تاریخچه سخت افزارهای پلی استیشن و لوازم جانبی آن

تاریخچه سخت افزارهای پلی استیشن و لوازم جانبی آن

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 8 ماه و 26 روز پیش

به عقیده بسیاری از متخصصان، تغییرات پلی‌استیشن 5 نسبت به کنسول‌های پیشین مجموعه با طراحی‌های سنتی‌تر را می‌توان «رادیکال» و بسیار شدید دانست. این کنسول نه تنها از طراحی آینده‌نگرانه و بدنه دو رنگ بهره می‌برد، بلکه در دو نسخه متفاوت عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها مجهز به Ultra HD Blu-Ray است و دیگری، هیچ‌نوع دیسک‌خوانی ندارد و نام آن، Digital Edition است.

اگرچه همه ما منتظریم تا هر چه زودتر تعطیلات کریسمس 2020 برسد و پلی‌استیشن 5 عرضه شود، اما گفتیم که شاید الان زمان مناسبی باشد برای این که تاریخچه کنسول‌های پلی‌استیشن را بررسی کنیم.

در ادامه مقاله، نگاهی عمیق‌تر به تغییرات کنسول پلی‌استیشن در طول سالیان گذشته خواهیم انداخت.

1. PlayStation

پلی‌استیشن اولین کنسول خانگی بازی‌های ویدیویی بود که توسط بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی ساخته شد و اولین بار، در دسامبر 1994 در ژاپن عرضه شد. این کنسول سپس در سپتامبر 1995 به بازارهای آمریکای شمالی و اروپا رسید.

البته که مسیر سونی برای عرضه کنسول، مشکلات فراوانی هم داشت و نزدیک بود که کل صنعت بازی‌سازی جهان، مسیر کاملا متفاوتی را در پیش بگیرد. دلیل این اتفاق هم چیزی نیست جز پدیده نینتدو پلی‌استیشن.

نینتندو و ژاپن در سال 1988، قراردادی امضا کردند که هدف آن‌ها، تولید یک سیستم با CD-ROM به عنوان نسل بعدی کنسول‌های نینتندو بود. این کنسول که به «سوپر نینتندو پلی‌استیشن» معروف شده بود، قرار بود که در سال 1992 در ژاپن عرضه شود، اما نینتندو در آخرین لحظاتِ شروع به همکاری گفت که تصمیمش را عوض کرده و می‌خواهد که این کار را با شرکت «فیلیپس» انجام دهد. همکاری آن‌ها منجر به تولید Philips CD-i شد و البته باعث شد که همکاری موردانتظار دو شرکت بزرگ نینتندو و سونی به بن‌بست بخورد.

اگرچه «نینتندو پلی‌استیشن» هیچ‌وقت تولید نشد، اما راه را برای پلی‌استیشن و آینده 3بعدی بازی‌ها باز کرد. آینده‌ای که با عرضه عناوینی مثل بازی Ridge Racer، بازی Rayman و یا بازی NBA JAM Tournament Edition شروع شد.

«کن کوتاراگی» (Ken Kutaragi) گفته بود که هدفش از طراحی پلی‌استیشن، ساخت «یک سیستم بازی‌های ویدیویی با عملکرد بالا و قیمت پایین است که طراحی آن نیز به گونه‌ای باشد که ساخت بازی‌های مختلف برای آن، راحت محسوب شود.» این کنسول همچنین یک واحد پردازش و فشرده‌سازی ویدیو به نام MDEC داشت که باعث می‌شد ویدیوهای باکیفیت فول‌موشن نیز درون بازی‌ها قرار بگیرند و سرعت بارگذاری آن‌ها نیز چندان زیاد نباشد. بازی Final Fantasy VII یکی از اولین عناوینی بود که نهایت استفاده را از این قابلیت برد.

اولین کنترلر پلی‌استیشن نیز تا سال 1997 آنالوگ نداشت و تازه در آن سال بود که سونی هم‌زمان با عرضه بازی‌های Tobal 2 و Bushido Blade، کنترلر جدیدی با آنالوگ‌ها عرضه کرد.

تولید پلی‌استیشن تا مارچ 2006 ادامه یافت، فروش جهانی آن به بیش از 100 میلیون دستگاه رسید و همچنین، میزبان عناوین افسانه‌ای و خاطره‌انگیزی مثل بازی Metal Gear Solid بود.

