راهنمای بازی Dota 2: در دنیای بزرگترین بازی MOBA چه می‌ گذرد؟

راهنمای بازی Dota 2: در دنیای بزرگترین بازی MOBA چه می‌ گذرد؟

احمدرضا آوار احمدرضا آوار
9 سال پیش

پس از عرضه موفق بازی Warcraft 3: The Frozen Throne، فردی به نام Icefrog اقدام به ارائه یک نقشه جداگانه برای این بازی کرد که در نهایت به خلق سبکی به نام MOBA منجر شد. با توجه به این که در مدتی بسیار کم، محبوبیت نقشه منتشر شده توسط وی به شدت افزایش یافت، شرکت Valve نظر مثبت او را برای شروع همکاری با این غول امریکایی جلب کرد. نتیجه کار، بازی Defense of The Ancients 2 یا همان Dota 2 بود. 

در این مقاله قصد داریم به افراد تازه واردی که به تازگی با این عنوان آشنا شده‌اند، اصول اولیه بازی را آموزش داده و راه و روش‌های نانوشته این بازی را بازگو کنیم. پیش از آغاز مقاله، نیاز است با تعدادی از اصطلاحات این بازی آشنا شوید.

 

اصطلاحات رایج :‌

Hero: به قهرمان انتخابی شما گفته می‌شود. در حال حاضر ۱۱۹ قهرمان مختلف در این بازی وجود دارند که هر کدام قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند.

Exp : به میزان تجربه کسب شده از کشته شدن نیروهای دشمن، Exp می‌گویند.

Creep : نیروهای دشمن که توسط خود بازی تولید شده‌اند. این نیروها به صورت اتوماتیک به سمت ساختمان اصلی دشمن حرکت می‌کنند.

Ancient : ساختمان اصلی دشمن. هدف اصلی این بازی، محافظت از Ancient خود و نابودی Ancient  دشمن است. 

Dire/Radiant : نام دو تیم اصلی بازی است. نیروهای خیر در سمت Radiant و نیروهای شر در سمت Dire قرار دارند.

Barracks: به ساختمان‌های انتهای هر لاین گفته می‌شود. تمامی کریپ‌ها از این ساختمان‌ها خارج می‌شوند. در صورت نابودی این ساختمان، کریپ‌های دشمن قدرت بسیار بیشتری خواهند داشت.

Tower : به برج‌های دیده بانی تعبیه شده در لاین‌های بازی، Tower گفته می‌شود. هیچ قهرمانی در ابتدای بازی توانایی مقابله با ضربات برج‌ها را ندارد و باید با استفاده از کریپ‌ها، به صورت مداوم به برج‌ها ضربه وارد کرده  تا آن‌ها را از بین ببرد. 

Roshan : موجودی پر قدرت در میانه نقشه بازی. کاربران در صورت کشتن این موجود، به آیتمی به نام Ankh دست پیدا می‌کنند. این آیتم به بازیکن اجازه می‌دهد که پس از مرگش، با سطح سلامت کامل به دنیای بازی بازگردد. 

Mana: به متریال مورد نیاز برای استفاده قابلیت‌های مختلف، Mana گفته می‌شود. در صورتی که مانای شما کمتر از میزان مورد نیاز یک قابلیت باشد، هیچ راهی برای استفاده از آن قابلیت نخواهید داشت. آیتم‌های بسیاری در بازی وجود دارند که سطح مانای کاربر را افزایش می‌دهند.

HP : به سطح سلامت قهرمان گفته می‌شود. آیتم‌های بسیاری در بازی وجود دارد که سطح سلامت و سطح بازیابی سلامت کاراکتر را افزایش می‌دهند.

Hero Stats : به قدرت هر کاراکتر در سه زمینه Agility، Strength و Intelligent گفته می‌شود.

Strength : یکی از قدرت‌های کاراکترهای بازی محسوب می‌شود. با افزایش ۱ واحد از این قدرت، میزان سطح سلامت کاراکتر ۲۰ واحد افزایش داشته و میزان بازیابی سلامت نیز، ۰.۱ واحد بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

Agility : یکی دیگر از قابلیت‌های کاراکترهای بازی است. با افزایش ۱ واحد از این قدرت، میزان Armor کاراکتر به میزان ۰.۱۷ واحد افزایش پیدا کرده و سرعت وارد کردن ضربه آن نیز به میزان ۱ واحد افزایش پیدا می‌کند.

Intelligent : یکی دیگر از قدرت‌های مختص به کاراکترهای بازی است. با افزایش ۱واحدی این قدرت، میزان مانا کاراکتر به میزان ۱۷ واحد افزایش داشته و همچنین میزان بازیابی مانا نیز به میزان ۰.۰۵ واحد بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند

Physical Resistance / Armor: به قابلیت یک کاراکتر برای مقابله با ضربات فیزیکی، Armor یا Physical Resistance گفته می‌شود. دقت داشته باشید که این قابلیت تنها از شما در برابر ضربات معمولی دشمنان محافظت می‌کند و ارتباطی به جادوهای آن‌ها ندارد.

Magic Resistance : این قابلیت میزان مقاومت شما در برابر جادوهای دشمن را نشان می‌دهد. برای مثال، در صورتی که میزان Magical Resistance شما عدد ۲۵ درصد را نشان دهد، این موضوع به این معنی است که ۲۵درصد از ضربه تولید شده توسط جادوهای دشمن، به شما منتقل نخواهد شد.

