در انتهای تیر ماه جاری، شرکت EA قصد دارد تا رویداد EA Play 2021 را برگزار کند و میدانیم که عناوین زیادی در این رویداد نمایش داده خواهند شد. اما در این میان، شایعاتی مبنی بر رونمایی عنوان سوم شخص ترسناک کمپانی EA یعنی بازی Dead Space هم به گوش میرسد. دقیقا مشخص نیست که این عنوان بازی Dead Space 4 خواهد بود، یا یک ریبوت جدید از سری Dead Space است. شاید سازندگان بخواهند مانند بسیاری از بازیهای مهم و نام آشنا، کل سری را از ابتدا پایهگذاری کنند.
همچنین احتمالش وجود دارد که بازی Dead Space جدید، صرفا یک ریمیک یا حتی ریمستر سهگانه Dead Space برای کنسولهای نسل جدید باشد. اما بدون شک بعد از شنیدن این اخبار، اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند، بازی Dead Space 4 است. طرفداران سری مدت زمان زیادی است که منتظر دنباله جدید بازی هستند و شاید یک بازسازی چندان به مذاقشان خوش نیاید. با این تفاسیر، ساخته شدن بازی Dead Space 4 بیشتر خوشحالشان خواهد کرد.
اگرشما هم یکی از طرفداران سرسخت سری بازی Dead Space هستید میدانید که بازی از شماره اول تا سوم افت بسیاری را شاهد بود و طرفداران چندان نسخه سوم سری را دوست نداشتند. با این اوصاف اگر شایعه ساخته شدن بازی Dead Space 4 واقعی باشد، سازندگان میتوانند با این بازی به داستان سری جان تازهای ببخشند و اشتباهاتی که در نسخه سوم رخ داده بود را جبران کنند.
اگر بازی Dead Space 4 در حال توسعه باشد، چندین راه و روش خوب را برای بهتر شدن روبهروی خود خواهد داشت و بدون شک بازگشت به ریشههای اصلی سری و همان ترس از بیگانگان یکی از اصلی ترین راهها خواهد بود. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که بازی Dead Space 4 چگونه میتواند با الگوگیریهای مناسب از عناوین قبلی سری و جلوگیری از اتفاقات سابق؛ به یک عنوان بسیار دوست داشتنی و هیجان انگیز تبدیل شود. با ما همراه باشید.
توضیحات بیشتر بازی Dead Space 4 در رابطه با «یونیتولوژی»
یونیتولوژی، نوعی مذهب است که در آن مارکرها (دلیل اصلی به وجود آمدن موجودات فضایی عجیب سری) را میپرستند. یونیتولوژی در سری بازی Dead Space دشمنی بزرگ به حساب میآید و میتواند یکی از مهمترین جنبههای بازی Dead Space 4 باشد. چرا که اطلاعات کمی در رابطه با آن وجود دارد و باز کردن این موضوع، پرداخت به آن و توضیحی در رابطه با اتفاقات مرتبط با آن بسیار جذاب خواهد بود.
فهمیدن درباره یونیتولوژی یکی از مهمترین دغدغههای طرفداران سری است و توضیحات در رابطه با این مذهب میتواند بخش مهمی از داستان بازی را شکل دهد. یونیتولوژی یک کلیسا و پایگاه دارد و پر شده است از افراطیانی که به هیچ نحوی سر عقل نخواهند آمد. اگر داستان بازی را دنبال کنید، اطلاعات چندانی از آنها وجود ندارد اما کافی است در بازیهای سری به دنبال سرنخهای مربوط به آنها بگردید و به کلیت اکتفا نکنید. با توجه به نوشتهها و صداهای ضبظ شده که در بازیها یافت میشود میتوانید متوجه شوید که تاریخچه این مذهب عجیب از چه زمانی اغاز شده است و چه رازهایی دارد که باعث میشود مردم عادی به آن گرایش پیدا کنند.
اینکه بخواهیم مردم را متقاعد کنیم با خواسته خودشان به جانورانی عجیب یا بهتر است بگوییم زامبیهایی فضایی تبدیل شوند، بسیار غیرمعمول خواهد بود. اما طبق اطلاعاتی که این مذهب ارائه میدهد، آنها توانستهاند با بیگانگان برتری که انسانها را به وجود آوردهاند ارتباط برقرار کنند و پاسخ بسیاری از سوالات بشر را پیدا کنند. این دلیلی است که مردم به آنها روی میآورند.
در سری Dead Space همیشه شاهد این بودیم که انسانها به دنبال یک هدف و پیدا کردن پاسخ برای هستی و موجودیتشان هستند. این روند بسیار زیبا و مرموز پیش رفت، اما در بازی Dead Space 4 میتواند به اوج برسد و شیرجهای عمیق به ماجرای فرقه یونیتولوژی بزند.
با انجام اینکار، ماجرای فرقه یونیتولوژی از قالب چند آیتم جمعکردنی خارج خواهد شد و به جای اینکه در پس زمینه باشد تبدیل به یکی از ارکان اصلی بازی Dead Space 4 میشود.
