کمپانی EA بازیها و فرنچایزهای محبوب زیادی دارد که سالهاست نسخه جدیدی نداشتهاند و به اصطلاح، در خواب زمستانی رفتهاند؛ بازیهایی که طرفداران بسیارش مدام تقاضای عنوان جدیدی از آن دارند، اما EA به درخواست آنها گوش نمیدهد که نمیدهد، البته شاید الان بتوان گفت که این غول آمریکاییِ صنعت بازی، بالاخره تصمیم گرفته که سراغ بازیهای قدیمی خود هم برود و یکی از آنها، مجموعه بازی Skate است. با اطمینانی تقریبی میتوان گفت که بازی Skate پرتقاضاترین عنوانی بوده که طرفداران از EA درخواست داشتند و بالاخره بعد از سالها سکوت، این کمپانی تصمیم گرفت که چراغ سبز برای ساخت نسخه جدید را نشان دهد و دوباره اسکیت را به میدان باز گرداند. بدون شک یکی از دلایل مهمِ این تصمیم، موفقیت بزرگِ تجاری و فنی ریمیک بازی Tony Hawk’s Pro Skater بود که در سال 2020 از طرف Activision منتشر شد.
اخبار و شایعات زیادی پیرامون این بازی که صرفا با نام بازی Skate (چون ریبوتی بر این سری است) شناخته میشود وجود دارد. مجموعه بازی Skate جامعه هواداری بسیار بزرگی دارد و تمام سه نسخه قبلی نیز به موفقیتهای متعددی دست یافتهاند. هم منتقدین از آنها راضی بودهاند و هم از نظر مالی انتظارات را برآورده کردهاند. ساختن نسخه دیگری از چنین مجموعهای به خودی خود دشوار است، و با اضافه کردنِ مدت زمانی که هیچ نسخهای از این بازی نداشتیم، میبینیم که چقدر کار سازندگان سختتر از همیشه شده است. آنها هم باید دلِ آن همه هوادار قدیمی را به دست بیاورند و هم کاری کنند که بازیکنان جدید و تازهکار از محصولشان راضی باشند.
بهترین بازی های چندنفره سال 2020
سوالی که پیش میآید این است: آیا EA قادر به احیای موفقیتآمیز بازی Skate خواهد شد؟ و از آنجایی که خود EA در چند سال اخیر خیلی هم محبوب نبوده و نتوانسته در این ماموریت موفق عمل کند (به بازی Mass Effect Andromeda نگاه کنید) ممکن است که طرفداران نگران باشند و برای این مسئله حق هم دارند. خوشبختانه تا کنون اخبارِ پیرامون بازی Skate مثبت و امیدوارکننده بودهاند. استودیوی سازنده یعنی Full Circle در هر یک از اعلامیههای خود واضحا اشاره کرده که بازی در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و زمان زیادی تا انتشار آن باقی مانده، اما وضعیت ساخت خوب است و نگرانیای در این خصوص وجود ندارد؛ و با توجه به چیزهایی که خودمان هم از بازی دیدهایم، میتوانیم بگوییم که ادعای Full Circle چندان هم گزاف نیست.
یکی از مواردی که استودیو Full Circle قصد دارد به هر نحوی در بازی Skate پیاده کند، همان احساس همیشگیِ بازی Skate است که به بازیکن منتقل میشود. هر کسی که یکی از نسخههای بازی Skate را تجربه کرده باشد میداند که این تصمیم، یک تصمیم درست است. این مجموعه تماما در مورد حرکتهایی است که انگار جزء به جزء آن در اختیار خود بازیکن است، ظرافتهایی که در هیچ بازی اسکیتی دیگر مشاهده نمیشود و سیستمی که از شما دعوت میکند هر آنطور که میخواهید حرکت کنید، بپرید و اسکیت کنید. البته که این سیستم برای تازهکاران، نو خواهد بود و مدتی زمان و مقداری تمرین برای خو گرفتن به آن نیاز خواهند داشت، اما بازی Skate همیشه موفق به انتقال صحیح احساس بوده و با توجه به چیزهایی که از نسخه ریبوت بازی Skate شنیدهایم، و با توجه به گزارشهایی که از نسخه Pre-Alpha منتشر شده، انگار سازنده توانسته به هدف خود برسد و همان احساسِ ناب را در بازی پیاده کند.