Fog of War : دنیای Dire و Radiant از دیگری پنهان است. عاملی که باعث می‌شود کاربران نتوانند تمام نقشه را ببیند، Fog of War نام دارد. برای دیدن زمین دشمن یا دیدن یک نقطه خاص، باید در آن نقطه حضور داشته باشید تا Fog of War از بین برود. همچنین با استفاده از چشم‌های دیده بان ( Ward)‌، می‌توانید بدون حضور در یک نقطه، آن‌ نقطه را مشاهده کنید.

AOE: به قابلیت‌هایی که یک منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، AOE یا همان Area of Effect گفته می‌شود. 

Backdoor : حمله به یک برج دیده‌بان یا Barracks بدون حضور نیروهای کریپ را Backdoor می‌گویند. در این حالت، ضربه وارد شده به برج‌های دیده بانی، به سرعت از بین می‌رود و به حالت سابق باز می‌گردد. در صورتی می‌توان یک Backdoor موفق را تجربه کرد که نیروهای خودی، آن‌قدر قدرتمند باشند که به برج‌ها اجازه ترمیم خود را ندهند.

BuyBack: در صورت مرگ ، می‌توانید با پول نسبتا زیادی، خود را به بازی برگردانید. این قابلیت در اواخر بازی بسیار کاربردی بوده و می‌تواند نتایج یک بازی را عوض کند. 

Last Hit : به وارد کردن آخرین ضربه به یک کریپ، Last Hit می‌گویند. توجه داشته باشید که طلای کشتن یک کریپ، به کسی تعلق می‌گیرد که آخرین ضربه را وارد کرده است.

Buff/DeBuff : ایجاد یک قابلیت مثبت برای هم‌تیمی‌ها، Buff نام دارد. از بین بردن این قابلیت برای دشمنان نیز Debuff نامیده می‌شود. 

Safe Lane/ Offlane : لاین‌های بازی Dota 2 به صورت بالانس طراحی نشده‌اند و همیشه یکی از لاین‌ها از دیگری راحت‌تر است. در صورتی که در تیم Radiant حضور داشته باشید، لاین پایینی به عنوان لاین راحت شناخته شده و لاین بالایی به عنوان Off Lane یا Hardlane شناخته می‌شود. برای تیم Dire نیز برعکس این موضوع صادق است. 

دلیل این موضوع این است که کریپ‌های Safe Lane در نزدیکی برج دیده بانی با دشمن درگیر می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که قهرمانان حاضر در این لاین، از پشتیبانی برج‌های مراقبت برخوردار باشند.

Midlane :  به لاین وسط بازی گفته می‌شود.

Carry: به قهرمانی که می‌تواند به تنهایی روند بازی را عوض کرده و دشمنان را به راحتی از پای دربیاورد، Carry گفته می‌شود. قهرمان‌های Carry اصولا در ابتدای بازی ضعیف بوده و نیازبه فارم فراوانی دارند. 

Support: قهرمانانی که وظیفه آن‌ها پشتیبانی از دیگر کاراکترها (اصولا Carry) است، قهرمانان Support نام دارند.

Offlaner : به قهرمانی که می‌تواند به راحتی در Offlane دوام بیاورد، Offlaner گفته می‌شود. قهرمانان بسیاری در بازی وجود دارند که به راحتی کشته نمی‌شوند و یا این که مکانیزمی را برای فرار از دشمن در اختیار دارند. این سبک از قهرمانان می‌توانند Offlaner باشند.

Tank :  به قهرمانانی که می‌توانند میزان ضربه بسیار زیادی را دریافت کرده و از بین نروند، Tank گفته می‌شوند.

Nuker : به قهرمانانی که می‌توانند مقدار زیادی ضربه را در کسری از ثانیه به دشمن وارد کنند، Nuker گفته می‌شود.

Jungler : بعضی از قهرمانان این بازی می‌توانند به راحتی در جنگل‌های بازی فارم کرده و حتی وارد لاین بازی نشوند. به این سبک از قهرمانان، Jungler گفته می‌شود. مزیت این کار این است که قهرمانان لاین‌ها می‌توانند بهتر فارم کرده و سریعتر پیشرفت کنند؛ این در حالی است که قهرمان حاضر در جنگل نیز پا به پای آن‌ها فارم کرده و بدون مزاحمت موفق به ارتقای سطح خود شده است. 

Initiator :  قهرمانانی که می‌توانند یک درگیری تیمی را آغاز کنند، Initiatior نام دارند.

CD: به میزان زمان مورد نیاز برای استفاده دوباره از یک قابلیت، Cooldown یا CD گفته می‌شود.

Runes : در دو سمت رودخانه وسط نقشه بازی، یک سری آیتم ظاهر می‌شود که با برداشتن آن‌ها، کاراکتر مذکور به قابلیت‌های مختلفی مانند دو برابر شدن ضربه دست پیدا می‌کند. به این آیتم‌ها Runes گفته می‌شود.

Ward/Deward : استفاده از Ward به شما این اجازه را می‌دهد که یک نقطه از نقشه بازی را برای مدت کوتاهی روشن نگه داشته و از حرکات دشمن در آن نقطه باخبر شوید. این موضوع با استفاده از کاشتن یک چشم با نام Ward حاصل می‌شود؛ به عمل از بین بردن چشم دشمن در آن منطقه، Deward گفته می‌شود.

Dive : ریسکی حساب شده برای شکار یک دشمن ، در جایی که نباید در آن نقطه حضور داشته باشید. این موضوع به این معنی است که شما برای شکار یک دشمن، به پشت برج های دیدبانی رفته و سعی در کشتن وی داشته باشید. در صورت Dive کردن اشتباه، بدون شک جان خود را از دست خواهید داد.

