بازی Elden Ring یکی از مورد انتظارترین عناوین چند سال اخیر بود که بسیاری از طرفداران بازیهای استودیو FromSoftware نسبت به موفقیت آن شک نداشتند. با این وجود، این بازی توانست حتی خوش بینترین طرفدارانش را هم غافلگیر کند و عملکردی خیره کننده داشته باشد. فروش این بازی تنها در اولین ماه انتشار از 13 میلیون نسخه عبور کرد و بهسرعت به یکی از پدیدههای بزرگ سال تبدیل شد. اگرچه جهان وسیع و غنی بازی Elden Ring میتواند برای مدت بسیار طولانیتری بازیکنان را مشغول نگه دارد، اما با گذشت حدود سه ماه از عرضه بازی Elden Ring، احتمالا بسیاری از بازیکنان کارشان با این بازی تمام شده است. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و همچنان ببه دنبال تجربه یک عنوان نقش آفرینی حماسی، عظیم یا چالش برانگیز هستید، در ادامه این مطلب عناوینی که میتوانند تجربهای مشابه بازی Elden Ring ارائه کنند را مشاهده میکنید.
بازیهای قبلی استودیو FromSoftware
قاعدتا بهترین عناوینی که میتوانند ادامه دهنده تجربه بازی Elden Ring باشند، عناوین سولزبورن استودیو FromSoftware هستند. این استودیو همواره یک مسیر مشخص را به بهترین شکل ممکن ادامه داده در طول دهه اخیر نشان داده که استاد ساخت عناوین سولزبورن و بهبود گیمپلی بازیهای خود است. تمامی بازیهای این استودیو در طراحی گیمپلی و طراحی هنری باسها، مناطق بهیادماندنی و البته، گیمپلی چالش برانگیز و دشمنان سرسخت، سرآمد هستند.
اگر عناوین قبلی این استودیو را تجربه نکردهاید، سری بازی Dark Souls یا Demon’s Souls بهترین عناوین برای شروع تجربه بازیهای این استودیو هستند. با وجود گذشت بیش از یک دهه از انتشار بازی Dark Souls، این بازی همچنان به عنوان یکی از بهترین عناوین سبک خود شناخته میشود و موفقیتش تاثیر بزرگی روی آینده استودیو FromSoftware و صنعت بازیهای ویدیویی گذاشته است. بهتر است بهجای نسخه اصلی این عنوان، بازی Dark Souls Remastered را تجربه کنید که برخی مشکلات بازی اصلی را برطرف کرده و از لحاظ گرافیکی هم بهبود یافته است.
علاوه بر عناوین بالا، بازی Bloodborne و بازی Sekiro: Shadows Die Twice هم دیگر عناوین این استودیو هستند که میتوانند حس و حال بازی Elden Ring را به روشهای مختلف ادامه دهند. اگرچه این عناوین جهان باز و وسیعی مانند Elden Ring ارائه نمیکنند، اما سبک و سیاق خاص هرکدام از آنها میتواند تجربهای مانند یا حتی بهتر از بازی Elden Ring برای بازیکن باشد.
بازی Bloodborne حتی نسبت به عناوین قبلی این استودیو هم محیطهای بستهتری را ارائه میکند، اما از طرف دیگر، فضاسازی غریب و گوتیک یارنام (Yharnam) و گیمپلی سریع و خشنتر این بازی که برای بازیابی سلامت بازیکن را مجبور به حمله به دشمنان میکند، میتواند یک تجربه کاملا جدید و بینظیر برای علاقمندان به بازی Elden Ring باشد.
بازی Sekiro هم مسیری متفاوت از دیگر عناوین گذشته این استودیو طی میکند و از لحاظ سرراست بودن نسبی خط داستانی، شباهت بیشتری به بازی Elden Ring دارد. گیمپلی بازی Sekiro هم سرعت بسیار بالایی دارد و بهخاطر وجود نوار خستگی و لزوم دفاع و حمله در یک محدوده زمانی بسیار کوتاه، مبارزات این بازی سرعت و تنش بیشتری نسبت به دیگر عناوین این استودیو دارند.
