اقتباس مستقیم از فیلمهای سینمایی معمولا برای بازیهای ویدیویی کار سختی است. به ازای هر بازی Mad Max یا بازی Golden Eye 007، یک بازی Aliens: Colonial Marines وجود دارد تا سازندگان را بر حذر نگه دارد. خوشبختانه بازی Avatar: Frontiers of Pandora تا کنون در نمایشها و تریلرهایش موفق ظاهر شده و انگار توانسته اکشن و هیجان موجود در دنیای Pandora را به خوبی در بازی پیاده کند، در حدی که فعلا نمیتوان انتظار بیشتری از استودیو Massive داشت. این عنوان شاید یک بازی Far Cry علمی تخیلی به نظر برسد، اما اگر به جزئیات بازی دقت کنیم میتوانیم متوجه تفاوتهای مختلفی که وجود دارند و بازی Avatar: Frontiers of Pandora را منحصر بهفرد میکنند شویم.
بازی Avatar: Frontiers of Pandora برای هر چه نزدیکتر کردن تجربه این بازی به واقعیت و درگیر کردن بازیکن، کاری کرده که NPCها از اتفاقاتی که در دنیای پیرامونشان رخ میدهند خبر خواهند داشت و به آنها واکنش نشان خواهند داد. آلیس رندل (Alice Rendell) طراح ارشد واقعروایی بازی در ویدیویی که اخیرا از تکنولوژیهای استفادهشده در بازی Avatar: Frontiers of Pandora منتشر شد به این موضوع اشاره کرد و گفت سیستمهایی برای این عنوان مدنظر گرفته شدهاند که با توجه به پیشروی بازیکن، زمان روز، آب و هوا و موارد دیگر، NPCها را به واکنش وا میدارد و روی رفتار آنها تاثیر میگذارد.
پیشرفتهایی که در موتور بازیسازی Snowdrop وجود داشتند، باعث شدند که این انجین دست ساز استودیو Massive بهتر از قبل بتواند جهان بازی Avatar: Frontiers of Pandora را به نمایش بگذارد و این عنوان را در باشکوهترین حالت خود نشان دهد. بعضی از پیشرفتهای موجود در این انجین را میتوان در سیستم آب و هوای پویا، وجود بیش از هزار asset در یک فریم، خلق گل و گیاه به شکل خودکار، و بسیاری موارد دیگر دانست که مستقیما بازیکن را درگیر خود میکنند. این همه با هم، جنگلهایی سرسبز و با روح میآفرینند و آسمانی پر از جزئیات خلق میکنند که هم از نظر وسعت و هم از نظر زیبایی مثال زدنی خواهد بود.
با قابلیتهای مختلف انجین Snowdrop در زمینه رهگیری پرتو (Raytracing)، پاندورا تبدیل به سرزمینی خواهد شد که تا کنون استودیو نتوانسته نقشهای به این زیبایی خلق کند. رهگیری پرتو در لحظه و به شکل زنده، شمایلی فوتورئالستیک به بازی خواهد داد و نورپردازی پاندورا را تبدیل به ضیافتی از رقص نورهای دیدنی و خیره کننده خواهد کرد. شاید بتوان بهترین زمان برای مشاهده این ضیافت نورپردازی را در شبهای پاندورا دید، زمانی که آسمان تاریک است و نورهای نئونی بیش از همیشه میدرخشند، و ترکیبی تماشایی با سیاهی آسمان ایجاد میکنند.
مطالب مرتبط: بررسی تمامی اطلاعات منتشر شده از بازی Avatar: Frontiers of Pandora
بازی Avatar: Frontiers of Pandora تعداد زیادی از سلاحهای مختلف را در اختیار بازیکن قرار خواهد داد. سلاحهای سنتی و قدیمیتر مثل تیر و کمان، تیغههای شکار و تبر در کنار شاتگانها، رایفلها و نارنجکها به بازیکن اجاره میدهند که هر طور که دوست دارند به استقبال دشمن بروند. بازیکن همچنین میتواند با جمعآوری آیتمها و لوت کردن دشمنان، خود دست به خلق سلاحها، فشنگها، لباسها و آیتمهای دیگر بزند و بازی Avatar: Frontiers of Pandora را تبدیل به یک جنگ تمام عیار شخصیسازیشده کند.
