کنسول پلی استیشن 2، هنوز رکورد پر فروشترین کنسول را با خود یدک میکشد. یکی از دلایل محبوبیت آن، بازیهای پرفروش و خاطره انگیزی همچون، بازی GTA : San Andreas، بازی God of War و بازی Shadow of the Colossus بود. با اینحال، کنسول پلی استیشن 2 در یک بخش از دیگر همتایان خود، یعنی ایکس باکس و کامپیوترهای شخصی، ضعیفتر عملکرده بود.، بازیهای نقشآفرینی (RPG).
بازیهایی کلاسیک همچون بازی The Elder Scrolls 3: Morrowind، بازی Fable و بازی Star Wars: Knights of the Old Republic به کنسولهای سونی راه نیافتند. با اینحال، سونی نگرانیهای خود در مورد کمبود اینگونه بازیها برای کنسول پلی استیشن 3 را با رونمایی مجموعهای باورنکردنی از عناوین نقشآفرینی در طول عمر این کنسول، از بین برد. در واقع، کنسول پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، نقش مهمی در بیرون ایجاد روند عرضه بازیهای نقشآفرینی برای کنسولهای خانگی داشتند.
موفقیت این ژانر باعث شد تا بسیاری از شرکتها سعی کنن از بازیهای برتر نقشآفرینی تقلید کنند. با توجه به اینکه بازیهای نقشآفرینی به داشتن جهان باز و پرجمعیت معروف هستند، پس توسعه و ساخت آنها میتواند طاقت فرسا، زمانبر و گران باشد. شرکتهایی که سعی میکردند بازیهای جهان باز خود را با بودجه و زمان کمی بسازند، توانستند بدترین بازیهای کنسولی را خلق کنند.
مطالب مرتبط:
معرفی سختترین بازیهای ترسناک تاریخ
پیچیدهترین داستانها در تاریخ بازیهای ویدیویی
بازی Venetica – بد
بازی Venetica چون توانسته تنها یکی از نیازهای اساسی بازیهای نقشآفرینی را دااشته باشد، در لیست قرار میگیرد. سازنده این بازی، شرکت Deck13 Interactive، توانست یک داستان جالب را روایت کند و بازیکن را با تصمیمات متعددی مواجه کند که تاثیری زیادی در بازی میگذارد.
متأسفانه داستان بازی توسط بسیاری از مسائل اساسی دیگر، حیف و میل شد. بازی Venetica از گیمپلی ضعیف، گرافیکی قدیمی و اشکالات فنی رنج میبرد تا در نتیجه آن، بازیهای شرکت Bethesda را بی عیب و نقص جلوه دهد.
بازی Dragon Age: Origins – خوب
هنگامی که شرکت EA و استودیو BioWare در سال ۲۰۰۸، اولین ورود خود را به سری جدید از بازیهای نقشآفرینی را اعلام کردند، طرفداران این ژانر را هیجان زده کردند. بازی Dragon Age: Origins در اواخر سال ۲۰۰۹ به بازار راه یافت و مورد تحسین طرفداران و منتقدان بسیاری قرار گرفت و توانست امتیاز ۹۱ متاکریتیک را بهدست آورد.
داستان بازی Dragon Age : Origins، در خط مقدم ویژگیهای چشمگیر بازی بود. کاوش در دنیایی فانتزی با طراحی دقیق و همهجانبه شخصیتها و ماجراجوییهای غنی، تجربهای لذت بخش را به بازیکن منتقل میکند.
بازی Dungeons & Dragons: Daggerdale – بد
اگر به خاطر وجود بازی رومیزی Dungeons & Dragons نبود، ژانر نقشافرینی به اندازه امروز، شناخته نمیشد. متأسفانه سازنده این عنوان، استودیو Bedlam Games، نتوانست بازی Dungeons & Dragons : Daggerdale را به خوبی نسخهها پرشمار رومیزیاش، بسازد.