فیزیک بازی و انیمیشنها نیز از جمله مواردی بودهاند که بازی Skate با آنها شناخته میشده، چرا که روی گیمپلی تاثیر مستقیم دارند. بار دیگر با نظر به شنیدههایمان از نسخه پری آلفا، میتوانیم بگوییم که بازی در این زمینه هم موفق عمل کرده است. حال که نسل جدید سختافزارها در دسترس هستند، باید دید که استودیو چطور از این مسئله بهره میبرد و هسته گیمپلی را تغییر میدهد. اگر Full Circle بتواند یک عنوان جهانبازِ جذاب بسازد که در تمام نقاط آن انیمیشنها و فیزیک اشیاء و اسکیتسوارها واقعگرایانه باشد، میتوانیم بگوییم که دگر بار دوره عناوین اسکیتی فرا رسیده است. گزارشها میگویند که تیم توسعه دهنده هم در اسکیتسواری و انیمیشنهای این بخش پیشرفتهای زیاده داشته و هم در بخش قدم زدن و راه رفتن معمولی؛ پس میتوان بیش از پیش امیدوار بود و آرزو داشت که زودتر نمایشی از گیمپلی این عنوان ببینیم.
10 تفاوت بزرگ بازی The Last of Us Part 1 با نسخه اصلی
در عین حال، به نظر میرسد که بازی قصد دارد چند بخشِ معروف خودش که میراث نسخههای قبلتر بوده را هم دوباره در این نسخه داشته باشد و یکی از آنها تمرکز روی محتوای خلق شده توسط بازیکن است. البته که در چنین بازیای میتوان انتظار داشت که این نوع بخشها که وابسته به خلاقیت خود بازیکنها هستند به خوبی طراحی شوند، برای مثال به بازی Tony Hawk’s Pro Staket 1+2 نگاه کنید. شما در این عنوان میتوانید زمین بازی خود را طراحی کنید و انقدر دستتان در این زمینه باز است که حتی برخی کاربران قادر به خلق مدرسه هاگوارتس در بازی شدهاند! بازی Skate نیز اگر بتواند شخصیسازی و خلاقیت را به بازیکن بسپارد و در کنار آن، ابزار و آزادی لازم را هم فراهم کند، قطعا تبدیل به عنوانی محبوب خواهد شد که هزاران و هزاران محتوای دستساز از جانب مخاطبین خواهد داشت.
اگر بخواهیم از گیمپلی بازی Skate صحبت کنیم، نکته چندان منفیای (حداقل فعلا) به ذهن نمیرسد. البته که در کنار این موارد، Full Circle و EA اطلاعات دیگری هم از بازی منتشر کردهاند که چندان امیدوارکننده نبودند و برخی از هواداران را نگرانتر ساختند، و آن هم این بود که بازی Skate قرار است عنوانی رایگان، همراه با خریدهای درون برنامهای باشد. این نوع انتشار بازی تا کنون عناوینِ خوب و باکیفیت مختلفی را به زمین زده است، چون یا سازنده در پشتیبانی بلند مدت میلنگیده و نمیتوانسته محتوای مورد نیاز را به موقع به دست کاربر برساند، یا هم راه و روشِ درست کسب درآمد از چنین نوع بازیای را بلند نبودهاند. اینکه بازی Skate هم قرار است رایگان باشد و ریسکِ خریدهای درون برنامهای را به جان بخرد موردی است که همه ما را نگران میسازد؛ مخصوصا وقتی به این نکته توجه میکنیم که ناشر بازی EA است!
