بازی‌های فراموش شده اکتیویژن بلیزارد که مایکروسافت باید آن‌ها را احیا کند

بازی‌های فراموش شده اکتیویژن بلیزارد که مایکروسافت باید آن‌ها را احیا کند

محمدجواد عبداللهی‌ پور محمدجواد عبداللهی‌ پور
2 سال و 3 ماه و 25 روز پیش

کمتر از یک‌هفته پیش خبری بسیار غیر منتظره جامعه و صنعت بازی‌های ویدیویی را تحت شعاعش قرارداد. شرکت مایکروسافت، بزر‌گترین خریدش را در صنعت بازی‌های ویدیویی انجام داد و با سرمایه‌گذاری‌ای بسیار کلان یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های بازی‌سازی را تصحاب کرد. بله مدت زیادی از انتشار خبر خریداری شدن شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط شرکت مایکروسافت به قیمت 68.7 میلیارد دلار نمی‌گذرد و در همین بازه زمانی کوتاه، اتفاقاتی بزرگ در سرتاسر جهان در حال وقوع است.

 

همانطور که اطلاع دارید حالا این کمپانی بخشی از دارایی‌های مایکروسافت به حساب می‌آید و مایکروسافت می‌تواند تمام عناوین این کمپانی را به انحصاری خود دربیاورد، اما این اقدامی عاقلانه نخواهد بود، چرا که موجب افت سود بازی‌های بزرگی مانند سری Call Of Duty خواهد شد. از طرف دیگر می‌دانیم که مایکروسافت قصد انجام چنین کاری را ندارد و تا جایی که بتواند صرفا از کمپانی پشتیبانی کرده و آن‌ها را تحت فشار قرار نخواهد داد. به این معنی که به غیر از سری Call Of Duty به احتمال بسیار زیاد، سایر عناوین مهم کمپانی مانند بازی Diablo، بازی World Of Warcraft و بازی Overwatch نیز به انحصار ایکس باکس در نخواهند آمد. در عوض مایکروسافت قصد دارد تمام عناوین کمپانی را به سرویس محبوبش، یعنی سرویس گیم پس اضافه کرده و از جهتی دیگر برای خود سود آوری خالص داشته باشد.

 

اما زمانی که بزرگ‌ترین خرید تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی رخ داده است، بدون شک اتفاقات بزرگ‌تری رخ خواهد داد و مایکروسافت در ادامه با پشتیبانی و در اختیار گذاشتن امکاناتی بسیار خاص در اختیار شرکت اکتیویژن بلیزارد، انتظار دارد بازی‌های بیشتری توسط این کمپانی ساخته شود. در این مطلب قصد داریم فرانچایز‌های زنده و محبوب کمپانی را کنار بگذاریم، از کنار بازی‌های جدیدی که در آینده شکل خواهند گرفت نیز بگذریم و به سراغ فرانچایز‌های کلاسیک اکتیویژن بلیزارد برویم! سری بازی‌هایی که مدت‌هاست دنباله آن‌ها ساخته نشده است و حالا با همکاری و پشتیبانی شرکت بزرگی مانند مایکروسافت می‌توانند به راحتی و با بیشتری قدرت به زندگی باز گردند.

 

با ما همراه باشید تا به این عناوین فراموش شده بپردازیم.

 

 

بازی Blackthorne

به عنوان اولین بازی کلاسیک می‌رویم به سراغ بازی Blackthorne، بازی پلتفرمر سینمایی که در دهه 90 میلادی توسط شرکت بلیزارد توسعه پیدا کرد. البته این بازی از آن دسته عناوینی است که طرفداران وفادار خودش را دارد که ممکن است با ساخته شدن نسخه جدیدش مخالفت کنند. اما در هر حال این بازی پتانسیل بسیار زیادی دارد تا از یک عنوان کلاسیک، دو بعدی و پلتفرمر تبدیل به یک بازی بزرگ نقش آفرینی در سبک اکشن سوم شخص شود.

 

اگر یادتان باشد بازی Streets Of Rage نیز یک عنوان کلاسیک و قدیمی بود که همه ما آن را روی دستگاه سگا تجربه کرده‌ایم و انتشار نسخه چهارمش در سال‌های اخیر توانست همان حس و حال جذاب گذشته را به بهترین شکل برایمان زنده کند.

