چرا باید فعلا پلی استیشن 5 را پیروز نسل بعد بدانیم

چرا باید فعلا پلی استیشن 5 را پیروز نسل بعد بدانیم

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 11 ماه و 5 روز پیش

صنعت بازی‌سازی سابقه‌ای طولانی از صادق نبودن درباره گرافیک بازی‌ها دارد. همه ما هنوز دان‌گرید گرافیکی بازی Watch Dogs را به یاد داریم. خاطرات بدی که از گرافیک بازی‌ها در ویدیوهای قبل از عرضه در ذهن ما مانده، باعث شده که نقدهای زیادی به محتواهای نمایش داده‌شده از عناوین در زمان پیش از عرضه آن‌ها داشته باشیم.

همان‌طور که در مراسم رونمایی از گیم‌پلی نسل بعد مایکروسافت دیدیم، کمپانی‌های بازی‌سازی وقتی ویدیویی نشان می‌دهند که واقعا روی سخت‌افزار نسل بعد اجرا نشده، از برچسب‌هایی برای اطلاع‌رسانی این موضوع استفاده می‌کنند تا دروغی نیز گفته نشده باشد. اما حتی با وجود این برچسب‌ها، واقعا عجیب است که مایکروسافت هنوز به درک دستی از ویدیوها و رونمایی‌های نادرست نرسیده و نمی‌توانسته حدس بزند که چنین بازخوردهای منفی و خشم‌آلودی از رویداد خود دریافت می‌کند. آن‌ها آن چه که قول داده بودند را به نمایش نگذاشتند و طبیعتا، این موضوع باعث خشم و نارضایتی طرفداران شده است.

سونی سپس اجازه داد که شرکت Epic Games یک دموی فنی از Unreal Engine 5 را روی پلی‌استیشن 5 اجرا کند و اگرچه که این دمو هم با برخی انتقادات همراه شد، اما بازخوردهای بسیار مثبتی نیز دریافت کرد. اگرچه این ویدیو یک دموی فنی بود و این دموها معمولا ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند، اما دلایل دیگری نیز برای امیدوار بودن وجود دارد. این دمو باعث شد هواداران به این فکر بیفتند که عناوین انحصاری نسل بعد سونی مثل بازی God of War بعدی که از موتورهای داخلی و بهینه‌سازی‌شده برای پلی‌استیشن 5 استفاده می‌کنند، کیفیتی یکسان و یا شاید حتی بهتر از دموی فنی Unreal Engine 5 روی این کنسول داشته باشند.

شرکت Epic با ستایش بسیاری درباره سخت‌افزار پلی‌استیشن 5 صحبت کرد و این خود می‌تواند دستاورد مهمی برای کنسولی باشد که هنوز حتی رونمایی و معرفی نیز نشده است. آن‌ها به این موضوع نیز اشاره کردند که سطح گرافیک و جزئیات فنی موجود در این دمو، نشان‌دهنده چیزی است که واقعا اجرای آن روی بهترین سخت‌افزار امسال ممکن خواهد بود و به همین ترتیب، لقب «بهترین سخت‌افزار نسل بعد» را هم به شکل غیرمستقیم به پلی‌استیشن 5 دادند. آن‌ها همچنین گفتند که کلید اجرای کیفیت تصویری و ظاهری این دمو، حافظه SSD قدرتمند و پیشتاز پلی‌استیشن 5 است که امکان به نمایش گذاشتن چنین جزئیات باکیفیتی را فراهم کرده است.

این که اکثر دستگاه‌های دیگر چنین SSD سریعی ندارند به معنای این است که بازی‌های پلی‌استیشن 5 همیشه توانایی استفاده از باکیفیت‌ترین اطلاعات و ویژگی‌های گرافیکی را دارند و اما دستگاه‌های ضعیف‌تر، کیفیت بازی را کاهش می دهند. بخش زیادی از رونمایی Epic قابلیت ارتقاپذیری پلی‌استیشن 5 را به نمایش می‌گذاشت. این قابلیت باعث می‌شود که یک بازی به بهترین ظاهری که می‌تواند روی قوی‌ترین سخت‌افزار برسد، اما بتواند با کاهش بخش‌هایی از بازی، قابلیت اجرا روی دستگاه‌های ضعیف‌تر را هم داشته باشد. هدف این ویژگی، تلاش برای متحد کردن بازیکنان رایانه‌های شخصی، کنسول‌های خانگی و گوشی‌های موبایل است.

