نکته مهمی که بازی Cyberpunk 2077 می تواند از بازی The Witcher یاد بگیرد

نکته مهمی که بازی Cyberpunk 2077 می تواند از بازی The Witcher یاد بگیرد

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
3 سال و 3 ماه و 28 روز پیش

بازی Cyberpunk 2077 قطعا جاه طلبانه‌ترین بازی استودیو CD Projekt Red تا به امروز است و این استودیو برای ساخت یک بازی جهان باز سایبرپانک در آینده‌ نزدیک بلند پروازی‌های بسیار زیادی کرده است. پیش از این هم بازی‌های دیگری مانند بازی Deus Ex: Mankind divided می‌توانستند به ساخت چنین دنیایی نزدیک شوند، اما این بازی در مقایسه با قسمت قبلی خود یک عقب‌گرد واضح بود و نشان داد که ایجاد تعادل در چنین دنیایی (با وجود این‌که این بازی جهان باز نبود) هدف بسیار سختی خواهد بود. اما تا به این‌جای کار نمایش‌های بازی Cyberpunk 2077 بسیار امیدوار کننده بوده‌اند و با توجه به سابقه خوب این استودیو در نمایش بازی‌های خود، می‌توانیم مطمئن باشیم که هیچ افتی در محصول نهایی نسبت به تریلر‌های منتشر شده احساس نخواهد شد. اما نمایش یک بازی با تجربه بازیکن از آن بازی کاملا متفاوت است. باید دید که آیا استودیو CD Projekt Red می‌تواند تعادل لازم در دنیای بازی را برقرار کند و بازیکنان را در این دنیای جذاب غرق کند یا خیر. مهم‌ترین عنصر در برقراری این تعادل، شخصیت اصلی بازی (V) است که برای راضی نگه داشتن همه بازیکنان در طول بازی به تعادل خاصی نیاز دارد، و بهترین الگو برای ایجاد این تعادل برای این استودیو، گرالت (Geralt) از مجموعه بازی The Withcer است.

شخصیت به یادماندنی گرالت درسی مهم را به نویسندگان برای پرورش شخصیت V ارائه می‌دهد. با اینکه که V قاعدتا به‌طور کلی از گرالت کپی نخواهد شد، اما الهام گیری از جنبه‌های اصلی شخصیت او می‌تواند به عمق بخشیدن شخصیت V کمک شایانی بکند.

 

متعادل سازی V

در ساختن کاراکتر V چالش‌های زیادی وجود دارد که شخصیت‌های انگشت شماری در بازی‌های نقش آفرینی از این چالش‌ها عبور کرده اند. از طرفی، V شخصیت اصلی و مرکز یک داستان شخصیت محور، با صدا و لحن خاص خود است. از طرفی دیگر، کاراکتر V مانند لوحی سفید و کاملا قابل تنظیم است. استودیو سازنده بازی در تلاش است تا شخصیتی را خلق کند که بازیکن بتواند کاملاً در آن غرق شود اما در بعضی مواقع ویژگی‌های شخصیتی خود را هم بروز دهد که این موضوع او را کاملا از شخصیت‌های معروف دیگر بازی‌های نقش‌آفرینی، مانند Dragonborn در بازی Skyrim که شخصیتی بدون صدا و بدون پیش‌زمینه داستانی بود متمایز می‌کند. این ویژگی به بازیکن اجازه خواهد داد تا در نقش شخصیت بازی غرق شود و انعطاف پذیری و ارزش تکرار بازی را بالا ببرد.

برای همین در بازی‌ای مانند Skyrim نژاد کاراکتر اصلی فرقی در لحن او نخواهد داشت و خیلی وقت‌ها لحن او را باید حدس زد.

از طرفی دیگر، شخصیت‌هایی مانند فرمانده شپرد (Captain Shepard) در سری بازی‌های Mass Effect هم وجود دارند که تقریبا تمام بازیکنان یک مسیر یکسان را برای پیشرفت با او انتخاب می‌کنند. گرچه بازیکنان می‌توانند بین گزینه‌های اخلاقی Paragon  و Renegade  یکی را انتخاب کنند، اما تقریباً همه بازیکنان مسیر Paragon را به دیگری ترجیح می‌دهند. با اینحال، جنبه‌هایی کلیدی و اصلی در شخصیت شپرد وجود دارند که بازیکنان در طول زمان بازی نمی‌توانند تغییر دهند. اگرچه می توان پیش‌زمینه داستانی شخصیت شپرد را انتخاب کرد، اما هیچ راهی برای بازی در سه گانه بازی Mass Effect به عنوان شخص دیگری به جز یک فرمانده فضایی در Alliance Navy نیست.