بله، کسانی که نسخههای ابتداییتر بازی را تست کردهاند در مورد بهتر بودن پیادهروی یا پرواز در پاندورا هنوز هم به توافق نرسیدهاند. برخی میگویند که جنگهای پردرخت و شلوغ پاندورا کاری میکند که گاهی اوقات این مناطق سبز و جذاب تبدیل به کابوسی ناتمام شوند که پیدا کردن راه خروج را تقریبا غیرممکن میکنند. در طرف دیگر ماجرا اما عدهای باور دارند که همین پیادهرویها در جنگل است که گشت و گذار در بازی را زیبا میسازد. بازیکن برای پیدا کردن هدف خود، به جای علامت گذاشتن روی نقشه، باید با استفاده از مهارت و شجاعت خود مسیر را بیابد و به مقصد برسد. نشانههای طبیعی را دنبال کنید، به دنبال ساختمانها و علائم حیاتی موجود در دنیا باشید، و هر طور که شده مسیر خودتان را پیدا کنید. در هر حال بازی به شما اجازه میدهد که مثل انتخاب نحوه مبارزه، نوع مسیریابی را هم خودتان انتخاب کنید و هر طور که میخواهید به اهدافتان برسید.
با توجه به چیزی که گفته شد، بعضی بازیکنان که دسترسی زودهنگامی به بازی داشتهاند تا با بازخوردهایشان به بهبود بازی کمک کنند، میگویند که مسیریابی در بازی میتواند شاهد برخی تغییرات هم باشد که به بهتر شدن بازی خواهد انجامید. این افراد میگویند که پیدا کردن بعضی مناطق در بازی آنقدر سخت میشود که بازیکن پرواز را به پیادهروی ترجیح میدهد. گویا شما میتوانید نشانههایی روی نقشه قرار دهید، اما برای دیدنشان باید از قابلیت کاراکتر خود استفاده کنید و داخل بازی به نوری که در اصل همان علامت شماست توجه داشته باشید، که این نور هم در مناطقی که صعب العبور باشند به سختی دیده میشود. هر چه به نور نزدیکتر شوید، این نور هم کوچکتر میشود و در مرحلهای هم به کل ناپدید میشود. قطعا تلاش استودیو برای خلق جهانی که بیش از پیش شما را غرق خود کند مثالزدنی است، اما انگار برخی تغییرات در سیستم مذکور چندان هم برای بازیکنان بد نخواهد بود.
قبل از هر چیزی باید گفت درخت مهارتهای بازی به خوبی طراحی شده، که با بازیابی خاطراتی که کاراکتر اصلی از دست داده، امکان ارتقا را هم به شما میدهد. مشکلی که برخی از بازیکنان گزارش دادهاند این است که بعضی از مهارتها، اصلا هیجانانگیز و جذاب نیستند. آسیب بیشتر به دشمن، به دست آوردن آیتمهای بیشتر موقع لوت، مخفیکاری ساکتتر، از جمله مهارتهایی هستند که شما در بازی به دست خواهید آورد.
گویا میتوان گفت مشکلاتی که در بازی Avatar: Frontiers of Pandora به هم پیوستهاند و در یک سطح، اما با لایههای مختلف قرار دارند. برای مثال وقتی میخواهید یک میوه را لوت کنید، باید موس یا آنالوگ را مدت زمان مشخصی نگه دارید تا عمل لوت انجام شود، و این در حالی است که در قدم اول باید خود میوه را در جنگلهای یکسان و تقریبا مشابه پاندورا پیدا کنید.
باید دید که آیا برای لوت کردن دشمنها و به دست آوردن تجهیزات آنها نیز نیاز به زمان مشخص داریم یا نه. وضعیت مشابه همین برای سیستم ساخت و ساز (کرفتینگ) بازی هم وجود دارد، طوری که انگار سازندگان موقع طراحی این سیستم بیشتر به فکر فلسفه بازی خود بودهاند، نه اینکه چه سیستمی باعث سرگرمکنندهتر شدن بازی خواهد شد.
