مقایسه پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ - رقابتی تمام ژاپنی

مقایسه پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ - رقابتی تمام ژاپنی

احمدرضا آوار احمدرضا آوار
3 سال و 10 ماه و 25 روز پیش

شاید مقایسه یک کنسول عرضه شده در سال ۲۰۱۷ با کنسولی که قرار است اواخر امسال به بازار عرضه شود اندکی بیهوده به نظر برسد، اما شرکت نینتندو هیچوقت عادت به بازی با اعداد و ارقام نداشته و تنها تجربه مناسب کاربر است که برای این شرکت اهمیت دارد؛ به دلیل همین موضوع، قصد داریم تا کنسول آینده سونی را با محصول موفق فعلی نینتندو مقایسه کنیم. با ما همراه باشید. 

 دقت داشته باشید که اطلاعات ذکر شده درباره PlayStation 5 نهایی نیستند و امکان تغییر آن‌ها تا زمان عرضه این کنسول وجود دارد. 

 

قدرت پردازشی

از منظر قدرت، نینتندو سوییچ حتی در زمان عرضه نیز از بالاترین سخت‌افزار بازار بهره نمی‌برد. در حقیقت شرکت نینتندو بدون توجه به قدرت موجود در کنسول‌های نسل هشتم ( پلی‌ استیشن 4 و ایکس باکس وان) اقدام به تولید نینتندو سوییچ کرده و همین موضوع باعث شده که اعداد و ارقام قدرت کنسول برای این شرکت اهمیتی نداشته باشد. 

 

البته این موضوع معایب خود را در بازی‌های ساخت شرکت‌های دیگر نشان می‌دهد. برای مثال بازی Doom به آسانی و با فریم‌ریت مناسبی روی این کنسول اجرا می‌شود، اما کیفیت نهایی تکسچر‌ها و دیگر قسمت‌های بازی نسبت به دیگر نسخه‌های آن در سطح بسیار پایین‌تری قرار می‌گیرد.

 

کنسول نینتندو سوییچ می‌تواند بازی‌ها را در دو رزولوشن مختلف اجرا کند. در صورت استفاده از کنسول به صورت دستی، رزولوشن تصویر روی 720P قرار می‌گیرد. در صورت قرار دادن دستگاه روی داک، می‌توانید بازی‌ها را روی رزولوشن 1080P تجربه کنید. نسخه Lite این کنسول نیز به دلیل نداشتن داک، نمی‌تواند بازی خاصی را با رزولوشن 1080P اجرا کند. همچنین این کنسول در اجرای برخی از بازی‌هایی که کیفیت بصری بالایی ندارند، به نرخ بروزرسانی ۶۰ فریم بر ثانیه دست پیدا می‌کند.

 

حال در سمت مقابل، در صورتی که حتی نیمی از ادعاهای سونی درباره کنسول جدیدش درست باشد، با یک دستگاه بسیار قدرتمند روبرو هستیم که می‌تواند قدرتی چندین برابر یک دستگاه نینتندو سوییچ ارائه دهد؛ قدرتی که قابلیت حمل فدای آن شده است!

 

طبق گفته‌های مارک سرنی، طراح ارشد پلی‌ استیشن 5، این کنسول می‌تواند در اجرای برخی بازی‌ها به رزولوشن 8K دست پیدا کند! برای مقایسه جالب است بدانید که رزولوشن 720P می‌تواند ۹۲۱ هزار پیکسل را به تصویر بکشد، این در حالی است که رزولوشن 8K از ۳۱میلیون پیکسل تشکیل شده است! همچنین احتمالا این کنسول به راحتی می‌تواند اکثر بازی‌های اول نسل نهم را روی رزولوشن 4K با نرخ بروزرسانی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. در حقیقت از منظر قدرت دو دستگاه، هیچ وجه شباهتی بین کنسول سونی و نینتندو وجود ندارد.