 

2. PocketStation

«پاکت‌استیشن» در واقع یک نوع کارت حافظه برای پلی‌استیشن 1 بود و اولین بار، در ژاپن در سال 1999 عرضه شد. این دستگاه یک صفحه LCD داخلی داشت، 5 دکمه و 15 جای حافظه داشت که می‌شد از آن‌ها برای ذخیره پلی‌استیشن از مینی‌گیم‌های پاکت‌استیشن استفاده کرد.

یکی از آن مینی‌گیم‌ها، «Chocobo World» نام داشت و با بازی Final Fantasy VIII کار می‌کرد. می‌توانستید یک «چوکوبو» پیدا کنید یا یکی بخرید و آن را روی پاکت‌استیشن خود دانلود کنید تا تجربه (EXP) آن بالا برود.

پاکت‌استیشن متاسفانه هیچ‌وقت در خارج از ژاپن عرضه نشد و تولید آن نیز در سال 2002 متوقف شد. البته سونی در حرکت غافلگیرکننده، پاکت‌استیشن را به عنوان یک برنامه در سال 2013 برای پلی‌استیشن ویتا عرضه کرد.

3. PS One

سونی در سال 2000، نسخه‌ای بازطراحی‌شده و کوچک‌تر از پلی‌استیشن اصلی را عرضه کرد و با نام PS One به فروش برساند. این کنسول در تابستانی عرضه شد که در انتهای آن سال، قرار بود پلی‌استیشن 2 نیز عرضه شود.

کنسول PS One قابلیت اجرای تمام بازی‌های پلی‌استیشن را داشت، اما چندین پورت از آن حذف شده بودند. سونی همچنین یک افزونه صفحه LCD برای PS One عرضه کرد که اجازه می‌داد صاحبان کنسول، از بازی‌های خود حتی در خارج از خانه و مثلا در سفر، لذت ببرند.

4. PlayStation 2

اواخر همان سال بود که پلی‌استیشن 2 عرضه شد و قابلیت پشتیبانی از تمام بازی‌های پلی‌استیشن و حتی کنترلر‌های DualShock آن را داشت. البته قدرت واقعی پلی‌استیشن 2، قابلیت خواندن فرمت جدید DVD برای بازی‌ها و همچنین، ویژگی پخش فیلم از طریق خود کنسول بود.

همین ویژگی‌های جدید باعث شد که گروه جدیدی از مشتریان به سمت پلی‌استیشن بیایند. جمع همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های کنسول بود که آن را به یکی از محبوب‌ترین محصولات صنعت بازی تبدیل کرد. پلی‌استیشن 2 حتی تا همین امروز هم، پرفروش‌ترین کنسول تاریخ است. کنسولی که فروش جهانی آن نزدیک به 160 میلیون دستگاه اعلام شده است.

پلی‌استیشن 2 همچنین، قابلیت اتصال به اینترنت را داشت. صاحبانی که آداپتور شبکه مخصوص پلی‌استیشن را داشتند، می‌توانستند در سال 2002، بازی SOCOM: U.S. Navy Seals و یا بازی Final Fantasy XI را به صورت آنلاین تجربه کنند.

تولید پلی‌استیشن 2 تا نزدیک به 13 سال ادامه داشت و عناوین خارق‌العاده بسیاری مثل بازی God Of War برای آن عرضه شد.

5. PSX

سیستم PSX در واقع یک دستگاه دیجیتال ضبط ویدیو سونی بود که یک پلی‌استیشن 2 نیز درون آن قرار گرفته بود. این دستگاه در سال 2003 در ژاپن معرفی شد و البته فروش چندانی هم نداشت چون عموم مردم حس می‌کردند که نیازی به این دستگاه ندارند. همین موضوع باعث شد که سونی PSX را نیز هیچ‌وقت در خارج از ژاپن عرضه نکند.

سیستم PSX یک ریموت کنترل مادون قرمز داشت و اولین سخت‌افزار سونی بود که از رابط کاربری گرافیکی XrossMediaBar استفاده می‌کرد. همان رابط کاربری که بعدا از آن در PSP، پلی‌استیشن 3 و دیگر دستگاه‌های سونی نیز استفاده شد.