Feed : در صورت کشته شدن زیاد در ابتدای بازی، شما باعث پیشرفت دشمن روبرویی خود خواهید شد. در این صورت می‌گویند که شما به دشمن خود Feed داده‌اید.

Gank: به عملی که کاربر لاین خود را رها کرده و برای کشتن یکی از نیروهای دشمن، به یکی دیگر از لاین‌ها ملحق شود، Gank کردن می‌گویند.

Silence : با استفاده از این قابلیت، دشمنان شما برای چند ثانیه قادر به استفاده از قابلیت‌های خود نخواهند بود. چند قهرمان بازی این قابلیت را داشته و همچنین آیتم Orchid Malevolence نیز می‌تواند این قابلیت را به کاراکتر شما اضافه کند.

Stun : قابلیتی که دشمنان را برای مدت کوتاهی در یک نقطه میخکوب می‌کند. در این حالت، دشمنان توانایی استفاده از قابلیت‌های خود را نداشته و حتی قابلیت وارد کردن ضربه را نیز ندارند.

Root: این قابلیت شباهت زیادی به Stun دارد، با این تفاوت که دشمنان کماکان می‌توانند از قابلیت‌های خود استفاده کرده و به شما نیز ضربه وارد کنند. در حقیقت این قابلیت تنها توانایی حرکتی را از دشمنان می‌گیرد. 

Ultimate : به قوی‌ترین قابلیت یک قهرمان گفته می‌شود. این قابلیت اصولا در سطح ۶ برای کاراکتر آزاد می‌شود. 

 

بخش اول : معرفی مکانیزم‌های بازی 

MOBA چیست ؟

به طور کلی در بازی Dota 2، کاربران باید در قالب دو تیم پنج نفره به رقابت با یکدیگر بپردازند. هدف نهایی بازی نیز بسیار ساده است : شما باید ساختمان اصلی تیم حریف را که با نام Ancient شناخته می‌شود، نابود کنید. برای رسیدن به این ساختمان، شما باید از طریق یکی از سه لاین (مسیرهای از پیش تعیین شده) بازی پیشروی کرده، چند برج دیدبانی محافظ را از بین برده و در نهایت خود را به ساختمان اصلی حریف برسانید. همچنین تعداد زیادی از نیروهای دشمن به صورت دقیقه‌ای در لاین‌های بازی ظاهر شده و به سمت Ancient دشمن حرکت می‌کنند. کاربران می‌توانند با کشتن این نیروها که در بازی با نام Creep شناخته می‌شوند، طلا به دست آورده و آیتم‌های جدیدی را برای کاراکتر خود بخرند.

 

به جز سه لاین اصلی، بقیه نقشه بازی با جنگل  پوشانده شده است. این جنگل پر از موجودات مختلف است که کاربران می‌توانند با کشتن آن‌ها، پول و تجربه مناسبی را به دست بیاورند.

تمامی حرکات تیم از دید دشمن پنهان است. به این قابلیت Fog of War می‌گویند و تنها راه غلبه بر آن، استفاده از چشم‌های ناظر(Ward) و یا حضور در آن منطقه است. این موضوع به این معنی است که در نقاط تاریک نقشه، احتمال رخداد هر چیزی وجود دارد.

خب کارم را با کدام قهرمان (Hero) شروع کنم ؟

پاسخ دادن به این سوال، مخصوصا زمانی که درباره Dota 2 صحبت می‌کنیم، بسیار سخت است؛ دلیل این موضوع این است که هر کدام از قهرمانان بازی Dota 2 کارکرد خاص خود را دارند و با توجه به نقش آن‌ها در تیم، می‌توان درباره خوب یا بد بودن آن‌ها نظر داد. به دلیل همین موضوع، بهتر است تا آخر این مقاله را مطالعه کرده و با توجه به سبک و استایل مورد علاقه خود، قهرمان مورد نظرتان را انتخاب کنید. اما در صورتی که قصد دارید بسیار سریع وارد دنیای بازی شوید، پیشنهاد می‌شود از قهرمانانی مانند Razor یا Dragon Knight استفاده کنید؛ بازی‌ کردن با آن‌ها آن‌قدر سخت نیست و یادگیری مکانیزم‌های این دو قهرمان نیز برای هر کاربری که با بازی‌های استراتژیک آشنا باشد، آسان خواهد بود. در انتهای این مقاله به بررسی بعضی از قهرمانان بازی پرداخته و قابلیت های آن‌ها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

 

اوایل بازی

خب حالا وارد یک مسابقه‌ شده‌اید، تکلیف چیست ؟

قسمت اول بازی Dota 2 به فرآیندی به نام Farming اختصاص دارد. در طی این فرایند، تمام بازیکنان باید برای به دست آوردن حداکثر میزان طلا و تجربه تلاش کنند. 

بسیاری از قهرمانان در این بازی، در ابتدای بازی بسیار شکننده هستند و باید مورد حمایت دیگر بازیکنان تیم قرار بگیرند. پس از رسیدن به اواسط بازی، قهرمانانی که موفق شده باشند به خوبی Farm کرده و منابع خوبی را کسب کرده باشند، سرنوشت نهایی بازی را رقم می‌زنند. 

