به دنبال انتشار آخرین بسته الحاقی بازی Control و به جریان افتادن رویدادهایی مشترک میان جهان این عنوان و انتشار بازی Alan Wake Remaster در سال ۲۰۲۱، بسیاری از طرفداران در انتظار رونمایی از محصول جدید تیم Remedy Entertainment بودند. انتظار بازیکنها پس از تمامی اتفاقات مطرح شده، مدت زمان چندان زیادی طول نکشید و رمدی به صورت رسمی از ساخت بازی Alan Wake 2 خبر داد. میدانیم که از این پروژه مورد انتظار، به عنوان جاه طلبانهترین ساخته استودیو رمدی یاد میشود و طبق ادعا تیم سازنده، دارای لحن و اتمسفری نسبتا متفاوتی با بازی نخست این فرنچایز است. از طرفی، به تایید سم لیک (Sam Lake) چهره محبوب حاضر در استودیو مذکور، این بازی هماکنون از ابتدا تا انتها قابل بازی است و پروسه تولید آن در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. با این حال، مشخصا بسیاری از طرفداران قدیمی سری Alan Wake خواستههای متعددی را از تیم سازنده دارا بوده و ضمن میزان اشتیاق شدیدشان برای تجربه بازی، خواستار عدم وجود موارد متعددی در این عنوان هستند. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی و معرفی مواردی که نمیخواهیم آنها را در بازی Alan Wake 2 ببینیم، بپردازیم.
هر آنچه از بازی Alan Wake 2 میدانیم
تمرکز شدید گیمپلی روی المانهای اکشن
همانطور که بارها توسط عوامل مختلف استودیو رمدی اعلام شده، بازی Alan Wake 2 اولین پروژه اختصاصی آنها در ژانر Survival Horror به شمار میرود. مطابق تنها تیزر تریلر رسمی منتشر شده از این عنوان، میدانیم که با یک اثر دلهره آور و استرسزا مواجه خواهیم بود. تریلر موجود از بازی نویدبخش اثری مشابه با نسخههای ابتدایی فرنچایز Resident Evil است. با این حال اگر به تاریخچه مجموعه RE رجوع کنید، متوجه میشوید که این سری با گذشت زمان بیشتر از هرچیزی رو به سمت المانهای اکشن و خلق مبارزات هیجان انگیز برای بازیکنها آورده است. مشخصا از آنجا که اشخاص با یک اثر Survival Horror مواجه هستند، انتظار میرود که بازی جدید سری Alan Wake نیز در قیاس با مکانیزمهای اکشن، توجه بیشتری را روی ارائه اتمسفر دلهره آور و ایجاد حس اضطراب در بازیکن به صورت پیوسته داشته باشد.
تصاویر و اطلاعات جدیدی از بازی Alan Wake 2 منتشر شد
نیاز به تجربه بازی پیشین مجموعه Alan Wake
خوشبختانه، چندی پیش سم لیک به صورت رسمی تایید کرد که بازیکنها برای تجربه دنباله بازی Alan Wake هیچگونه نیازی را به تجربه نسخه پیشین این فرنچایز یا بستههای الحاقی منتشر شده، نخواهند داشت. اما تیم سازنده به تمامی بازیکنها توصیه میکند که برای درک هرچه بیشتر و بهتر شرایط جهان بازی و نکاتی که درون مناطق مختلف آن قرار داده شده، فرصت تجربه بازی نخست این فرنچایز را از دست ندهند. البته باید خاطر نشان کنیم که بسته الحاقی American Nightmare بازی نخست صرفا روی کنسول ایکس باکس 360 و پلتفرم کامپیوتر در دسترس است. بنابراین احتمالا تیم سازنده از تمامی اتفاقات این DLC برای خلق کلیت جهان بازی Alan Wake 2 صرف نظر خواهند کرد!