6. PS2 Slim

سونی در سال 2004، اولین تغییر بزرگ و نسخه‌ای جدید از پلی‌استیشن 2 را معرفی و عرضه کرد. این کنسول که PlayStation 2 Slimline یا PS2 Slim نام داشت، طراحی ظریف‌تر، بدنه‌ای باریک‌تر و مجهز به پورت Ethernet داشت و صدای کم‌تری هم تولید می‌کرد. البته این کنسول از نبود یک واحد تغذیه برق داخلی رنج می‌برد و همچنین، جای تجهیزات اضافی 3.5 اینچی را نداشت و این موضوع، برای برخی از گیمرها دردسرساز بود چون عناوینی مثل بازی Final Fantasy XI، به HDD برای اجرای بازی نیاز داشت.

مدل جدید اسلیم چند روز پیش از عرضه بازی GTA: San Andreas عرضه شد و تا زمان تولید آن، تغییرات سخت‌افزاری دیگر نیز مثل بهبود منبع انرژی و لنزهای لیزری شاملش شد.

7. PlayStation Portable

کنسول PSP در سال 2004 در ژاپن عرضه شد و هدف اصلی آن به عنوان یک کنسول قابل‌حمل، رقابت با Nintendo DS بود.

کنسول PSP گرافیک ارتقایافته، قابلیت اتصال به پلی‌استیشن 2 و پلی‌استیشن و قابلیت بازی آنلاین را داشت. مکانیسم‌های کنترلی آن از تقریبا تمام ویژگی‌های یک کنترلر DualShock به غیر از دکمه‌های L2/R2 و دومین آنالوگ بهره می‌برد. این کنسول از UMD (Universal Media Disk) به عنوان فضای اصلی خود استفاده می‌کرد و قابلیت اجرای بازی‌ها و فیلم‌هایی با این فرمت را داشت.

فروش PSP بسیار خوب بود و تا پیش از توقف تولید آن در سال 2014، نزدیک به 80 میلیون دستگاه از آن فروش رفت. هکرها در سال 2005 کدهای اصلی دستگاه را شکستند و تصمیم گرفتند که آن را به شکل آنلاین پخش کنند. همین موضوع منجر به برنامه‌ها، شبیه‌سازها و نسخه‌های کپی متعددی از PSP شد.

8. PSP-2000

سونی در سپتامبر 2007، PSP-2000 را معرفی کرد که نسخه‌ای باریک‌تر و سبک‌تر نسبت به نسخه اصلی PSP بود. این کنسول 33 درصد کاهش وزن داشت و طراحی آن نیز به اندازه 19 درصد باریک‌تر شده بود. علاوه بر این، محفظه بارگذاری ارتقایافته‌ای برای UMDها و Memory Stickها داشت.

اسپیکرهای PSP نیز از پایین آن به بالا منتقل شده بودند و D-Pad نیز کمی بالاتر برده شده بود. وزن باطری کنسول هم بسیار کاهش یافته بود و البته این موضوع، تاثیری روی زمان گیم‌پلی نداشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های PSP-2000، استفاده از روشی برای اجرای ویدیوها و دیگر فایل‌های رسانه‌ای PSP روی هر تلویزیونی با نهایت رزولوشن 720p بود.

9. PSP-3000

کنسول PSP-3000 در 2008 معرفی و اواخر همان سال، عرضه شد. مهم‌ترین ویژگی این نسخه، اضافه شدن صفحه LCD ارتقایافته‌ای بود که از «دو برابر گستره رنگ و همچنین، پنج برابر نرخ کنتراست مدل پیشین» بهره می‌برد.

اضافه شدن میکروفون، قابلیت استفاده از اسکایپ روی PSP و همچنین، رنگ جدید ضد رفلکت تازه از دیگر ویژگی‌های این کنسول بود.

البته این کنسول تغییرات کوچک دیگری هم داشت. به عنوان مثال، دکمه‌های Start، Select و Home از شکل همیشگی بیضی‌مانند خود به نیم‌دایره تغییر شکل داده بودند. دکمه Home نیز جای خود را به دکمه تازه‌ای به نام PS Button داد که از آن در کنترلر پلی‌استیشن 3 یعنی SixAxis نیز استفاده شد.

