برکسی پوشیده نیست که استودیو EA Motive با ساخت نسخه ریمیک بازی Dead Space یک کار فوقالعاده را در زمینه معرفی ورژن نسبتا کلاسیک بازیهای Suvival Horror به بازیکنهای جدید انجام داده است. این نسخه در قیاس با بازی اصلی تفاوتهای چندان زیادی را از لحاظ داستان یا سیستم گیم پلی پیدا نکرده و بیشترین چیزی که به چشم میآید، افزایش سطح کیفی سیستم صداگذاری و جلوههای بصری بازی است. با این حال، تیم سازنده تمام تلاشش را به کار گرفته تا جهان بازی را گستردهتر از همیشه کند و در این بین، جزئیات به خصوصی را درون سفینه فضایی ایشیمورا قرار داده است. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی و مرور برخی از جزئیات چشمگیر بازی Dead Space Remake که احتمالا در طول تجربهتان متوجه آنها نخواهید شد، بپردازیم.
مشابه با نسخه ارجینال، جهان بازی Dead Space Remake نیز شامل بخشها و قسمتهایی است که شخصیت آیزاک کلارک میبایست به منظور عبور از آنها نفسش را در سینه حبس کند. هنگام ورود به این دسته از محیطها، بازیکنها به وضوح متوجه فرآیند حبس نفس و پر شدن ریههای آیزاک با هوا میشوند. برای انجام این پروسه، آیزاک در ابتدا با سرعتی بیشتر از همیشه نفس میکشد و سپس به تدریج تنفسش را با سرعت کمتر و نظم بیشتر انجام میدهد. البته چگونگی حبس کردن نفس توسط پروتاگونیست بازی هیچگونه تاثیری را روی گیم پلی بازی به همراه ندارد و صرفا سبب واقع گرایانهتر شدن هرچه بیشتر آن میشود.
در جریان ماجراجوییهایتان در سفینه فضایی ایشیمورا با عروسکهای عجیبی در برخی از نقاط بازی برخورد خواهید کرد. شاید فکر کنید که آنها صرفا برای ایجاد یک نوع حس دلهره صرفا درون جهان بازی قرار گرفتهاند، اما حقیقت چیز دیگری است. درصورتیکه به این عروسکها ضربه بزنید، صدا جیغ بلندی را خواهید شنید که تمامی محیط اطراف را فرا میگیرد. از طرفی مهم نیس که شما با استفاده از سلاحتان به آنها ضربه بزنید یا صرفا به یک سمت پرتابشان کنید، عروسکها در هر حال صدایی مشابه و گوش خراس را ایجاد خواهند کرد. جیغ کشیدن آنها سبب میشود تا دشمنان حاضر در سفینه بلافاصله متوجه حضورتان شوند و میبایست خودتان را برای بدترین عواقب آماده کنید.
درحالیکه این مورد حتی در نسخه اصلی بازی Dead Space نیز وجود داشت، بازهم نمیتوان از وجود آن در نسخه ریمیک چشم پوشی کرد. عناوین هرقسمت و بخش داستان بازی، به صورت کلی دارای یک پیام بسیار مهم از اتفاقات آن است و درصورتیکه حروف اول تمامی چپترهای اصلی بازی را کنار یکدیگر قرار دهید، یک پیام بسیار مهم را دریافت میکنید. پیام مذکور در واقع عبارت ‘’Nicole is Dead’’ است!
اتمسفر کلی بازی Dead Space Remake به منظور القا هرچه بیشتر حس ترس و دلهره به بازیکنها، از یک مه غلیظ استفاده میکند. وجود این مه گاهی سبب میشود تا نکروموفها با استفاده از آن از دیدتان مخفی شوند و به صورتی شوکه کننده اقدام به حمله کنند. با این وجود، نکتهای که احتمالا در مورد مه موجود در جهان بازی نمیدانید، این است که اگر به سمت آن شلیک کنید، گلوله شلیک شده باعث از بین رفتن بخشی از مه شده و بازیکن میتواند با دید بازتری نسبت به قبل در مسیرش حرکت کند. این نکته در نگاه اول کمی ساده به نظر میرسد، اما میتوان کارایی قابل توجهی را به منظور بقا و زنده ماندن در سفینه ایشیمورا داشته باشد.
