سری بازی GTA یا به طور کامل، Grand Theft Auto سالهاست که مسیر موفقیت را پیدا کرده است و با هر عنوان جدید، در سبک اپنورلد انقلابی راه میاندازد. همین مسئله موجب شده است تا این سری با فروش بسیار زیادش که معادل 300 میلیون نسخه است، تبدیل به یکی از محبوبترین سری بازیهای تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی شود.
البته این موفقیت به سادگی به دست نیامده است، فرمول ساخت بازیهای جهان باز در گذشته یک فرمول ساده بود و با خلاقیت بسیار زیاد سازندگان در شرکت راکاستار گیمز، به مرور زمان دستخوش تغییر شد و حالا در جایگاهی قراردارد که هرچه آنها بسازند، به عنوان استانداردهای جدید مورد قبول قرار میگیرد.
بازیهای سری GTA در ابتدا عناوینی دو بعدی بودند که کنترل شخصیت اصلی را به شما میداد و از زاویهای عمود بر زمین میتوانستید بازی را تجربه کنید. اما در سال 2001 همه چیز تغییر کرد و بازی وارد حالت سه بعدی شد، همین اقدام بود که سری را روی غلطک پیشرفت انداخت.
با انتشار بازی GTA 3 روند ساخت بازیهای اپنورلد به طور کلی تغییر کرد و بازیسازان بسیاری متوجه شدند که سبکی جدید متولد شده است، از همین رو تلاش کردند تا راهی که توسط راکاستار باز شده بود را دنبال کرده و به موفقیت برسند. بسیاری در این راه استودیوشان را از دست دادند، بسیاری دیگر با شکستهای بزرگ مواجه شدند و برخی از سازندگان نیز به موفقیت رسیدند. البته اکثر سازندگانی که به موفقیت رسیدند تلاش کردند تا فرمول شکل گرفته توسط راکاستار را تغییر داده و به گونهای آن را شخصی سازی کنند و همین مسئله بود که موجب موفقیتشان شد.
در این مطلب قصد داریم به همین عناوین بپردازیم. عناوینی که با الگوبرداری از سری بازی GTA ساخته شدند. در ادامه شاهد 5 بازی موفق و 5 بازی شکست خورده خواهید بود که در ساختشان از فرمول راکاستار استفاده کردند. پس برای مطالعه و آشنایی با این عناوین با ما همراه باشید.
بازی Scarface: The World Is Yours (موفق)
سازندگان در شرکت راکاستار گیمز، همیشه در بازیهایشان ادای احترام ویژهای به فیلمهای کلاسیک و مهم سینما میکنند. آنها اغلب سکانسی کاملا مشابه به فیلم را در بازی شبیهسازی میکنند و احترامشان به اثر کلاسیک را به این روش نشان میدهند. برای مثال در بازی Red Dead Redeption 2 شاهد سکانسی مشابه از فیلم The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford بودیم. همچنین در بازی GTA V نیز سکانسی شبیه سازی شده از فیلم Heat با بازی آل پاچینو (Al Pacino) را مشاهده کردیم و در طول تمام اینسالها متوجه شدیم که نویسندگان ارشد در این کمپانی علاقه ویژهای به فیلمهای گنگستری کلاسیک دارند علالخصوص اگر آل پاچینوی دوست داشتنی نیز در آنها ایفای نقش کرده باشد. اگر باورتان نمیشود، بهتر است نسخه ریمستر شده بازی GTA Vice City را تجربه کنید و سپس فیلم Scarface را نیز تماشا کنید. میتوانید شباهتهای بسیار زیادی بین دو اثر ببینید.
حالا که میدانیم فرمول فیلمهای کلاسیک گانگستری با فرمول بازیسازی راکاستار جواب میدهد، بهتر است با بازی Scarface: The World Is Yours آشنا شوید. بله پس از انتشار فیلم سینمایی با نام ذکر شده، بازی ویدیویی Scarface نیز منتشر میشود و بدون شک الگوبرداریهای اساسیای از سری GTA کرده است.
بازی Scarface: The World Is Yours یک عنوان اپنورلد ماجراجویانه است که کاملا به بازیهای ابتدایی سری GTA پس از سه بعدی شدن شباهت دارد. مبارزات و تیراندازی در بازی نیز درست مانند سری GTA است با این تفاوت که سازندگان صدمه زدن به مردم عادی را در بازی ممنوع کردهاند و شما نمیتوانید به آنها شلیک کرده و یا با وسایل نقلیه آنها را بکشید.
بدون شک بازی Scarface: The World Is Yours با عناوین ساخته شده توسط راکاستار قابل مقایسه نیست، اما یک بازی مناسب است که با الگوبرداری از این سری ساخته شده و به موفقیت رسیده است.