در نظر بگیرید که فرقهای شکل گرفته است و انسانها را متقاعد میکند که بزرگترین هدف انسان در زندگی، تبدیل شدن به یک موجود بیگانه زامبی شکل است. این داستان به عنوان یک ماجرای فرعی و پشت پرده در بازیها وجود داشت و اگر به سراغ آیتمهای مربوطه نمیرفتید به طور کلی ماجرا را از دست میدادید.
امیدواریم سازندگان اینبار قدر طرفداران وفادارشان را بدانند و در بازی Dead Space 4 به ماجرای یونیتولوژی بپردازند. چرا که دانستن ماجرای کامل این فرقه و روند کارشان از خواستههای طرفداران است و بدون شک یونیتولوژی یکی از مهم ترین رازهایی بود که در سری مشاهده کردیم.
بازگشت به ریشههای سری در بازی Dead Space 4
دلیل اینکه بازی Dead Space 3 بین طرفداران سری از محبوبیت کمتری برخوردار است، همین مسئلهی فاصله گیری از ریشههای اصلی است. در بازی Dead Space 3 شاهد این بودیم که روند بازی از سبک ترسناک به سبک اکشن تغییر کرده بود و بعد از مدتی بازیکردن متوجه میشدید که این بازی به صحنههای اکشن متکی شده و اگر این بخشها را حذف کنیم لطمه بسیاری به بازی وارد خواهد شد؛ چرا که میزان استفاده از عنصر ترس به شدت در آن پایین آمده بود.
شاید بتوان گفت بنا به استانداردهای بازیسازی، سازندگان دست به چنین کاری زدند. در غیر اینصورت هیچ دلیلی وجود نداشت تا مکانیکهای بقا، مانند کنترل مقدار مهمات و یا جست و جو برای مهمات و امکانات از بازی حذف شود. بازی Dead Space 3 با حذف این مکانیکها به اکشن بیشتر روی آورد و حتی درصد مبارزات با نکرومورفها را کم کرد و آن را به بخش مبارزه با انسانها اضافه کرد. توجه داشته باشید که به طور کلی چنین تغییراتی نباید آزار دهنده باشند و اگر به بازی Dead Space 3 به عنوان یک بازی مستقل نگاه کنیم، عنوانی بسیار خوب است. اما این بازی دنباله دو عنوان قبلی بود و تغییرات ایجاد شده باعث میشد از سبک و سیاقی که خودش شکل داده بود دور شود.
امیدواریم بازی Dead Space 4 روند بازی قبلی را پیش نگیرد و درست برعکس حرکت کند تا اکشن اضافی را کم کرده و میزان ترس را در بازی بسیار بیشتر کند. البته هیچکس دوست ندارد بدون مبارزات اکشن یک بازی ترسناک را بگذراند و قطعا باید سکانسها و بخشهای اکشن زیادی در بازی وجود داشته باشد. ولی بازی نباید به این سبک تکیه کند!
بازی Dead Space 2 نمونه بسیار خوبی از تعادل اکشن و ترس در سری است. در تمام طول بازی در انتظارید تا موجودی وحشتناک به شما حمله کنند. این انتظار بسیار ترسناک است و آدرنالین خونتان را بالا میبرد. مدام در انتظارید و درست زمانی که کمی احساس آرامش میکنید، چیزی که در انتظارش بودید رخ میدهد و بعد از یک صحنه ترسناک عالی، درگیر مبارزهای اکشن و هیجان انگیز میشوید.
دقیقا همین حس انتظار، چیزی بود که بازی Dead Space 3 آن را کم داشت، چرا که به لطف پیشرفت صنعت بازیهای ویدویی بازی از مکانیکهای نرم تری برخوردار بود و سازندگان ابزار بیشتری را به بازی آورده بودند. بنابراین تصمیم گرفتند تا اکشن بازی را بیشتر کنند و این تصمیم باعث شد تا مبارزات خوبی در بازی شکل بگیرد، اما متاسفانه این مبارزات در تمام مدت بازی ادامه داشتند و تقریبا هیچگاه متوقف نمیشدند. در نتیجه بازی درگیر مبارزات و اکشن بیش از حد شد.
اگر بازی Dead Space 4 بخواهد بین ترس و مبارزات اکشن یکی را انتخاب کند، بهتر است بداند که طرفداران سری به چه دلیلی از ابتدا به این بازی روی آوردند.
نکرومورفهای بیشتر در بازی Dead Space 4
چند سالی است که چهره وحشتناک نکرومورفها را ندیدهایم. اما با این حال فراموش نمیکنیم که این موجودات به چه اندازه ترسناک بودند. یکی از دلایلی که نکرومورفها را به یکی از وحشتناک ترین هیولاها در بازیهای ترسناک تبدیل میکند همان ترکیب عجیبی است که دارند. آنها موجوداتی نیمه زامبی و نیمه فضایی هستند و همچنین رگههایی از انسانهم درشان پیدا میشود.
