نگاهی به تغییرات فصل جدید بازی Rainbow Six: Siege

نگاهی به تغییرات فصل جدید بازی Rainbow Six: Siege

سیاوش اسدی سیاوش اسدی
3 سال و 7 ماه و 3 روز پیش

بازی Rainbow Six: Siege یکی از محبوب‌ترین بازی‌هایی‌است که در نسل هشتم برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه شد. اکنون پس از گذشت بیش از پنج سال از عرضه این بازی، نه تنها محبوبیت خود را حفظ کرده است، بلکه بیشتر از همیشه هواخواه دارد. این بازی میان بازیکنان ایرانی نیز طرفداران زیادی دارد.

 

 

حدود یک ماه پیش از فصل جدید این بازی با عنوان Operation Shadow Legacy معرفی شد. این فصل شاید یکی از مهم‌ترین فصل‌های چند سال اخیر بازی باشد، زیرا که تغییرات مهمی در آن ایجاد می‌شود که طرفداران برای سال‌ها منتظر برخی از آن‌ها بودند. در این مقاله قصد داریم نگاهی کلی به تغییرات Operation Shadow Legacy داشته باشیم. افرادی که همچنان فرصت تجربه فصل جدید این بازی را پیدا نکرده‌اند، می‌توانند با مطالعه این مقاله اطلاعات زیادی درباره این تغییرات دریافت کرده و خود را برای آن آماده کنند.

سم فیشر، اپراتور جدید

معمولا در هر فصل جدید بازی Rainbow Six: Siege، دو اپراتور جدید به بازی افزوده می‌شود. هرچند که Ubisoft روش‌های مختلفی را برای افزودن اپراتورها به بازی امتحان کرده است. برای مثال در فصل Operation Health، هیچ اپراتور جدیدی به بازی اضافه نشد، در فصل Operation Blood Orchid سه اپراتور جدید به بازی افزوده شدند. در فصل Operation Chimera دو اپراتور به تیم Attackers اضافه شدند و در فصل Operation Para Bellum دو اپراتور به تیم Defenders. اما هیچکدام از این رویه‌ها موفقیت‌آمیز نبودند و باعث بروز مشکلات و نابرابری‌های زیادی در بازی می‌شدند. پس توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند به روال عادی عرضه دو اپراتور در هر فصل برای تیم‌های مجزا بازگردند. هرچند که در ابتدای سال پنجم، آن‌ها اعلام کردند که برای جلوگیری از هرچه پیچیده‌تر شدن بازی، قصد دارند از نیمه دوم سال پنجم به بعد، هر فصل یک اپراتور عرضه کنند. همچنین تیم اپراتورها یک فصل در میان تغییر خواهد کرد تا نابرابری میان دو تیم رخ ندهد. این رویه جدید از فصل Operation Shadow Legacy با اپراتور Zero آغاز می‌شود.

 

Ubisoft در فصل Operation Shadow Legacy تصمیم گرفته است تا یکی از شخصیت‌های محبوب مجموعه بازی‌های Tom Clancy را مجددا زنده کند و او کسی نیست جز سم فیشر (Sam Fisher) دوست‌داشتنی. سم فیشر، شخصیت اصلی مجموعه بازی‌های Splinter Cell اکنون به عنوان یکی از اپراتورهای بازی Rainbow Six: Siege قابل بازی است. توسعه‌دهندگان فضای کلی این فصل را حول محور این شخصیت درست کرده‌اند که این موضوع شاید از جنبه‌های تبلیغاتی درآمد زیادی برای آن‌ها کسب کند.

 

پرسش مهمی که ایجاد می‌شود این است که آیا طرز کار اپراتور Zero مانند سم فیشر در بازی‌های Splinter Cell است؟ کمابیش بله. به هر حال بازی Rainbow Six: Siege یک بازی تاکتیکال چندنفره است که فضای متفاوتی نسبت به سبک مخفی‌کاری بازی Splinter Cell دارد. اما توسعه‌دهندگان توانسته‌اند با بکارگیری المان‌های اصلی شخصیت سم فیشر، نه تنها حس و حال دنیای بازی Splinter Cell را منتقل کنند، بلکه او را به یک شخصیت مفید در تیم Attackers تبدیل کنند.