پیش از ایجاد هر نوع سوءتفاهم: نه، بازی Avatar: Frontiers of Pandora همان بازی Far Cry اما با تم علمی تخیلی و در یک قمر دور نیست. بازی Avatar: Frontiers of Pandora منحصر بهفرد است، اما طبیعتا یک سری شباهتهای واضح به سری Far Cry هم دارد. مخفیکاریها و نفوذ به پناهگاه دشمنان، خرابکاری در ماموریتهای آنان، و نابود کردن مقر دشمنتان همه و همه مواردی هستند که حس و حال سری Far Cry را میدهند. اینکه حضور در جنگلها و گشت و گذار در طبیعت بکر پاندورا هم حسی مشابه نقشههای سری Far Cry داشته باشد یا نه، باید منتظر بود و دید. در هر حال امیدواریم که استودیو توانسته باشد همان فرمول سری Far Cry را با اضافه کردن ایدههای خلاقانه به بازی Avatar: Frontiers of Pandora خلق کرده باشد.
بازی Mirror’s Edge که عنوانی اکشن و اول شخص بود، مشخصا از منابع الهام بازی Avatar: Frontiers of Pandora بوده است. حضور کاراکتر در جنگلی مملو از درخت و فرصتهای زیاد برای پارکور، قطعا فرصت خوبی برای خودنمایی بازیکنانی خواهد بود که میخواهند با اسپید ران بازی خود را به اتمام برسانند. دویدن و سرعت گرفتن داخل جنگل هم به خوبی طراحی شده و حس خوبی به بازیکن میدهد، و بیش از پیش ما را یاد بازی Mirror’s Edge میاندازد.
مطالب مرتبط: اطلاعات لو رفته از بازی Assassin’s Creed Red به شباهت این عنوان با بازی Sekiro اشاره میکند
آن توانایی ایلوی (Aloy) که میتوانست موقع نشانهگیری از نقاط ضعف دشمن باخبر شود را که یادتان هست؟ بازی Avatar: Frontiers of Pandora هم با سیستم Vision تقریبا همین موضوع را در بازی پیاده کرده، که به شما اجازه میدهد نقاط ضعف دشمنانتان را موقع نشانهگیری شناسایی کنید. با باز کردن چرخ مخصوص تیرهایتان، میتوانید انواع مختلفی از تیرها را بسازید. البته این نوع الهامگیری چیز بدی نیست، هر چه باشد مبارزات از بهترین بخشهای گیمپلی بازی Horizon بود و داشتن سیستمی مشابه سیستم مبارزات این عنوان قطعا نکته منفی نیست.
یکی از مواردی که قطعا طرفداران فیلمهای آواتار را از بازی این عنوان راضی خواهد کرد، این است که مکانیکهای شکارچی (Hunter-Gatherer) نقش بزرگی در بازی Avatar: Frontiers of Pandora خواهند داشت. برای مثال، جمعآوری میوه، شکار حیوانات و آماده کردن غذا برای خودتان، از اجزای اصلی بازیابی نوار سلامتیتان بوده و برای زنده ماندن در پاندورا الزامی خواهند بود.
در کنار مکانیکهای مخصوص شکار، فعالیتهای فرعی زیادی هم در بازی Avatar: Frontiers of Pandora وجود خواهند داشت، مثل برداشتن تگ مخصوص RDA که روی حیوانات قرار داده شده، که به شما اجازه میدهد با انجام این کار به حیوان نزدیک شوید و اعتمادش را به دست آورید؛ نجات دادن حیوانات در قفس و کشتن زندانبانهاشان، یا نفوذ به پایگاههای RDA و انجام این کار هم جزو دیگر گزینههایی است که به عنوان فعالیت فرعی در دست خواهید داشت. حتی شکار حیوانات هم لازمه این است که این کار را با شرافت و با سلاح مناسب انجام دهید، کشتن حیوانات با تفنگ برداشت گوشت آنها را غیرممکن خواهد کرد.
پر کردن نقشه و رابط کاربری از علامتها و نشانههای مختلف از مواردی است که بسیاری یوبیسافت را با آن میشناسند. اما بازی Avatar: Frontiers of Pandora از بازیکنان میخواهد که خودشان مکان مدنظر را تشخیص دهند، آن را علامت بزنند، و سپس پیدایش کنند. برای این هدف، هیچ مسیر مستقیم و خاصی به شما داده نمیشود و بازیکن باید با مهارتهای خود اقدام به پیدا کردن مقصدش کند.
بازی Avatar: Frontiers of Pandora در تاریخ هفت دسامبر برابر با 16 آذرماه برای ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن 5، آمازون لونا و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.