود را زامبیهای شیطانی فرازمینی میخواند، اما این جمله در ادامه داستان مکس نیز به نحوی استفاده میشود.
در ادامه داستان، مکس به باشگاه شبانهای رفته و در بخشی از فضای این باشگاه با عبارت زامبیهای شیطانی فرازمینی مواجه میشود. درواقع سازندگان بازی قصد دارند با استفاده از چنین تکنیکها و ترفندهایی باعث ایجاد حس (آشناپنداری) دژاوو در گیمرها شوند.