سونی نیز تاریخچه بی‌نقص و بی‌اشتباهی از نمایش‌ها و عمل کردن به وعده‌هایش ندارد، اما عناوین انحصاری فرست‌پارتی آن‌ها در چند سال اخیر، بسیار خوب و محبوب بوده‌اند. ویدیوی گیم‌پلی بازی Horizon Zero Dawn در E3 2015 و همچنین، تریلر گیم‌پلی بازی God of War در E3 2016 بسیار شبیه به کیفیت محصول نهایی بودند. البته که این ویدیوها نیز تفاوت‌هایی با محصولات نهایی داشتند، اما این تفاوت به قدری نبود که طرفداران فکر کنند فریب داده شده‌اند. مهم‌تر از همه، این ویدیوها باعث شد که طرفداران ببینند واقعا با چه نوع بازی و گیم‌پلی و ویژگی‌هایی مواجه خواهند شد.

سمت چپ: تریلر گیم‌پلی – سمت راست: گرافیک بازی نهایی

کشتن اولین دشمن Thunderjaw در بازی Horizon Zero Dawn، دقیقا همان حسی را داشت که در ویدیوی رونمایی از بازی دیده بودیم. چنین اقداماتی است که باعث می‌شود سونی اعتبار لازم و کافی برای این را داشته باشد که حس کنیم کیفیت دموی فنی اجراشده روی پلی‌استیشن 5، نماینده کامل و نزدیکی به توانایی‌های فنی این کنسول باشد.

گرافیک و ویژگی‌های ظاهری در این نسل، تمرکز اول سونی و بازی‌های فرست‌پارتی آن‌ها بوده است. انیمیشن لوگوی PlayStation Studios که اخیرا توسط سونی منتشر شد و کمی هم شبیه به انیمیشن مارول بود، می‌تواند خلاصه‌ای از همه چیزهایی باشد که سونی می‌خواهد در نسل بعد به آن برسد. دموی فنی Epic که با کیفیتی شبیه به فیلم‌های سینمایی که روی پلی‌استیشن 5 اجرا شد، نشان‌دهنده این است که همواره، هدف سونی ساخت دستگاه و کنسولی بوده است که بتواند دید منحصر به فرد و گرافیک تماشایی Epic را برای عناوین انحصاری خود اجرا کند. آن‌ها در نسل فعلی توانستند که بیشتر از همیشه به این هدف نزدیک شوند و به نظر می‌رسد که همه‌چیز مهیا و آماده است تا بتوانند در نسل بعد، بالاخره به این دستاورد مهم برسند.

سونی با زیرکی تمام، پس از انتشار دموی فنی، ویدیویی از دموی گیم‌پلی بازی Ghost of Tsushima روی پلی‌استیشن 4 Pro را منتشر کرد. این ویدیو نیز بسیار زیبا بود و به طور غیرمستقیمی این موضوع را نشان داد که اگر استودیوهای فرست‌پارتی سونی می‌توانند به چنین سطح گرافیک و کیفیتی روی پلی‌استیشن 4 Pro برسند، پس قطعا رسیدن به گرافیک نزدیک به دموی فنی Epic نیز روی پلی‌استیشن 5 ممکن و شدنی است. سونی شاید با کنفرانس «مارک سرنی» (Mark Cerny) که در ابتدا قرار بود برای توسعه‌دهندگان و بازی‌سازها در رویداد لغوشده GDC به اشتراک گذاشته شود، یک تجربه بد در زمینه روابط عمومی و تبلیغات را تجربه کرد، اما آن‌ها در نهایت و به شکل کلی، تبلیغات و روابط عمومی بهتری از مایکروسافت دارند. آن کنفرانس خسته‌کننده هم انگار فقط به این دلیل برگزار شد که سونی نمی‌خواست مایکروسافت از سکوت آن‌ها درباره نسل بعد، نهایت استفاده را ببرد و رویکردهای خودش را به رسانه‌ها و علاقه‌مندان نسل بعد دیکته کند.