با تلفیق این دو شخصیت کلاسیک در دنیای بازی‌های نقش‌آفرینی، به شخصیتی مانند V می‌رسیم. این امکان وجود دارد که صدا و شخصیت V، با ذائقه بسیاری از بازیکنان هم‌خوانی نداشته باشد. همچنین ممکن است برای تلاش در انعطاف پذیری بیشتر شخصیت،   V صدا داشته باشد اما در نهایت، داستان از شخصیت پردازی کمتر از آنچه انتظار می رود برخوردار باشد. به همین خاطر استودیو CD Projekt Red چالش بزرگی سر راه خود برای طراحی این کاراکتر پیچیده می‌بیند.

 

 

تاثیر گرالت روی V

با تمام توصیفات و مشخصات گفته شده، در حال حاضر تنها استودیویی که توانایی پرداخت چنین شخصیتی را دارد، استودیو CD Projekt Red است. گرالت  بهترین نمایش استودیو در این امر است که به بازیکن این اجازه را می دهد که خود را در شخصیت غرق کند و در دنیایی عظیم تصمیماتی را برای او بگیرد، در حالی که هنوز ویژگی‌های کلیدی آن شخصیت بدون تغییر هستند. گرچه گرالت شخصیت خاص‌تری نسبت به V است، اما راه‌هایی که استودیو CD Projekt Red با استفاده از آن‌ها به خلق این شخصیت دوست داشتنی رسیده است، می‌تواند درس بزرگی به نویسندگان شخصیت V دهد. گرالت ممکن است ویژگی‌های شخصی خاص خود را داشته باشد، اما اهداف او کاملاً با اهداف بازیکن همسو است. به عنوان مثال، بسیاری از بازیکنان می‌خواهند زمان خود را صرف کاوش جهان باز این بازی کنند و تمام مراحل را تکمیل کنند. اما چنین اقداماتی در بازی‌هایی مانند بازی Skyrim و بازی Mass Effect، با شرایطی که در دنیای بازی برقرار است، کمی عجیب به نظر می‌رسد. مثلا در بازی Skyrim شاهد بازگشت دوباره اژدهایان هستیم و تنها کسی که قادر به مقابله با آن‌ها است، در غاری دور افتاده در حال کشتن و غارت تعدادی مزدور است! اما در سری بازی The Witcher، خواسته‌های بازیکن و خواسته‌های گرالت حتی اگر ریشه های مختلف داشته باشند، همسو می شوند. بازیکن می خواهد در حالی که در مسیر یافتن سیری (Ciri) است، قراردادها و مأموریت‌های را نیزانجام دهد، چون گرالت هم برای پرداخت هزینه‌های سفر طولانی خود باید درآمد داشته باشد و همین موضوع ماجراجویی در دنیای این بازی را بسیار لذت بخش‌تر و قابل درک‌تر می‌کند.

 

منحصر به‌فرد کردن شخصیت V

برای اینکه V شخصیتی جذاب برای کاوش در شهر Night City باشد، باید دلیل خوبی برای گشت و گذار او در این شهر وجود داشته باشد که از نظر بازیکن هم منطقی به‌نظر بیاید. برای مثال، در پیش‌زمینه شخصیتی Street Kid Life، او می‌تواند شخصیتی مانند گرالت داشته باشد و دائما شغل‌ها و ماموریت‌های جدید را قبول کند تا بتواند در این دنیای خطرناک زنده بماند. با توجه به نتایج نظرسنجی‌های اخیر Street Kid Life محبوب ترین گزینه برای بازیکنان بازی Cyberpunk 2077 خواهد بود. چگونگی همسان شدن تمایلات بازیکن و شخصیت اصلی بازی، در سه پیش‌زمینه درنظر گرفته شده برای V، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های استودیو CD Projekt Red تاکنون باشد.

یکی از بلندپروازانه ترین اهداف CD Projekt Red این است که هر ماموریت جانبی در بازی مانند یک داستان کامل احساس شود. این امر باعث واقعی‌تر شدن بازی خواهد شد، چون حتی در کوچک‌ترین مراحل بازی نیز خطر همیشه V را تهدید خواهد کرد. پس اینکه V بعضی وقت‌ها، بدون تاثیری در اولویت آن‌ها، به دنبال ماموریت‌های فرعی برود منطقی بنظر می‌رسد.

شخصیت V نمی‌تواند بیش‌ از حد از گرالت الگو بگیرد، زیرا شخصیت گرالت به اندازه کافی انعطاف پذیر نیست و برای لوح سفیدی مانند شخصیت V کافی نیست. با اینکه که بازیکنان می‌توانند برای گرالت تصمیم بگیرند، اما نمی‌توانند اساس شخصیتی او، که یک شکارچی اخمو با شوخ طبعی خاص خود در داستان است را تغییر دهند و از این نظر نویسندگان استودیو CD Projekt Red می‌توانند به راحتی یکی از بهترین شخصیت‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی را با کمک بازیکنان خلق کنند.

 

بازی Cyberpunk 2077 در روز 20 آذر (10 دسامبر) برای رایانه‌های شخصی، گوگل Stadia، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد. دارندگان این بازی روی نسل هشتم می‌توانند بازی خود را به‌صورت رایگان به نسخه نسل نهم ارتقا دهند.

برچسب ها: Cyberpunk 2077
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.