 

این تفاوت‌ در اصل به عمق معماری پردازنده و نحوه اجرای سیستم خنک کننده دو کنسول باز می‌گردد. 

پردازنده Tegra X1 به کار رفته در کنسول نینتندو سوییچ، یک پردازنده Arm از نسل پردازنده‌های موبایلی بوده که برای کارکرد با مصرف انرژی بسیار پایین طراحی شده است. این در حالی‌است که کنسول پلی استیشن 5 از سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌ای بهره می‌برد و هیچ‌گونه محدودیتی برای تغذیه مدارهای این دستگاه وجود ندارد. پردازنده پلی استیشن 5 با استفاده از معماری X86 ساخته شده است که از آن به عنوان معماری پردازنده‌های دسکتاپ یاد می‌شود. همین تفاوت در معماری پردازنده‌ها، دلیل اصلی اختلاف فاحش قدرت بین دو کنسول ذکر شده است. 

 

همچنین دقت داشته باشید که حدود ۵۰ درصد از فضای داخلی کنسول نینتندو سوییچ به باتری اختصاص پیدا کرده است و همین موضوع کار را برای پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده مناسب سخت‌تر کرده است. این موضوع را در کنار فضای بسیار زیاد اشغالی توسط کنسول PlayStation 5 در نظر بگیرید تا به دلایل اصلی تفاوت بین این دو کنسول پی ببرید.

در باب این مقایسه، حتی نسخه بروزرسانی شده کنسول Nintendo Switch نیز به هیچ‌وجه از نظر قدرتی به پلی استیشن 5 نزدیک نمی‌شود. 

 

حافظه

کنسول نینتندو سوییچ از حافظه فلش داخلی با حجم ۳۲ گیگابایت بهره می‌برد. این مقدار آن‌قدر کم است که احتمالا نیمی از بازی‌های روز دنیا را نیز نمی‌توانید در این کنسول نصب کنید؛ به همین دلیل احتمالا در کنار خرید این کنسول، نیاز به خرید یک کارتریج MicroSDXC با حجم بالا خواهید داشت.  این کنسول می‌تواند از ۱ ترابایت حافظه جانبی پشتیبانی کند. با توجه به این که بهترین مموری‌های MicroSDXC می‌توانند به سرعتی بالغ بر ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه دست پیدا کنند، احتمالا بازنده این رقابت نیز دوباره کنسول نینتندو سوییچ خواهد بود.

 

در آن سمت ماجرا، شرکت سونی یک درایو SSD را برای کنسول پلی‌ استیشن 5 در نظر گرفته است که ۸۲۵ گیگابایت فضا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد! شرکت سونی بارها به تمجید حافظه جامد جدید خود پرداخته و از آن به عنوان سریعترین حافظه SSD دنیا یاد کرده است. احتمالا می‌توان سرعت انتقالی معادل ۳-۳.۵ گیگابایت بر ثانیه را برای حافظه جامد کنسول پلی استیشن 5 در نظر گرفت. 

 

همچنین کاربران هر دو کنسول می‌توانند روند پیشرفت بازی‌های خود را روی سرویس ابری آنلاین ذخیره کنند.از این بابت تفاوت خاصی بین این دو کنسول وجود ندارد.

 

بازی ها

شرکت نینتندو سال‌هاست بدون توجه به ترند روز بازار، به تولید کنسول‌های مختلفی مشغول است. در حقیقت شرکت نینتندو هیچ‌وقت علاقه‌ای به شراکت با غول‌های بازیسازی دنیا نداشته و راهی کاملا جداگانه را از آن‌ها طی می‌کند. 

 

برگ برنده محصولات نینتندو هیچ‌وقت سخت‌افزاری قوی یا کنترلری مثال زدنی نبوده، بلکه بازی‌های ساخت این شرکت هستند که به عنوان نیرومحرکه کنسول‌های آن شناخته می‌شوند.