10. PlayStation 3

سونی پس از موفقیت فوق‌العاده پلی استیشن 2، با اعتماد به نفسی که در ادامه معلوم شد کمی بیش از حد زیاد است، وارد نسل سوم کنسول‌های خانگی خود شد. ماجرا از مراسم رونمایی پلی‌استیشن 3 در رویداد E3 2005 و به طور دقیق‌تر، رونمایی از کنترلر «بومرنگ» (Boomerang) شروع شد.

این کنترلر که تغییرات ناگهانی و شدیدی نسبت به DualShock 2 داشت، در غرفه سونی در E3 2005 حاضر بود، اما سونی از آن در مراسم رونمایی اصلی خود استفاده نکرد. یک سال بعد، کنترلر سنتی‌تر SixAxis معرفی شد و جای بومرنگ را گرفت، اما کنفرانس سونی در E3 2006 هم سوالات زیادی را در ذهن طرفداران و متخصصان ایجاد کرد.

پلی‌استیشن 3 در پاییز 2006 در ایالات متحده عرضه شد و اولین کنسولی بود که از دیسک‌های Blu-Ray به عنوان محل ذخیره اصلی رسانه‌های خود استفاده می‌کرد. سیستم PlayStation Network نیز برای اولین بار در این کنسول معرفی شد و از قابلیت اتصال به PSP و Vita بهره می‌برد.

ساخت بازی برای پردازنده مرکزی پلی‌استیشن 3 بسیار سخت بود و هنگام استفاده از قابلیت پشتیبانی از نسل‌های قبل، هم برای بازی‌های قدیمی روی پلی‌استیشن 3 و هم برای بازی‌های پلی‌استیشن 3 روی پلی‌استیشن 4 مشکل ایجاد کرد.

با وجود تمام مشکلاتی که مطرح شد، پلی‌استیشن 3 نیز توانست جای مستحکمی در بازار داشته باشد و فروش جهانی بیش از 88 میلیون دستگاه را به نام خود ثبت کند. البته که این کنسول، فرنچایزهای محبوب و پرطرفداری مثل بازی The Last of Us و Uncharted را هم به دنیا معرفی کرد.

11. PlayStation 3 Slim

سونی در سال 2009، PS3 Slim را عرضه کرد که نسخه‌ای سبک‌تر، باریک‌تر و ساکت‌تر از پلی‌استیشن 3 بود و البته، برق کم‌تری هم مصرف می‌کرد.

لوگوی پلی‌استیشن 3 روی آن نیز تغییر کرده بود و جای لوگوی قبلی با فونت شبیه به آثار سینمایی اسپایدر من را گرفت. «کاز هیرای» (Kaz Hirai)، مدیر بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی در آن زمان گفته بود که کمپانی می‌خواهد خودش را «ریست» کند.

12. PSP Go

یکی دیگر از محصولات سونی در سال 2009، نسخه ارتقایافته‌ای از پی‌اس‌پی به نام PSP GO بود. این محصول 43 درصد سبک‌تر و 56 درصد کوچک‌تر از نسخه اصلی بود و صفحه LCD 3.8 اینچی 272*480 پیکسلی داشت که می‌شد آن را بالا برد تا کنترل‌های کنسول نمایان شوند.

پورت USB جای خود را به یک پورت اختصاصی داده بود، اما PSP GO از اتصال بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کرد. این باعث می‌شد که صاحبان این دستگاه بتوانند بازی‌های PSP را با یک کنترلر SixAxis یا DualShock 3 تجربه کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه، کنار گذاشتن UMD و استفاده از حافظه داخلی 16 گیگابایتی بود که می‌شد آن را ارتقا هم داد.

سونی با عرضه PSP GO بار دیگر نشان داد که ایده و رویکرد درستی در قبال کنسول‌های دستی دارد و از توانایی فنی برای عرضه محصولات باکیفیت در این بخش، بهره می‌برد. با این حال، عده‌ای به این نتیجه رسیده بودند که دیگر زمان چنین محصولاتی در حال گذر است.

13. Sony BRAVIA KDL22PX300

بله، سونی در سال 2010، یک تلویزیون 22 اینچی 720p راهی بازار کرد که 4 پورت HDMI و البته، یک پلی‌استیشن 2 درون خود داشت. در بسته این تلویزیون، یک کنترلر هم قرار داشت و می‌شد بازی‌های پلی‌استیشن 1 را نیز با آن تجربه کرد.