استودیو Full Circle مدعی است که بخش عظیمی از خریدهای درون برنامهای متعلق به ظاهر بازیکن و اسکیت خواهد بود، یا اگر هم جزو این موارد نباشد، دلایل منطقیای پشتِ خرید آنها وجود خواهد داشت. رئیس بخش مدیریت محصول استودیو یعنی ایزابل ماکوارد (Isabelle Mocquard) در خصوص کسب درآمدِ بازی Skate میگوید: «ما [برای بازی Skate] از دیگر عناوین رایگانِ محبوب الهام گرفتهایم، بازیهایی که خرج کردن پول در آنها کاملا بر عهده خود کاربر است و بیشتر هزینهها نیز یا برای تغییر ظاهر هستند، یا برای راحتیِ خود بازیکن.» اگر این بازی بتواند چیزی مشابه بازی Apex Legends ارائه دهد، شاید بتوان امیدوار بود که به سرنوشت بسیاری از عناوین رایگان دچار نشود و بتواند موفق ظاهر شود.
یکی دیگر از مواردی که باعث میشود نگاه مثبتی به بازی Skate داشته باشیم، این است که استودیو Full Cirlce در توسعه بازی همکاری پایاپایی با هواداران خود داشته است. آنها تا جایی که بتوانند از بازخوردهای طرفداران استفاده میکنند و تا جایی که اجازه دارند و در توانشان است، از جامعه طرفداری خود کمک میطلبند تا با توجه به نظرات آنها، تغییرات لازم در بازی را اعمال کنند. اگر استودیو بتواند به این مسیر خود ادامه دهد و واقعا همان چیزی را بسازد که هواداران کارکشته میخواهند، نه تنها محصولی تولید خواهد شد که خیل عظیمی از طرفداران منتظرش هستند، بلکه خود استودیو هم قادر به درآمدِ بهتر و بیشتر از بازی خواهد بود.
بسیاری احتمالا خواهند پرسید که آیا بازی Skate که رویهای سرویس محور به خود گرفته، قادر به ارائه محتوای کافی در زمان عرضه خواهد بود؟ آیا آنها میتوانند بعد از انتشار بازی هم به پشتیبانی مناسب ادامه دهند و کاری کنند که نه تنها کاربران قدیمی به تجربه خود ادامه دهند، بلکه بازیکنان جدید نیز به جمع مخاطبین اضافه شوند؟ بازیهای بسیاری در این مسئله شکست خوردهاند و شاید نزدیکترین مثال هم یکی از عناوین بزرگ و جاه طلب EA باشد، یعنی بازی Battlefield 2042. با این وجود امیدواریم که بازی Skate بتواند به این هدف نائل گردد و طرفداران خود را ناامید نکند. مشخصا EA و Full Circle مدت زمانِ لازم برای تولید را در اختیار دارند و عجلهای هم برای انتشار بازی یا نمایش آن ندارند، پس امیدواریم که محتوای کافی و خوب در زمان عرضه و بعد از آن، چیزی باشد که در انتظار بازی Skate و طرفدارانش است.
در نهایت باید گفت دلایل زیادی برای هیجانزده بودن برای بازی Skate وجود دارد. عناوین محبوب بسیاری هستند که فراموش شدهاند و سازنده آنها دیگر سراغشان نمیرود، اما EA نه تنها بازی Skate را به زندگی باز گردانده، بلکه انگار مدت زمان لازم برای پخته شدن کامل و جامع آن را هم به سازنده داده است تا وقتی بازی دوباره به میدان بر میگردد، موفق باشد و خاطرات خوش را حفظ کند. ارائه این محصول به شکل رایگان قطعا یک حرکت ریسکی است، و اگر برنامهها طبق نقشه پیش نروند میتواند تمام بازی و آرزوهایش را به ورطه هلاکت بکشاند، اما فعلا خوشبین باقی میمانیم تا ببینیم که آیا EA و Full Circle میتوانند این خوش بینی ما را به خوبی جواب دهند یا نه.