 

بهترین راه برای به دست آوردن طلا، کشتن Creep هاست. دقت داشته باشید که در بازی Dota 2، شما تنها پول کشتن کریپ‌هایی را به دست می‌آورید که آخرین ضربه را خودتان به آن‌ها وارد کرده باشید. بسیاری از افراد برای این که جلوی پیشرفت تیم حریف را بگیرند، کریپ‌های خودی را پیش از رسیدن به ضربه آخر می‌کشند. این کار باعث می‌شود که هیچ پولی به دشمن نرسیده و همچنین میزان تجربه به دست آمده توسط دشمن نیز کاهش پیدا کند. از آن‌جایی که ضربات قهرمانان در ابتدای بازی بسیار ضعیف است، وارد کردن آخرین ضربه به کریپ‌ها نیاز به تمرین و ممارست دارد؛ همچنین با توجه به متفاوت بودن میزان ضربه وارده توسط قهرمانان مختلف، فرآیند کشتن کریپ‌ها با توجه به قهرمان انتخابی متفاوت خواهد بود.

 

دشمن را اذیت کنید

حالا که فرآیند کشتن کریپ‌ها را که با نام Last Hit شناخته می‌شود، یاد گرفتید، به سراغ دیگر جوانب حضور در یک لاین می‌پردازیم.

به صورت اصولی، چهار کاربر به لاین‌های پایین و بالا رفته و یک کاربر لاین وسط را در اختیار می‌گیرد. هر کاربر باید در برابر دشمن مقاومت کرده و به فارم کردن مشغول شود. حال برای این که کار را برای دشمن سخت‌تر کنید، در حین انجام Last Hit، سعی کنید به دشمنان روبروی خود نیز حمله کنید. برای مثال، Sniper می‌تواند از مسافتی بسیار دور به دشمنان ضربه وارد کند. وی می‌تواند در حین کشتن کریپ‌ها، به دشمن نیز حمله کرده تا وی را مجبور به عقب نشینی کند. همین موضوع باعث می‌شود که به مرور زمان سطح سلامت دشمن لاین شما کاهش پیدا کرده و به شما موقعیت کشتن وی را بدهد. کشتن یک قهرمان، نه تنها میزان طلای بسیار زیادی را به حساب شما واریز می‌کند، بلکه او را برای مدت چند ثانیه از پیشرفت کردن باز می‌دارد.

 

Gank کردن

در بسیاری از اوقات بازی، یکی از قهرمانان لاین خود را رها کرده و به سراغ شکار یک قهرمان در لاین دیگر می‌رود. به این فرآیند Gank کردن می‌گویند. برای Gank کردن به چند نکته باید توجه داشته باشید : 

 

۱- سطح سلامت پایین :

در صورتی که یکی از دشمنان در لاین‌های دیگر، دارای سطح سلامت پایینی باشد، این موضوع می‌تواند شما را به Gank کردن وی مجاب کند. دقت داشته باشید که غافلگیری شما زمانی موثر خواهد بود که از طریق منطقه Fog of War به وی نزدیک شوید تا وی نتواند متوجه آمدن شما شود.

 

۲- قرارگیری در موقعیت بد

در صورتی که می‌بینید یک قهرمان دشمن بیش از اندازه از هم تیمی‌هایش دور شده و دیگر پشتیبانی برج‌های دیدبانی را نیز ندارد، می‌توانید به سراغ او بروید. از آن‌جایی که فرآیند Gank کردن چند ثانیه بیشتر به طول نمی‌انجامد، برای همین بهتر است حواستان به دیگر لاین‌ها باشد تا در صورتی که با دشمنی در موقعیت بد روبرو شدید، سریعا به کمک هم‌تیمی ها  شتافته و او را بکشید.

 

Push دادن 

همانند معنای لغوی، مفهوم Pushing به زمانی گفته می‌شود که هم‌تیمی های شما قصد دارد تا برج‌های دیده‌بانی (Tower) های یک لاین را از بین ببرند. شما برای رسیدن به ساختمان Ancient نیاز است که ۳ برج یک لاین را نابود کرده و ۲ برج کناری Ancient را نیز از بین ببرید. به تمام فرآیند فشار آوردن روی یک لاین و از بین بردن برج‌های آن، Pushing می‌گویند.

 

بسیاری از قهرمانان بازی برای این مفهوم ساخته شده‌اند و می‌توانند در یک لحظه غفلت دشمن، چند برج را از بین ببرند. برای مثال قهرمانی مثل Nature Prophet، حتی در سطح‌های پایین نیز می‌تواند یک Pusher بسیار خوب باشد. 

 

دقت داشته باشید که در هنگام Push، شما از حمایت برج‌های دیدبانی خودی برخوردار نیستید و هر لحظه باید آماده فرار کردن از دشمنان باشید. همچنین در صورتی که قهرمان شما یک Pusher قدرتمند است، بهتر است از مبارزات هم تیمی‌ها دوری کرده و فشار را بر دیگر لاین‌ها افزایش دهید. این موضوع باعث می‌شود که یکی از دشمنان مجبور به پاسخگویی به حملات شما شده و صحنه نبرد را ترک کند. در صورتی که تیم دشمن به حملات شما پاسخی ندهد، به راحتی می‌توانید صدمات جبران ناپذیری را به تیم حریف وارد کنید.

 

اواسط بازی

پس از طی کردن فرآیند فارمینگ ابتدای بازی، دیگر قانون خاصی برای ادامه بازی وجود ندارد. در اواسط بازی، بازیکنان لاین‌های خود را رها کرده و به سراغ ماموریت‌های مهم‌تری می‌روند. همچنین نبردهای تیمی ۵ به ۵ نیز از اواسط بازی آغاز می‌شود. دقت داشته باشید که برنده شدن Mid-Game اهمیت بسیار بالایی داشته و سرنوشت نهایی بازی را تعیین می‌کند. 

 

در نبردهای ۵ به ۵، اصولا هدف اصلی کاراکتر ساپورت (Support) خواهد بود. بعد از کشته شدن وی، دیگر هم‌تیمی های او کاملا آسیب پذیر بوده و همین موضوع باعث می‌شود که شکار کردن آن‌ها راحت‌تر باشد.