14. PlayStation 3D Display

اگرچه سونی پیش از این محصول هم یک تلویزیون با قابلیت اجرای بازی‌های پلی‌استیشن را بیرون داده بود، اما اولین تلویزیون مخصوص سونی با برند پلی‌استیشن در سال 2011 به بازار آمد. این تلویزیون از رزولوشن 1080p، نرخ رفرش 240hz و تصاویر 3بعدی پشتیبانی می‌کرد. تلویزیون LED HDTV سونی، 24 اینچی بود و از ظاهر زیبا و طراحی جذابی بهره می‌برد. از آن‌جایی که این تلویزیون قابلیت پردازش تصاویر 3بعدی را داشت، سونی توانست با استفاده از SimulView، کاری کند که دو بازیکن بتوانند با گذاشتن عینک‌های 3بعدی، به طور هم‌زمان دو صفحه مجزا را در یک صفحه تلویزیون ببینند.

البته که این تلویزیون با قیمت 499 دلاری خود، حتی بدون فناوری SimulView نیز محصولی باارزش محسوب می‌شد. شاید اندازه تلویزیون برای برخی کوچک بود، اما کیفیت تصویر و البته ویژگی‌های فراوان آن باعث شده بود که این محصول به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که دنبال یک تلویزیون نسبتا ارزان‌قیمت HD بودند، تبدیل شود.

15. Xperia Play

اولین گوشی هوشمندی که تحت عنوان محصولات پلی‌استیشن به فروش رفت، Xperia Play در سال 2011 بود. این گوشی اندرویدی از کنترل‌های سنتی پلی‌استیشن بهره می‌برد که کاربر می‌توانست با بالا کشیدن صفحه، آن‌ها را مشاهده کند. علاوه بر شش بازی آندرویدی، یک عنوان کلاسیک پلی‌استیشن یعنی بازی Crash Bandicoot نیز در آن وجود داشت.

با وجود همه این قابلیت‌ها، Xperia Play به عقیده بسیاری، نه یک گوشی بد، بلکه یک گوشی بسیار معمولی بود. سونی‌اریکسون بدون توجه به نیازها و علایق بازار، محصولی نسبتا قدرتمند ساخت و آن را در زمانی عرضه کرد که حمایت کافی برای پلتفرم‌های تحت لیسانس پلی‌استیشن وجود نداشت و خرید این گوشی را چه برای گیمرها و چه برای مصرف‌کنندگان دیگر، به تصمیمی سخت تبدیل کرده بود.

16. PlayStation Vita

پلی‌استیشن ویتا جایگزین معنوی پی‌اس‌پی بود و اولین بار، در سال 2011 در ژاپن عرضه شد و یک سال بعد، به بازارهای دیگر دنیا نیز رفت. این کنسول ویژگی‌های بسیاری داشت که دو آنالوگ استیک، صفحه مولتی‌تاچ OLED 5 اینچی و تاچ‌پد پشت دستگاه از جمله این ویژگی‌ها بود.

ویتا قرار بود که فاصله بین پدیده بازی‌های موبایلی و تجربه‌های کنسولی را پر کند و میزبان عناوین بسیار جذابی مثل بازی Persona 4 Golden، بازی Kollzine: Mercenary و بازی CoD: Black Ops: Declassified بود. متاسفانه بر خلاف معدود عناوینی مثل بازی Uncharted: Golden Abyss، اکثر این بازی‌ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

فروش کنسول بسیار قوی شروع شد، اما سریعا هم کاهش پیدا کرد. ویتا در دو سال اول خود، فقط نزدیک به 6 میلیون دستگاه فروش داشت و فاصله بسیار زیاد آن با فروش کلی 80 میلیونی پی‌اس‌پی، مشهود و ناراحت‌کننده بود.

وقتی که سونی اعلام کرد ویتا در کنار پلی‌استیشن 4 نیز کار خواهد کرد و حتی در انگلستان، بسته مخصوصی از پلی‌استیشن 4 و ویتا را در کنار هم فروخت، امیدها به بازگشت ویتا بیشتر شد. نشانه‌های امیدوارکننده دیگری نیز مثل ویژگی Remote Play وجود داشت، اما ویتا همچنان نتوانست انتظارات سونی و البته، طرفداران آن را برآورده کند.