این عنوان نقشآفرینی، ویژگیهای کلیدی دنیای Dungeons & Dragons را همراه با نژادهای نمادین و کلاسهای مختلف را در خود داشت. با اینحال، این بازی با ماجراجوییهای نامتوازن، تصاویری کسل کننده و فقدان نوآوری، خالی از هرگونه جذابیت بود. به این معنا که حتی طرفداران سرسخت دنیای Dungeons & Dragons هم چیزی برای لذت بردن در این بازی پیدا نکردند.
بازی Elder Scrolls IV: Oblivion – خوب
شرکت Bethesda نیرو محرکهای بود که باعث شد تا ژانر نقشآفرینی در زمان کنسول پلی استیشن 3، به همراه تعداد زیادی عناوین جهان باز عالی، به جریانی اصلی تبدیل شود.
بازی Oblivion فقط یکی از بازیهای خوب شرکت Bethesda برای کنسول پلی استیشن 3 نیست، بلکه یکی از بهترین بازیهای تاریخ آنهاست. قابلیتهای کنسولهای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 به این معنی بود که بازی Oblivion میتوانست دنیایی با جمعیتی بیشتر از بازی Morrowind، که انحصاری کامپیوترهای شخصی و ایکس باکس بود، را به بازیکنان ارائه دهد. مانند بسیاری از دیگر بازیهای شرکت Bethesda، بازی Oblivion با اشکالات متعدد و مدلیهای شخصیتی ضعیف همراه شد، اما هنوز هم دوباره بازی کردن آن برای برخی از بازیکنان خوشحال کننده است.
بازی Time and Eternity – بد
بازی Time and Eternity یک مورد عجیب در ژانر نقشآفرینی است، چون نه کاری را درست انجام میدهد و هم نه آن را بد انجام میدهد. بازی چشمگیر به نظر میرسد و محیط زندگی ژاپنی و نقش آفرینی در آن سرشار است. با اینحال بازی با یک داستان غیرجالب، فقدان کلی نوآوری و مکانیکهای ضعیف مبارزه، پر شده است. اما خبر خوب این است که ژانر نقشافرینی ژاپنی، مملو از عناوین خارقالعاده دیگری برای بازی کردن است.
بازی Fallout: New Vegas – خوب
قبل از انتشار، بسیازی از بازیکنان نسبت به بازی Fallout: New Vegas شکهایی داشتند و فکر میکردند که این بازی شاید راهی برای شرکت Bethesda بوده تا بتواند موفقیت بازی Fallout 3 را بهدست آورد.
از آنجایی که بازی Fallout: New Vegas داستانی فوقالعادهای داشت، مکانیک شهرت از بازی Fallout 2، به آن اضافه شده و از جهات مختلفی بازی بهبود یافته بود، این ترسها در زمان کوتاهی برطرف شد. بازی Fallout 3 هنوز در آن زمان بازی بهتری محسوب میشد، چون بازی Fallout: New Vegas در مقایسه با اولین عنوان سه بعدی سری Fallout، تقریبا به اندازه آن نوآوری نداشت. با اینحال، بازی Fallout: New Vegas عنوان بهتری برای یادآوری خاطرات است.
بازی Last Rebellion – بد
هارو آکناگا (Haru Akenaga)، رئیس شرکت Nippon Ichi Software، سازنده بازی Last Rebellion درباره انتشار بازی Last Rebellion در ایالات متحده اینگونه گفته است:« وقتی که بازی Last rebellion را دریافت کردیم، متوجه شدیم که این عنوان از نظر کیفیت، بازیای نیست که باید در ایالات متحده منتشر شود. من واقعا از انتشار این بازی شرمندهام.» او در ادامه میگوید :« ما نمیتوانیم بگوییم که این عنوان واقعا عالی است. ما واقعا شرمنده شدیم، اما چارهای جز انتشار آن نداشتیم.»
سخنان آکناگا برای نشان دادن اینکه چرا بازی Last Rebellion در این لیست است، به نظر کافی است. در اصل بازی برای یک عنوان نقشآفرینی آسان و کوتاه، مکانیکهای مبارزه ضعیف و داستانی فاقد جذابیت دارد.