برای مثال فرنچایز Mario را در نظر بگیرید! تقریبا هر فردی در این کره خاکی یک بار با این لوله کش ایتالیایی برخوردی داشته و با داستان او آشناست! همین موضوع این فرنچایز را به یکی از موفق‌ترین سری بازی‌های دنیا تبدیل کرده است.

 

شرایطی مشابه برای دیگر فرنچایز‌های این شرکت برقرار است.عناوینی همانند بازی Super Smash Bros، Fire Emblem، Splatoon، بازی Legend of Zelda، Donkey Kong و … نشان دهنده موفقیت این شرکت در ساخت بازی‌های سرگرم کننده است. 

 

در آن‌سوی ماجرا، هنوز هیچ خبری از بازی‌های اختصاصی شرکت سونی نیست. اما با توجه به عملکرد موفق این شرکت در نسل هشتم، می‌توان تکرار این وضعیت را برای نسل بعدی نیز متصور بود. در حقیقت تنها شرکتی که می‌تواند با سیل عظیم بازی‌های انحصاری نینتندو مقابله کند، سونی است! چرا که بازی‌های انحصاری این شرکت همیشه در لیست بهترین بازی‌های سال حضور داشته و علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب کرده‌اند. عناوینی مانند بازی Uncharted، بازیLast of Us ، بازی Bloodborne، بازی Horizon و … تنها بخشی از آرشیو غنی سونی محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که کنسول پلی استیشن 5 از قابلیت Backward Compatibility پشتیبانی می‌کند، می‌توان بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 را نیز به لیست بازی‌های کنسول جدید سونی اضافه کرد.

 

در نهایت برنده نهایی این بخش بستگی به سلیقه کاربر دارد. بازی‌های نینتندو در عین سادگی می‌توانند شما را ماه‌ها و حتی سال‌ها به خود مشغول کنند؛ در مقابل نیز سونی با آرشیوی از بازی‌های فوق‌العاده در این میدان نبرد حضور دارد. با این حال هیچ شرکتی توانایی نینتندو در ساخت بازی‌های سرگرم کننده را ندارد و همین دلیلی کافی برای برنده اعلام کردن نینتندو در این بخش است!

 

سرویس‌های آنلاین

معرفی سرویس Nintendo Switch Online به مذاق بسیاری از کاربران این کنسول خوش نیامد، چرا که آن‌ها را مجبور به پرداخت سالیانه ۲۰ دلار برای به دست آوردن قابلیت‌های آنلاین این کنسول می‌کند! جالب این است که تا پیش از معرفی این سرویس، تمام قابلیت‌های مذکور به صورت رایگان در دسترس کاربران بوده است. یکی دیگر از ایرادات این سرویس این است که برای دسترسی به قابلیت چت و صحبت کردن آنلاین، باید نرم‌افزار جداگانه‌ای را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.

 

طبق اعلام شرکت سونی، سرویس‌های آنلاین این کنسول مشابه پلی استیشن 4 خواهد بود. این موضوع به این معنی است که با پرداخت سالیانه ۶۰ دلار، می‌توانید قابلیت‌های آنلاین کنسول خود را فعال کنید. در نظر داشته باشید که دارندگان سرویس PlayStation Plus، به صورت ماهیانه جوایزی مانند بازی‌ و تم رایگان را از سونی دریافت می‌کنند، قابلیتی که قیمت زیاد این سرویس را توجیه پذیر‌تر می‌کند.

 

قیمت 

اخبار خاصی از نحوه قیمت‌گذاری سونی برای کنسول جدیدش در دسترس نیست؛ اما احتمال می‌رود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزایش قیمت حافظه‌های جامد، کاهش میزان تولید ریزتراشه‌ها و ...، این کنسول با قیمتی در حدود ۴۵۰-۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود. در مقابل نینتندو کنسول دستی خود با Joy-Con خاکستری را به قیمت ۳۰۰ دلار به فروش می‌رساند. نسخه لایت این کنسول نیز با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

برچسب ها: PlayStation 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.