 

در بسیاری از اوقات، کاراکتر ساپورت در دسترس نیست یا رسیدن به وی، هزینه بسیار زیادی برای تیم خواهد داشت. در این مواقع، بهتر است قهرمانی که بیشترین میزان ضربه را وارد می‌کند (Carry) را هدف قرار داده و عملا بازوی تهاجمی تیم حریف را از بین ببرید.

 

در صورتی که در حال شکست خوردن در یک نبرد هستید، سعی کنید تا سریعا صحنه را ترک کرده و از تلفات بیشتر جلوگیری کنید. در حقیقت فدا کردن یک بازیکن برای تمام تیم، یک معامله منطقی محسوب می‌شود. شکست سنگین در مبارزات تیمی به این معنی است که تیم حریف در فارم کردن بسیار بهتر از شما عمل کرده است و شما نیاز دارید که دوباره به فارم کردن روی بیاورید.

 

تکنیک Split Push

استفاده از این تکنیک منوط به این است که یکی از قهرمانان شما قابلیت Push زیادی داشته باشد. برای مثال، قهرمان Nature Prophet می‌تواند تعداد زیادی Creep را احضار کرده و به هرجای نقشه که دلش بخواهد، در کسری از ثانیه سفر کند.

در این تکنیک، چهار نفر دیگر با تمام تیم حریف درگیر شده و سعی کرده تا وقت زیادی را تلف کنند. همین موضوع باعث می‌شود که قهرمان Pusher برای نابود کردن برج‌های یک لاین، زمان کافی را به دست بیاورد. 

در صورتی که تیم حریف به این تکنیک پاسخ مناسبی ندهد، به سرعت کنترل نقشه را از دست خواهد داد. همچنین امکان دارد که در صورت غفلت، یکی از لاین‌های بازی به صورت کامل نابود شود.

در حقیقت هدف اصلی این بازی نابودی Ancient است و برنده شدن نبردهای تیمی، هیچ تاثیری در آن ندارد. بسیار اتفاق افتاده است که تیمی تمام نبرد‌های تیمی را شکست خورده و تنها با استفاده از Split Push، بازی را برنده شده است.

 

بخش پایانی بازی

مهم‌ترین بخش بازی را End-Game یا همان بخش پایانی تشکیل می‌دهد. اصولا این قسمت از دقیقه ۳۰ به بعد شروع شده و به زمانی گفته می‌شود که قهرمانان Carry توانسته‌اند به خوبی فارم کرده و آیتم‌های بسیاری را خریداری کرده‌اند. در این بخش، هر کدام از نبردهای تیمی اهمیت زیادی داشته و سرنوشت بازی را تعیین می‌کند، چرا که زمان مردن قهرمانان با پیشرفت بازی افزایش پیدا می‌کند. 

 

برای مثال در ابتدای بازی و در سطح شش، مرگ شما ۱۵ ثانیه به طول می‌انجامد. همین عدد در دقایق پایانی بازی و سطح ۲۵، به دو دقیقه افزایش پیدا می‌کند. 

کاربران پس از عبور از سه برج دفاعی، به دو سربازخانه می‌رسند که با تخریب آن‌ها، کریپ‌های لاین مذکور را به میزان قابل توجهی تقویت می‌کنند. در حقیقت در صورتی که بتوانید سربازخانه‌های دشمن را از بین ببرید، کریپ‌های دشمن هیچ شانسی در برابر کریپ‌های شما نخواهند داشت و لاین مذکور به صورت مداوم Push می‌خورد. در صورت رخداد این حالت، دشمن باید همیشه یکی از قهرمانانش را برای دفع حملات کریپ‌ها اختصاص دهد؛ همین موضوع باعث می‌شود که در اکثر نبردهای تیمی، شما دارای برتری نفری باشید.

 

همچنین در صورتی که موفق به از بین بردن هر شش Barracks بشوید، کریپ‌های تمام لاین‌ها ارتقای بسیار زیادی داشته و به سوپر کریپ تبدیل می‌شوند. از بین بردن این مدل از کریپ‌ها بسیار سخت بوده و تیم حریف را در موقعیت بسیار بدی قرار می‌دهد.

پس از عبور از سربازخانه‌ها، باید دو برج دیدبانی ساختمان Ancient را از بین برده و در نهایت ساختمان مذکور را از بین ببرید. دقت داشته باشید که ساختمان Ancient هیچ قدرت دفاعی از خود نداشته و همین موضوع اهمیت مراقبت از آن را گوشزد می‌کند.

 

بخش دوم :‌ مسائل خارج از بازی

بررسی Meta

در صورتی که تجربه خاصی در بازی دوتا 2 ندارید، می‌توانید با مشاهده بازی‌های افراد با تجربه، به یادگیری این عنوان بپردازید. این افراد نه تنها به تمامی مکانیزم‌های بازی مسلط هستند، بلکه با استفاده از خلاقیت خود و ارائه سبکی جدید، نحوه استفاده از قهرمانان را نیز عوض می‌کنند. برای مثال، به صورت کلی قهرمان Faceless Void یک قهرمان Carry محسوب می‌شود که می‌تواند در کسری از ثانیه چند قهرمان دشمن را نابود کند. این در حالی است که در مسابقات حرفه‌ای، بعضا از این قهرمان به عنوان Support استفاده می‌کنند؛ کاری که کاربر عادی به صورت معمول قادر به انجام آن نیست. 

