تعدد و سرعت بالای انتشار قسمتهای جدید سری بازی Assassin's Creed هرگز به طرفداران این مجموعه اجازه نداد تا گذر زمان را حس کنند. شاید عجیب به نظر برسد، اما بیش از ۱۳ سال از انتشار اولین نسخه این مجموعه برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 میگذرد. عنوانی انقلابی و به یاد ماندنی که از همان اولین لحظات معرفی، به عنوان یک بازی خاص و جذاب در ذهن گیمرها نقش بست.
با گذر زمان و انتشار نسخههای جدیدتر این مجموعه، قسمت اول بازی Assassin's Creed حالا چندان عنوان جذابی نیست و بازیکنانی که پس از تجربه قسمتهای جدید به سراغ آن میروند، در همان اولین لحظات محدودیتهای متعدد این بازی را در زمینههای مختلف حس خواهند کرد. مبارزات تکراری و خشک، مراحل تکراری و خسته کننده و محیط کوچک این بازی (نسبت به عناوین جهان باز جدید) قطعا حس و حالی که این بازی در سال ۲۰۰۷ به بازیکنان منتقل میکرد را در سال ۲۰۲۱ به بازیکنان نخواهد داد. البته برخی از این مشکلات، مانند مراحل تکراری و خسته کننده، همچنان در تمامی نسخههای این مجموعه دیده میشوند که صرفا برای کش دادن زمان بازی و افزایش تعداد مراحل اصلی و فرعی در این بازیها حضور دارند.
با نزدیک شدن به پانزدهمین سالگرد انتشار اولین نسخه این مجموعه، احتمال ساخت نسخه بازسازی بازی Assassin's Creed افزایش مییابد و خیلی کم پیش میآید که شرکت یوبیسافت چنین فرصتهای طلایی را برای فروش بیشتر محصولات خود از دست بدهد. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر در دست ساخت بودن ریمیک بازی Assassin's Creed 1 یا هر نسخه دیگری از این مجموعه در دست نیست، اما انتظارات طرفداران این مجموعه از نسخه ریمیک احتمالی آن، چندان بالا نیست. در ادامه این مطلب، به مهمترین خواستههای هواداران قدیمی سری بازی Assassin's Creed اشاره خواهیم کرد.
ویژگیهای گرافیکی
در سالهای اخیر تعداد بازیهای قدیمی که به اشکال مختلف برای سخت افزار نسل جدید بازسازی شدند، افزایش چشمگیری داشته است. عناوینی نظیر بازی Resident Evil 2 و بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade آخرین بازیهای کلاسیکی هستند که با شکل و شمایل کاملا جدید و تغییرات اساسی در گیمپلی، با موفقیت بازسازی شدهاند. از آنجایی که قسمت اول سری بازی Assassin's Creed یکی از خاطره انگیزترین عناوین این مجموعه و کمپانی یوبی سافت محسوب میشود، این بازی میتواند یکی از کاندیداهای جدی بازسازی در نظر گرفته شود.
کیفیت گرافیکی این بازی در سال ۲۰۰۷ همه را شیفته خود کرده بود، اما در حال حاضر لبههای تیز، رنگهای بی روح، انیمیشنهای سفت و سخت و محیط کم جزئیات بازی Assassin's Creed کمترین جذابیتی برای بازیکنان نسل جدید ندارد. مشکلاتی که به راحتی و با استفاده از تکنولوژی بازیسازی روز، حل خواهند شد. دموهای مختلفی که از تواناییهای پردازشی موتور گرافیکی Unreal Engine منتشر شدهاند، به خوبی سطح انتظارات از نسل نهم بازیهای ویدیویی را مشخص کردهاند. حالا زمان بسیار خوبی برای بازسازی عناوینی مانند بازی Assassin's Creed و بازگرداندن شکوه از دست رفته آنها است.