بازی Wheelman (ناموفق)
بازی Wheelman عنوانی بسیار غیرمنتظره و عجیب بود که سعی داشت با استفاده از بخشهای متفاوتی از گیمپلی سری GTA تبدیل به عنوانی مناسب شود. شخصیت اصلی بازی با طراحی دقیق از روی چهره بازیگر معروف، وین دیزل (Vin Diesel) ساخته شده بود. بازی شما را در نقش وین دیزل قرار میداد و اغلب ماموریتهایی را به شما ارائه میکرد که طی آنها باید با ماشینتان به جایی میرفتید و سپس به دشمنان تیراندازی میکردید. البته بازی یک مکانیک جذاب در هنگام رانندگی داشت که اجازه میداد بتوانید با بدنه ماشین به سایر خودروها ضربه وارد کنید. شاید تنها نقطه قوت بازی Wheelman همین مکانیک بود. اما از طرف دیگر سازندگان قصد داشتند تجربه خارج شدن از ماشین را نیز برای بازیکنان فراهم کنند. البته بهتر بود این کار را انجام نمیدادند چرا که این بخش بدترین قسمت بازی بود و دفعات بسیار معدودی بود که مجبور میشدید از ماشینتان پیاده شوید.
جالب است بدانید که این بازی برای زمان خودش از گرافیک و ظاهر مناسبی برخوردار بود و هنوز هم پس از حدود 10 سال نسبت به بازیهای همردهاش ظاهر مناسبی دارد. متاسفانه این مسئله برای گیمپلی و سایر بخشهای بازی صدق نخواهد کرد. رانندگی با خودروها اصلا جذاب نبود و هوش مصنوعی بازی نیز بسیار ابتدایی کار شده بود.
بنابراین به غیر از چند نقد متوسط که به گرافیک و مکانیک خاص ضربه زدن به دشمنان اشاره میکردند، بازی هیچگونه نقد مثبتی دریافت نکرد.
بازی Sunset Overdrive (موفق)
شاید در نگاه اول بازی Sunset Overdrive یک عنوان الگوگرفته از سری GTA به نظر نرسد، اما کافیست به ریشه مکانیکها و روند کلی گیمپلی بازی نگاهی ساده داشته باشید تا متوجه شوید این بازی دوست داشتنی الگوگیریهای بسیاری از سری GTA داشته است و توانسته با تغییر دادن بسیاری از این عناصر آنها را در سبک خود جای دهد. این بازی درست از همان عناوینی است که عناصر و المانهای ابتدایی شکل گرفته توسط راکاستار را به نحوی متفاوت استفاده کرده تا این عناصر در خدمت بازی و اثری جدید باشد. به این شکل است که بازی Sunset Overdrive تبدیل به یک عنوان موفق و دوست داشتنی میشود.
بله همانطور که اطلاع دارید، استودیو اینسامنیاک گیمز قبل از اینکه تبدیل به یکی از استودیوهای داخلی پلی استیشن شود، بازی Sunset Overdrive را به صورت انحصاری برای کنسول ایکس باکس وان توسعه داد و بدون شک این بازی یکی از بهترین انحصاریهای آن زمان به حساب میآید. این بازی که حالا در هشتمین سال تولدش به سر میبرد، عناصر بسیاری را از بازیهای راکاستار قرض گرفت و با پرورش آنها توانسته عناصری شکل دهد که حالا در بازی Marvel's Spider-Man مشاهده میکنیم.
متاسفانه مایکروسافت در آن سالها سیاستهای خوبی برای بازیهای انحصاریاش نداشت و همین اتفاق موجب شد تا بازی Sunset Overdrive نیز با کمی عجله منتشر شود و در نهایت تبدیل به یک عنوان فراموش شده شد. اما با اینحال همچنان این بازی ارزشهای بسیاری دارد.
مطالب مرتبط:
10 ویژگی آزاردهنده بازیهای جهان باز
بررسی احتمال بازسازی بازی GTA 4 برای کنسولهای نسل نهم
بازی Miami Vice (ناموفق)
سریال تلوزیونی Miami Vice محصول سال 1984 یکی از آن دسته سریالهای ماندگار در فرهنگ جهانی است و همین موضوع باعث شده تا بازیهای بسیاری بر اساسش ساخته شود. برخی از این عناوین، بازیهایی مناسب و دوست داشتنی بودند و برخی دیگر صرفا هدر دادن وقت و پول به حساب میآمدند.
در این میان، یک بازی وجود دارد که در سال 2004 با همین نام منتشر شده است و توانسته در سال انتشارش هیاهوی بسیاری به پا کند، البته نه بهخاطر خوب بودنش.
