آیا سونی باید بازی The Last of Us 2 را به صورت دیجیتالی عرضه کند؟

آیا سونی باید بازی The Last of Us 2 را به صورت دیجیتالی عرضه کند؟

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 11 ماه و 28 روز پیش

همه ما حق داریم که از تاخیر ناگهانی و نامشخص بازی The Last of Us 2 ناراحت باشیم. بله، اتفاقات ناگوارتر دیگری در دنیا رخ داده است و همه انرژی ما باید وقف حمایت از آن‌هایی که تحت‌تاثیر ویروس کرونا هستند شود، اما اگر به عرضه بازی The Last of Us 2 به عنوان نقطه امیدی در این دوران تلخ نگاه می‌کردید، خبر تاخیر آن قطعا ناراحتی بسیار بیشتری داشته است.

 

حال خود را جای کارمندان شرکت ناتی‌داگ بگذارید. آن‌ها ماه‌ها و بعضا بی‌وقفه در حال کار روی بازی بوده‌اند تا بالاخره شاهد عرضه زحمات خود باشند، اما در آخرین لحظه، بازی تاخیر می‌خورد. چنین خبری قطعا باعث بی‌روحیه شدن تیم سازنده بوده است. «نیل دراکمن» (Neil Druckmann)، کارگردان هنری بازی نیز حتی به این موضوع اشاره کرده است که مراحل ساخت بازی عملا تمام شده بود. او این موضوع را اخیرا در پادکست پلی‌استیشن مطرح کرد.

 

دراکمن درباره خبر تاخیر بازی گفته است: «شما برای مدتی طولانی روی یک محصول کار می‌کنید، بعضی از ما حتی سال‌ها روی آن کار کرده‌ایم. وقتی که این کار را انجام می‌دهید، یک حس انتظار عجیب و شدید درونتان به وجود می‌آید. انگار نمی‌توانید دیگر منتظر این ایده که سال‌ها است روی آن کار و حتی درباره‌اش، رویاپردازی کرده‌اید، بمانید. نمی‌توانید منتظر بمانید که این محصول به دست مردم برسد و عکس‌العمل آن‌ها را ببینید. متوجه شوید که از چه بخش‌هایی خوششان آمده و به کدام قسمت‌ها علاقه‌ای نداشته‌اند. دوست دارید ببینید که داستان بازی جه تاثیری روی آن‌ها خواهد داشت. حال باید ناگهان تمام این افکار را کنار بگذارید، چون ظاهرا دنیا در حال توطئه‌ کردن علیه ما است!»

از وقتی که خبر تاخیر نامشخص بازی The Last of Us 2 منتشر شد، طرفداران مجموعه این نظریه را مطرح کردند که اگر ناتی‌داگ بازی را به شکل دیجیتالی عرضه کند، می‌تواند آن را در همان تاریخ عرضه اولیه یعنی 29 می برساند. این تئوری حداقل از لحاظ نظری، اشکال چندانی ندارد. بازار دیجیتالی پلی‌استیشن عاری از مشکلات تولیدی فیزیکی است و از معدود جاهایی است که ویروس کرونا هم توان نفوذ به آن را ندارد. درست است؟! پس همه کاری که سونی باید انجام دهد، این است که اجازه انتشار را بدهد و بازی را روی فروشگاه دیجیتالی خود عرضه کند. بعد هم همه بازیکنانی که منتظر بازی بودند، آن را هم‌قیمت با نسخه فیزیکی بازی خریداری و دانلود می‌کنند.

 

اما واقعیت بسیار چالش‌برانگیزتر است. تازه وارد این مسئله نخواهیم شد که سونی باید سرورهای بسیار قدرتمندی داشته باشد که بتواند دانلود یک بازی AAA توسط چندین میلیون نفر به صورت هم‌زمان را پشتیبانی کند. البته که سونی می‌تواند برای این مشکل هم راه‌حل‌هایی پیدا کند، اما چالش اصلی آن‌ها این است: «عرضه صرفا دیجیتالی یک بازی انحصاری به بزرگی و موردانتظاری بازی The Last of Us 2، تا به حال انجام نشده و به همین خاطر، پیش‌بینی نوع بازخورد و آماده شدن برای مشکلات فنی احتمالی آن، کار بسیار سختی است.»

