بزرگ ترین معمای بازی Control حل شد

بزرگ ترین معمای بازی Control حل شد

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 7 ماه و 1 روز پیش

توجه: این پست حاوی اسپویلرهای داستانی بازی Control است. اگر می‌خواهید خودتان این رمز را کشف کنید، از خواندن ادامه پست بپرهیزید و ابتدا، بازی Control و AWE DLC را تکمیل کنید.

بازی Control یک عنوان اکشن و ماجراجویی عجیب و پر از رمز و راز است. با پیشروی در داستان بازی و تلاش برای مبارزه با دشمن چندین‌بُعدی آن یعنی «هیس» (Hiss)، متوجه وجود رمز و رازهای بسیاری در «سازمان فدرال کنترل» (Federal Bureau of Control) می‌شوید. بخش‌هایی از بازی نیز ظاهرا به یکی دیگر از عناوین محبوب استودیو Remedy یعنی بازی Alan Wake، اشاراتی غیرمستقیم داشت. اما بزرگ‌ترین رمز بازی در بهترین سکانس آن یعنی Ashtray Maze پنهان شده بود. اگر با دقت به آهنگی که در این محیط اجرا می‌شود گوش کنید، متوجه وجود یک پیام مخفی در آن می‌شوید. در این پیام گفته شده که محتوایی به دقت پنهان‌شده درون بازی Control وجود دارد.

اکنون که یک سال از عرضه بازی گذشته، طرفداران بازی Control بالاخره توانسته‌اند معنای این رمز را کشف کنند. البته که این پیام به محتوایی مخفی اشاره می‌کند، اما این محتوا تا پیش از عرضه بسته الحاقی AWE در دسترس نبود. با ورود به بخش Oldest House در این DLC، می‌توانید پاسخ این پازل و یک ایستر اگ داستانی دیگر را پیدا کنید.

در ادامه این مطلب، نحوه پیدا و حل کردن پازل و همچنین، آن چه که درباره «الن ویک» (Alan Wake) افشا می‌کند را بررسی خواهیم کرد.

پیام مخفی

برای درک این که چه چیزی با پیام مخفی بازی Control کشف شده است، ابتدا باید تلاش کنید تا خود پیام را به درستی متوجه شوید. این پیام در متن آهنگ Take Control که در Ashtray Maze و در اواخر بازی قرار دارد، شنیده خواهد شد. این آهنگ متعلق به گروهی به نام Old Gods of Asgard است. این گروه موسیقی خیالی ابتدا در بازی Alan Wake پدیدار شد و متشکل از برادرهایی به نام‌های «تور» و «اودین اندرسون» (Tor & Odin Anderson) است. نام واقعی این گروه نیز بند Poets of the Fall است که آهنگ معروف Late Goodbye را هم برای بازی Max Payne 2 اجرا کرده بودند. در بازی Alan Wake، آهنگ‌های گروه Old Gods of Asgard همان پیچیدگی و قدرت‌های ماورایی نوشته‌های الن را دارند، اما آن‌ها توانستند با نیروی تاریکی ماورایی بازی که در نهایت ویک را در انتهای بازی تصاحب می‌کند، بجنگند و او را شکست دهند.

گروه The Old Gods of Asgard توانسته‌اند با استفاده از موسیقی و آهنگ‌هایشان، قدرتی فراماورایی ایجاد کنند و به نظر می‌رسد، به همین خاطر است که آهنگ‌های این گروه باعث می‌شود که بتوانید Ashtray Maze را پشت سر بگذارید.

همان‌طور که تا الان متوجه شدید، برادران اندرسون شخصیت‌هایی در دنیای بازی Control هستند، اما آهنگ آن‌ها، چیزی بیشتر از یک ایستر اگ ساده است. بین بخش‌های مختلف این آهنگ، لحظه‌هایی کوتاه وجود دارد که می‌توانید صدای صحبت کردن فردی را بشنوید، اما حرف‌های او به شکل برعکس شنیده می‌شوند. اگر این بخش‌ها را برگردانید، می‌توانید صحبت‌های واقعی و در واقع، پیام مخفی بازی Control موجود در این آهنگ را بشنوید:

جمله اول این است:

In their drunken fevered state, seeing double, profoundly, the pyramid in the stolen file becomes a spruce tree.