بازی Miami Vice به عنوان یک الگوبرداری بسیاری ضعیف از بازیهای سری GTA شناخته میشود و همین مسئله است که نامش را سر زبانها انداخته. بازی هیچ عنصر جدیدی را در خود جای نداده است و صرفا تقلید کرده. جالب این است که در روند تقلید و استفاده از عناصر و مکانیکهای موجود در سایر بازیها، نتوانسته آن عناصر را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کند.
همین مسئله است که موجب می شود بازی Miami Vice از ابتدا تا انتها یک افتضاح بزرگ به حساب بیآید.
اگر دوست دارید یک عنوان مربوط به سریال Miami Vice را تجربه کنید، بهتر است به سراغ بازی Miami Vice محصول سال 2006 بروید که برای کنسول دستی PSP منتشر شده بود. البته این عنوان هم چندان جالب نیست اما از محصول سال 2004 بسیار بهتر است.
بازی Mafia (موفق)
سری محبوب Mafia هم درست یکی دیگر از سری بازیهایی است که با الگوبرداری از عناصر سری بازی GTA کارش را آغاز کرده است. سازندگان با بررسی وضعیت کشور آمریکا در دهه 50 و 60 میلادی، خلافهای از پیش تعیین شده، باندهای مواد مخدر و خلافکارهای سرشناس، عنوانی به نام Mafia را شکل دادند. عنوانی که شما را به عنوان بازیکن به همان دهه میبرد و حس و حال زندگی کردن در نقش یک خلافکار را به شما القا میکرد. درست مانند فیلمهایی که بر اساس داستانهایی مشابه ساخته میشوند، درست مانند سری God Father که همهمان از تماشای فیلمهایش به اندازه کافی لذت بردهایم. تنها تفاوات سری Mafia این بود که داستانی اورجینال و جدید داشت که تا به حال آن را تجربه نکرده بودیم.
متاسفانه دو نسخه ابتدایی از سری روی کنسولها از بهترین حالتشان بهره نبردند. اما به طور کلی بازیهای سری Mafia همیشه عناصری داشتند که میتوانست شما را شگفت زده کند. از رعایت کردن قانون در هنگام رانندگی گرفته تا حمله به جلسات رد و بدل کردن پول و مواد مخدر میان دو گروه و البته پیدا کردن مجلههای و آیتم شبیهسازی شده مربوط به سالهای 50 الی 60 میلادی.
متاسفانه نسخه سوم نتوانست نوآوریهای جدیدی را در گیمپلی با خود همراه داشته باشد و همین موضوع موجب شد تا سری Mafia فعلا به استراحت برود. البته تا یادمان نرفته است بهتر است اشاره کنیم که داستان و کارگردانی نسخه سوم در واقع نوآوری بازی بود، اما یک بازی ویدیویی به چیزهایی بیشتر از کارگردانی مناسب و داستانی خوب نیاز دارد!
بازی Driver 3 (ناموفق)
سری Driver یک سری بسیار خاص و دوست داشتنی بود که همیشه برایمان از جذابیتهای ویژهای برخوردار بود. اما همانطور که اشاره کردیم، موفقیت فرمول راکاستار موجب شد تا همه به سراغش بروند و در این میان سازندگان بازی Driver 3 نیز تفاوتی با سایر بازیسازان نداشتند. وضعیت پیش آمده در آن سالها درست مانند وضعیت چند سال اخیر و بازیهای سرویس محور است. توجه کنید با دنبال کردن فرمول سرویس محور چه فرانچایزهای بزرگی مانند سری Battlefield در حال از بین رفتن هستند.
متاسفانه کسی جلودار سازندگان بازی Driver 3 نبود و آنها تصمیم گرفتند تا با دنبال کردن فرمول سری GTA راننده را از ماشین بیرون بیاورند و همین موضوع بود که باعث شکست بازی شد.
بازی Driver 3 هیچگونه نوآوریای نداشت و به دلیل اینکه سازندگان تا به حال انیمیشنهای مربوط به یک شخصیت اصلی خارج از ماشین را نساخته بودند، انیمیشنها و حرکات کاراکتر اصلی بازی نیز بسیار ضعیف بود. از طرف دیگر وقت کافی برای گرافیک و ظاهر بازی صرف نشده بود و در نتیجه یک پک کامل از اشتباهات به طرفداران اهدا شد که نامش بازی Driver 3 بود.
بازی Sleeping Dogs (موفق)
بازی Sleeping Dogs مراحل بسیار خاصی را طی کرد تا در نهایت به عنوان نهایی تبدیل شد. در ابتدای قرار بود این عنوان نسخهای دیگر از سری بازی True Crime باشد با نام انتخابی True Crime: Hong Kong. همانطور که از نامش نیز پیداست بازی در هونگ کونگ جریان داشت، همه منتظر انتشار بازی بودند، اما ناگهان بازی وارد مرحلهای عجیب شد و تا چند سالی هیچ خبری از آن نشد. در نهایت شرکت اکتیویژن حق نام و دادههای بازی را به شرکت اسکوئر انیکس فروخت و این اتفاق موجب شد تا یک بازی جذاب متولد شود.