 

قابلیت Quick Cast

در بازی Dota 2، شما برای اجرای یک قابلیت باید یکی از کلید‌های Q,W,Eیا R را فشار داده و محل اجرای آن را نیز بعدا تعیین کنید. با استفاده از قابلیت Quick Cast‌( واقع در تنظیمات بازی)، می‌توانید کلیک دوم را حذف کرده و سرعت عمل خود را افزایش دهید. با فعال کردن این قابلیت، در صورت فشردن یکی از کلید‌های کیبورد، قابلیت مورد نظر روی نقطه‌ای که موس شما قرار دارد اعمال می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید Ability های خود را در کسری از ثانیه اجرا کرده و فرصت عکس‌العمل را از دشمن سلب کنید.

 

بخش سوم : نکات مهم در حین تجربه بازی 

برای گرفتن Kill، دشمن را تعقیب نکنید

در بسیاری از مواقع، ممکن است دشمن با سطح سلامتی بسیار پایین از شما فرار کند. در این مواقع، بهتر است وی را تا نزدیکی برج دیده‌بانی تعقیب کرده و پس از آن، به او اجازه رفتن بدهید؛ چرا که بسیاری از مواقع، دنبال کردن وی باعث می‌شود که خود شما نیز تحت خطر قرار گرفته و توسط دیگر قهرمانان دشمن Gank شوید. 

 

همیشه با یک قهرمان بازی نکنید

بازی دوتا 2 شامل ۱۱۹ قهرمان می‌شود. تجربه این عنوان تنها با یک قهرمان، نیمی از لذت بازی را از بین می‌برد. بهتر است یک قهرمان را انتخاب کرده، به تمام قابلیت‌های وی مسلط شده و به سراغ قهرمانی دیگر بروید. دقت داشته باشید که با توجه به نقش خود در بازی، قهرمانان را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی نقش‌های مهم بازی خواهیم پرداخت.

 

در صرف طلاهای خود دقت کنید

خرید آیتم‌هایی که کمک چندانی به قهرمان شما نمی‌کنند، بدترین راه برای خرج کردن طلاهای به دست آمده است. همچنین طلاهای خود را به محض رسیدن به حد نصاب برای خرید یک آیتم خرج نکنید. ممکن است زمانی که قصد دارید آیتم مورد نظرتان را خریداری کنید، کشته شوید و نیاز به Buy Back داشته باشید، همین موضوع باعث می‌شود که نگه داشتن پول‌های خود، باعث نجات دادن بازی شود. همچنین بهتر است در خرید یک آیتم بزرگ، قطعات مورد نیاز آن را به مرور زمان خریداری کنید تا بتوانید از قابلیت آن قطعات نیز استفاده کنید.

 

برای مثال، آیتم Heart of Tarrasque قیمتی معادل با ۵۴۰۰ سکه طلا دارد. بسیاری از بازیکنان صبر می‌کنند تا به این رقم رسیده و آیتم را به صورت کلی خریداری کنند. این در صورتی است که با خرید تکه تکه این آیتم و هزینه کردن ۳۰۰۰ طلا، می‌توانید به ۲۵ Strength دسترسی پیدا کنید.

 

به هیچ وجه از Buy Back استفاده نکنید، مگر در زمان‌های اضطراری

دلیل اول این است که با استفاده از این قابلیت، مقدار قابل توجهی طلا از دست می‌دهید؛ طلایی که برای بازیابی آن، نیاز به ۳-۴ دقیقه فارم کردن خواهید داشت. 

همچنین Cooldown این قابلیت آن‌قدر زیاد است که آن را به یک گزینه یک بار مصرف تبدیل می‌کند. از آن‌جایی که استفاده از این قابلیت می‌تواند بازی را نجات دهد، بهتر است از آن در اواخر بازی و شرایط حساس استفاده کنید.

 

قابلیت‌های خود را Spam نکنید

بسیاری از کاربران تازه کار، تصور می‌کنند که استفاده مداوم از قابلیت‌هایشان روی دشمنان باعث می‌شود که سریعتر وی را بکشند. این موضوع درمورد نیمی از قهرمانان بازی صادق نبوده و باعث می‌شود که نتوانید آن‌چنان که باید و شاید، به دشمن ضربه وارد کنید. به جای اسپم کردن و استفاده مداوم از چهار قابلیت خود، سعی کنید نحوه کارکرد آن‌ها را تشخیص داده و در زمانی درست از آن‌ها استفاده کنید.

 

با هم‌تیمی‌های خود ارتباط مناسبی برقرار کنید

بازی Dota 2 بر اساس اصول بازی تیمی ساخته شده است و عدم همکاری با تیم، مطمئنا منجر به شکست خواهد شد. در حقیقت صحبت با هم‌تیمی‌ها و اتخاذ استراتژی جدید در لحظه، یکی از مهم‌ترین ارکان(اگر نگوییم مهم ترین رکن!) این بازی بوده و همین موضوع اهمیت تعامل با دیگر بازیکنان را گوشزد می‌کند. برای استفاده از قسمت چت می‌توانید با فشردن کلید Enter با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنید. همچنین استفاده از میکروفن با استفاده از کلید G ممکن است.

 

همیشه به نقشه نیم‌نگاهی داشته باشید

تمامی اطلاعات بازی روی نقشه کوچک آن درج شده است. برای اطلاع از موقعیت دشمن، حضور یا عدم حضور دشمن در لاین خود، احتمال وقوع Gank، پیدا کردن Rune ها و ...، باید همیشه نیم نگاهی به قسمت Mini-Map داشته باشید.

 

Deny را در نظر داشته باشید، اما نه فعلا!