جمله دوم اشاره مستقیمی به یک کد دارد:

The diamond will tell you where 1-19-7-1-18-4-9-19

اعدادی که مشاهده می‌کنید، نوعی کدگذاری حروف انگلیسی است که در آن، عدد 1 می‌شود حرف A و عدد 26 می‌شود حرف Z و به همین خاطر، به کد A1Z26 معروف است. معنای این مجموعه اعداد می‌شود: Asgard Is. یعنی جمله کامل را می‌توان این‌طور معادل‌سازی کرد: الماس به تو می‌گوید که آسگارد کجا است.

و در نهایت، جمله پایانی آهنگ اشاره مستقیمی به یک اتاق قرمز و امکان یک ملاقات مخفی دارد:

Landing on the polar star and rushing on to the red room, find the cord to take you to a secret rendezvous.

تا پیش از عرضه بسته الحاقی AWE، بازیکن‌ها همه تلاش خود را کردند تا بتوانند معنای این جملات و اشارات به یک «ملاقات مخفی» را پیدا کنند، اما همگی دست‌خالی برگشتند. اکنون می‌دانیم که این جملات (یا حداقل بخشی از آن‌ها) به AWE اشاره می‌کردند. البته که هنوز هم همه سرنخ‌ها منطقی به نظر نمی‌رسند.

الماس به تو خواهد گفت

بخش اول پیام مخفی آهنگ (drunken fevered state) همیشه نوعی ارجاع به برادران اندرسون محسوب می‌شد. در بازی Alan Wake متوجه شدیم که این دو برادر همیشه نوعی نوشیدنی مخصوص می‌خوردند و حتی از این نوشیدنی که خودشان با آب دریاچه کالدرون درست می‌کردند، به عنوان منبع قدرتی که در برابر نیروی Dark Presence داشتند، یاد می‌شد و می‌توانستند از طریق آن و با استفاده از آهنگ‌هایشان، واقعیت را تغییر دهند. بخش « pyramid in the stolen file becomes a spruce tree» واقعا ارتباطی با بقیه پازل ندارد، اما به نظر می‌رسد که نوعی اشاره به دیگر DLC بازی یعنی The Foundation و نوعی مقایسه بخش Oldest House با یک درخت باستانی و زنده است.

تمرکز اصلی AWE DLC روی ربط دادن جهان بازی Control با بازی Alan Wake است. «جسی فیدن» (Jesse Faden)، قهرمان بازی Control پیامی از آلن ویک دریافت می‌کند. این پیام از طریق بخش Hotline که جسی را به بخش Investigations Sector مرتبط می‌کند، ارسال شده است. تا پیش از این، این محوطه از Oldest Hoouse غیرقابل‌دسترسی بود. آن‌جا جسی متوجه می‌شود که چرا این بخش بسته شده بود: یک هیولاهای مخوف و قاتل در این محوطه حضور دارد. آن هیولا همه چیزی است که از یکی از شخصیت‌های الن ویک یعنی دکتر «امیل هارتمن» (Emil Hartman) باقی مانده است. در عنوان سال 2010 یعنی بازی Alan Wake، هارتمن یک روان‌شناس است که ویک را در بازه زمانی کوتاهی در خانه جنگلی خود نگه می‌دارد و می‌خواهد متوجه قدرت فراماورایی ویک و استفاده از آن به نفع خودش شود. وقتی که Dark Presence به این خانه حمله می‌کند، ویک موفق به فرار می‌شود، اما هارتمن می‌ماند و جان سالم به در می‌برد.

در طول ماجراهای AWE، متوجه می‌شویم که چه اتفاقی برای هارتمن افتاده است. او به دنبال این بود که با FBC کار کند، اما به خاطر تلاش‌هایش برای سواستفاده از هنرمندانی مثل ویک و برادران اندرسون، تحت‌تعقیب قرار گرفت. هارتمن پس از پایان محکومیتش، سریعا دوباره برگشت و در راستای به دست آوردن کنترل قدرت دریاچه کالدرون و Dark Presence تلاش کرد. او با هدف درک بیشتر این نیرو، درون دریاچه پرید و ظاهرا، Dark Presence او را تسخیر کرد. سازمان FBC سپس او را پیدا و زندانی کرد و با هدف تحقیق بیشتر، آزمایش‌هایی روی او انجام داد، اما هارتمن توانست فرار کند و تعداد زیادی را هم در این مسیر به قتل رساند.