بازی Sleeping Dogs عنوانی بود که سازندگان سری True Crime قصد داشتند بسازند اما نمیتوانستند. بازی Sleeping Dogs الگوبرداریهای بسیاری از سری GTA کرده بود اما در عین حال هیچ شباهتی به این سری نداشت و یک بازی خاص و منحصر به فرد بود. سازدگان با الگوبرداری از فیلمهای سینمایی هونگ کونگی و عناصر مربوط به خلافکارهای شرقی، این عنوان را شکل دادند و در نتیجه بازی Sleeping Dogs حس بودن در یک فیلم جذاب و اکشن شرقی را به شما القا میکرد. حرکات رزمی در بازی مبارزات را بسیار جذاب میکرد و همین موضوع باعث میشد تا مبارزاتی طولانی و هیجان انگیز شکل بگیرد. از طرفی دیگر اگر میتوانستید دشمنانتان را با استفاده از محیط شکست دهید، شاهد صحنههای بسیار جذابی میشدید.
بازی The Godfather (ناموفق)
زمانی که صحبت از خلاف و قانون شکنی میشود، سری فیلمهای The Godfather مانند سری بازی GTA در سینما خواهند بود. با این تفاسیر ادغام این دو میتواند تبدیل به یک اثر بسیار خاص و ماندگار شود. البته اگر سازندگانش کارشان را بلد باشند و متاسفانه سازندگان بازی The Godfather کارشان را بلد نبودند.
بازی The Godfather قصد داشت همان چیزی شود که سری بازی Mafia توانست به آن دست پیدا کند. با این تفاوت که سازندگان سری The Godfather نیازی به نوشتن یک پیش داستان نیز نداشتند چرا که بازی جریان فیلمها را دنبال میکرد. با این حال شاهد هستیم که اتفاق خوبی در زمینه ساخته شدن یک بازی بر اساس این سری فیلمهای محبوب نیوفتاد و در نتیجه بازی The Godfather بیشتر شبیه به یک نسخه ضعیف از سری GTA بود.
البته سازندگان بازی ایدههای خاصی داشتند که نتوانستند آنها را به خوبی پیاده کنند. جالب است بدانید دلیل اصلی اینکه ایدههایشان عملی نشد، این بود که این ایدهها در مفهوم کلی سری The Godfather جای نمیگرفت. به این معنی که شاید اگر نام بازی The Godfather نبود، از وضعیت بهتری برخوردار میشد و میتوانست با یک داستان جدید تبدیل به عنوانی متفاوت شود.
بازی Saints Row (موفق)
سری بازی Saints Row از ریشه شباهتهای بسیاری به سری GTA دارد و سازندگانش نیز از این اتفاق با خبراند، بنابراین تصمیم گرفتند تا شوخطبعی خاصی را به بازی اضافه کنند و اولین قدمشان در این راستا، نامگذاری یکی از مهمترین شخصیتهای سری بود. بله همانطور که مشخص است، نام جانی گت (Johny GAT) در بازی Saints Row برعکس شده نام سری GTA است. این روند شوخطبعی در تمام بخشهای دیگر بازی نیز به چشم میخورد و میتوانید به راحتی این مسئله را حس کنید. دقیقا همین عنصر است که موجب شده بازی Saints Row در عین شباهت بسیار زیادش به سری GTA، یک سری متفاوت و کاملا مجزا به حساب بیاید.
خوشبختانه شاهد هستیم که سری با یک نسخه ریبوت و جدید در راه بازگشت است و امیدواریم که این بازی بتواند باز هم سری بازی Saints Row را به اوج بازگرداند.
بازی The Sopranos: Road To Respect (ناموفق)
بازی The Sopranos: Road To Respect یک عنوان جاهطلبانه بر اساس سریال محبوب The Sopranos بود که تا قبل از عرضهاش مانند یک شاهکار به نظر میرسید. این بازی با حضور تمام بازیگران سریال و دست داشتن کارگردان سریال The Sopranos در روند توسعه بازی میتوانست تبدیل به یک عنوان بینظیر و وفادار شود. اما متاسفانه در نهایت تبدیل به یک افتضاح به تمام معنی شد.
جالب است بدانید بزرگترین مشکل بازی مکانیکها و باگهای بسیار زیادش بودند. به گونهای که سایر بخشها قابل قبول بود. بسیاری معتقدند که تیم فیلمسازی سریال The Sopranos دور هم جمع شدند و تصمیم به ساخت یک بازی گرفتند، غافل از اینکه بازیسازی را بلد باشند.
نظر شما در رابطه با بازیهای نامبرده چیست؟
کدام یک از عناوین در لیست غایب بودند؟