 

Zero اپراتوری با 2 Speed و 2 Armor است. او دارای دو اسلحه است یکی از آن‌ها قبل‌تر در بازی وجود داشته است. اسلحه‌های اصلی او SC3000K و MP7 است. لازم به ذکر است که MP7 او دارای بزرگنمایی ۱.۵ برابر است که روی اصلی اپراتور Bandit قابل‌استفاده نیست. اسلحه دستی او نیز 5.7 USG دارای صداخفه‌کن است تا به شخصیت مرموز و سبک مخفی‌کاری بازی Splinter Cell نزدیک باشد. او همچنین دارای نارنجک و کلیمور است.

 

قابلیت اصلی Zero ابزاری به نام Argus Launcher است. بازیکن با استفاده از این ابزار می‌تواند دوربین‌هایی را به سطوح شلیک کند تا بازیکنان تیم حریف را تحت‌نظر داشته باشد. اگر این دوربین‌ها به سطحی تخریب‌پذیر متصل شوند، می‌توان از آن‌ها برای مشاهده هر دو سطح استفاده کرد. همچنین این دوربین‌ها از دیوار‌های Reinforce شده عبور می‌کنند. هر دوربین یک لیزر دارد که از آن می‌توان برای از بین بردن ابزارهای تیم Defender مانند دوربین‌ها، باتری‌ها، شیلدهای Goyo، تله‌های Kapkan و Lesion، دوربین‌های Valkyrie و Mozzie و بسیاری دیگر استفاده کرد. البته دوربین‌های Maestro تنها در حالت باز بودن نسبت به این ابزار آسیب‌پذیرند. همچنین از این ابزار می‌توان برای آسیب رساندن به بقیه بازیکنان استفاده و پنج عدد از خون آن‌ها کم کرد. Zero به طور کلی چهار عدد از این دوربین‌ها را دریافت می‌کند. او با داشتن دو Drone نیز در مجموع شش دوربین در اختیار دارد که بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد.

 

بازسازی نقشه Chalet

نقشه Chalet جزء قدیمی‌ترین نقشه‌های بازی است که علی‌رغم نفرت شدید بازیکنان از آن تا فصل گذشته در پلی‌لیست Ranked بازی حضور داشت. این نقشه پیچیدگی‌های خود را نسبت به زمان از دست داده و دفاع کردن در آن بسیار سخت شده بود. اکنون طراحان بازی Rainbow Six: Siege با بازسازی این نقشه تصمیم دارند آن را برای هر دو تیم کمی عادلانه‌تر کنند.

 

آن‌ها با حفظ بخش‌های اصلی نقشه قدیمی و ظاهر آن سردرگمی زیادی برای بازیکنان ایجاد نکرده‌اند و یادگیری نقشه جدید بسیار آسان خواهد بود. زیرزمین و محوطه Kitchen تغییر چندانی دریافت نکرده‌اند، اما بمب‌سایت Trophy و Kitchen اکنون با Dining و Kitchen جایگزین شده است. در نتیجه مدافعان می‌توانند تمرکز خود را روی اتاق‌های دیگری به غیر از Trophy بگذارند.

 

بمب‌سایت Bar و Gaming اکنون توسط یک راهروی جدید به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین پنجره کوچک و در اصلی اتاق Gaming بسته شده است تا فشار تیم Attack روی مدافعان را کاهش دهد.

نهایتا نوبت به اتاق‌های Office و Bedroom می‌رسد که بیشتر تغییرات را داشته‌اند. پله‌هایی که از بخش West Main به طبقه دوم متصل می‌شدند، جایگزین پله‌های اتاق Trophy شده‌اند. بالکن Master Bedroom نیز با اتاقی جایگزین شده است که این پله‌ها به آن می‌رسد. این اتاق را اکنون با نام Solarium می‌شناسند. Bathroom نیز مانند گذشته به Bedroom متصل نمی‌شود.

بالکن Office نیز تغییرات زیادی دریافت کرده است. اکنون تنها یک پنجره در این بالکن موجود است و در اتاق Office با دیواری بلاک شده است تا تیم Attack نتواند خطی مستقیم به این اتاق داشته باشد. همچنین پنجره Office بسته شده است.

 

علاوه بر این‌ها، در اتاق Library و بسیاری از محیط‌های دیگر نقشه پنجره‌های کمتری یافت می‌شوند. در ضمن اکنون می‌توان به سقف این نقشه دسترسی داشت و روی برخی از پنجره‌ها راپل کرد.

به طوری کلی تغییرات مفیدی روی این نقشه شکل گرفته‌اند که کیفیت بازی‌ها را ارتقا می‌دهند. با این حال اندکی زمان می‌برد تا بازیکنان بتوانند خوب یا بدی این نقشه جدید را تشخیص دهند.

