یادداشت: چرا Resident Evil 3 ریمیک خوبی نیست؟

یادداشت: چرا Resident Evil 3 ریمیک خوبی نیست؟

حامد افرومند حامد افرومند
3 سال و 12 ماه و 4 روز پیش

به‌تازگی بازی Resident Evil 3 به‌عنوان یک ریمیک از نسخه اصلی آن منتشر شده است. این اتفاق در حالی افتاد که سال گذشته شاهد عرضه Resident Evil 2 Remake بودیم که تجربه‌ای دل‌نشین و خاطره‌انگیز از بازی اصلی بود. با کسب چنین موفقیت و رضایتی، ساخت Resident Evil 3 اصلا دور از ذهن نبود. همان‌طور که می‌دانید، وقایع این دو بازی با فاصله زمانی کوتاه در راکون سیتی اتفاق میوفتند. جیل ولنتیان در زمانی متفاوت و در مناطق متفاوتی از شهر، به‌ مصاف زامبی‌ها و غول بی‌شاخ و دمی به‌نام نمسیس (Nemesis) می‌رود و این در حالی است که لیان اس کندی (Leon S. Kennedy) و کلیر ردفیلد (Claire Redfield) در گوشه‌ای دیگر با همان زامبی‌ها و مستر اکس درگیر هستند. در گذشته قرار بود ماجرای جیل در قالب یک بازی به نام 2.5 و حتی به‌شکل یک DLC منتشر شود؛ اما درنهایت این بازی هویت مختص به‌خود را پیدا کرد و به‌یکی از موفق‌ترین بازی‌های سری تبدیل شد. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا نسخه ریمیک بازی Resident Evil 3 می‌تواند مثل نسخه اصلی بازی بزرگی باشد و تجربه موفق سال گذشته بازی Resident Evil 2 Remake را تکرار کند؟ 

 

مطالب مرتبط


 

بازی Resident Evil 3 در زمان خود سر و صدای زیادی به‌پا کرد. نمسیس پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، هنوز از ترسناک‌ترین خاطرات گیمرهای قدیمی به‌شمار می‌رود. شما بارها در طول بازی با نمسیس روبرو می‌شوید و سایه این هیولای بد ریخت، در تمام دقایق بازی شما را تهدید می‌کند و هر لحظه باید انتظار نبرد با او را بکشید. مشکل اصلی اینجاست که نمسیس هیچ‌وقت نمی‌میرد و هر بار با قدرت بیشتری بازمی‌گردد. راه فراری هم وجود ندارد و نمسیس دقیقا مانند شما در بازی آپگرید می‌شود و با سلاح‌ها و توانایی‌های جدیدی سر راهتان قرار می‌گیرد. جنبه‌های ترس بازی فقط به نمسیس خلاصه نمی‌شود و محیط‌های بازی به‌شدت طراحی عجیب و تاریکی دارند. این در حالی است که در ریمیک منتشر شده از Resident Evil 3، تمرکز اصلی بازی به‌جای ترس، روی اکشن و صحنه‌های سینمایی است. در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

 

نمسیس در نسخه جدید یک شوخی خنده‌دار است! او از همان ابتدای بازی در خانه جیل ظاهر می‌شود و تمام نبردهای ابتدایی بازی در میان‌پرده‌هایی روایت می‌شود که حتی اجازه دخالت گیمر با QTE را هم نمی‌دهند. درنتیجه هیچ حسی از ابهت نمسیس و شخصیت ترسناکش به گیمر منتقل نمی‌شود. در نسخه‌ اصلی بازی در سال ۱۹۹۹، همیشه دو انتخاب در مواجه شدن با نمسیس وجود داشت که برای یک بازی در آن سال اتفاق بزرگی محسوب می‌شد. جالب است بدانید که یک بازی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ چنین قابلیت جذابی ندارد و مبارزه با نمسیس همیشه ساده و بدون چالش است و ممکن است درنهایت با میان‌پرده همراه ‌شود. مبارزه با نمسیس در نسخه اصلی، همیشه چالش برانگیز بود و هر مبارزه یک باس‌فایت فوق‌العاده محسوب می‌شد. اما حالا نمسیس را حتی در خیابان‌ها می‌بینید که به‌شکل احمقانه‌ای شما را تعقیب می‌کند و می‌توانید مانند بقیه زامبی‌ها، از دست او نیز فرار کنید! نمسیس به‌شکل عجیبی در اواسط بازی تغییر شکل می‌دهد و شبیه به‌ظاهر نهایی خود در بازی اصلی می‌شود. پس از این اتفاق دو نبرد مهم با او را تجربه می‌کنید که از ضعف طراحی رنج می‌برد. در هر دو نبرد، نمسیس به‌شکل احمقانه‌ای در اطراف محیط مبارزه می‌چرخد و هیچ کاری با جیل ندارد و پس از توقف روی دیوار، می‌توانید او را زمین بیاندازید. این طراحی نسبتا مسخره از رفتار یک باس است که دوباره در انتهای بازی تکرار می‌شود و هیچ دلیل مشخصی ندارد! درنهایت بهتر است بگوییم که در این بازی، نمسیس از جیل می‌ترسد و هیچ برتری نسبت به او ندارد. 

