14 نکته از بازی Atomic Heart که باید بدانید

14 نکته از بازی Atomic Heart که باید بدانید

رضا مدرسی رضا مدرسی
1 سال و 2 ماه و 27 روز پیش

بازی Atomic Heart استودیو Mundfish در تاریخ 21 فوریه (2 اسفند ماه) برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و کامپیوتر عرضه می‌شود. شاید غافلگیر شوید ولی روند توسعه بازی از سال 2018 شروع شده و برخی گزارش‌ها حتی از اضافه کاری اجباری کارمندان استودیو هم خبر می‌دادند. به هر حال بازی تا چند روز آینده منتشر می‌شود و آخرین تریلرها از گیم‌پلی این عنوان واقعا امیدوارکننده به نظر می‌رسیدند.

 

بازی در یک جهان موازی قرار دارد که جماهیر شوروی هنوز هم پا بر جاست و در سال 1995 شما یعنی سرهنگ نچایو (Nechaev) که با نام استعاری P-3 هم شناخته می‌شوید از طرف KGB ماموریت پیدا می‌کنید که به کارخانه 3826 مراجعه کنید؛ گفتنی است که شما در نقش مامور اطلاعاتی و جاسوس ویژه این سازمان کار خواهید کرد. در دنیای خیالی بازی، روبات‌ها بسیار پیشرفت کرده‌اند و در کارخانه مذکور حتی تا یک قدمی شورش و خودمختاری هم رسیده‌اند؛ حال شما باید به جنگ آنها بروید و در عین حال مراقب سلامت روان خود هم باشید، چون مشکلاتی که در بازی خواهید فهمید گریبان‌تان را گرفته‌اند و ول نمی‌کنند.

سیستم‌ها و مکانیزم‌های ایمرسیو سیم و المان‌های نقش آفرینی که در ابتدا با بازی System Shock به هم اتصال پیدا کردند و گره خوردند در بازی Atomic Heart نیز حضور خواهند داشت. در ادامه به 14 نکته حیاتی که باید از این عنوان بدانید می‌پردازیم.

 

طراحی جهان

کارخانه شماره 3826 یک کارخانه معمولی یا آزمایشگی عادی نیست؛ این کارخانه میزبان اکوسیستم‌های متفاوتی از موجودات و ربات‌های مختلف است که آن‌جا زندگی می‌کنند. در کنار برخی آزمایشگاه‌ها که خانه ربات‌های آزمایشی و شکست خورده و همچنین ربات‌های یاغی هستند، فضای سبز نیز در کارخانه وجود دارد که حالتی جنگل‌مانند به خود گرفته. محیط داخل کارخانه شباهت زیادی به محیط شهرک‌ها دارد و خیابان‌ها نیز پر شده‌اند از ربات‌هایی که علیه خالقین ابتدایی خود قیام کرده‌اند و می‌خواهند به استقلال برسند. بازی جهان‌باز خواهد بود و گرچه نمی‌توان اندازه بسیار بزرگی برای نقشه متصور بود، Mundfish می‌گوید که نقشه بازی پر از جزئیات خواهد بود و حتی یک ماشین هم در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید راحت‌تر رفت و آمد داشته باشید.

 

دشمن‌ها

احتمالا خودتان هم تا الان متوجه شده‌اید ولی در بازی Atomic Heart ربات‌های خطرناک زیادی وجود دارند که فقط می‌خواهند شما را بکشند. برخی از این ربات‌ها خاصل آزمایش‌های وحشتناکی هستند که می‌خواسته گوشت انسان و ربات را با هم ترکیب کند، و برخی هم ربات‌های ساده کارگر هستند که تبدیل به قاتل شده‌اند. بعضی از دشمنان بازی از مدل MFU-68 Laborer که ظاهری انسانی دارند اما تیغه‌هایی در بالای بدن خود جاگذاری کرده‌اند و با موتور RAF-9 یک قلاب قدرتمند هم دارند که می‌توانند با آنها حسابی شما را تهدید کنند.