پی‌اس‌پی از این لحاظ خوش‌شانس بود که مجبور نبود با گوشی‌های همراه و بازی‌های آن‌ها رقابت کند، اما ویتا چنین شانسی نداشت. «جک ترتون» (Jack Tretton)، مدیر سابق بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی در آمریکا گفته بود: «اگرچه ویتا واقعا دستگاه فوق‌العاده‌ای است، اما اکنون برای عرضه آن بسیار دیر شده است. جهان به سمت دستگاه‌های قابل‌حملی رفته که الزاما مخصوص اجرای بازی نیستند.»

17. PlayStation 3 Super Slim

با 25 درصد وزن کم‌تر نسبت به پلی‌استیشن 3 اسلیم، PS3 Super Slim از جمله محصولات سونی در سال 2012 بود که در دو نسخه 250 و 500 گیگابایتی عرضه می‌شد. این حجم از فضای داخلی در مقایسه با نسخه‌های اصلی 20 و 60 گیگابایتی پلی‌استیشن 3، ارتقایی سخاوتمندانه محسوب می‌شد.

18. PlayStation 4

پلی‌استیشن 4 فاصله زیادی با کنسول‌های قبلی ایجاد نکرد چون بر خلاف آن‌ها، از یک فرمت رسانه‌ای جدید استفاده نمی‌کرد (مثل پلی‌استیشن 1 با CD، پلی‌استیشن 2 با DVD و پلی‌استیشن 3 با Blu-Ray) اما باعث شد که سونی جایگاه بسیار بهتری برای آینده دیجیتالی خود داشته باشد.

نسل چهارم پلی‌استیشن اولین بار در سال 2013 و در PS Meeting و سپس، در رویداد E3 آن سال افشا شد. سونی گفت که کنسول در 15 نوامبر 2013 با قیمت 399 دلار عرضه خواهد شد. سونی همچنین، تایید کرد که از ساختار پردازش هسته‌ای به سمت یک واحد استانداردتر AMD APU خواهد رفت.

پلی‌استیشن 4 ویژگی‌های جالب جدیدی هم داشت. قابلیت استریم بازی‌ها به یک پلی‌استیشن ویتا یا یک کنسول دیگر از طریق Share Play از جمله این ویژگی‌ها بود.

یک تغییر بزرگ دیگر این کنسول، کنترلرهای آن یعنی DualShock 4 بود. نه تنها دکمه‌های Start و Select سنتی کنسول با دکمه‌های Options و Share تعویض شده بودند، بلکه یک تاچ‌پد جدید، قابلیت تشخیص حرکات با دست و یک لایت‌بار زیبا و کاربردی در بالای آن از جمله دیگر تغییرات نسل جدید کنترلر بودند.

اگرچه این لایت‌بار بر اساس اتفاقات درون بازی تغییر رنگ می‌داد (مثلا در بازی GTA V، وقتی که پلیس‌ها شما را تعقیب می‌کردند، لایت‌بار قرمز و آبی می‌شد.) اما طراحی کلی آن با در ذهن داشتن PS VR هم انجام شده بود چون هدست VR سونی می‌توانست وضعیت و فعالیت‌های لایت‌بار را پیگیری کند.

با عناوین انحصاری و جذابی مثل بازی Bloodborne، بازی Uncharted 4 و بازی God of War، پلی‌استیشن 4 رهبر بلامنازع مسابقه کنسولی این نسل بوده و فروش بیش از 100 میلیون دستگاه را به نام خود ثبت کرده است. این کنسول با وجود معرفی پلی‌استیشن 5، همچنان عمر زیادی پیش‌روی خود دارد.

19. PlayStation Vita (PCH-2000)

ویتا در سال 2013، صاحب یک نسخه جدید ارتقایافته بود که از آن به نام PS Vita Slim نیز یاد می‌شد. این نسخه 20 درصد باریک‌تر و 15 درصد سبک‌تر نسبت به نسخه پیشین بود و از صفحه LCD کم‌هزینه‌تری نسبت به صفحه OLED نسخه قبلی بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های این کنسول می‌توان به افزایش 1 ساعته عمر باتری و پورت جدید micro-USB Type-B اشاره کرد.