همانطور که احتمالا از قبل اطلاع دارید، نکرومورفهای حاضر در این عنوان از لحاظ ظاهر و اندازه متفاوت هستند. درحالیکه انواع مختلفی از این موجودات نظیر Brutes یا Slashers در جهان بازی حضور دارند، هنگام عبور از مناطق مختلف متوجه تفاوت موجود میان هرنوع از آنها خواهید شد. به عبارت دیگر ممکن است در یک مکان با گونهای از نکرومورفها برخورد کنید که دارای آرمور به خصوصی هستند و کشتن آنها برای بازیکن سختتر بوده، اما در سایر مناطق بازی با موجوداتی برخورد میکنید که چالش چندان دشواری را در زمینه از بین بردنشان برایتان به همراه ندارند.
شکی وجود ندارد که تمامی بازیکنها در طول تجربهشان از بازی Dead Space Remake به گونه دیگری از نکرومورفها تحت عنوان Twitchers برخورد خواهند کرد. این دسته از موجودات میتوانند با سرعت بسیار بیشتری در قیاس با سایرین حرکت کنند. اگر به ظاهر کلی آنها دقت کنید، متوجه میشوید که روی سطح بدنشان یک نوع آیتم و ماژول به خصوص قرار گرفته است که با شلیک کردن به آن نه تنها سبب کشته موجود مذکور خواهید شد، بلکه سایر موجودات قرار گرفته در اطراف آن نیز فریز خواهد شد. البته مشخصا با توجه به سرعت حرکت Twitchers انجام این امر بسیار سخت بوده و نیازمند تمرین و تمرکز بسیار زیادی برای بازیکنها است!
جهان این عنوان مملو از مناطقی است که هیچگونه نیرو جاذبهای در آنها وجود نداشته و پروتاگونیست بازی وارد خلا میشود. هنگامیکه بازیکنها وارد چنین مناطقی میشوند، تمامی اشیا و آیتمهایی که در نزدیکی محل ورود قرار دارند، به درون این مکانها کشیده میشوند. مشخصا چنین موضوعی تاثیر به خصوصی را روی گیم پلی بازی ندارد، اما نشانگر میزان دقت و جزئیات به کار رفته در زمان طراحی محیط بازی توسط اعضا استودیو EA Motive است.
مشابه با نسخه اصلی بازی Dead Space، در نسخه ریمیک نیز بازیکنها میتوانند یکی از لذت بخشترین کارهای ممکن در این فرنچایز را انجام دهند. به لطف سیستم A.L.I.V.E به کار رفته در گیم پلی این نسخه، بازیکنها متوجه سطح آدرنالین و شیوه نفس کشیدن آیزاک میشوند و بیشتر از همیشه بازی روی توجه داشتن بازیکنها به چنین مواردی تاکید میکند. سطح آدرنالین یا شرایط تنفسی پروتاگونیست بازی کاملا به اعمال شما در جهان بازی بستگی دارد و اگر با استامپ کردن اقدام به کشتن نکرومورفها کنید، آدرنالین آیزاک افزایش چشمگیری را پیدا کرده و احساس خشم و عصبانیت او را به خوبی به بازیکن نشان میدهد.
در جریان تجربه بازی، بازیکنها متوجه وجود درهای متعددی میشوند که قفل بوده و امکان عبور از آنها وجود ندارد. بسیاری از درها نیازمند آن هستند که بازیکن به سمت کابلهایشان شلیک کرده تا باز شوند. با این حال، بازیکنها میتوانند از شیوه دیگری برای باز کردن این دسته از درها استفاده کرده و مهمات با ارزششان را هدر ندهند. برای انجام این امر صرفا کافی است تا آیتمهای موجود در محیط را به سمت جعبه کابلهای هر در پرتاب کرده یا با استفاده از Melee Attack در مذکور را باز کنید.