لوگوی Sony PlayStation Studios

سخت‌افزار نسل بعد ویژگی‌های بسیار جذاب‌تری از گرافیک بهتر خواهد داشت: دنیاهای جهان‌باز عظیم و قابل‌تعامل و رفت و بازگشت از محیط‌های داخلی و خارجی به یکدیگر بدون زمان لود و بارگذاری جزئیات بیش از حد تنها بخشی از این ویژگی‌ها هستند. سازندگان بازی The Medium گفته‌اند که حافظه SSD ایکس‌باکس سری ایکس باعث شده که آن‌ها بتواند دو جهان متفاوت این بازی را به شکلی با یکدیگر ادغام کنند که انجام چنین کاری در نسل فعلی، ممکن نیست. شاید منظور آن‌ها این است که بدون حتی لحظه‌ای صبر کردن، می‌توان بین دو جهان موجود در بازی منتقل شد.

سونی نیز توانست با موفقیت نشان دهد که چطور دسترسی به نرخ فریم‌های بالاتر می‌تواند برای عناوین سریعی مثل بازی Spider-Man مفید باشد. نرخ فریم 30 فریم در ثانیه برای بسیاری از بازی‌ها قابل‌قبول است، اما اگر به دنبال ارائه تجربه‌ای پاسخ‌گرا و واقعی‌تر هستید و سرعت از عناصر اصلی بازی شما است، قطعا به نرخ فریم بالاتری احتیاج دارید. به همین خاطر است که سازندگان بازی Doom Eternal به استفاده از 60 فریم در ثانیه اصرار دارند.

با وجود تمام ویژگی‌های جدید و جذابی که کنسول‌های نسل بعدی خواهند داشت، به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن فعالیت‌ها و محصولات چند سال اخیر سونی، دلایلی برای امیدواری بیشتر به بخش گرافیکی پلی‌استیشن 5 داریم. با توجه به وضع فعلی و البته بررسی چند سال گذشته دنیای بازی، می‌توان این‌طور پیش بینی کرد: گرافیک نسل بعد بازی‌ها، ترکیبی از بهترین‌ها و معمولی‌ترین‌ها خواهد بود و عناوینی که واقعا بتوانند به سطح گرافیکی دموی فنی Epic برسند، درصد بسیار کمی از بازی‌ها را شامل خواهند شد، اما همین تعداد کم نیز از بازی‌های انحصاری فرست‌پارتی سونی خواهند بود.

بعد از رویداد ناامیدکننده مایکروسافت، دموی فنی Epic بالاخره باعث شد که دوباره کمی امیدواری و دید مثبت نسبت به گفت‌وگوهای مربوط به نسل بعد کنسول‌ها منتقل شود. البته شک و تردید تا زمانی که محصول نهایی با چنین کیفیتی عرضه شود، وجود خواهد داشت و با توجه به تاریخچه پر ایراد برخی از بازی‌سازها در این زمینه، این نگرانی و تردید هم کاملا منطقی و قابل‌درک است. با این حال، با کنار هم قرار دادن تمام اطلاعاتی که داریم و البته توجه به این موضوع که Epic نه تنها پلی‌استیشن 5 را برای نمایش نسل بعد موتورهای خود انتخاب کرده، بلکه به صورت عمومی و رسانه‌ای نیز از آن تعریف می‌کند و آن را سخت‌افزار برتر می‌نامد، می‌توانیم بگوییم که حداقل فعلا و شاید بر خلاف آن چه که پیش از این تصور می‌شد، سونی پیروز میدان مبارزه نسل بعد کنسول‌ها است. اکنون توپ دوباره در زمین مایکروسافت قرار گرفته و باید ببینیم که آن‌ها چه غافلگیری‌های شگفت‌انگیزی از نسل بعد دارند.

 

منبع: metro.co.uk

برچسب ها: playstation 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.