جهان باز بودن بازی Alan Wake 2
بنابر آنچه که در گذشته اعلام شده بود، بازی Alan Wake در ابتدا قرار بود تا به عنوان یک اثر جهان باز ساخته و منتشر شود. با این وجود، تلاش تیم رمدی به منظور خلق سیستم گیمپلی اکتشافی در کنار روایت یک داستان پیچیده و درگیرکننده چندان جواب نداد و درنهایت آنها مجبور شدند تا این اثر را به عنوان یک بازی خطی و با سیستم داستانی اپیزودیک توسعه دهند. از آنجا که جهان باز شدن هر بازی سبب میشود تا با اضافه شدن فعالیتها و اتفاقات جانبی متعدد توجه بازیکنها از برخی اتفاقات اصلی دور شود، این انتظار وجود دارد که در بازی دوم این فرنچایز نیز از یک رویکرد خطی برای روایت داستان این دنباله استفاده شود.
وجود مشکلات فنی متعدد
پس از انتشار بازیهای Control و CrossfireX همراه با مشکلات فنی و باگهای متعدد، بسیاری از طرفداران نگران این موضوع هستند که اتفاق مشابهی برای بازی Alan Wake 2 رخ ندهد. بازی CrossfireX، یک عنوان شوتر رایگان است که توسط تیم Smilegate Entertaiment توسعه یافته، اما استودیو رمدی به تنهایی بخش کمپین و تک نفره این اثر را تولید کرده است. رمدی برای خلق این بخش، از موتور بازی سازی اختصاصیشان تحت عنوان Northlight Game Engine استفاده کرده و قصد دارد تا در طول پروسه تولید بازی جدید سری AW نیز از آن بهره بگیرد. در کنار بازی CrossfireX، بازی Control نیز در زمان عرضه با مشکلات فنی متعددی همراه بود و این معضلات در نهایت سبب کاهش چشمگیر نمره نهایی بازی شدند. اگرچه که مشکلات این بازی با گذشت زمان و انتشار آپدیتها برطرف شد، اما تاثیر قابل توجهی را روی نظر منتقدین و میزان فروش آن داشتند. به همین دلیل، باید امیدوار بود که بازی Alan Wake 2 به سرنوشت مشابهی با ساختههای اخیر استودیو رمدی دچار نشود.
عدم توجه به کراس اور سری Alan Wake و بازی Control
مطابق آنچه که در ابتدا این مطلب متذکر شدیم، پس از عرضه بسته الحاقی جدید بازی Control شاهد شکلگیری یک کراس اور میان سری Alan Wake و این بازی بودیم. بنابراین همه میتوانستند با اطمینان بگویند که محصولات رمدی درون یک جهان مشترک جریان دارند. اما آیا این موضوع در مورد بازی Alan Wake 2 نیز صدق میکند؟ در حال حاضر اطلاعات چندان زیادی در این مورد منتشر نشده است. با این وجود، میدانیم که بخشی از اتفاقات این دنباله درون شهر نیویورک و محل وقوع داستان بازی Control جریان خواهد داشت. بنابراین میبایست از هماکنون انتظار رو به رو شدن شخصیتهای آلن و جسی فیدن را در دنباله مذکور داشته باشیم.
فرمت اپیزودیک
سریال محبوب و پربیننده Twin Peaks ساخته دیوید لینچ (David Lynch) تاثیر بسیار واضحی را روی جهان بازی Alan Wake داشته است. این موضوع صرفا محدود به فضا رمزآلود یا دلهره آور آنها نمیشود، بلکه تمامی اتفاقات و داستان بازی نیز به صورت اپیزودیک روایت و به تصویر کشیده میشوند. هریک از این قسمتها دارای موزیک و پایان بندیهای به خصوصی هستند. این موضوع جز یکی از محبوبترین ويژگیهای بازی نخست این سری به شمار میرود و انتظار میرود که استودیو سازنده این مورد را در بازی دوم نیز حفظ کند.