 

حتی اگر مشکلات فنی را کنار بگذاریم، مسائل اخلاقی که بعد از عرضه دیجیتالی بازی مطرح خواهند شد، قطعا باعث مشکلات زیادی برای ناتی‌داگ و سونی می‌شوند. عرضه عنوانی که درباره یک ویروس فراگیر کشنده است، در زمانی که جهان خود درگیر مبارزه با ویروسی فراگیر و خطرناک است، تصمیم چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. دراکمن نیز به درستی موضوع دیگری را مطرح می‌کند: «این یک بازی جهانی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. اگر آن را فقط به بخش کوچکی از این مردم بدهیم، آن‌هایی که نمی‌توانند بازی را تجربه کنند چه می‌شوند؟»

 

دسترسی به اینترنت در همه نقاط دنیا ثابت و سریع نیست و هزاران کاربر پلی‌استیشن پهنای باند لازم یا حتی سرعت کافی برای دانلود عنوانی به بزرگی بازی The Last of Us 2 را ندارند. محروم کردن آن‌ها از تجربه بازی در روزهای اول و وقتی که بازیکن‌های دیگری در حال تجربه آن هستند، عادلانه نیست. مخصوصا برای عنوانی داستان‌محور که جزئیات کمی هم درباره داستان آن وجود دارد.

 

البته که سونی قطعا پیش‌بینی‌های تجاری مربوط به عرضه دیجیتالی بازی را هم در تصمیم خود لحاظ کرده است. عرضه صرفا دیجیتالی بازی قطعا باعث متضرر شدن سونی که دیگر درآمدی از فروش نسخه‌های فیزیکی بازی نخواهد داشت، می‌شود. فراموش نکنیم که نسخه‌های فیزیکی بازی شامل نسخه‌های پیش‌فروش شده Collector’s Edition نیز می‌شود.

اما حتی این عنصر مالی موجود در تصمیم سوتی نیز ریشه‌هایی اخلاقی دارد. بسیاری از فروشگاه‌های بازی در سراسر دنیا حتی قبل از اعمال قرنطینه و محدودیت‌های خیابانی ناشی از بحران ویروس کرونا، در آستانه ورشکستگی بودند و عرضه عنوانی پرطرفدار مثل بازی The Last of Us 2، می‌تواند به بقای آن‌ها کمک کند.

 

تصمیم سونی برای عرضه نکردن بازی به شکل دیجیتالی، می‌تواند پیامی متعهدانه به شرکای خرده‌فروشی باشد که کسب‌وکارشان رو به شکست است. باز هم توجه به این نکته ضروری است که ناشران و خرده‌فروشان، برای زنده و سالم نگه داشتن صنعت بازی، به یکدیگر وابسته هستند.

 

در نهایت و به شکل مختصر می‌توان گفت که بله، عرضه صرفا دیجیتالی بازی The Last of Us 2 یکی از گزینه‌ها است. البته که این گزینه بسیار چالش‌برانگیز و قطعا همراه با مشکلاتی غیرقابل‌پیش‌بینی است، اما بعید است که سونی آن را کاملا کنار گذاشته باشد. شاید آخرین راه سونی برای عرضه بازی، عرضه دیجیتالی آن است. در هر صورت، سونی نمی‌تواند عرضه بازی را تا یک سال دیگر به تاخیر بیندازد و راهکار منطقی این است که بازی تا پایان سال عرضه شود. تاخیر بیش از این مدت، ممکن است باعث بر هم زدن تمام برنامه‌های سونی برای امسال و حتی سال‌های آتی شود. تازه به این معامله، برنامه‌های تولیدی و پروژه‌های آتی ناتی‌داگ را هم باید اضافه کنیم.

 

البته اگر مسائل و انتخاب‌های اخلاقی را هم در نظر بگیریم، تمام این مسائل فنی، مشکلاتی سطحی به نظر می‌رسند. به همین خاطر است که بهترین گزینه، منتظر بودن برای عرضه فیزیکی بازی است. بازی The Last of Us 2 عنوانی است که ارزش انتظار را دارد و اگر فقط کمی صبر بیشتر، به معنای این است که طرفداران بازی در سراسر جهان می‌توانند با هم و به یک اندازه از بازی لذت ببرند، همه ما باید این فداکاری را انجام دهیم.

برچسب ها: The Last of Us 2
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.