استودیو CD Projekt RED پس از عرضه مسئلهدار و پر از مشکل بازی Cyberpunk 2077 و اتهامات مربوط به محیط کاری مسموم، در یک دوراهی حیاتی در مسیر رشد و توسعه خود قرار گرفت. این استودیو پس از انتشار یک عذرخواهی رسمی برای وضعیت بازی Cyberpunk 2077 و در واقع، مشکلات فنی متعدد این عنوان برای کنسولهای نسل پیش، اکنون به دنبال پیش بردن یک برنامه و استراتژی کاری است تا تعهد خود به این عنوان و تلاش برای ارتقای کلی استودیو را نشان دهد.
این استودیو با انتشار یک ویدیوی 24 دقیقهای، از برنامههای جدید خود رونمایی کرد. در ادامه، بخشهای مهم و نکات جالب این ویدیو را بررسی خواهیم کرد.
استودیو CD Projekt RED سه هدف اصلی را به عنوان اولویتهای خود مطرح کرده است:
آنها میخواهند این اهداف را با تکیه بر ارزشهای بنیادی خود به دست بیاورند:
استودیو CD Projekt RED پس از پذیرش این که بازی Cyberpunk 2077 نتوانست به استانداردهای کیفی این استودیو برسد و تطابقی هم با ارزشهای بنیادی کمپانی نداشت، گفت که چطور برنامههای جدید این استودیو قرار است که با هدف عمل کردن به وعدههای خود، در آینده تغییر کند.
تغییرات کمپانی
سه تغییر ساختاری در این بخش وجود دارد که شروعشان با نکتهای است که استودیو از آن به عنوان RED 2.0. یاد میکند. به جای تمرکز روی توسعه بازیهای دنبالهدار به صورت یک بازی در آن واحد، آنها میخواهند عناوین مربوط به فرنچایزهای AAA خود (یعنی سری The Witcher و بازی 2077 Cyberpunk) را به صورت موازی تولید کنند. این برنامه شامل گسترش تیمها و تواناییهای تولیدی استودیو و همچنین، «اعمال گستره وسیعی از ایدههای جدید» میشود که باعث سریعتر و موثرتر شدن فرآیند تولیدی عناوین خواهد شد.
موتور REDengine جدید، به عنوان مرکز بخش فنی این دو فرنچایز عمل خواهد کرد تا تیمهای سازنده توانایی استفاده از تکنولوژیهای مختلف در عناوین متفاوت در یک زمان را داشته باشند و بتوانند موتور خودشان را بهتر درک کنند تا در نتیجه، از این موتور به عنوان یک گزینه موثرتر در آینده استفاده شود.
برنامه RED 2.0 همچنین شامل تغییراتی برای بهبود فضای کاری تمام اعضای تیمهای استودیو CD Projekt RED خواهد شد. آنها به دنبال بازتولید تیمهای توسعه خود هستند تا به جای تیمهای تکمحوری، چندین تیم چندکاربردی داشته باشند. علاوه بر آنها، یک تیم متشکل از متخصصهای تولیدی وجود خواهد داشت تا به عنوان یک عامل بینپروژهای رفتار کند و باعث بهبود ارتباطات و همکاری بین تیمهای مختلف درون استودیو شود. این نوع رویکرد را میتوان شبیه به رویکرد استودیو Bungie دانست. داشتن چنین تیمی باعث سریعتر پیش رفتن تمام کارها و همچنین، وجود ارتباطات قویتر و آشکارتر بین تیمها خواهد شد. هدف استودیو این است که بتواند با اعمال این تغییرات تا سال 2022، کار روی عناوین مختلف AAA خود را به صورت موازی شروع کند.
بخش بازاریابی و تبلیغات خارج از استودیو CD Projekt RED نیز قرار است شامل تغییرات ساختاری متعددی شود. هدف نهایی استودیو در این بخش از برنامه، کوتاه کردن زمان بین معرفی یک پروژه تا زمان عرضه آن است. چنین اتفاقی باعث تازه نگه داشتن تلاشهای بخش بازاریابی و تبلیغات خواهد شد و مهمتر از همه، چرخه شلوغ و پر از فشار کمپینهای تبلیغاتی بازی به نوعی نخواهد بود که نتوان تطابق چندانی بین آنها با محصول نهایی پیدا کرد. البته ممکن است همچنان شاهد تبلیغات کوچک و غافلگیرکنندهای باشیم، اما تریلرها، دموها و بررسیهای دقیق فنی مربوط به بازی تا زمانی که عنوان به مراحل نهایی تولید نزدیک نشده باشد، منتشر نخواهند شد. علاوه بر این، استودیو قصد دارد که از این به بعد، فقط از ویدیوهای واقعی درون بازی استفاده کند و بعید است که دیگر شاهد استفاده از طرحها و تبلیغات مفهومی باشیم. استودیو همچنین اعلام کرده است که به جای برنامههای طولانی درازمدت، تمرکزش را روی اهداف و برنامههای سالانه خواهد گذاشت تا بتواند با استفاده از دستاوردهای یک سال، رشد و توسعهای دستیافتنیتر داشته باشد.
به عنوان مثال برای سال 2021، این برنامه شامل عرضه پچها و آپدیتهای جدید برای بازی Cyberpunk 2077، عرضه DLC رایگان و آپدیتهای نسل بعد این بازی و همچنین، آپدیت نسل بعد بازی The Witcher 3 میشود. همچنین، بازی موبایلی The Witcher: Monster Slayer وجود دارد که یک عنوان AR است. آنها به حمایت و پشتیبانی از بازی Gwent نیز ادامه خواهند داد.