سیستم مبارزات تکراری
سیستم مبارزات بازی نخست سری آلن ویک بسیار ساده بود؛ بازیکنها صرفا میبایست با استفاده از چراغ قوهشان شیلد دشمنان را از بین برده و سپس گلوله بارانشان کنند. در جهان این فرنچایز هرچیزی میتواند تبدیل به یک دشمن کشنده برای پروتاگونیست شود و به همین جهت بازی دوم نیاز دارد تا از سیستم مبارزات متنوعتری استفاده کند. چراکه صرفا نور انداختن روی بدن دشمنان و سپس شلیک کردن به آنها میتواند برای بازیکنهای مدرن به یک تجربه خسته کننده و تکراری تبدیل شود. از این رو، رمدی شدیدا به خلق و ارائه سیستم مبارزات متنوع و صد البته هیجان انگیز نیاز دارد.
بازی Alan Wake 2؛ رویای تاریکی که بعد از ۱۰ سال آماده واقعی شدن است
نیاز به جمع آوری بیش از حد باتریها
بدون شک یکی از ارکان اصلی سیستم هر بازی از ژانر Survival، مدیریت منابع و برنامه ریزی برای مصرف و استفاده از آنها است. در بازی Alan Wake یکی از منابع اصلی موجود، باتریهای مورد نیاز برای روشن نگه داشتن چراغ قوهها و تامین نور محسوب میشود. گشت و گذار در محیط به منظور دستیابی به باتریها، موردی است که به مرور زمان در حین تجربه بازی برایتان تکراری و خسته کننده خواهد شد. به همین دلیل، این امید وجود دارد که احتمالا استودیو رمدی نیز در زمان طراحی سیستم گیمپلی بازی به این موضوع توجه کرده و بازیکنها را دیگر وادار به یافتن باتریها در اکثر دقایق بازی نخواهد کرد.
روایت اتفاقات بازی توسط آلن
در جریان بازی نخست، شخصیت آلن شدیدا اصرار داشت تا شخصا تمامی اتفاقات را در لحظات مختلف روایت کند. این موضوع در نگاه اول احتمالا جذاب به نظر میرسد و میتواند اثر گذاری داستان را بیشتر کند، اما به تدریج و با گذشت زمان به دلیل خود بزرگ بینی بیش از حد آلن، شاید سبب ایجاد یک نوع حس خستگی در ذهن بازیکن شود. با در نظر داشتن این نکته که بازی Alan Wake 2 یک اثر کاملا متکی به المانهای ژانر Survival Horror است، هنوز مشخص نیست که سازندهها چگونه میخواهند از این شیوه روایت داستان در کنار مکانیزمهای تنشزا و دلهره آور در گیمپلی بازی استفاده کنند. چراکه بیشک این مدل روایت داستان سبب ایجاد یک نوع آمادگی ذهنی برای بازیکن شده و شاید کمتر اتفاقی بتواند در لحظه سبب ایجاد اضطراب در وجود شخص یا شوکه شدنش شود.
عدم حضور شخصیت Mr Scratch
اگر با دقت به تیزر تریلر رسمی بازی Alan Wake 2 نگاه کنید، متوجه وجود یک تخته به خصوص در سمت راست صحنه مرتبط با منطقه Bright Falls خواهید شد. روی این تخته کلمات به خصوصی نوشته شده که همگی در بازی نخست و بلافاصله پس از دیدار شخصیت توماس زین با Mr Scratch، توسط توماس به آلن منتقل میشوند. شخصیت Mr Scratch در جریان اتفاقات بسته الحاقی American Nightmare از آلن شکست خورد، اما اینگونه به نظر میرسد که پس از اتفاقات کراس اور بازی Alan Wake و بازی Control، این شخصیت مجددا احیا شده و به عنوان آنتاگونیست اصلی بازی دوم به بازیکنها معرفی خواهد شد.
در حال حاضر تاریخ مشخصی برای انتشار بازی Alan Wake 2 اعلام نشده است. این عنوان برای پلتفرمهای کامپیوتر، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در حال توسعه است.