به زودی شاهد عرضه بازی Mass Effect: Legendary Edition خواهیم بود؛ عنوانی که به عنوان ریمستر سه نسخه نخست این فرنچایز شناخته میشود. دلیل اهمیت این بازی برای شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) به محبوبیت این فرنچایز باز میگردد؛ چرا که در صورت عدم رضایت کاربران از نسخه ریمستر شده، شاهد به پایان رسیدن کار یکی از محبوبترین سریبازیهای سبک نقش آفرینی/ سای-فای (Sci-Fi) خواهیم بود.
دقت داشته باشید که اطلاعات منتشر شده توسط استودیوی Bioware بسیار محدود بوده و تا زمان عرضه بازی، احتمال روشن شدن بسیاری از ابهامات وجود دارد.
تغییرات سیستم مبارزه
از آنجایی که قرار است هر سه نسخه Mass Effect در یک بازی جمع آوری شوند، استودیوی سازنده سعی کرده تا سیستم مبارزات این بازی را به یکدیگر نزدیکتر کند. به همین دلیل، سیستم نشانه گیری در سه بازی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر خواهند داشت و البته نسبت به نسخههای اصلی، اندکی سختتر شده است! همچنین برای وارد کردن ضربات نزدیک (Melee)، کاربر باید از یک دکمه واحد در هر سه بازی استفاده کند.
اوضاع همراهان کاربر نیز اندکی بهبود پیدا کرده است. در نسخه اصلی، AI بازی از هوش چندان بالایی برخوردار نبود و امکان داشت که همراهان شما بعضی اوقات خود را بر اثر تصمیمات اشتباه و احمقانه به کشتن دهند. البته هوش مصنوعی به کار رفته برای دشمنان نیز پیشرفت قابل ملاحضهای داشته است و دیگر نمیتوانید از ایرادات هوش مصنوعی برای برتری بر دشمنان استفاده کنید. همچنین Boss Fight های بازی نیز به طرز معناداری سختتر از گذشته خواهند بود.
میزان زمان مورد نیاز برای استفاده از کیت کمکهای اولیه نیز بهبود قابل توجهی داشته است و این موضوع به تجربه کاربری کمک شایانی خواهد کرد.
در صورتی که نسخههای اصلی این فرنچایز را تجربه کرده باشید، حتما به مشکل Auto Save این بازی برخورد کردهاید. فاصله بسیار زیاد بین Auto Save ها باعث میشد که یک انتخاب اشتباه، شما را مدت زمان زیادی از تجربه بازی عقب بیندازد. حال این مشکل نیز مرتفع شده است و فاصله بین Auto Save های بازی کاهش زیادی پیدا کرده است.
حالت New Game +
در نسخه اصلی بازیهای Mass Effect، برای تجربه بعضی از مراحل یا به دست آوردن بعضی از همراهان، نیاز به تجربه بازی به صورت کامل و شروع دوباره آن از طریق حالت New Game + بود. حال این مورد نیز اندکی تغییر پیدا کرده است و کاربر میتواند در همان بازی فعلی خود، به تمامی مراحل جانبی دیگر نیز دست پیدا کند. همچنین Save Game های بازی بین Mass Effect 1 و Mass Effect 2 قابل انتقال است و کاربر میتواند کاراکتر ساخته شده توسط خود را به بازی بعدی منتقل کند. بر اساس این تغییر کوچک اما بسیار مهم، بازیکنان میتوانند کاراکتر خود را به سطح ۶۰ رسانده و از تمام جوانب بازی لذت ببرند، بدون این که نیاز به تجربه دوباره بازی داشته باشند و تمام مراحل آن داشته باشند.
Mako
در بازی Mass Effect 1 کاربر میتوانست از وسیله نقلیهای به نام Mako برای جابجایی در مسافتهای طولانی استفاده کند. بسیاری از بازیکنان از نحوه کنترل این وسیله شکایت زیادی داشتند و همین موضوع Bioware را بر آن داشت که این وسیله نقلیه را در نسخه دوم بازی به طور کلی حذف کند. حال با تغییرات صورت گرفته در نسخه Legendary Edition، نحوه کنترل و حرکت این وسیله بهبود شایانی داشته است و دیگر خبری از آن باگهای عجیب و غریب در حین حرکت با آن نیست.