 

ربات VOV-A6 Lab Tech هم روباتی است بلند قد، که قابلیت تعمیر خودش را دارد، در حالی که روبات MA-9 Beylash یک ربات بسیار سریع است که می‌تواند از خود آتش پرتاب کند و مثل شلیک گلوله، به سمت شما آتش شلیک کند. اینکه نقاط ضعف هر روبات را بدانید و با توجه به آنها استراتژی جنگی خود را بچینید بسیار مهم است و موقع نبرد همزمان با چند دشمن، مهم‌تر هم می‌شود.

 

باس‌ها

اگر مبارزه با ربات‌های عادی برایتان کافی نبود و دنبال هیجان بیشتر بودید، همیشه می‌توانید روی باس‌هایی مثل Hedgie حساب باز کنید که آماده نابود کردنتان هستند. Hedgie یک ربات توپ‌مانند است که به شکل خیره کننده‌ای هم سریع است و دور خود می‌چرخد، و با ایجاد امواج الکتریکی، باعث آتش گرفتن بازیکن می‌شود. این ربات هر چند ثانیه متوقف می‌شود و شما همان لحظه فرصت دارید که به نقاط ضعفش حمله کنید، اما اگر مراقب خود نباشید آسیب بسیار شدیدی به شما وارد می‌کند.

 

سلاح‌ها

انبار مهمات و تسلیحاتی که در اختیار دارید بسیار جذاب و گسترده است، از سلاحی که همانند AK شلیک می‌کند تا Railgun قدرتمندی که می‌تواند دشمن را با یک شلیک محو کند. در طول اوایل بازی سلاحی هم دیده شده که گلوله شلیک می‌کند و سپس با پر کردن قدرت الکتریکی خود، تیری پرتاب می‌کند که قدرت شوک دارد و می‌تواند دشمن را از پا در آورد. سلاح‌های سرد نیز گستردگی خوبی دارند و از چکش گرفته تا اره چرخی، همه در اختیارتان هستند تا دشمن را کتک بزنید! نکته‌ای که لازم به ذکر است این است که سلاح سرد موقع استفاده از سلاح‌های انرژی‌دار بسیار مفیدتر است، چرا که اگر با سلاح سرد دشمن را بزنید، سلاح انرژی‌دار خودکار شارژ می‌شود و قدرت بیشتری می‌یابد.

 

مهارت‌ها

دستکش پولیمری (The Polymer Glove) یکی از دوستان نزدیک‌تان موقع گشت و گذار در کارخانه شماره 3826 خواهد بود. این دستکش قدرت‌های مختلفی مثل آتش، یخ یا صاعقه دارد. از این دستکش می‌توانید به انواع مختلفی استفاده کنید، مثلا ابتدا دشمن را خیس کنید و سپس با برق کاری کنید که در جا آسیب شدیدی ببیند. بمب پولیمری هم کمک می‌کند که انفجارهای الکتریکی داشته باشید و با سپر پولیمری هم جلوی حمله دشمن را بگیرید. دیگر مهارت‌ها مثل بلند کردن دشمن برای چند لحظه و سپس کوباندنش به زمین هم قابلیت‌هایی هستند که به خوبی پیاده شده‌اند و استفاده از آنها هم حس خوبی دارد.

 

ساخت و ساز (کرفتینگ)

بازی Atomic Heart علاوه بر دستکش پولیمری، دستگاه دیگری هم در اختیارتان می‌گذارد که Chaika 3.0 نام دارد و می‌تواند بیش از 30 نوع سلاح سرد و گرم را بسازد. با گشت و گذار در محیط بازی یا خرد  و خمیر کردن روبات‌ها می‌توانید اجزای مورد نیاز برای ساخت سلاح را به دست آورید و با استفاده از دستگاه جاروبرقی مانند خود هر چه از دشمن باقی مانده را لوت کنید. هر سلاح قدرت‌های منحصر به‌فرد خود را دارد و با ارتقای آنها می‌توانید جای بیشتری برای جاگذاری قدرت‌های مخصوص در سلاح باز کنید که می‌تواند میزان آسیب، دوربرد یا موارد این چنینی را افزایش دهد. البته موقع لوت کردن دشمن مراقب باشید، چرا که حمل خرت و پرت بیش از اندازه می‌تواند باعث کند شدن سرعت بازیکن شود.