این بخش از برنامه با صحبت درباره تلاشهای استودیو برای تغییر محیط کاری به پایان رسید. آنها میخواهند فضای استودیو را برای تمام کارمندان، راحت و آسوده نگه دارند و کاری کنند که تیمها ناگهان خسته نشوند. تغییرات مربوط به این بخش شامل تمرکز قویتر روی سلامت ذهن و روان، داشتن یک محیط آزاد برای گفتوگو و مکالمه و قدرت بخشیدن به تمام کارمندان در راه رسیدن به رشد و توسعه مسیر کاری و شخصی میشود. استودیو CD Projekt RED همچنین قصد دارد با راهکارهای جدید، کارمندان مستعد تازهای جذب کند.
شاید با همین هدف بود که آنها اخیرا استودیو Digital Scapes در ونکوور را خریداری کردند. این استودیو پیش از این نیز همکاریهای نزدیکی در ساخت پروژههای مختلف با استودیو CD Projekt RED داشت و اکنون، بخشی از این کمپانی محسوب میشود.
توسعه فرنچایزها
دومین بخش از برنامه اصلی استودیو، رشد و توسعه فرنچایزهای فعلی است: مجموعه بازی The Witcher و مجموعه بازی 2077 Cyberpunk. برای رسیدن به این هدف، آنها نه تنها میخواهند دو فرنچایز اصلی خود را از روشهای مختلفی (مثل بازیهای موبایل، برنامههای تلویزیونی، محصولات تجاری و...) گسترش دهند، بلکه آنها میخواهند همچنان از ایده «بازیهای نقشآفرینی تکنفره AAA» که یکی از ارزشهای اساسی استودیو است، حمایت کنند. استودیو CD Projekt RED از سری بازی The Witcher به عنوان یکی از موفقیتهای خود در این زمینه نام برده و میگوید که مسیر رشد آنها از اولین بازی، نشاندهنده پتانسیل استودیو برای رشد و توسعه فرنچایزها و گسترش دادن پایگاه طرفداران و مخاطبان خود در طول زمان است.
آنها میخواهند پشتیبانی از بازی 2077 Cyberpunk را نیز به شکل مشابهی ادامه دهند و با درس گرفتن از عرضه نگرانکننده بازی، استراتژی برندهای برای آینده آن تعیین کنند.
تجربههای آنلاین
در این بخش از ویدیو آمده است: «بگذارید روی این موضوع دوباره تاکید کنیم: استودیو CD Projekt RED، بازیهای نقشآفرینی تکنفره، داستانمحور و AAA میسازد.» آنها سپس در ادامه درباره تواناییهای استودیو برای توسعه ویژگیها و تجارب آنلاین صحبت میکنند. آنها میخواهند یک رویکرد بلندمدت درباره عناصر آنلاین داشته باشند تا از آن فقط در بازیهایی که ظرفیت چنین ویژگی و امتیازی را دارند، استفاده کنند.
در بخش دیگری گفته شده: «ما نمیخواهیم زیادهروی کنیم یا DNA عناوین تکنفره خود را از دست دهیم. ما میخواهیم قدمهایی حسابشده و دقیق برداریم تا بتوانیم تواناییهای آنلاین خود را قدرتمند کنیم.» پیش از این گفته شده بود که ممکن است بازی AAA بعدی استودیو، یک عنوان چندنفره در جهان بازی 2077 Cyberpunk باشد، اما اکنون به نظر میرسد که این قضیه درست نیست یا حداقل، برنامه استودیو عوض شده است. آنها میخواهند به جای ساخت یک بازی یا تجربه بزرگ آنلاین چندنفره، به دنبال روشهایی باشند که فضای آنلاین را به تمام فرنچایزهای خود راه دهند.
استودیو CD Projekt RED به دنبال توسعه یک تکنولوژی آنلاین است که بتواند از آن در تمام بازیهای خود استفاده کند و نوعی Community آنلاین از هواداران و علاقهمندان خود داشته باشد. این تکنولوژی را میتوان شبیه به آن چه که یوبیسافت با UConnect انجام داده، دانست.
در انتهای ویدیو، از توان و مدیریت قوی مسائل مالی استودیو صحبت شده است. آنها با اشاره به این موضوع گفتهاند که توانایی تولید و انتشار عناوین خود را دارند و این موضوع باعث ایجاد آزادی خلاقیت و تصمیمگیری بیشتری شده است. همچنین قدرت مالی بالای استودیو ممکن است به خریدها و اضافه شدن استودیوهای بیشتری به کمپانی منجر شود.
این ویدیو را میتوان قویترین پاسخ استودیو CD Projekt RED به انتقادات فراوان و عرضه فاجعهبار بازی Cyberpunk 2077 دانست. وجود یک آینده امیدوارکننده با تاکید روی سلامت کارمندان استودیو که منجر به توسعه شفافتر و دقیقتر پروژهها خواهد شد، شاید مهمترین وعده این ویدیو باشد. بخش زیادی از علاقهمندان استودیو CD Projekt RED با دیدن این ویدیو، نه تنها از بهبود و ارتقای مسائل کیفی بازی Cyberpunk 2077 مطمئن شدند، بلکه به آینده خود استودیو و قدم برداشتن مدیران آن در مسیر درست ایمان آوردند.