 

بدون شک ساخته شدن نسخه جدید بازی Blackthorne نیز ممکن است و طرفداران زیادی نیز وجود دارند که از آن استقبال خواهند کرد. همچنین از طرف دیگر می‌توانیم شخصیت محبوب کایل را فراموش کرده و تصور کنیم نسخه جدید بازی Blackthorne به عنوان یک ریبوت با کاراکتر و داستانی کاملا جدید ساخته شود.

 

زمانی که سال‌ها بین دو نسخه اختلاف می‌افتد، هر اتفاقی برای فرانچایز و بازی می‌تواند منطقی باشد!

 

 

بازی Geometry Wars

بازی Geometry Wars در سال 2005 منتشر شد و بدون شک یک عنوان انقلابی بود که توانست به سرعت محبوبیتی استثنایی را از آن خود کند. روند پیشرفت بازی Geometry Wars آنقدر زیبا و سریع بود که بازی Geometry Wars: Retro Evolved پس از آن تبدیل به مهم‌ترین عنوان سرویس ایکس باکس لایو شد. در آن زمان دانلود بازی‌های دیجیتالی به این اندازه امری معمول نبود و بازیکنان ترجیح می‌دادند بازی‌های فیزیکی را تهیه کنند. همین موضوع باعث شد تا بازی Geometry Wars: Retro Evolved به عنوان یک بازی کوچک و قابل دانلود معرفی شود و طرفداران بسیار زیادی جذب کند.

 

گیم‌پلی جذاب بازی نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت ویژه‌اش بود. به طور کلی بازی از نظر بصری بسیار ساده بود و شما را در نقش یک سفینه فضایی شکل گرفته از چند ضلعی‌های متفاوت قرار می‌داد. به این ترتیب شما باید از موج‌های متعدد موجودات و کشتی‌های فضایی بیگانه که آن‌ها هم صرفا چند ضلعی‌های رنگی بودند جان سالم به در می‌بردید. گیم‌پلی بازی در حرکت کردن و تیر زدن با کمک دو آنالوگ روی کنترلر خلاصه می‌شد. موفقیت بازی Geometry Wars حدودا 10 سال ادامه دار شد و نسخه سومش در سال 2014 منتشر شد اما متاسفانه پس از آن خبری از عنوان جدید در سری نشد.

 

بدون شک همه‌مان علاقه‌ داریم تا نسخه‌ای جدید از این بازی را با گرافیکی کاملا تازه و متفاوت، مکانیک‌های خاص از قبیل شخصی‌سازی صفینه و ارتقای آن را در این نسخه مشاهده کنیم. بنابراین امیدواریم تا نسخه‌ای تازه از بازی Geometry Wars با امکانات جدید اما پایبندی به اصول ساده بازی ساخته و منتشر شود.

مطالب مرتبط:

10 بازی که از دل پروژه‌های ناموفق به دنیا آمدند

هشت شکست تجاری بزرگ در سال 2021

 

بازی Guitar Hero

آخرین نسخه از سری Guitar Hero در سال 2015 منتشر شد و پس از آن خبری از این سری به گوشمان نرسید. البته این در حالی است که بازی Guitar Hero: Live تغییراتی را ایجاد کرده است که شاید بهتر بود از ابتدا در بازی ایجاد می‌شد. همانطور که مشخص است بازیکنان در نسل جدید به تجربه‌ای سرگرم کننده و جذاب نیاز دارند که آن‌ها را به چالش بکشد اما به دنیای واقعی نزدیک نکند. بنابراین در حال حاضر کسی دوست ندارد یک نسخه جدید از بازی Guitar Hero را خریداری کند تا بتواند با گرفتن آکورد‌های واقعی گیتار مشغول به تجربه بازی شود، در حالی که موزیک ویدیو مخصوص به ترک در حال پخش شدن در صفحه نمایشگر است.

 

کافیست به بازی Beat Saber نگاهی داشته باشید تا متوجه درخواست مخاطب از یک بازی جذاب وابسته به موسیقی شوید. بدون شک مایکروسافت می‌تواند با پشتیبانی مناسب از شرکت اکتیویژن آن‌ها را به سمتی درست سوق دهد تا نسخه‌ای جدید از بازی Guitar Hero به بهترین شکل ممکن ساخته و منتشر شود.