بازی Nioh 2
این بازی هم یکی دیگر از معدود عناوین این لیست است که نقشه جهان باز ندارد و مراحلش متشکل از محیطهای بزرگ و بستهای هستند که به همدیگر متصل شدهاند. البته بازی Nioh 2 شباهتهای زیادی با عناوین سولزبورن و بازی Elden Ring دارد و برخی از مکانیکهای این بازی مانند Fire Altar (نمونه مشابه Bonfire سری Souls) و باقی ماندن XPهای بازیکن در همان محلی که کشته شده، برخی از شباهتهای بزرگ این بازی با عناوین استودیو FromSoftware هستند.
یکی از ویژگیهای بازی Nioh 2 که به سرگرمکنندهتر شدن گیمپلی این بازی کمک کرده، این است که سلاحهای گوناگون با پیشروی در بازی بهدست میآیند و هر کدام از آنها کاربرد و ویژگیهای مخصوص خود را دارند که باعث میشود تا بازیکن بهخاطر ضعیف بودن آمار یکی از سلاحهای خود، در مبارزات بازی تقلا نکند.تعداد اسلحهای هم که این بازی به بازیکن ارائه میکند بهقدری بالا است که هیچ نگرانیای بابت گوناگونی و قدرت اسلحه بازیکن باقی نمیماند. ویژگی Burst Counter هم مانند بازی Sekiro مبارزات را بسیار سریعتر کرده است و باعث میشود تا ریسک پذیری بازیکن ارزشمند باشد و مبارزات این بازی هیجان بسیار بیشتری داشته باشند.
مطالب مرتبط:
10 مرحله اضطرابآور بازیهای ویدیویی
معرفی 11 باس فایت غولپیکر در بازیهای ویدیویی
۱۰ بازی برتر کمپانی Blizzard طبق امتیازدهی سایت Metacritic
بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild
وقتی که بازی Breath of the Wild در سال 2017 منتشر شد، شرایط آن تقریبا با شرایط بازی Elden Ring در سال 2022 یکسان بود. همه درباره شاهکار جدید نینتندو صحبت میکردند و دنیای بزرگی که این بازی در مقابل بازیکن قرار میدهد را تحسین میکردند. این بازی هم مانند بازی Elden Ring یک جهان وسیع و غنی از محتوا را در برابر بازیکن قرار میدهد و بازیکن را برای کشف رازهای محیط، در سرزمین هایرول (Hyrule) رها میکند. این بازی به سرعت حس اکتشاف جهان وسیع خود را در بازیکن ایجاد میکند و سپس با قرار دادن تمامی ابزار لازم برای اکتشاف محیط، بازیکن را در آن رها میکند. برخلاف دیگر عناوینی مانند بازی Assassins Creed که ادعا میکردند بازیکن میتواند از تمام نقاط محیط بالا برود، اما در واقع نقاط قابل اکتشاف بهصورت دستی علامت گذاری شده بودند، بازی Breath of the Wild واقعا این مکانیک را در گیمپلی خود اجرا کرده و تا زمانی که نوار سلامتی لینک اجازه دهد، میتوانید از هر سطح بزرگ و کوچکی در بازی بالا بروید.
مبارزات این بازی آسانتر از بازی Elden Ring هستند و عرق بازیکن را برای مبارزه با دشمنان ساده در نمیآورند، اما گیمپلی آن مکانیکهای فوق العاده و سرگرم کنندهای دارد که دست بازیکن را برای لذت بردن از این بازی و خلاقیت در مبارزات (و هر فعالیت دیگری در بازی) باز میگذارند. شاید در نگاه اول، به دلیل سبک گرافیکی و ظاهر شادتر این بازی نسبت به بازی Elden Ring، متوجه شباهتهای این دو عنوان با یکدیگر نشوید، اما بلافاصله بعد از شروع بازی میتوانید شباهتهای این دو عنوان را مشاهده کنید و هرچه در بازی پیشروی کنید، این شباهتها بیشتر نمایان میشوند.
