باز هم سونی و باز هم یک ثبت اختراع جدید. اما اینبار سیستمی کاملا متفاوت. اختراعی که قرار است به جزئیاتش بپردازیم در ماه آپریل ثبت شده بود و در انتهای ماه اکتبر معرفی شده است. اختراع در حال حاضر Computer-Implemented Method for Completing an Image نام دارد. یه معنی یک سیستم جانبی که میتواند بخشهایی از یک تصویر را تکمیل کند.
اینطور که پیداست اختراع تازه سونی میتواند به کمک یادگیری ماشینی هر قسمتی از هر نوع تصویری را ماسک کرده و تا برخی از اجزا آن را نشان داده و باقی اجزا با مخفی نگه دارد تا نیازهای سخت افزاری اولیه نمایش تصویر را کمتر از قبل کند و از پتانسیل به وجود امده در سختافزار برای اصلاح و بهبود بخشهایی از تصویر که به واسطه دچار نقص هستند، استفاده کند.اختراع ثبت شده به این ترتیب میتواند تصاویر کوچکتر را بدون کم کردن کیفیت با رزولوشنهای بسیار بالا نمایش دهد (تصاویر را آپ اسکیل کند). این سیستم به کمک یادگیری ماشینی فرایند اصلاح تصویر را از ابتدا دنبال خواهد کرد و پس از مدتی میتواند روند کارش را یاد گرفته و در نهایت در دفعات بعدی، کمتر از سختافزار دستگاه کار بکشد.
این در حالی است که در بخش ثبت این اختراع قسمتهای متفاوتی از نام دستگاههای واقعیت مجازی استفاده شده است. به خصوص در بخشی توضیح داده شده است که هدستهای واقعیت مجازی برای اجرای تصاویری با کیفیت بسیار بالا، قدرت سختافزاری بسیار زیادی نیاز دارند؛ این هدستها دو نمایشگر دارند که به صورت مجزا کار میکنند و در عین حال با یکدیگر همگام هستند. نمایشگرهای هدست واقعیت مجازی تصاویری به شدت عریض را نمایش میدهد و در عین حال باید نرخ فریم ثابتی را در طول زمان تجربه بازی حفظ کنند که انجام این اعمال، تمامی ظرفیت سختافزاری که به عنوان مثال برای نمایش تصاویری با کیفییت 4K روی یک صفحه نمایش معمولی نیاز است را مصرف میکنند و به همین دلیل نمیتوانند تصاویری با رزولوشن بسیار بالا را نمایش دهند. اما اختراع سونی قصد دارد به وسیله یادگیری ماشینی و بدون استفاده از تمامی ظرفیت سختافزاری دستگاهها، رزولوشن بالای تصاویر در تمام لحظات اجرای بازی حفظ کند و از کاهش نرخ فریم یا رزولوشن تصاویر در زمان افزایش کارکرد سختافزار جلوگیری کند.
اگر شما هم در نسل قبل یک هدست واقعیت مجازی داشتید، میدانید که یکی از بزرگترین ضعفهای این دستگاه، رزولوشن پایینتر بازیها روی آن بوده است. با این حال بسیاری از بازیسازان تلاش کردند تا بتوانند ظاهر بازیهایی که میسازند را به بهترین شکل ممکن نگهدارند، اما باز هم بازیهای واقعیت مجازی از بهترین کیفیت ممکن برخوردار نیستند. حالا با وجود این ثبت اختراع جدید که سیستمی نرم افزاری به حساب میآید، ممکن است دستگاه PSVR در نسل جدید و با قدرت پلی استیشن 5 بتواند شاهد اجرای بازیها با رزولوشنهای بالاتر بدون نیاز به واحدهای پردازشی جدید باشد.
جالب است بدانید که به گفته رسانه GamesRadar این اختراع جدید بسیار به سیستم DLSS شرکت انویدیا شباهت دارد و ممکن است راهحلی اینچنینی را از سوی سونی شاهد باشیم. به گونهای که اختراع جدید به پلی استیشن 5 کمک میکند که رزولوشن و گرافیک بازیها را در بهترین حالت نگهداشته و صرفا تصویر این حالت بهبود یافته را به هدست واقعیت مجازی ارسال کند.
متأسفانه اختراع جدید هنوز میزبان دقیقی ندارد و مشخص نیست که روی چه دستگاهایی استفاده خواهد شد. تنها اطلاعاتی که از آن منتشر شده است، جزئیاتی بود که با هم بررسی کردیم. البته با توجه به این که اختراع در دست سونی قرار دارد و در توضیحاتش از واقعیت مجازی صحبت شده است، بعید به نظر میرسد سونی قصد داشته باشد این اختراع را برای کامپیوترهای شخصی و یا سایر هدستهای واقعیت مجازی نیز منتشر کند.
رسانه GamesRadar در کنار اطلاعاتی که از این سیستم منتشر کرده است اطلاعاتی جدید را از صفحه LinkIn مهندسی در شرکت سونی به دست آورده است. اینطور که پیداست مشخص شده است اندی بیگوس (Andy Bigos) در حال کار روی یک اختراع جدید است که روی پلی استیشن 5 فعال خواهد شد و میتواند به صورت همزمان و در لحظه گرافیک بازیها را در بهترین حالت خود نگهدارد.
با توجه به این سرنخها میتوان تقریبا مطمئن بود که اختراع جدید قرار است روی پلی استیشن 5 فعال شود و در خدمت دستگاه PSVR جدید باشد.
نظر شما در رابطه با اختراع جدید سونی چیست؟
برای دنبال کردن اخبار مربوط به این کمپانی با ما همراه باشید.