جزئیات گرافیکی
در بازی Mass Effect: Legendary Edition، کاربر به تنظیمات گرافیکی بسیار بیشتری نسبت به نسخه اصلی دسترسی خواهد داشت. همچنین تمامی تکسچرها و عوامل محیطی بازی نیز بروزرسانی شده و شکل مدرنتری به خود گرفتهاند. کاربران با خریداری بازی Mass Effect: Legendary Edition میتوانند به رزولوشن 4K و نرخ بروزرسانی ۶۰ فریم بر ثانیه دست پیدا کنند. البته این رزولوشن و فریم ریت در دسترس کاربران کنسولهای ایکس باکس وان ایکس، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن 4 پرو و پلی استیشن 5 در دسترس خواهد بود. کاربران کنسولهای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نیز میتوانند بازی را در رزولوشنهای پایینتر با کیفیت عالی اجرا کرده و هیچ مشکلی از این بابت برای کاربران این کنسولها وجود نخواهد داشت.
موسیقی آسانسور !
در صورتی که بازی Mass Effect 1 را تجربه کرده باشید، حتما با تعداد زیادی از سکانسهای مختلف روبرو شدهاید که در آن، باید از آسانسور برای انتقال به نقاط جدید استفاده میشد؛ این روش، جایگزین هوشمندانهای برای صفحههای لودینگ طولانی بازی بود و همین موضوع باعث میشد که کاربر احساس خوشایندی از این لودینگهای طولانی و بعضا خسته کننده داشته باشد. حال Bioware تصمیم گرفته تا موسیقی ملایمی را در این آسانسورها پخش کند تا تجربه لودینگ طولانی بازی کمتر آزاردهنده باشد. البته که با بهینهسازیهای صورت گرفته در این بازی، زمان لود مراحل به طرز قابل ملاحضهای کاهش داشته است.
بهینه سازی برای کنسول های نسل جدید
از آنجایی که بازی Mass Effect: Legendary Edition برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس|اس و پلی استیشن 5 توسعه پیدا نکرده است، تنها مزیت آنها نسبت به نسل گذشته به استفاده از حافظه پرسرعت SSD باز میگردد. در حقیقت کنسولهای جدید در حال اجرای این بازی به صورت Backward Compatible هستند و این بازی اساسا برای این نسل بازسازی نشده است. اما با توجه به استفاده از حافظه پرسرعت، کاربران این کنسولها میتوانند صفحات لودینگ بازی را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به کاربران پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان رد کرده و وارد بازی شوند.
بستههای الحاقی
بازی Mass Effect: Legendary Edition تقریبا تمامی بستههای الحاقی منتشر شده برای سه نسخه از بازی Mass Effect را شامل میشوند و کاربران میتوانند به تمامی محتواهای منتشر شده برای این سه بازی دسترسی داشته باشند. البته با توجه به از بین رفتن کد اصلی بسته الحاقی Pinnacle Station برای بازی Mass Effect 1، شاهد حضور آن در بازی Mass Effect: Legendary Edition نخواهیم بود.
یکسان سازی رابط کاربری
در بازی Mass Effect: Legendary Edition شاهد یکسان سازی قابلیتها و رابط کاربری سه نسخه اصلی بازی خواهیم بود. این موضوع به این معنی است که کاربر در بازی Mass Effect 1، به قابلیتهای بسیار بیشتری برای طراحی کاراکتر خود دسترسی خواهد داشت و این کاراکتر قابل انتقال به نسخههای بعدی نیز خواهد بود. همچنین رابط کاربری بازی، نحوه چینش دکمهها روی کنترلر و کیبورد و موس و نحوه استفاده از منوها و تنظیمات آن، در هر سه نسخه از بازی به سبک و سیاق یکسانی طراحی شده است.
بازی Mass Effect: Legendary Edition در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای کنسولهای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. کاربران ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 از طریق قابلیت Backward Compatibility قادر به تجربه این بازی خواهند بود.