 

مخفی‌کاری و QTE

با اینکه در تریلرها دیدیم که شخصیت اصلی بدون دغدغه و نگرانی در حال شلیک هزاران گلوله به سمت دشمنانش است، اما باید به یاد داشته باشید که گلوله‌ها بی‌نهایت نیستند و تمام هم می‌شوند. با توجه به این موضوع فرا گرفتن مهارت‌های نبرد تن به تن در کنار ماهر شدن در مخفی‌:اری واقعا الزامی است. زمانی که گلوله کمی دارید و مطمئن نیستید که بتوانید با آن مقدار دشمن را شکست دهید، مخفی‌کاری و دور ماندن از توجه دشمن حیاتی است و همانجاست که باید از پشت سر به آنها نزدیک شده، و نابودشان کنید. قابلیت هک کردن ربات‌ها و کشتن‌شان نیز در بازی فعال است.

 

مراقب باشید، اگر آژیر خطر به صدا در آید، نیروهای کمکی دشمن از نزدیک‌ترین بخش کارخانه به سمت‌تان حمله‌ور می‌شوند و کار سخت‌تر از قبل می‌گردد. علاوه بر این، QTE یا رویدادهای زمانی سریع هم در بازی وجود دارند که فعلا چیزی ازشان ندیده‌ایم و باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا در طول بخش‌های سینماتیک شاهد حضورشان خواهیم بود یا در میان نبرد و گیم‌پلی اصلی.

 

درجه‌های سختی

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای تجربه بازی وجود دارد و هم کسانی که دنبال یک چالش درست و حسابی هستند و هم کسانی که صرفا می‌خواهند از داستان لذت ببرند، قادر به تجربه دلخواه خود خواهند بود. رابرت باگراتونی (Robert Baratuni) که موسس استودیو و کارگردان بازی است در مصاحبه‌ای با IGN اعلام کرد که بازی Atomic Heart دارای سه درجه دشواری مختلف خواهد بود: داستان، متوسط، سخت. با وجود اینکه بازی برای تجربه روی حالت متوسط طراحی شده، شما می‌توانید از حالت داستان هم برای تمرکز روی قصه استفاده کنید یا هم برای چالش بیشتر سراغ حالت سخت بروید.

 

پشتیبانی از ری تریسینگ و فناوری DLSS

حتی اگر صرفا دنبال داستان باشید، چیزی منکر این نیست که بازی ار نظر بصری زیباست و می‌تواند نظرتان را جلب خود کند. بهتر از این، پشتیبانی بازی از فناوری رهگیری پرتو (ری تریسینگ) روی رایانه‌های شخصی است که در محیط، روی دشمنان و بسیاری جاهای دیگر شاهدش خواهید بود. پشتیبانی از فناوری DLSS برای کسانی که کارت گرافیک‌های سری RTX 40 را دارند نیز فعال است و می‌تواند قابلیت Frame Generation را برایشان به ارمغان بیاورد که فریم ریت را افزایش می‌دهد و قابلیت‌های دیگری مثل Super Resolution و Reflex را هم در خود دارد.

 

رزولوشن 4K و فریم ریت 60 روی کنسول‌ها

هنوز نمی‌دانیم که آیا بازی Atomic Heart روی کنسول‌های ایکس باکس سریز و پلی استیشن 5 هم از ری تریسینگ پشتیبانی خواهد کرد یا نه. با این حال Mundfish اطمینان داده که بازی به راحتی روی رزولوشن 4K و فریم ریت 60، البته در دانجن‌ها (جاهایی که بسته‌تر هستند) اجرا شود و کاربران کنسول از این بابت مطمئن باشند. در فضای جهان باز اما رزولوشن اغلب اوقات 4K خواهد بود و فریم ریت نیز به شکل متغییر به 60 خواهد رسید. هنوز از نحوه اجرای بازی روی کنسول ایکس باکس سری اس اطلاعاتی در دست نداریم.

 

بهینه شده برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان

اما کنسول‌های نسل قبل چطور؟ با توجه به اینکه بازی با ری تریسینگ و DLSS در رایانه‌های شخصی، و با رزولوشن 4K و فریم ریت 60 در کنسول‌های نسل فعلی اجرا می‌شود، نباید انتظار زیادی از کنسول‌های قدیمی داشت. هنوز Mundfish جزئیاتی در مورد اجرای بازی در پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به اشتراک نگذاشته است، اما باگراتونی در مصاحبه خود گفته که بهینه سازی خیره کننده‌ای انجام داده‌اند که باید منتظر باشیم و ببینیم در چه حد است.

