در دنیای روایت، به ندرت پیش میآید که تکرار موقعیتهای مکانی و زمانی نسخه اول باعث موفقیت دنباله آن شود؛ بلکه آن باید ویژگیهای جدیدی را برای ارائه داشته باشد. به طور کلی، یکی از بهترین روشهای ساخت یک دنباله موفق، معرفی یک دنیای کاملا جدید به شخصیتهای آشنای نسخه اول است تا آنها با کندوکاو در این جهان نو، بتوانند به روایت تازگی ببخشند. این ظاهرا برنامه توسعهدهندگان بازی Horizon: Zero Dawn برای دنباله آن، بازی Horizon: Forbidden West است. ایلوی (Aloy)، شخصیت اصلی و دوستداشتنی بازی، قرار است در نواحی کاملا جدیدی کاوش کند که در نسخه اول بازی کاملا ناشناخته باقی ماندند. او در این مسیر با چالشهای متفاوتی روبهرو میشود که در روحیات او تاثیر میگذارند. همچنین ماشینهای جدیدی در بازی وجود دارند که تهدیدهای جدیای برای او محسوب میشوند.
سوالی که ایجاد میشود این است که روابط شخصیتها در بازی جدید چگونه است؟ اطلاعات جدید درباره داستان بازی Horizon: Forbidden West به طرز قطرهچکانی به گوش ما میرسند و همچنان معلوم نیست که با چگونه شخصیتهایی در بازی روبهرو خواهیم بود. اما با توجه به تریلرهای منتشر شده از آن، میتوان حدس زد که ایلوی در این سرزمین بیگانه کاملا تنها نخواهد بود؛ اما با این حال مسیر بسیار خطرناکی را طی خواهد کرد. این تضاد بین آنچه که فضای کلی بازی به خاطر آن شناختهشده است و آنچه که بازی قصد دارد ایجاد کند، باعث ایجاد تنش میشود. بازی Horzion: Zero Dawn اهمیت زیادی برای رفتار ایلوی مقابل باقی افراد قائل بود، با این حال تعداد بسیار کمی از آنها او را در ماجراجوییاش همراهی کردند. اکنون بازی Horizon: Forbidden West چگونه میتواند پیوندها و روابط شخصی عمیقی را در محیطی که انسانها در آن اهمیت چندانی ندارند ایجاد کند؟
تعدادی از طرفداران باور دارند که بازی Horizon: Zero Dawn در زمینه ساخت شخصیتهای بهیادماندنی ضعیف عملکرده است. در کل، شخصیت اصلی بازی باهوش و جاهطلب بود که در کنار شخصیتهای فرعی مانند راست (Rost) و سایلنس (Sylens) قرار داشت. مسئله این است که بسیاری از این شخصیتهای فرعی به مرور زمان در داستان کمرنگ و کمرنگتر شدند. برای تسکین دادن این دست از طرفداران، نویسندگان بازی یا باید به همان شخصیتهای قدیمی را با عمق بیشتری بپردازند، یا شخصیتهای جدید و تاثیرگذاری را معرفی کنند و این بار بازیکنان را به دنیای آنها نزدیکتر کنند. از آنجایی که احتمال همراهی شخصیتهای فرعی نسخه اول با ایلوی در جستوجوی این سرزمین ناشناخته کم است، رخداد حالت دوم محتملتر به نظر میرسد.
بازی Horizon: Forbidden West پتانسیل پرداخت به چندین شخصیت جذاب را دارد. زیرا که بازی در دنیایی روایت میشود که شامل قویترین ماشینهای شناختهشده در زمین است. به این معنی که ساکنین آن ناحیه نیز باید افرادی شجاع و مبتکر باشند تا ایلوی بتواند از مهارت آنها بهره ببرد. نکته حائز اهمیت این است که تمامی شخصیتهای جدید بازی نمیتوانند ساکنین این دنیای جدید و هراسانگیز باشند. اگر دنیایی که الوی قرار است در آن قدم بگذارد اینچنین خطرناک است، چطور یک تمدن انسانی در آنجا وجود دارد؟ نویسندگان برای توجیه این مسئله متناقض نیازمند توضیحات گستردهای هستند.
شاید واضحترین راهحل برای استودیو Guerrilla Games این است که مردم و قبلیههایی که بازی Horizon Zero Dawn زندگی میکردند از اوضاع این دنیای جدید بیخبرند یا اطلاعات درستی ندارند. ممکن است در این ناحیه انسانهای بیشتر و ماشینهای کمتری از آنچه که تصور میکنند وجود داشته باشد. هرچند که این راهحل برای بازیکنان ممکن است کمی ناامیدکننده به نظر برسد. آنها با این امید که ماشینهای باهیبت تواناییهای بازیکنان را میسنجد وارد بازی میشوند و ناگهان متوجه میشوند که استودیو Guerrilla Games ماشینهای مذکور را برای نجات روایت داستانی خود فدا کرده است.
در هر صورت نویسندگان و توسعهدهندگان بازی باید نگاه تازهای به بازی داشته باشند و به نحوی این ضعف نسخه اول بازی را برطرف کنند. میتوان گفت بازی به وجود پیوندهای انسانی و احساسی قوی نیاز دارد. در غیر این صورت شاهد یک دنباله ناقص درباره بازیای با محوریت داستان جایگاه افراد در جامعه خواهیم بود. فارغ از اینکه نویسندگان از چه روشی برای رفع ضعف نسخه اول بهره میبرند، این توقع وجود دارد که آنها حداقل از وجود دوستان و یاران ایلوی اطمینان حاصل کنند.
بازی Horizon: Forbidden West در سال ۲۰۲۱ برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.