بازی Breath of the Wild برای نینتندو سوییچ و Wii U منتشر شده است.
بازی Shadow of the Colossus
اگر از طراحی منحصر به فرد باسهای بازی Elden Ring لذت بردید و بهدنبال عنوانی میگردید که تمرکز بیشتری روی باسهایش داشته باشد، بازی Shadow of the Colossus دقیقا همان چیزی است که بهدنبالش هستید. این بازی شما را در دنیای خالی و ایزولهاش رها میکند و غیر از 16 باس عظیم الجثه، هیچ دشمن دیگری را سر راهتان قرار نمیدهد. بخش زیادی از این بازی، روی آگرو، اسب وفادار واندر (Wander)، در مسیر پیدا کردن کلوسوس بعدی سپری میشود.
این 16 کلوسوس مانند دیگر باسهای معمول در مقابل بازیکن قرار نمیگیرند و مبارزهای میان واندر و آنها شکل نمیگیرد. در عوض، بعد از پیدا کردن هر کلوسوس، باید برای از پا درآوردن هر یک از آنها راه رسیدن به سرشان را پیدا کنید. هدفی که ظاهرا آسان بهنظر میرسد، اما با توجه به عظیم الجثه بودن کلوسوسها، زمان نسبتا زیادی از شما خواهد گرفت. برخی از آنها بهقدری عظیم الجثه هستند که کاملا مانند یک مرحله سکوبازی بزرگ بهنظر میرسند. پیدا کردن نقطه ضعف و طی کردن مسیر رسیدن به سر هر کلوسوس، مانند یک مرحله متحرک عظیم است که در نهایت حس پیروزی شکوهمندانهای را به بازیکن منتقل میکند.
بازی Shadow of the Colossus برای پلی استیشن 2، پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 منتشر شده است.
بازی Middle Earth: Shadow of War
بازی Middle Earth: Shadow of War یکی از نقش آفرینیهای باکیفیت نسل هشتم است که هرگز به موفقیتی که لیاقتش را داشت نرسید. همانطور که از نام بازی Middle Earth مشخص است، داستان این بازی در سرزمین میانه و پیش از رخ دادن وقایع The Lord of the Rings اتفاق میافتد. نقشه وسیع، مراحل اصلی و فرعی فراوان و لذت بخش، مبارزات روان و یک سیستم پیشرفت عمیق این بازی، قطعا طرفداران سبک نقش آفرینی را راضی خواهد کرد. اما مهمترین ویژگی بازی Shadow of War که این بازی را از دیگر عناوین نقش آفرینی موجود متمایز میکند، سیستم نمسیس است که نسبت به بازی Middle Earth: Shadow of Mordor بهبود یافته است.
این سیستم شبکهای وسیع و پیچیده از اورکها خلق میکند که هر کدامشان نقاط ضعف، قوت و روابط خاصی با دیگر NPCها دارند که بهصورت اتفاقی توسط این سیستم خلق میشوند. برای مثال، اگر یکی از کاپیتانهای اورکها را بکشید، یکی از زیردستان او برای رهبری گروه پیشقدم میشود. این موضوع برای شرایط مخلف دیگر مانند تحقیر یک کاپیتان یا کشته شدن توسط او متفاوت است و بازی به اشکال مختلف به رفتار بازیکن واکنش نشان میدهد. امکان استخدام برخی از دشمنان و استفاده از آنها برای پیروزی در نبردهای مختلف هم بخشی از این سیستم است که یک لایه دیگر به عمق سیستم نمسیس این بازی اضافه میکند.
این بازی روی کامپیوتر، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در دسترس است.
