بازی The Last of Us: Part II با اختلاف یکی از زیباترین بازیهای عرضه شده برای پلیاستیشن 4 از نظر جلوههای بصری است و تصور اینکه استودیو ناتیداگ در نسل بعد چگونه از سختافزار قدرتمند پلیاستیشن 5 استفاده خواهد کرد بسیار هیجانانگیز است. نیل دراکمن (Neil Druckmann)، کارگردان بازی The Last of Us: Part II، طی مصاحبهای همراه با رجی فیسایمه (Reggie Fils-Aime) اعلام کرد که مشتاقانه منتظر توسعه بازی برای پلیاستیشن 5 است و علیرغم اینکه تیم آنها با بازی The Last of Us: Part II صفحات بارگذاری را به حداقل رساندند، حافظه SSD پلیاستیشن 5 تمام محدودیتها را از بین میبرد. او در صحبتهایش گفت:
«آخر هر نسل متوجه محدودیتهای بازیسازی آن نسل میشوید. به طوری که احساس میکنید توسط دیوارهای محکمی محاصره شدهاید و تنها یک شکاف باریک وجود دارد که میتوانید از آن استفاده کنید، منظورم از این دیوارها پردازنده، حافظه RAM یا سرعت حافظه است. وقتی نسل جدید شروع میشود، در کنار سختیهای ساخت بازی برای سختافزار جدید و ناآشنا، احساس آزادی زیادی میکنید؛ به طوری که انگار میتوانید دوباره نفس بکشید.»
او در ادامه توضیحاتش گفت: «ما با بازی The Last of Us: Part II نهایت سعی خود را برای از بین بردن صفحات بارگذاری کردیم. هنگامی که شما بازی را آغاز میکنید، تقریبا هیچ صفحه لودینگی را نمیبینید. همچنین در پشت صحنه طراحی مراحل کارهای بسیاری انجام میگیرد و تمام آنها از دید بازیکنان ناپیدا است. اکنون که میدانیم قرار است در اینده اطلاعات را سریعتر بارگذاری کنیم، دیگر نیازی نیست به دنبال پنهان کردن جزئیات پشت پرده خودمان را به زحمت بیندازیم. من مشتاقانه منتظر شروع نسل بعد و باز شدن درهای جدیدی در بازیسازی هستم.»
اینکه ناتیداگ دقیقا چه برنامهای برای نسل بعد در نظر دارد همچنان مشخص نیست. میدانیم که که این استودیو مشغول ساخت یک بازی چندنفره با ویژگیهای بازی The Last of Us است اما غیر از آن، بسیاری انتظار رونمایی از یک آیپی جدید توسط ناتیداگ را دارند.