همانطور که در سری بازیهای Dead Space مشاهده کردیم، هر بازی با خود نکرومورفهایی جدید را معرفی کرد و طبق رسم همیشگی انتظار داریم بازی Dead Space 4 هم این کار را تکرار کند و یا حتی نسبت به عناوین قبلی بهتر این کار را انجام دهد. در حال حاضر نمونههایی بسیاری از نکرومورفها در سری معرفی شدهاند و بازی Dead Space 4 نیازی به افزایش تعداد زیادی از گونههای جدید ندارد. در عوض باید روی کیفیت آنها وقت بیشتری بگذارد.
البته قطعا انتظار یک یا دو گونه جدید از نکرومورفهای خاص را در بازی Dead Space 4 داریم و امیدواریم که بازی بتواند با ساخت این گونههای جدید، لحظات خاص، ترسناک و خاطرهانگیزی را شکل دهد. اولین برخوردمان با Swarmer ها که همان دسته از نکرومورفهای انسانی شکل هستند، بسیار ترسناک و خاطره انگیز بود یا برای مثال شمبلرها در بازی Dead Space 2 سکانسی فراموش نشدنی دارند.
بازی Dead Space 4 با ساخت نکرومورفهایی مهم، درست مانند مثالهایی که زدیم میتواند ترسی فراموش نشدنی ایجاد کند که هرگز در تاریخ بازیکردنتان فراموش نخواهید کرد. اینها همان لحظههایی خواهند بود که میتوانند بازی را خاص کند و وجههای متمایز به آن بدهند. همچنین بازگرداندن برخی هیولاهای خاص مانند تورمنتور یا توییچر هم بسیار جذاب خواهد بود چرا که بازیکنان از مبارزه با این هیولاها لذت بردند و استفاده از آنها در بازی Dead Space 4 میتواند اشارهای خاطرهانگیز به عناوین قبلی باشد.
بازی Dead Space 4 باید دنبالهای پایبند باشد
اگر شایعات درست باشند و شرکت EA به طور جدی قصد معرفی بازی Dead Space 4 را داشته باشد، بهتر است استودیو سازنده به درستی مشخص کند که بازی Dead Space 4 در چه دنیایی جریان دارد. اسپینآفها، نسخههای فرعی و انیمیشنهای زیادی وجود دارد که به سری Dead Space مربوط هستند و دنیای این سری را تکمیل میکنند. اما چیزی که طرفداران دوست دارند بدانند این است که بازی Dead Space 4 در چه موقعیتی قرار دارد. آیا قرار است تمام آن عناوین، بازیها و انیمیشنهایی که مشاهده کرده بودیم را پشت سر بگذارد و یک دنیای جدید بسازد، یا نه قرار است دنبالهای کاملا پایبند به عناوین قبلی باشد.
در هر حال بازیکنان بلاتکلیفی را اصلا دوست ندارند و میخواهند بدانند که در نهایت با چه چیزی طرف هستند. بازیهای زیادی با دنبال کردن نسخههای قبلی به موفقیت رسیدند و در نقطه مقابل عناوینی با ریبوت کردن دنیای سری توانستند نظر طرفداران را جلب کنند، بنابراین هردو روش میتواند برای نسخه بعدی سری Dead Space کارساز باشد. اگر شرکت EA قصد دارد تا بعد از سالها این فرانچایز را بار دیگر به زندگی برگرداند بهتر است همه چیز را به صورت شفاف از ابتدا روشن کند و با طرفدارانش روراست باشد.
طبق آمار و انتظاراتی که طرفداران سری از بازی Dead Space 4 دارند، این بازی باید دنبالهای پایبند به سری باشد و بهتر است تا داستانش بعد از نسخه سوم ادامه پیدا کند. با این کار هم میتواند اشتباهات نسخه سوم را جبران کند و هم داستان را ادامه دهد. در عین حال طرفدارانش را شاد کند و به آنها دنبالهای را که سالها منتظرش بودند هدیه دهد.
توسعه بازی Dead Space 4 به طور رسمی تایید نشده است و خبر ساختش به صورت شایعهای منطقی بین طرفداران پخش شده است. طبق شایعات بازی Dead Space 4 در رویداد EA Play 2021 به صورت رسمی معرفی خواهد شد. پس باید تا تاریخ 31 تیر صبر کنیم و نظاره کنیم که در این رویداد چه عناوینی معرفی خواهند شد.
همچنین به صورت رسمی اعلام شده است که ماد جدید بازی Battlefield 2042 که Hazardzone نام دارد در رویداد EA Play 2021 رونمایی خواهد شد. طبق شایعات این ماد به صورت کامل رایگان منتشر خواهد شد.
نظر شما در رابطه با بازی Dead Space 4 و رویداد EA Play 2021 چیست؟ به نظر شما بازی در این رویداد معرفی خواهد شد؟