اشخاصی که با جهان فرنچایز Dead Space آشنایی دارید، به خوبی میدانند که مارکرها اشیا و آیتمهای بسیار خطرناکی هستند. این دسته از اشیا از طریق سیگنال ویژهشان با ذهن اشخاص ارتباط برقرار میکنند. بنابراین اگر در طول تجربهتان به The Marker نزدیک شوید، دوربین بازی تا حدودی تار شده و شرایط بینایی آیزاک به منظور نشان دادن تاثیر مارکرها دچار تغییر میشود.
اشاره کردن به بازیهای آینده از طریق ایستر اگها، همواره یکی از راههای مرسوم در میان استودیوهای بازی سازی محسوب میشود. استودیو EA Motive نیز با قرار دادن یک یادداشت درون جهان بازی دد اسپیس ریمیک، کار مشابهی را انجام داده است. شما میتوانید این یادداشت به خصوص را در جریان تجربه حالت نیو گیم پلاس بازی پیدا کنید. این آیتم شامل مکالمه دو شخصیت با یکدیگر است که به ایستگاه فضایی تایتان اشاره دارند. همانطور که احتمالا به خاطر دارید، این ایستگاه فضایی در واقع زمینه اصلی بازی Dead Space 2 بوده و اینگونه به نظر میرسد که استودیو مذکور از همین الان روند تولید نسخه ریمیک بازی دوم این فرنچایز را آغاز کرده است. البته هنوز این موضوع به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشده است!
درصورتیکه آیزاک اقدام به Reload کردن سلاحش در یک منطقه بدون جاذبه کند، خشاب خالی آن سلاح مشخصا روی زمین نیفتاده و به صورت شناور در فضا باقی میماند. این مورد نیز یکی دیگر از جزئیات قابل توجه نسخه ریمیک بوده که مجددا نشانگر میزان توجه استودیو سازنده به تمامی موارد لازم برای جلب رضایت بازیکنها است!
یکی دیگر از ویژگیها و جزئیات ارزشمند اضافه شده به بازی Dead Space Remake، وجود یک پایان بندی مخفی است. البته برای تجربه این مورد میبایست تلاش زیادی را به کار بگیرید. پس از به اتمام رساندن بازی روی درجه سختی دلخواهتان، اینبار باید به سراغ حالت نیو گیم پلاس بروید. با شروع مجدد بازی، وظیفه دارید تا 12 آیتم به خصوص را در سرتاسر جهان بازی پیدا کرده و آنها را جمعآوری کنید. هنگامیکه ضمن جمعآوری آیتمها بخش داستانی بازی را مجددا به پایان رساندید، باید از بخش Credits عبور کرده تا با پایان مخفی بازی مواجه شوید. در این لحظه شخصیت آیزاک را میبینید که ذهنش به صورت کامل در اختیار یک مارکر قرار گرفته و در حال گفت و گو با معشوقه مردهاش است!
بازی Dead Space این اجازه را به بازیکنها میدهد تا آرمور آیزاک را ارتقا دهند. در اولین دور از تجربه بازی، بازیکنها صرفا میتوانند آرمور او را تا Level 5 آپگرید کنند. با این حال، آن دسته از اشخاصی که به سراغ حالت نیو گیم پلاس بازی میروند، میتوانند آرمور جدیدی را برای آیزاک خریداری کنند. این آرمور تا 30 درصد میزان مقاوت در برابر ضربات دشمنان را افزایش میدهد و میتواند شدیدا روی تجربه حالت New Game+ اثر بگذارد. البته خریدای این آرمور نیازمند میزان پول قابل توجهی خواهد بود که توصیه میکنیم اگر قصد انجام این امر را دارید، از لحظه ابتدایی بازی کردیتهای کسب شده را برای هیچ چیزی هدر ندهید!