بازی The Witcher 3: Wild Hunt
بازی Witcher 3 که در اولین سالهای عمر کنسولهای نسل هشتمی منتشر شد، بلافاصله خود را بهعنوان یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی این نسل معرفی کرد و همچنان در میان برترین بازیهای منتشر شده در دوران پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان حضور دارد. این بازی هیچ مکانیک بهخصوصی ندارد که منحصرا در عناوین سولزلایک استفاده میشوند و مبارزات آن هم بهاندازه عناوین این سبک چالش برانگیز نیستند، اما دنیای عظیم، زنده و غنی بازی The Witcher 3، میتواند بازیکن را برای مدت بسیار طولانی سرگرم نگه دارد. محیطهای بسیار متنوع این بازی پر شدهاند از هیولاهای گوناگون، داستانهای محلی جذاب و مراحل فرعی باکیفیت که به حس تعلیق و باورپذیری بازیکن در این دنیای زیبا کمک میکنند. داشتن داستانی جذاب و گیرا به هر بازیای برای تبدیل شدن به یک اثر تاثیر گذار کمک میکند، اما در بازیهای نقش آفرینی جهان باز، این مراحل فرعی هستند که به غرق کردن بازیکن در دنیای بازی و علاقمند نگه داشتن او به جهان عظیم خلق شده، کمک میکنند. کاری که بازی The Witcher 3 به نحو احسن انجام داده و تعامل با NPCها در مناطق مختلف بازی را به یکی از جذابیتهای آن تبدیل کرده است.
در زمان عرضه این بازی، سیستم مبارزات و مخصوصا انیمیشنهای آن، انقلابی در بازیهای نقش آفرینی بزرگ محسوب میشد و با وجود گذشت هفت سال از انتشار این عنوان، انیمیشنها و مکانیکهای مبارزه آن همچنان در مقایسه با بازیهای روز در سطح قابل قبولی قرار دارند. مبارزات این بازی بیشتر روی اکسیرها و تاثیر استفاده از آنها روی انواع خاص دشمنان تمرکز میکند و مبارزات سنتی با انواع شمشیر و جادو، بدون دخالت اکسیرهای مناسب برای آسیب رساندن به نقطه ضعف دشمنان قدرتمند، بسیار طاقتفرسا خواهند بود.
از طرفی، مینیگیم Gwent هم بهعنوان یکی از فعالیتهای جانبی و اختیاری این بازی، میتواند حتی از خود بازی The Witcher 3 هم اعتیاد آورتر باشد و شما را برای بهدست آوردن کارتهای Gwent به تمام مناطق بازی بکشاند. غرق شدن و زندگی در دنیای بازی The Witcher 3 کار بسیار سادهایست، اما بعید است که بتوانید به همان راحتی که وارد آن شدید، از آن خارج شوید.
بازی The Witcher 3: Wild Hunt برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شده است.
بازی Mortal Shell
پس از موفقیت بازیهای استودیو FromSoftware، بازیهای زیادی با تقلید از سبک این عناوین منتشر شدند که بسیاری از آنها هیچ ایده جدیدی نداشتند و تنها برای جذب طرفداران تشنه بازیهای سولزبورن ساخته شده بودند. باوجود اینکه بازی Mortal Shell هم شباهت غیرقابل انکاری به سری بازی Dark Souls و بازی Bloodborne دارد، اما با ارائه ایدههای تازه خود، جذابیت تازهای به گیمپلی و حال و هوای عناوین این سبک بخشیده است.
