نزدیک دو سال از شروع نسل نهم کنسولها میگذرد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید محبوبترین کنسول نسل جدید در ایران کدام است و چند درصد از فروش کل بازار را در اختیار دارد. در ادامه به بررسی آمار فروش کنسولها در ایران میپردازیم. این آمار با توجه به دادههای فروشگاه Pspro تا مرداد ۱۴۰۱ گردآوری شده است.
کنسول پلی استیشن ۵ استاندارد، با در اختیار داشتن ۵۰ درصد فروش بازار، پرفروشترین کنسول ایران است. نسخه دیجیتال این کنسول با ۱۱ درصد، سومین کنسول پرفروش بازار است. در مجموع پلی استیشن ۵، با در اختیار گرفتن ۶۱ درصد از فروش بازار، با اختلاف بسیار زیاد، محبوبترین کنسول بین گیمرهای ایرانی است. حتی نداشتن درایو نوری و کمیاب بودن نسخه دیجیتال هم باعث افت فروش این کنسول نشده است و نسخه دیجیتال بهتنهایی از XBOX Series X محبوبتر است. کنسول ایکس باکس سری ایکس ۸ درصد از فروش بازار را به خود اختصاص داده است و در مقابل، کنسول XBOX Series S، فروش بسیار بیشتری را تجربه میکند. کنسول کوچکتر و ضعیفتر مایکروسافت در نسل نهم، ۲۴ درصد فروش بازار کنسولهای بازی را در اختیار دارد. قیمت بسیار پایین کنسول در مقایسه با سری ایکس و حتی PS4، باعث شده که بسیاری از گیمرها به سراغش بروند. این کنسول نیز درایو نوری ندارد و با توجه به کمیاب بودن بازیهای فیزیکی ایکس باکس در بازار، سرویس گیمپس خرید این کنسول را توجیه میکند. پس از XBOX 360، ایکس باکس فروش موفقی را در بازار ایران تجربه نمیکرد و حالا با دو کنسول نسل نهمی خود، ۳۲ درصد فروش بازار را در اختیار خود دارد. با وجود اختلاف زیاد با پلی استیشن ۵، ایکس باکس جهش خوبی داشته و فاصله خود را نسبت به نسل هشتم کنسولها کمتر کرده است. علاقه گیمرها به گیمپس و قیمت پایین سری اس، دارندگان این کنسول را قانع کرده تا مشکلات تحریمی مایکروسافت را در هنگام خرید درنظر نگیرند و نسبت به خرید این کنسولها اقدام کنند. البته این مشکلات هم با برخی از تنظیمات اینترنت بهراحتی قابل حل خواهند بود.
با توجه به عرضه نینتندو سوییچ در زمانبندی متفاوت نسبت به سونی و مایکروسافت، جدیدترین کنسول نینتندو یعنی Nintendo Switch OLED را در این آمار شرکت دادیم. این کنسول سال گذشته بهبازار عرضه شد و در دو رنگ سفید و قرمز/آبی در دسترس است. نینتندو سوییچ نسخه OLED، تنها ۳ درصد از فروش بازار را بهخود اختصاص داده است. اگر آمار فروش مدل معمولی و لایت را از زمان عرضه به این لیست اضافه میکردیم، چیزی حدود ۶ درصد از سهم بازار ایران به نینتندو میرسید. هنوز هم نینتندو سوییچ جایی بین گیمرهای ایرانی باز نکرده است. این کنسول دستی که قابلیت اتصال به تلویزیون هم دارد، با توجه به کمیاب بودن بازیها و قیمت بالای آنها، و همینطور عدم تولید محتوای کافی از سوی تولیدکنندههای محتوا و رسانهها، همچنان بین بسیاری از گیمرهای ایرانی ناشناخته باقی مانده است. نینتندو وضعیت بسیار متفاوتی در بازار جهانی دارد و در بسیاری از ماههای سال، بیشتر از کنسولهای دیگر میفروشد.
نکته جالب این آمار، حضور هدست واقعیت مجازی Meta Quest 2 است. با توجه به فروش بالاتر این هدست نسبت به نینتندو سوییچ OLED و عدم نیاز آن به سختافزار جداگانه مثل کنسول یا PC، میتوان به چشم یک کنسول نیز به این وسیله نگاه کرد. هدست Meta Quest 2 که قبلتر با نام Oculus عرضه میشد، حالا ۴ درصد از سهم فروش را در اختیار دارد. چنین آماری برای این هدست فوقالعاده بهنظر میرسد. برخلاف PlayStation VR که قبل از این هدست، محبوبیت بالایی داشت، متا کوئست ۲ کیفیت بالایی دارد و خبری از آن همه سیم نیست. از طرفی با دوربین تعبیه شده در جلوی این هدست، دیگر نگرانی برخورد با دیوار، تلویزیون یا وسایل اطراف وجود ندارد. در کنار نکات مثبت این هدست، موضوع تحریم و پیچیدگی در استفاده از آن در ایران هم وجود دارد؛ اما این مشکل باعث نشده که گیمرها از آن صرف نظر کنند. باید منتظر ماند و دید که PlayStation VR 2 چقدر میتواند در رقابت با این هدست واقعیت مجازی موفق عمل کند.
نظر شما در مورد این آمار و ارقام چیست؟ درصد فروش کدام کنسول شما را غافلگیر کرد؟