 

این سری دوست داشتنی می‌تواند با کمی رنگ  لعاب مدرن تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سرگرم‌کننده شود به تبدیل به یکی از نقاط قوت سرویس گیم‌پس نیز بشود.

 

 

بازی Gun

هیچ‌کس نمی‌تواند از یک بازی وسترن جذاب بگذرد و همین موضوع نشان می‌دهد که چرا اکثر بازیکنان به این اندازه به سری Red Dead Redemption علاقه‌مندند. البته اگر خوب یادتان باشد قبل از شکوفایی این سری دوست داشتنی و جذاب، عناوین زیادی در ژانر وسترن ساخته می‌شدند که یکی از بهترین‌هایشان بازی Gun، محصول سال 2005 بود. بسیاری از ایده‌هایی که در بازی‌های سری Red Dead Redemption به بهترین نحو ممکن اجرا شده‌اند در بازی Gun پرورش پیدا کردند و متاسفانه نتوانستند در همان فرانچایز به شکوفایی برسند. نکته دیگری که بازی Gun را بسیار جذاب می‌کرد خاص بودن شخصیت اصلی بازی یعنی کولتن وایت (Colton White) برای سال 2005 بود. البته با این وجود می‌دانیم که استاندارد‌های سبک وسترن پس از ساخته شدن سری بازی Red Dead Redemption و مخصوصا نسخه دومش، بسیار بالا رفته است و مشخص نیست که یک استودیو تازه کار بتواند عنوانی بسازد که زیر سایه این سری دوست داشتنی فراموش نشود. همانطور که می‌دانید استودیو سازندگان اصلی بازی Gun سال‌هاست که منحل شده است و اگر این عنوان بخواهد دنباله‌دار شود کارش به استودیویی جدید واگذار خواهد شد و همین موضوع می‌تواند نگران کننده باشد.

 

به طور کلی بازی‌‌های درجه یک (AAA) وسترن بسیار کم ساخته می‌شوند و در این میان همه‌مان دوست داریم در کنار بازی‌های جذاب شرکت راک‌استار، شاهد عناوین دیگری مانند بازی Gun نیز باشیم.

 

 

بازی Pitfall

شاید با شنیدن خبر خریداری شدن شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، شما هم در ابتدا تنها به چهار عنوان نامبرده شده در مقدمه فکر کرده‌اید. اما شرکت‌های اکتیویژن و بلیزارد قبل از اینکه با یکدیگر ادغام شوند، هرکدام غولی بزرگ در صنعت به حساب می‌آمدند و دهه‌هاست که در حال تولید بازی‌های جدید هستند. بنابراین مایکروسافت با خرید بزرگش به یک گنج بسیار قدیمی که سال‌هاست درست نخورده مانده است دسترسی پیدا کرده.

 

در میان تمام بازی‌هایی که این دو کمپانی بزرگ سال‌هاست فراموششان کرده‌اند، یک عنوان وجود دارد که بازگشتش به صورت انحصاری می‌تواند سونی و پلی استیشن را بسیار به چالش بکشد. بازی Pitfall یک بازی کلاسیک و بسیار قدیمی که داستان هیجان انگیز یک شکارچی گنج را دنبال می‌کرد، حالا به دستان مایکروسافت افتاده است و فقط خدا می‌داند با تکنولوژی‌ای که آن‌ها در اختیار دارند، می‌توانند آن بازی پیکسلی قدیمی را حالا با یک تیم و استودیو بزرگ به چه چیزی تبدیل کنند.

 

بازگشت بازی Pitfall می‌تواند یک اعلام جنگ بزرگ از سوی مایکروسافت باشد، چرا که آن‌ها با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد باعث سقوط سهام شرکت سونی شده‌اند و اگر قصد داشته باشند بازی‌های انحصاری‌ای تولید کنند که بتواند عناوین انحصاری و ماندگار سونی را شکست دهد، بدون شک رقابتی خاص را شکل خواهند داد که آغاز کننده‌اش مایکروسافت خواهد بود.

 

 

بازی StarCraft: Ghost

سری StarCraft یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های شرکت اکتیویژن بلیزارد به حساب می‌آید و همه‌مان با نسخه‌های اخیر آن اوقات بسیار خوبی را سپری کرده‌ایم. البته این سری مانند سایر عناوین لیست نیست و از آن پشتیبانی می‌شود، برای مثال پک تجهیزات و شخصیت‌های جدیدی برای بازی StarCraft II منتشر شده است. اما سال‌هاست که بخش داستانی سری تمام شده و دیگر هیچ ماجرای جدیدی را در دنیای وسترن و فضایی این سری تجربه نکرده‌ایم.