سیستم جدید Ping

یکی از مهم‌ترین و بهترین تغییرات این فصل سیستم پینگ (Ping) جدید به نام Ping 2.0 است. این تغییر مربوط به نشانه‌های زردرنگی می‌شود که تمامی اعضای تیم می‌توانستند روی نقشه ایجاد کنند. هنوز هم این کار ممکن است، اما اکنون بازیکنان قادر به مشخص کردن ابزارهای تیم حریف و تیم خودشان هستند. برای مثال می‌توانید به تیم خود موقعیت یک دوربین Echo را نشان دهید. اگر در مدافع هستید و Defuser را پیدا کرده‌اید می‌توانید بدون اعلام کردن، صرفا آن را پینگ کنید تا هم‌تیمی‌هایتان از موقعیت آن باخبر شوند.

چند نکته مهم راجع‌به این سیستم جدید را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • شما می‌توانید با پینگ کردن یک ابزار خاص، اپراتور مختص به آن را برای تیمتان نمایان کنید. (برای مثال با پینگ کردن تله Frost، حضور Frost را برای کل تیم نمایان کنید.)
  • هر یک از اعضای تیم دارای یک شماره مخصوص است که وسط علامت زردرنگ پینگ نمایان می‌شود. با این کار شما متوجه می‌شوید که کدام پینگ از سوی کدام بازیکن ظاهر می‌شود.
  • دکمه پینگ کردن در کنترلر اکنون جایگزین دکمه تغییر شلیک اسلحه شده است.
  • بازیکنان می‌توانند در دوربین‌ها نیز ابزارهای مختلف را پینگ کنند. در نتیجه حتی افرادی که مرده‌اند می‌توانند با استفاده از دوربین‌ها به تیم خود کمک کنند.

بن کردن نقشه‌ها

یکی از تقاضاهای دیرینه بازیکنان بالاخره به بازی اضافه شده است. سیستم Map Ban که به کمک آن می‌توان نقشه‌ها را در حالت‌های Ranked و Unranked بن کرد. در ابتدای هر بازی سه نقشه به شما معرفی می‌شود. هر تیم قادر است یک نقشه را بن کند. و در نهایت بازی در نقشه‌ای که بن نشده است برگزار می‌شود. اگر هر دو تیم یک نقشه را بن کنند، یکی از دو نقشه باقی‌مانده به صورت شانسی انتخاب می‌شود. همچنین بازیکنان می‌توانند تصمیم بگیرند تا نقشه‌ای را بن نکنند.

حالت آزمایشی Match Replay

این نیز یکی از ویژگی‌هایی است که بسیاری از بازیکنان، به خصوص بازیکنان حرفه‌ای حضور آن در بازی را حیاتی می‌دانستند. هرچند که این قابلیت اکنون در مراحل آزمایشی قرار دارد و وارد سرورهای اصلی نشده است. اما افرادی که مایل هستند آن را تجربه کنند می‌توانند با دانلود کردن Test Server این بازی برای رایانه‌های شخصی، آن را امتحان کنند. با استفاده از قابلیت Match Replay شما قادر به ذخیره و بازبینی ۱۲ بازی اخیر خود خواهید بود. Match Replay به شما این امکان را می‌دهد تا اعمال و استراتژی‌های هر بازیکن در در هر دو تیم مشاهده کنید. همچنین قابلیت تغییر زاویه دید را به اول‌شخص خواهید داشت. حجم تخمینی هر بازی ذخیره‌شده تقریبا ۳۰ مگابایت است. توسعه‌دهندگان با ارائه این قابلیت قصد دارند تا به بازیکنان در جهت بهبود بازیشان کمک کنند. همچنین برخی تیم‌ها می‌توانند نقاط ضعف استراتژی خود را پیدا کنند. این قابلیت به کار تولیدکنندگان محتوا و تحلیل‌گران نیز می‌آید و به پیدا کردن متقلبان در بازی کمک می‌کند. این قابلیت به زودی در قالب یک بخش جدید به نام “Watch” به بازی اضافه خواهد شد.