20. PlayStation TV

«تلویزیون پلی‌استیشن» هم یکی دیگر از محصولاتی بود که ابتدا در ژاپن (در سال 2013) عرضه شد و یک سال بعد، دیگر بازارهای جهانی میزبان آن بودند. این دستگاه اجازه می‌داد که یا بازی‌های ویتا و یا بازی‌های پلی‌استیشن 4 از طریق Remote Play، روی تلویزیون اجرا شوند و بتوان آن‌ها را به وسیله کنترلرهای DualShock 3 و DualShock 4 تجربه کرد.

البته تمام بازی‌های ویتا از طریق این محصول قابل‌اجرا نبودند و همچنین، ویژگی‌هایی مثل دوربین، میکروفون و یا چرخش‌سنج در آن وجود نداشت. برای کنترل‌های لمسی، می‌شد از تاچ‌پد کنترلر پلی‌استیشن 4 استفاده کرد. در صورت استفاده از DualShock 3 هم، بازیکن می‌توانست یکی از آنالوگ استیک‌ها را بفشارد و صفحه‌ای برای کنترل‌های لمسی روی تلویزیون پدیدار شود.

به عنوان یک دستگاه گسترش‌دهنده Remote Play برای آن دسته از صاحبان پلی‌استیشن 4 که اتصال Wi-Fi بسیار قدرتمندی دارند، PS TV قطعا یک محصول باارزش است. اما به عنوان یک دستگاه مستقل، این محصول بسیار ناامیدکننده ظاهر شد چون نتوانست لیست گسترده‌ای از بازی‌های ویتا داشته باشد و همچنین، عملکرد سرویس PS Now آن اصلا قابل قبول نبود.

این محصول با استقبال چندانی روبه‌رو نشد و سونی هم تولید آن را در سال 2016 متوقف کرد.

21. PlayStation 4 Slim

سونی اولین نسخه اصلاح‌شده پلی‌استیشن 4 را در سال 2016 معرفی کرد. این محصول که 40 درصد کوچک‌تر از نسخه اصلی پلی‌استیشن 4 بود، بدنه باریک‌تری داشت و مدلی که در ابتدا با 500 گیگابایت هارد داخلی عرضه می‌شد، جای خود را به نسخه 1 ترابایتی، البته با همان قیمت قبلی داد.

به طور کلی، پلی‌استیشن 4 اسلیم طراحی زیباتری داشت، اما ارتقای معنادار و تاثیرگذار چندانی ارائه نمی‌داد. خنک‌کنندگی کنسول همچنان یک مشکل بود و کمبود یک پورت خروجی صدای اپتیکال، باعث می‌شد که خریداران جدید پلی‌استیشن 4 که می‌خواهند تجهیزات صوتی قدرتمندی را آزمایش کنند، یا به سراغ نسخه اصلی بروند یا PS4 Pro را خریداری کنند.

22. PlayStation VR

اگرچه سونی در سال 1996 هم با Glasstron شانس خود را در این زمینه امتحان کرد، اما با عرضه و معرفی PS VR بود که توانست واقعا جایگاه محکمی در فناوری واقعیت مجازی داشته باشد. هدست سونی یک پنل OLED 5.7 اینچی دارد که می‌تواند تا رزولوشن 1080p را پشتیبانی کند. فروش این محصول تا سال 2019، بیش از 5 میلیون دستگاه بوده است.

محصول PS VR طبیعتا به یک پلی‌استیشن 4 نیاز دارد تا بتواند کار کند و سونی توانسته با ترکیب فناوری واقعیت مجازی با دوربین پلی‌استیشن، کنترلرهای Move و DualShock 4، تجربه لذت‌بخشی ارائه دهد. این هدست در ابتدا از ویدیوهای HDR پشتیبانی نمی‌کرد، اما نسخه‌های بعدی آن بالاخره مجهز به این فناوری شدند. سونی تایید کرده است که PSVR قابلیت کار با پلی‌استیشن 5 را هم دارد.

23. PlayStation 4 Pro

یکی دیگر از محصولاتی که سونی در سال 2016 معرفی و عرضه کرد، PlayStation 4 Pro بود؛ کنسولی که از کیفیت 4K و ویدیو HDR برای تمام بازی‌های پلی‌استیشن 4 پشتیبانی می‌کرد. دیگر ویژگی‌های این کنسول داشتن واحد پردازش قوی‌تر، فضای داخلی 1 ترابایتی و دو برابر قدرت پردازش GPU بیشتر از پلی‌استیشن 4 اصلی بود. همچنین، RAM بیشتری که این دستگاه داشت باعث می‌شد که عملکرد PSVR نیز به مراتب بهبود یابد.