بسیاری از مکانیکها و ویژگیهای ریز و درشت بازی Mortal Shell مانند مناظر گرفته و تاریک، داستان مبهم، شخصیتهای فرعی عجیب و غریب و دشمنانی که میتوانند بازیکن را با یک ضربه بکشند، تنها بخشی از ویژگیهای بازی Mortal Shell هستند که از بازیهای استودیو FromSoftware الهام گرفته شدهاند. اما مهمترین وجه تمایز بازی Mortal Shell با عناوین سولزبورن، در نام این بازی نهفته است. شما بازی در نقش یک موجود شبح مانند آغاز میکنید که با یک ضربه توسط هر دشمنی کشته میشود. البته قرار نیست که از ابتدا تا انتهای بازی را به همین شکل سپری کنید و برای بقا در دنیای بیرحم این بازی باید با تسخیر جسد چهار جنگجویی که در نقاط مختلف نقشه قرار دارند، شانس خود را در مبارزات افزایش دهید. هرکدام از این چهار جنگجو (که با نام پوسته یا Shell شناخته میشوند) قابلیتها و تواناییهای مخصوص خود را دارند و بازیکن نقشی در خلق یا تغییر تواناییهای آنها ندارد. همانطور که مشخص است، پوستهها یک شانس دوباره به بازیکن میدهند و پس از اینکه خط سلامتی آنها خالی شود، شبح بازیکن از پوسته خارج میشود. البته بازیکن یک فرصت کوتاه برای بازگشت به جسد جنگجوی خود را خواهد داشت و بعد از بازگشت دوباره به پوسته، خط سلامتی آن کاملا پر خواهد شد.
بازی Mortal Shell هم اکنون برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس در دسترس قرار دارد.
بازی Dead Cells
اگر فکر میکنید بازیهای سبک سولزبورن زیادی کوتاه هستند یا بعد از چند بار تمام کردن این بازی، از اسلحه و تواناییهای تکراری که هربار سمت آنها میروید خسته میشوید، بهتر است بازی Dead Cells را امتحان کنید. این بازی یک اکشن پلتفرمر روگ لایت مترویدوانیایی است که بهترین ویژگیهای سبکهای مذکور را کنار هم جمع کرده است.
بازی Dead Cells مانند هر بازی روگ لایت دیگر، به بازیکن تنها یک بار فرصت مردن میدهد. پس از مرگ، برخی از آیتمها و آپگریدهای شما حفظ میشوند و بقیه آنها برای همیشه از بین میروند. با هر بار مردن، مسیر و چیدمان تمامی مراحل بهصورت اتفاقی از نو خلق میشوند و تنها ورودی و خروجی هر بخش از مراحل ثابت میماند.
یکی از بهترین ویژگیهای بازی Dead Cells این است که بازیکن را مجبور میکند تا از همان ابتدای بازی برای مقابله با آخرین باسها آماده شود و هدفهای کوتاه مدت را در اولویت قرار ندهد. برای مثال، ممکن است در مبارزه با یکی از باسهای ابتدایی بازی به مشکل بخورید و برای شکست دادن او یکی از سلاحهای خود را تا حد ممکن آپگرید کنید. حتی اگر با استفاده از این تاکتیک موفق به شکست دادن این باس فایت شوید، در مرحله یا مراحل بعدی قطعا به مشکل جدی خواهید خورد و پیشروی بیشتر در بازی تقریبا غیرممکن خواهد شد. برخلاف بازی Elden Ring که به بازیکن اجازه میدهد تا با ساختن برخی بیلدهای بسیار قدرتمند، پیشروی راحتتری در مراحل داشته باشد، بازی Dead Cells بازیکن را مجبور میکند تا در هر تلاش برای اتمام بازی آیتمها و اسلحه جدید را امتحان کند. علاوه بر اینها، طراحی مراحل بازی هم بازیکن را مجبور به امتحان ویژگی و مکانیکهای مختلف بازی میکنند تا بازیکن تنها با تکیه بر یک سبک بازی یا یک بهخصوص در مراحل پیشروی نکند. در مراحل این بازی قطعا به بنبستهایی خواهید رسید که برای رد شدن از آنها نیاز به یک آیتم جدید خواهید داشت که برای بهدست آوردن آن باید دیگر نقاط نقشه را جستجو کنید.
بازی Dead Cells برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و اندروید و iOS منتشر شده است.