بر خلاف دیگر بازی‌های MOBA، در بازی Dota 2 کاربر می‌تواند کریپ‌های خودی را کشته تا دشمن خود را عقب بیندازد. این فرآیند دقیقا شبیه به Last Hit بوده، با این تفاوت که باید کلید A را فشرده و سپس روی کریپ خودی کلیک کنید. از آن‌جایی که شما در حال حاضر تسلط چندانی به قابلیت Last Hit ندارید، بهتر است ابتدا به آن قابلیت مسلط شده و سپس Deny کردن کریپ‌های خودی را نیز تمرین کنید. 

در صورت Deny موفقیت آمیز کریپ خودی، دشمن نیمی از تجربه کشتن شدن کریپ را نیز از دست می‌دهد و طبیعتا هیچ طلایی نیز برای وی منظور نمی‌شود.

 

بخش چهارم : نقش‌های بازیکنان در بازی Dota 2

در بازی Dota 2، نقش بازیکنان به پنج دسته مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.همچنین به یک قهرمان مناسب برای نقش انتخاب شده نیز اشاره‌ای خواهیم داشت.

 

Hard Support ( موقعیت ۵

به کاراکترهایی که تمام وقت خود را برای محافظت از قهرمان Carry صرف می‌کنند، قهرمانان Hard Support می‌گویند. این افراد سعی می‌کنند که کریپ‌های دشمن را Deny کرده و همچنین فرآیند Last Hit را برای قهرمان Carry تیم راحت کنند. در حقیقت این افراد تمام طلای خود را صرف خریدن آیتم‌های پشتیبانی می‌کنند و به همین خاطر، حتی در اواخر بازی نیز یک قهرمان ضعیف باقی می‌مانند. در صورتی که Hard Support کار ایجاد سهولت برای Carry را به درستی انجام دهد، تیم شما در اواسط بازی  برتری زیادی نسبت به دشمن خواهد داشت.

 

درست است که تجربه Hard Support آن‌قدر هیجان انگیز نیست، اما این موقعیت برای کاربران تازه کار بسیار مناسب بوده و به آن‌ها فرصت می‌دهد که با مکانیزم‌های بازی آشنا شوند.

 

قهرمان برای موقعیت پنج : Lich 

این قهرمان نه تنها مشکلی از بابت به دست آوردن مانا ندارد، بلکه می‌تواند میزان ضربات زیادی را به قهرمانان دشمن وارد کرده و سرعت حرکت آن‌ها را به میزان زیادی کاهش دهد. همچنین با استفاده از قابلیت Frost Shield، به راحتی می‌توانید از قهرمان Carry خود مراقبت کرده و او را زنده نگه دارید.

 

Soft Support ( موقعیت چهار

قهرمانان Soft Support اصولا به کمک قهرمان Offlaner می‌آیند و سعی می‌کنند که فشار لاین را اندکی از روی دوش وی بردارند. این نوع از قهرمانان لاین خاصی نداشته و به صورت مداوم در حال رفت و آمد بین سه لاین بازی هستند. همچنین Soft Support سعی می‌کند تا کار Hard Support دشمن را سخت‌تر کرده و قهرمان Carry را نیز تا حد زیادی اذیت می‌کند. همچنین این موقعیت، همیشه در Gank ها حضور داشته و به هم‌تیمی‌ها در این زمینه کمک می‌کند.

این مدل از قهرمانان، در اواسط بازی می‌توانند چند آیتم مهم را برای خود خریداری کرده و مجبور به پشتیبانی کامل از تیم نیستند. 

 

قهرمان برای موقعیت چهار : Spirit Breaker

این قهرمان می‌تواند روی یکی از دشمنان شارژ کرده و به سرعت به سمت وی حرکت کند. همین قابلیت به وی اجازه می‌دهد که تقریبا هر زمانی که بخواهد، یک قهرمان از دشمن را Gank کند. همچنین ضربات عادی این قهرمان بسیار بالا بوده و Stun‌های بسیاری در سه قابلیت‌ وی گنجانده شده است. 

سطح سلامت بالا به همراه قابلیت دریافت ضربه زیاد، آن‌را به گزینه‌ای ایده آل برای مقاومت در برابر ضربات قهرمان‌های حریف تبدیل می‌کند.

 

Offlane (موقعیت سه)

قهرمانی که به لاین سخت‌تر ( در تیم Radiant لاین بالا و در تیم Dire لاین پایین) می‌رود را Offlaner می‌نامند. این سبک از قهرمانان اصولا سطح سلامت بالایی داشته و می‌توانند به راحتی در جلوی دو قهرمان تیم حریف بایستند. در صورتی که Offlaner موفق عمل کند، می‌تواند لاین را از قهرمان Carry دشمن گرفته و او را برای مدت زیادی عقب بیندازد. در صورتی که این موضوع قابل انجام نباشد، این قهرمان می‌تواند صرفا از کشته شدن کریپ‌های دشمن تجربه کسب کرده و سطح خود را ارتقا دهد. 

 

از آن‌جایی که Offlaner ها اصولا قهرمانان جان سختی هستند، در اواسط بازی می‌توانند نقش تانک را بازی کرده و جلوی ضربات دشمن به هم‌تیمی ها را بگیرند. همچنین می‌توانند نقش Initiator را ایفا کرده و جنگ‌های تیمی را آغاز کنند.