گجت جدید: Hard Breach Charge

مطابق فصل گذشته با معرفی از گجت Proximity Alaram، توسعه‌دهندگان این فصل نیز یک گجت جدید به تیم Attack اضافه کرده‌اند. مشابه Breach Charge معمولی، این ابزار روی دیوارها تخریب‌پذیر (شامل در و پنجره‌ها، هچ‌ها) قرار می‌گیرد و آن‌ها را باز می‌کند، اما همینطور قادر است تا روی سطوح Reinforce شده نیز قرار گیرد و یک سوراخ با ابعاد متوسط ایجاد کند تا بازیکنان بتوانند از آن عبور کنند. پس از قرارگیری این گجت روی دیوار، خودبه‌خود فعال شده و منفجر می‌شود.

 

تعداد کمی از اپراتورها این گجت را در اخیار دارند. هدف توسعه‌دهندگان از ارائه این ابزار کاهش نیاز به اپراتورهای Hard Breacher است تا در شرایطی که حضور آن‌ها حیاتی نیست، تیم‌ها بتوانند ابزاری برای باز کردن دیوارهای Reinforce شده داشته باشند. اپراتورهایی که این گجت را دریافت کرده‌اند شامل لیست زیر می‌شوند:

  • Montagne
  • Ying
  • Fuze
  • Finka
  • Amaru
  • Nøkk
  • Capitão
  • Lion

نشانه‌گیرهای جدید

در فصل جدید چند نشانه‌گیر جدید به بازی اضافه شده است. اکنون نشانه‌گیری با بزرگنمایی ۱.۵ و ۲ برابر وجود دارد. همچنین دو مورد جدید به نشانه‌گیرهای 1x اضافه شده‌اند. نشانه‌گیر ۳ برابر نیز به اسلحه‌های DMR اضافه شده است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای نشانه‌گیرها در این فصل وجود دارد. امکان تنظیم رنگ و میزان شفافیت نشانه است. بازیکنان می‌توانند تنظیمات دلخواه خود را در تنظیمات و منوی “Accessibility” پیدا کنند.

Reinforcement برای کل تیم

در فصل‌های قبل به هر بازیکن دو عدد Reinforcement اختصاص داده می‌شد. این موضوع مشکلاتی به همراه داشت و باعث می‌شد برخی بازیکنان زمان کافی را برای استفاده از آن‌ها را در طول Preparation Phase پیدا نکنند. در فصل جدید این حالت تغییر کرده است. به طوری که ۱۰ عدد Reinforcement به کل تیم داده می‌شود و هر بازیکن می‌توان به میزان دلخواه از آن استفاده نماید. در این صورت برخی بازیکنان می‌توانند به Reinforce کردن پرداخته و برخی دیگر به کارهای خودشان مشغول شوند.

تغییرات Thatcher

چندی پیش توسعه‌دهندگان Ubisoft اعلام کردند که بازسازی اپراتور Thatcher را مد نظر دارند. در فصل جدید بالاخره شاهد این اتفاق خواهیم بود. به طور خلاصه، Thatcher اکنون هیچ ابزاری را از بین نمی‌برد و تنها آن‌ها را وارد وضعیت غیرفعال می‌کند. مدت زمانی که ابزارها غیرفعال هستند بیشتر شده است، اما پس از گذشت آن مدت زمان، ابزارها به حالت فعال خود بازمی‌گردند.

تغییرات کوچک دیگر

  • قیمت اپراتورهای Amaru و Goyo به ۲۰ هزار Renown کاهش خواهد یافت.
  • قیمت اپراتورهای Maverick و Clash به ۱۵ هزار Renown کاهش خواهد یافت.
  • قیمت اپراتورهای Ying، Lesion و Ela به ۱۰ هزار Renown کاهش خواهد یافت.
  • مخزن Blowtorch اپراتور Maverick افزایش خواهد یافت (از ۵ به ۶ کانیستر).
  • میزان بزرگنمایی ACOG از ۳ برابر به ۲.۵ برابر کاهش خواهد یافت.
  • در صورت بن شدن بازیکن ریپورت شده گزارشی درون بازی دریافت خواهید کرد.
  • حداقل میزان MMR کسب شده یا از دست رفته ۲۵ خواهد بود.
  • گزینه Vote-To-Kick از Quick Match حذف خواهد شد.
  • اکنون برای نشانه‌گرها با هر نوع بزرگنمایی، حساسیت مخصوصی موجود است.
  • تغییراتی در وضعیت صدای بازی شکل گرفته است.
  •  

بسیاری از ایرادات و نقص‌های بازی نیز در این فصل برطرف شده است. نظر شما درباره فصل جدید بازی Rainbow Six: Siege چیست؟ آیا از تغییرات ایجاد شده راضی هستید؟

برچسب ها: Rainbow Six: Siege
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.