نزدیک به رادیویی که آهنگ Take Control را پخش می‌کند، باید سوراخی درون دیوار ایجاد کنید تا به قدم بعدی در حل پازل نزدیک شوید.

جسی تلاش می‌کند تا هارتمن را در بخش Investigations پیدا کند و پیش از راه پیدا کردن به باقی بخش‌های FBC و کشتن افراد بیشتری، او را از بین ببرد. بعد از یک رودررویی کوتاه در بخش Eagle Limited، هارتمن از طریق راهی در یک دیوار فرار می‌کند. این بخش Shifting Passage نام دارد و در آن، جسی به دنبال هارتمن می‌رود. اگر کمی با دقت به محیط اطراف خود نگاه کنید، متوجه می‌شوید که روی یک دیوار، عکسی از همان دیوار با سوراخ وجود دارد.

سوراخی درون دیوار ایجاد کنید. وارد یک محوطه مخفی می‌شوید که درون آن، کمی از داستان پنهان بازی برای کشف کردن وجود دارد. اگر به بالا نگاه کنید، می‌بینید که یک دفتر کاری به شکل وارونه در بالای سرتان قرار دارد. به سمت در آن پرواز کنید و نگاهی به اطراف بیندازید. در همان نزدیکی، رادیویی وجود دارد که آهنگ Take Control را پخش می‌کند.

در دیوار کنار میزی که رادیو روی آن قرار دارد، سوراخ بزرگی ایجاد کنید. سپس، به یک منطقه مخفی دیگر می‌رسید. در روبه‌روی شما، یک راه الماس‌مانند وجود دارد. در انتهای این مسیر، به یک ساعت کوچک و عجیب که روی یک پایه قرار گرفته، خواهید رسید.

پیدا کردن آسگارد

بخش بعدی آهنگ همان‌طور که به یاد دارید، مجموعه‌ای از اعداد بود و قرار بود که «محل آسگارد» را به ما نمایش دهد. این اعداد و اسم گروه همه منطبق با اسطوره‌شناسی اسکاندیناوی است و محتوای آهنگ‌های Old Gods of Asgard است، اما معنای این مجموعه اعداد چیست؟

وقتی که به این ساعت می‌رسید، متوجه می‌شوید که می‌توانید حرکت عقربه‌های ساعت را تعیین کنید. اگر آن‌ها را روی اعداد خاصی نگه دارید، ساعت شبیه به یک آلارم شروع به زنگ زدن می‌کند. پاسخ این پازل، پیدا کردن اعداد از متن آهنگ است. همه عددهایی که بالای 12 قرار دارند، باید به شکل نظامی و در فرمت 24 ساعته تفسیر شوند.

مجموعه اعدادی که در آهنگ قرار دارد، این است: 19-9-4-18-1-7-19-1

پس ما برای وارد کردن این اعداد به درون ساعت، باید چنین مجموعه‌ای را وارد کنیم: 7-9-4-6-1-7-7-1

شما باید این کار را با نگه داشتن عقربه ساعت روی هر کدام از اعداد، انجام دهید. اگر اشتباها عقربه را روی یک عدد دیگر نگه دارید، باید دوباره از نو شروع کنید. اگر بتوانید مجموعه را به درستی وارد کنید، محفظه‌ای در کف اتاق باز می‌شود. به درون این محفظه نگاه کنید و قدم بعدی را می‌بینید: ستاره قطبی. یک سنگ ستاره‌مانند که در پایین قرار دارد.

اتاق قرمز

به پلتفرم شبیه به ستاره قطبی پایین بروید و سپس به سمت اتاق قرمز قدم بردارید. در آن‌جا باید موج‌های وسیعی از دشمنان را از بین ببرید.

وقتی که به سمت پلتفرم شبیه به ستاره قطبی پایین بروید، مقصد بعدی را روبه‌روی خودتان خواهید دید: اتاق قرمز. این در واقع یک دفتر عادی Oldest House است، اما کاملا در نور قرمز قرار دارد. این محوطه از لحاظ داستانی، هیچ اهمیتی ندارد و صرفا وقتی وارد آن می‌شوید، موجی از دشمنان هیس به سمتتان حمله‌ور می‌شوند. شکست دادن آن‌ها قطعا سخت است، اما پس از انجام این کار، به مرحله بعدی در حل پازل خواهید رسید.