بازی The Elder Scrolls V: Skyrim – خوب
پورتهای متعدد بازی Skyrim به خاطر سپردن اینکه شرکت Bethesda کلاسیک مدرن را از چه زمانی شروع کرده، سخت میکند. این بازی در سال ۲۰۱۱ برای کنسولهای خانگی و کامپیوترهای شخصی عرضه شد و با استقبال و تحسین گستردهای روبرو شد. دنیای اولیه بازی Skyrim به شکلی ناامید کننده، از دنیای بازی Oblivion کوچکتر بود. با اینحال پر شده بود از شخصیتهای شگفتانگیز، داستان، محیط و تعداد باورنکردنیای ماجراجویی.
این بازی توانست پس از انتشار، جوایز متعددی را کسب کند که مهمترین آن عنوان بازی سال از طرف GameSpy، GameSpot و Interactive Achievement Awards بود. با خرید اخیر Zenimax Media، کمپانی مادر شرکت Bethesda، توسط مایکروسافت این امکان وجود دارد که این عنوان آخرین بازی اصلی Elder Scrolls باشد که روی کنسول پلی استیشن ظاهر شود.
بازی Magus – بد
در عصر طلایی بازیهای نقشآفرینی، بازی Magus به دلیل استقبال و انتقادات وحشتناکش بدنام شد. با توجه به اینکه این عنوان در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، به دلیل ضعف در نوشتن دیالوگها، گیم پلی ضعیف و گرافیکی قدیمی مورد انتقاد قرار گرفت.
با وجود اینکه کنسول پلی استیشن 4 سه ماه قبل از انتشار این بازی، عرضه شده بود،. بازی Magus به عنوان یک انحصاری برای پلی استیشن 3 منتشر شد. در نتیجه فروش بازی در همان ابتدا، ضعیف بود. با اینحال، مدتی پس از انتشار، شاهد افزایشی ناچیز در فروش بود. این بازی طرفداران کوچکی از بازیکنان را که از بازی با عنوان «خیلی بد خوب» یاد میکردند را هم جمع کرد. در اصل دیالوگ بد و صدا گذاری، بازی را به شکلی تا خواسته لذت بخش کرد.
بازی Dark Souls – خوب
سلطه شرکت Bethesda بر بهترین آثار در این لیست توسط بازی Dark Souls استودیو FromSoftware پایان مییابد. اگرچه اکثرا از این عنوان مطلع هستیم، اما در زمان انتشار این بازی، جای دادن آن در این لیست غیرقابل پیشبینی بود. بازی Dark Souls به علت تبلیغات بسیاری کم با سر و صدای بسیار کمی عرضه شد، اما ستایش بازی از سوی منتقدان و تبلیغات بازیکنان و مخاطبان برای بازی آن را به عنوانی شناخته شده تبدیل کرد.امروزه بازی Dark Souls یکی از بهترین و تاثیرگذارترین بازی های نسل خود محسوب میشود.
بازی Dark Souls انقلابی در قصه گویی بهوجود آورد و عشق از یادرفته بازیکنان برای مبارزه با غولآخرها و چالشهای سخت را به بازیهای جریان اصلی برگرداند. این سختی فقط ناشی از دشمنان نبود. فقدان نقشه کوچک و نشانگرهای جستجو به این معنی بود که بازیکنان باید دنیای اطراف خود را بشناسند تا با نحوه پیشرفت آشنا شوند. یکی از عناوینی که تاثیر زیادی از بازی Dark Souls گرفت، بازی The legend of Zelda : Breath of the Wild بود. سری افسانهای نینتندو با الهام از بازی ساخته شده توسط استودیو FromSoftware یک تمجید بزرگ برای این شرکت بود، به ویژه اینکه بازی Breath of the Wild در کنار بازی Dark Souls، یکی از بهترین بازیهای دوران به حساب میآمد.
نظر شما در مورد بازیهای نقشآفرینی چیست؟