 

او که با WCCF Tech مصاحبه کرده بود، گفت که تیم‌شان به معنی واقعی کلمه موتور گرافیکی بازی را با یک قوطی باز کن باز کرده‌اند و هر آنچه که ممکن بوده را از هسته بیرون کشیده‌اند تا بتوانند از پتانسیلش استفاده کنند. او در صحبت‌های خود گفت که نمی‌خواهد به چیز خاصی اشاره کند، اما در حدی کار کرده‌اند و بهینه سازی انجام داده‌اند که حتی بازی روی دستگاه‌هایی که پردازنده‌شان فقط سه هسته دارد هم اجرا می‌شود که البته کار چندان آسانی نبوده است.

 

البته که زمان مشخص خواهد کرد این صحبت‌های کارگردان چقدر درست از آب در می‌آیند و بازی روی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 چطور اجرا می‌شود.

 

سیستم مورد نیاز

سیستم مورد نیاز بازی Atomic Heart خیلی هم سرسام آور نیست، اما می‌توان گفت که از حد میانگین بیشتر است و حتی کاربرانی که قصد استفاده از 4K یا ری تریسینگ را ندارند هم احتمالا به مشکل خواهند خورد. در حالت حداقل شما باید سیستمی با این جزئیات داشته باشید:

  • سیستم عامل: ویندوز10
  • پردازنده: AMD Ryzen 5 1600@ 3
  • رم: 8 گیگابایت
  • گرافیک: AMD Radeon R9 380 (4 GB) یا NVIDIA GeForce GTX 960 (4 GB)
  • دایرکت‌ایکس: Version 12
  • حافظه: 90 گیگابایت فضای خالی

سیستم پیشنهادی بازی هم به این شکل است:

  • پردازنده: AMD Ryzen 7 2700X @ 3.8 GHz یا Intel Core i7-7700 @ 3.6 GHz (نیاز به پشتیبانی ازAVX, AVX2 and SSE 4.2)
  • رم: 16 گیگابایت
  • سیستم عامل: Windows 10 (20H1)
  • گرافیک: AMD RX Vega 64 (8 GB) یا NVIDIA GeForce GTX 1080 (8 GB)

 

اتومیک پس (Atomic Pass) 

اگر فکر کردید که پرونده بازی Atomic Heart با پایان داستان بسته می‌شود، در اشتباه هستید، چرا که در آینده شاهد انتشار محتوای بیشتر برای این عنوان خواهیم بود. تا کنون چهار بسته الحاقی تحت عنوان اتومیک پس برای بازی تایید شده‌اند که در نسخه‌های Gold و Premium موجود خواهند شد. هنوز دقیقا نمی‌دانیم که محتوای این بسته‌ها چه خواهد بود، اما سازنده تایید کرده که شاهد دشمنان، مناطق، معماها و محیط‌های جدید خواهیم بود. شخصیت‌های جدید و داستان‌های جدید در کارخانه 3826 نیز با این بسته‌های الحاقی به بازی اصلی متصل خواهند شد و چالش‌های جدید هم جزو قول‌هایی هستند که سازنده وعده‌شان با آمدن بسته الحاقی را داده است.

 


نبودِ مولتی پلیر

باگراتونی در صحبت‌های اخیر خود گفت که Mundfish برای بازی Atomic Heart ایده‌های مختلفی داشته که به تاخیرهای ناخواسته این عنوان در عرضه منجر شده است. بعضی از این ایده‌ها، مثل ایده ساخت بخش چند نفره از همان هایی بودند که جامه عمل به تن ندیدند. با وجود بسته‌های الحاقی هم نباید امیدوار به بازگشت بخش چند نفره به بازی بود. هرگز نباید گفت هرگز ولی بازی Atomic Heart ثابت کرده که یک عنوان شوتر تک نفره داستانی است که چندان علاقه‌ای به بخش چند نفره هم ندارد.

 

 
برچسب ها: Atomic Heart
2 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.