 

انتخاب‌ها در نسخه ریمیک وجود ندارند و تمام مراحل خطی هستند

 

طراحی مراحل بازی نیز یکی از موضوعات قابل بحث است. نسخه اصلی از تنوع بسیار بالایی برخوردار بود. بخشی از بازی در خیابان‌های راکون سیتی جریان داشت. به‌خوبی تمامی خیابان‌ها و مسیرهای نسخه اصلی را به‌یاد می‌آورم. پیچیدگی مسیرها و پیدا کردن آیتم‌های مختلف برای حل پازل‌ها و راه‌انداختن قطار، از چالش‌های اصلی نسخه اصلی به‌شمار می‌رفتند؛ چالش‌هایی که دیگر در نسخه ریمیک وجود ندارند! بازی کردن بدون مراجعه به نقشه کار سختی بود و این موضوع حتی در Resident Evil 2 Remake نیز رعایت شده بود، اما در Resident Evil 3 مراحل خطی هستند و به‌راحتی راهتان را پیدا خواهید کرد. علاوه بر تمام این‌ها، حضور جیل در اداره پلیس از بازی حذف شده و بخش بزرگی از خاطرات آن بازی دیگر زنده نخواهند شد. زمانی که جیل در اداره پلیس قدم می‌زد و نمسیس با ضربات سهمگین به در و دیوار در تلاش بود تا راهی به‌داخل پیدا کند و این نهایت استرسی بود که در همان ابتدای بازی به گیمر منتقل می‌شد. تمامی این بخش‌ها از بازی حذف شده‌اند و به‌جای آن حضور کوتاه و تقریبا بی‌اهمیت کارلوس در اداره پلیس را تجربه می‌کنیم. خوشبختانه قسمت‌هایی که کارلوس در بیمارستان حضور دارد از بازی حذف نشده و طراحی مناسبی دارد، اما سازندگان ریمیک هر کاری برای پررنگ‌تر کردن شخصیت کارلوس انجام داده‌اند؛ حتی اگر به قیمت ضربه به‌روایت داستان اصلی بازی و کمرنگ‌تر شدن حضور جیل تمام شود. 

 

پازل‌ها جایگاهی در نسخه ریمیک ندارند

 

تغییرات به‌وجود آمده در طراحی مرحله و محیط‌های بازی بسیار عجیب به‌نظر می‌رسند. در نسخه اصلی محیط‌های متنوع و بسیار زیبایی را شاهد بودیم که در Remake حذف شده‌اند و محیط‌های بازی حتی از ریمیک نسخه دوم نیز محدود‌تر به‌نظر می‌آیند. علاوه بر حذف شدن بسیاری از این محیط‌ها، شاهد حذف تمامی پازل‌های بازی نیز بودیم. یکی از موضوعاتی که در نسخه سوم اهمیت فراوان داشت و به‌آن هویت بخشیده بود، پازل‌های سخت و خلاقانه آن بود. نه‌تنها هیچ‌کدام از آن پازل‌ها در بازی وجود ندارند، بلکه در کل هیچ پازلی در بازی ندیدیم!

 

 

در کل تمامی المان‌های اصلی بازی اول حذف شده‌اند تا یک اکشن تمام عیار با صحنه‌های سینمایی و میان‌پرده تماشا کنیم. به‌نظر می‌رسد که زمان بسیار اندکی برای ساخت بازی صرف شده است. صرفا کپی کردن تمام مراحل، محیط‌ها و پازل‌های بازی اصلی می‌توانست بازی Resident Evil 3 را به‌یک عنوان سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز تبدیل کند. کم‌کاری سازنده و حذف تمامی امتیازهای بازی اصلی باعث شده تا با یک بازی ناقص و بسیار کوتاه طرف باشیم که تنها چهار ساعت زمان برای به‌پایان رساندن آن نیاز دارید. بازی Resident Evil 3 زنگ خطری برای بازی‌های Remake به‌صدا در آورده است. سواستفاده از اسم بازی‌های بزرگ قدیمی و ساخت یک بازی نصفه و نیمه با الهام از بازی اصلی، نه‌تنها نمی‌تواند گیمرهای قدیمی را راضی کند، بلکه گیمرهای جوان‌تر را نسبت به بزرگ‌ترین بازی‌های سال‌های گذشته بدبین می‌کند. نکته اصلی اینجاست که مثل گذشته خلاقیتی در ساخت بازی‌ها مشاهده نمی‌شود و سازنده به‌دلایل تجاری و برای سوددهی بیشتر ناشر، یک بازی اکشن و عام‌پسند را روانه بازار می‌کند.  بسیار عجیب است که یک بازی ساخته شده در سال ۱۹۹۹، نسبت به یک بازی منتشر شده در سال ۲۰۲۰، امتیازهای بیشتری در گیم‌پلی و طراحی مرحله دارد. با تمام این‌ها، Resident Evil 3 بازی بدی نیست و برای مدت زمان کوتاهی می‌تواند گیمر را سرگرم کند.
 

برچسب ها: Resident Evil 3
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.