 

قهرمان موقعیت سه : Bristleback

این قهرمان یکی از تانک‌ترین قهرمانان بازی بوده که می‌تواند حتی در سطح یک، مقدار بسیار زیادی از ضربات دشمن را دریافت کرده و میزان ضربه زیادی را به آن‌ها وارد کند. از آن‌جایی که قابلیت‌های این قهرمان مانای چندانی نمی‌خواهند، این قهرمان گزینه‌ای ایده آل برای حضور در OffLane است. این قهرمان می‌تواند سرعت راه‌ رفتن دشمن را تا حد زیادی کاهش داده و با استفاده از قابلیت Quill Spray، میزان ضربه بسیار زیادی را به دشمن وارد کند. در صورتی که قهرمان Carry دشمن یک قهرمان نزدیک‌زن باشد، کار او جلوی Bristleback بسیار سخت خواهد بود.

 

Mid(موقعیت دو)

قهرمانانی که ارتقای سطح آن‌ها در ابتدای بازی اهمیت زیادی دارد، اصولا لاین وسط را برای شروع بازی انتخاب می‌کنند. اوایل بازی، قهرمان لاین وسط کاملا تنها بوده و باید دوئلی با همتای خود در تیم رقیب داشته باشد. از آن‌جایی که تجربه از کشتن کریپ‌ها فقط به یک نفر تعلق می‌گیرد، به همین خاطر قهرمان لاین وسط از دیگر لاین‌ها تجربه بیشتری کسب کرده و همیشه دارای سطح بیشتری است. 

 

کاربری که لاین وسط را انتخاب کرده است، همیشه باید مراقب Gank های دشمن بوده و از خود در برابر تهدیدات مختلف مراقبت کند. 

از آن‌جایی که میزان درآمد و کسب تجربه لاین وسط بسیار بالاست، قهرمانان این لاین در اواسط بازی یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده و میزان ضربه زیادی را به دشمن وارد می‌کنند. شکست خوردن لاین وسط باعث می‌شود که قهرمان دشمن در لاین وسط بسیار قدرتمند شده و به راحتی به شکار دیگر بازیکنان در لاین‌های دیگر بپردازد. به همین خاطر بهتر است این لاین را به افراد حرفه‌ای سپرده و یا این که اجازه پیشرفت زیاد را به رقیبتان ندهید. 

 

قهرمان موقعیت دو : Shadow Fiend

از آن‌جایی که تک تک قابلیت‌های قهرمان Shadow Fiend کمک شایانی به توانایی‌های مبارزه وی می‌کنند، به همین خاطر انتخاب این قهرمان برای لاین وسط بسیار منطقی است. دقت داشته باشید که تمام قدرت این قهرمان، از کشتن کریپ‌های دشمن تامین می‌شود. به ازای هر کریپ کشته شده، میزان ضربه این قهرمان به میزان ۲ واحد افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که Shadow Fiend در ابتدای بازی بسیار شکننده بوده و باید حواسش به Gank های تیم حریف باشد. در اواسط بازی، Shadow Fiend می‌تواند به تنهایی با اکثر قهرمانان بازی دوئل کرده و به راحتی آن‌را برنده شود. دقت داشته باشید که قهرمانان بسیاری دارای شرایط مشابه با Shadow Fiend بوده و می‌توانند جایگزین وی در لاین وسط شوند.

 

Safe Lane (موقعیت یک)

قهرمانان حاضر در Safe Lane، مهم‌ترین قهرمانان بازی هستند. اصولا این مدل از قهرمانان در ابتدای بازی بسیار شکننده بوده و توانایی کشتن چندانی ندارند. به همین خاطر قهرمان حاضر در موقعیت پنج باید به وی برای فارم کردن کمک کند. 

 

در انتهای بازی و با خرید آیتم‌های درست، قهرمان Safe Lane وظیفه اصلی وارد کردن ضربه به دشمن را بر عهده می‌گیرد. در حقیقت تمامی هم‌تیمی‌ها تلاش خود را برای پدید آوردن شرایط جنگیدن انجام می‌دهند و این قهرمان Safe Lane است که ضربه نهایی را وارد می‌کند. 

 

تجربه این موقعیت در ابتدای بازی بسیار خسته کننده است، چرا که تنها وظیفه شما کشتن کریپ‌ها، به دست آوردن طلا و تجربه است.  اما در انتهای بازی، حرکات شماست که نتیجه یک جنگ تیمی را تعیین کرده و باعث برنده شدن بازی یا باختن آن می‌شود.

 

قهرمان موقعیت یک : Anti Mage

یکی از قهرمانان شکننده در ابتدای بازی، Anti Mage است که نیاز به پشتیبانی بسیار زیادی دارد. این قهرمان پس از خریدن دو یا سه آیتم ضروری، تازه توانایی شرکت در جنگ‌ها را داشته و می‌تواند میزان ضربه قابل تاملی را به دشمن وارد کند.

 

این قهرمان در انتهای بازی هیچ رقیب خاصی نداشته و تیم دشمن را در هم می‌شکند. در حقیقت حتی اگر تمام تیم دشمن سعی کنند که وی را شکار کرده و از بین ببرند، Anti Mage به راحتی با استفاده از قابلیت Blink از صحنه نبرد فرار کرده و خود را به مکانی امن برساند. در حقیقت نه تنها فرار از Anti Mage کار بسیار سختی است، بلکه کشتن وی نیز نیازمند دقت و منابع بسیاری است. 

 

در صورتی که بتوانید در ابتدای بازی به خوبی Last Hit کرده و آیتم‌های مناسبی را برای کاراکتر خود خریداری کنید، بدون شک می‌توانید بازی را به راحتی به پایان برسانید.

 

نظر شما درباره این مطلب چیست ؟ آیا موضوع خاصی در این بازی وجود دارد که از دید ما پنهان مانده باشد؟ قهرمانان مورد علاقه خود در بازی دوتا 2 را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها: Dota 2
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.