آهنگ به شما می‌گوید برای رسیدن به یک ملاقات، باید طناب یا یک چیز بندمانند را پیدا کنید (find the cord to take you to a secret rendezvous) در بازی Control، منظور از «cord»، یک بند عجیب نوری است که بعضا در Oldest House دیده می‌شود. اگر 3 بار این بند را بکشید، سریعا به Oceanview Motel تله‌پورت خواهید کرد. این متل جایی عجیب و ماوراالطبیعی است که بخش‌هایی از Oldest House را به هم وصل می‌کند. در AWE DLC، شما در واقع چندین بار به این متل می‌روید و کات‌سین‌هایی از صحبت ویک با «توماس زین» (Thomas Zane)، یکی دیگر از شخصیت‌های بازی Alan Wake را مشاهده خواهید کرد. بعد از کشتن تمام دشمنان در اتاق قرمز، بندی را در مرکز اتاق پیدا خواهید کرد که سه بار کشیدن آن، شما را به متل اوشن‌ویو می‌رساند.

جایی که آسگارد قرار دارد

وقتی که به متل اوشن‌ویو می‌رسید، پیامی از ویک دریافت خواهید کرد که به داستان و جهان بازی Alan Wake مربوط می‌شود.

با توجه به دیگر برخوردها و رودررویی‌های بازی Control، این ملاقات کمی بدون هیجان و عادی به نظر می‌رسد. وقتی که شما به متل می‌رسید، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. همانند همیشه، هدف شما پیدا کردن کلید برای دری است که علامت هرم برعکس روی آن قرار دارد و از طریق آن، می‌توانید خارج شوید. برای گرفتن آن، باید به تنها اتاق مهمانی که در متل قرار دارد و باز است، بروید و کلید را از روی میز بردارید.

وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد، یک پیام کوتاه و سریع Hotline از ویک دریافت می‌کنید که درباره «والهالا» (Valhalla) صحبت می‌کند. والهالا یک خانه سالمندان است که در آن، برادران اندرسون زندگی می‌کنند. اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما به طور کلی، این خلاصه راز بازی است. در AWE، با سرگذشت هارتمن مواجه می‌شویم و در نهایت، پاسخ به رازی یک ساله را پیدا می‌کنیم و متوجه می‌شویم که چه اتفاقی برای برادران اندرسون افتاده است. این دو، روزهای آخر زندگیشان را در یک خانه سالمندان می‌گذرانند (یا می‌گذراندند، چون از زنده یا مرده بودن آن‌ها اطلاعاتی در دست نیست.) این خانه سالمندان 5 سال پیش از اتفاقات بازی Control و در سال 2014 تاسیس شد. به نظر می‌رسد با وجود حضور در آن جا به عنوان یک زوج سالمند، آن‌ها توانسته‌اند با استفاده از قدرت عجیب خود و البته به خاطر وجود آهنگ Take Control، همچنان به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.

پاداش

اگرچه این راز و DLC فقط بخش کمی از داستان‌های بازی Alan Wake را پوشش می‌دهد، اما پاداش اتمام آن بسیار جذاب است: یک Personal Mod به نام Aerobics که یک ماد رده‌بالا است. این ماد چه کاری انجام می‌دهد؟ هر وقت که از حرکت Evade در بازی استفاده کنید، جان جسی نیز افزایش می‌یابد. با توجه به این که جاخالی دادن از حمله‌ها و گلوله‌های دشمنان در بازی ضروری است، این ماد بسیار مفید و قدرتمند به نظر می‌رسد.

حال که یک سال از عرضه بازی Control گذشته است، بالاخره یکی از بزرگ‌ترین رازهای آن کشف شد. البته که نکات داستانی بیشتری در AWE DLC وجود دارد که با جهان بازی Alan Wake مرتبط است. همان‌طور که مشخص شد، این DLC فقط نوعی تبلیغ برای بازی بزرگ بعدی استودیو Remedy Entertainment است و قرار است در آینده، ارجاعات بیشتری به جهان و داستان بازی Alan Wake مشاهده کنیم. تا آن زمان، می‌توانیم دیگر رازهای موجود در بازی Control را هم پیدا کنیم.  

 

برچسب ها: Control
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.