اگرچه PS4 Pro یک دستگاه به شدت قدرتمند با قابلیت‌های پردازشی بیشتر برای توسعه‌دهندگان بود، اما در آن زمان، تفاوت‌های بازی‌های مختلف حتی روی تلویزیون‌های بزرگ 4K هم به حدی نبود که صاحبان پلی‌استیشن 4 استاندارد را مجبور به حسادت کند.

24. PlayStation Classic

پس از موفقیت NES Classic و SNES Classic، سونی نیز کنسول نوستالژیک و خاطره‌انگیز خود را عرضه کرد. این کنسول که طراحی پلی‌استیشن 1 را داشت، با دو کنترلر دیجیتال که بدون آنالوگ بودند، عرضه شد.

اگرچه سیستم و مشخصات فنی کنسول رضایت‌بخش بود، اما مجموعه بازی‌های عرضه شده برای آن، حاوی عناوین چندان و بعضا، مورد انتظار هواداران نبود. البته که عناوین کلاسیک و جذابی مثل بازی Final Fantasy VII، بازی GTA و بازی Metal Gear Solid در این مجموعه بود، اما طرفداران منتظر عناوین بیشتری بودند. این مجموعه شامل 20 بازی می‌شد و امکان دانلود یا اضافه کردن بازی‌های دیگری نیز وجود نداشت.

به طور کلی، PlayStation Classic بیشتر شبیه به یک دستاورد نصفه و نیمه به نظر می‌رسید تا یک ادای احترام واقعی به کنسول افسانه‌ای سونی. مجموعه 20 بازی موجود در سیستم نیز اگرچه عناوین کلاسیکی را هم داشت، اما از  وجود بسیاری از بازی‌های جذاب و نوستالژیک آن دوره محروم شده بود. البته که پیشرفت فناوری‌های گرافیکی و تلویزیون‌ها هم باعث شده که این عناوین اولیه 3بعدی، جذابیت خود را در طول زمان از دست بدهند و نبود کنترلرهای آنالوگ‌دار نیز کمک چندانی به رساندن این عناوین به استانداردهای مدرن نمی‌کند.

25. PlayStation 5

بالاخره از نسل پنجم پلی‌استیشن هم رونمایی شد و نکته جالب این است که این بار از همان ابتدای نسل، دو نسخه متفاوت از کنسول را خواهیم داشت. یکی ازآن‌ها مجهز به Ultra HD Blu-Ray است و دیگری که Digital Edition نام دارد، بدون دیسک‌درایو عرضه خواهد شد. سونی گفته است که «تجربه گیم‌پلی پلی‌استیشن 5» در هر دو نسخه، یکسان خواهد بود.

سونی پیش از رونمایی رسمی ظاهر کنسول، کنترلر آن را که DualSense نام دارد، معرفی کرده بود. این کنترلر از فناوری‌های Haptic Feedback و Adaptive Triggers پشتیبانی می‌کند. هر دو ویژگی باعث می‌شوند که بازیکن‌ها «حساسیت و هیجان اعمالی که انجام می‌دهند، مثل کشیدن تیر از کمان را حس کنند.» دکمه Share در کنترلر DualShock 4 نیز جای خود را به دکمه Create داده است. البته که فعلا جزئیات مربوط به عملکردهای این دکمه فاش نشده است.

هم پلی‌استیشن 5 و هم کنترلرهای آن از یک ترکیب رنگ سیاه و سفید بهره می‌برند که تفاوتی اساسی با کنسول‌های پیشین و رنگ‌های سنتی آن‌ها ایجاد کرده است.

سونی همچنین مشخصات فنی کامل پلی‌استیشن 5 را منتشر کرده است:

  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz
  • GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz
  • GPU Architecture: Custom RDNA 2
  • Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
  • Memory Bandwidth: 448GB/s
  • Internal Storage: Custom 825GB SSD
  • IO Throughput: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
  • Expandable Storage: NVMe SSD Slot
  • External Storage: USB HDD Support
  • Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

هنوز زمان عرضه و قیمت دقیق پلی‌استیشن 5 را نمی‌دانیم و سونی فقط گفته است که کنسول در تعطیلات کریسمس 2020 عرضه خواهد شد.

برچسب ها: پلی استیشن 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.