 

اما اینبار نمی‌خواهیم به سراغ یک دنباله و یا یک ریبوت از سری برویم. اینبار قصد داریم یک نگاه رویا پردازانه به آینده داشته باشیم. اگر خوب یادتان باشد، بلیزارد قصد داشت یک بازی جدید در سری با نام بازی StarCraft: Ghost را با محوریت شخصیت سارا کریگن (Sarah Kerrigan) قبل از تبدیل شدنش به Queen of Blades توسعه دهد. قرار بود این بازی عنوانی متفاوت باشد و ما را در نقش سارا و برخی از سربازان سری StarCraft قرار دهد، آن‌هم به طوری که هرگز تجربه‌اش نکرده بودیم.

 

حالا که این فرانچایز به کلی در دستان مایکروسافت قرار دارد، بازی StarCraft: Ghost می‌تواند به زندگی بازگشته و به استودیو کوآلیشن واگذار شود، سازندگان بازی Geras که سال‌هاست در ساخت بازی‌های تیراندازی سوم‌شخص در حال کسب تجربه‌اند و می‌دانند چگونه حس و حال تیراندازی با سلاح‌های خاص را به بازیکنان منتقل کنند. از همین رو می‌توان در نظر داشت که آن‌ها به راحتی می‌توانند گیم‌پلی‌ای مناسب را مخصوص به سرباز‌های Terran شکل دهند و حس بازی‌کردن در نقش سارا، یک تک‌تیرانداز مخفی را به ما القا کنند.

 

حسی که سال‌هاست به انتظار تجربه‌اش نشسته‌ایم اما خبری از آن نیست و حالا می‌تواند تبدیل به واقعیت شود. تصور کنید مبارزه با سرباز‌ها، مبارزه با زرگ‌ها و پروتوس‌ها، اینبار از زاویه سوم‌شخص و بودن در نقش سارا کریگان.

 

 

بازی Zork

بازی Zork عنوانی‌ست بسیار قدیمی. این بازی در دهه 80 میلادی منتشر شد و در حال حاضر حدودا 45 سال سن دارد. بازی Zork یک عنوان نقش آفرینی بسیار بزرگ بود که هیچ تصویری را به شما ارائه نمی‌داد. در واقع این بازی براساس نوشته‌هایی که سازندگان تعیین کرده بودند جلو می‌رفت. البته کسی انتظار بیشتری از سازندگان در سال 1977 نداشت و همین موضوع است که بازی Zork را تبدیل به عنوانی مهم و ماندگار می‌کند.

 

بدونش شک از مطالعه تجربه کسانی که این بازی را به انتها رسانده‌اند، می‌توان متوجه شد که آن‌ها بخشی از زندگی‌شان را در دنیای بازی Zork جای‌گذاشته‌اند و خاطراتی بسیار خاص دارند، چرا که هر آنچه دوست داشته‌اند ببینند را در ذهنشان تصور کرده‌اند.

 

البته تصور نکنید بازی Zork داستانی خاص نداشته است، نه! این بازی عنوانی غنی بود که در سال انتشارش بسیار خاص و محبوب شد. اما تصور کنید حالا با تکنولوژی فعلی، سازندگان می‌توانند با داستان، سبک مبارزات و مفهوم کلی بازی Zork چه چیزی بسازند. با توجه به اینکه این بازی نوشته محور بوده و هیچ تصویری مربوط به آن وجود ندارد، سازندگان می‌توانند برای طراحی هرآنچه دوست دارند را استفاده کنند. بدین ترتیب بازی Zork می‌تواند تبدیل به یک پتانسیل بزرگ برای سازدگانش شود و پس از سال‌ها، دختران و پسرانی که بزرگ شده‌اند حالا فرزندانی نوجوان دارند را بعد از حدود 45 سال دوباره به دوران کودکی‌شان بازگرداند.

 

نظر شما در رابطه با بازی‌های کلاسیک شرکت اکتیویژن بلیزارد چیست؟

برای دنبال کردن اخبار مربوط به این کمپانی با ما همراه باشید.

 
برچسب ها: Call of Duty, مایکروسافت, ایکس باکس
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.