کمپانی یوبیسافت با رونمایی از ریمیک بازی Prince of Persia: The Sands of Time علاقه خود به بازسازی عناوین کلاسیک قدیمی را نشان داد. البته این کمپانی با بازسازی متعدد بازی Rayman 2: The Great Escape از گذشته، علاقه زیادی به بازسازی بازیهای موفق خود داشته است. با توجه به تریلرهای منتشر شده از ریمیک بازی Prince of Persia: The Sands of Time، به نظر میرسد با بازی بسیار بی کیفیت و ابتدایی طرف خواهیم بود. بازی Assassin's Creed لزوما نیازی به یک بازسازی صفر تا صد و کامل ندارد و تنها با بهبود بافتهای گرافیکی، رندر کردن نقاط دور دست، سایهها و نورپردازی، میتوان بدون تغییر در هسته اصلی بازی بهبودهای چشمگیری در آن به وجود آورد.
پایبندی به ریشهها
مهمترین خواسته طرفداران این مجموعه، عدم تغییر هسته اصلی گیمپلی این بازی در نسخه بازسازی آن است. پس از عدم موفقیت بازی Assassin's Creed: Unity و بازی Assassin's Creed: Syndicate، یوبیسافت با اضافه کردن المانهای نقش آفرینی و جهان باز به این مجموعه، تلاشهای خود برای زنده نگه داشتن ماشین پول سازی خود را وارد مرحله جدیدی کرد. اگرچه این عناوین در بازار موفق ظاهر شدند، اما فاصله زیادی با ریشههای خود و بازی اول مجموعه دارند و در صورت اجرای ایدههای اخیر مجموعه در نسخه بازسازی شده قسمت اول، شرکت یوبیسافت یک فرصت عالی برای جذب دوباره مخاطبان قدیمی برای تجربه دوباره یکی از بهترین عناوین نسل هفتم را از دست خواهد داد.
این بازی باید نماینده دوران طلایی سری بازی Assassin's Creed باشد و اضافه کردن مکانیکهای گیمپلی پولساز نسل جدید، قطعا کمکی به نمایش ویژگیهای اصلی این مجموعه نخواهند کرد. البته این بازی حتی در زمان خودش هم یک عنوان بی نقص نبود. مکانیکهای مبارزه این عنوان میتواند با الهام از مبارزات فوق العاده بازی Assassin's Creed 4: Black Flag و بازی Assassin's Creed: Unity بهبود چشمگیری داشته باشد و جذابیت تجربه آن را دوچندان کند.
در مجموع، سری بازی Assassin's Creed را میتوان به سه دوره مختلف دسته بندی کرد. دسته اول، بازیهای ساخته شده پیرامون دو شخصیت الطیر (Altair) و اتزیو (Ezio) هستند. دسته دوم، از بازی Assassin's Creed 3 تا بازی Assassin's Creed Unity را در بر میگیرد که مکانیکهای گیمپلی این مجموعه را به مرور زمان بهبود دادند. دسته آخر هم عناوین منتشر شده پس از بازی Assassin's Creed: Origins هستند که با اضافه کردن المانهای نقش آفرینی، راه کاملا جدیدی در پیش گرفتند. بهتر است این دسته بندی به همین شکل باقی بماند و در صورت بازسازی هر یک از عناوین قدیمی مجموعه، مکانیکهای اصلی گیمپلی آن به نسخه اولیه وفادار باقی بمانند.
شرکت یوبیسافت پیش از این اعلام کرده بود که پایان بندی نهایی سری بازی Assassin's Creed را مشخص کرده است، اما بسیار بعید به نظر میرسد که به این زودیها شاهد انتشار قسمت نهایی این مجموعه باشیم. با توجه به فرمول جدید یوبیسافت برای جذب مخاطب، این مجموعه بخش مهمی از برنامههای آینده این ناشر و سازنده فرانسوی را به خود اختصاص خواهد داد. حتی اگر زمانی به پایان این مجموعه نزدیک شویم، ملاقات دوباره با الطیر و ماجرای پیدا کردن سیب عدن خالی از لطف نخواهد بود.
نظر شما درباره بازسازی بازی Assassin's Creed 1 چیست؟ در صورت ساخت این عنوان، آیا کمپانی یوبی سافت میتواند انتظارات هواداران را برآورده کند؟