بازی Hollow Knight
برخلاف بازی Dead Cells که گیمپلی سریع و شلوغی دارد و بازیکن را دائما مجبور به تغییر سبک مبارزه میکند، بازی Hollow Knight گیمپلی و مبارزات ساده و حسابشدهتری را ارائه میکند که شباهت بسیار بیشتری به بازیهای سولزبورن دارد. این بازی تنها یک شمشیر ساده و چندین طلسم به بازیکن میدهد تا در دنیای بیرحم زیرزمین پیشروی کند. همانطور که اشاره کردیم، مبارزات این بازی در ظاهر ساده هستند و تنها کافیست تا در زمانبندی حمله و جاخالی دادن ماهر شوید. طلسمهای بازی هم تاثیرات مختلفی روی قابلیتهای شخصیت قابل کنترل میگذارند و بسیاری از آنها میتوانند در برخی مراحل و باس فایتهای سخت کارگشا باشند.
مانند اکثر عناوین سولزبورن، بازی Hollow Knight هم به بازیکن اجازه میدهد تا جهان پررمز و رازش را کشف کند و با داستان و تاریخچه این دنیا، به آرامی و از گوشه و کنار محیط بازی آشنا شود. باز هم مانند دیگر بازیهای سولزبورن، بعد از مردن میتوانید به همان محل مرگ برگردید و امتیاز و آیتمهای خود را دوباره بهدست بیاورید. البته این امتیازها بهسادگی قابل بازیابی نخواهند بود و برای بازپس گرفتن آنها، باید با روح خودتان مبارزه کنید.
بازی Hollow Knight برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ منتشر شده است.
بازی Horizon Forbidden West
بازی Horizon Forbidden West هم مانند بازی Horizon Zero Dawn تنها چند روز پیش از عرضه یکی از برترین بازیهای نسل منتشر شد و با وجود پیشرفت در تمامی زمینهها نسبت به قسمت اول، در سایه موفقیت بینظیر بازی Elden Ring قرار گرفت. اگرچه این بازی مبارزات سخت و چالش برانگیزی مانند عناوین سولزبورن ارائه نمیکند، اما جهان زیبا و بزرگ، داستان قابل قبول و مراحل فرعی باکیفیت آن قطعا بازیکنانی را که به گشت و گزار در محیطهای بزرگ و خیالی علاقه دارند راضی میکند.
بازی Horizon Forbidden West علاوه بر بهبود و گسترش بسیاری از مکانیکهای قسمت اول، ویژگیهای جدیدی مانند Shieldwing Glider و شهرکهای کوچک و بزرگ دارد که به بهبود تجربه بازیکن کمک میکنند. به لطف چندین سلاح و مکانیک جدید، مبارزات بازی Forbidden West پیشرفت قابل توجهای نسبت به نسخه اول کرده است، اما مبارزات این بازی هرگز بزرگترین نقطه قوت آن نبودهاند. یکی از بزرگترین نقاط قوت این بازی، مانند بازی Zero Dawn و بازی The Witcher 3، محیط عظیم، زیبا و غنیاش است که پر شده از انواع مختلف حیوانات رباتیک و مراحل فرعی که حالا کیفیت بسیار بهتری نسبت به نسخه اول دارند. مراحل فرعی این بازی برخلاف بیشتر مراحل فرعی بازی قبلی و تعداد زیادی از عناوین جهان باز امروزی، مانند محتویات نقشه پرکن و اضافی در بازی حضور ندارند و می توانند بازیکن را به خط داستانی مخصوص خود علاقمند کنند. علاوه بر این، تاثیر اعمال بازیکن در این مراحل فرعی، روی دنیای بازی کاملا حس میشود. برای مثال میتوان به تاثیر انجام برخی از مراحل فرعی مهم روی زندگی مردم شهرکهای مختلف دنیای بازی اشاره کرد.
بازی Horizon Forbidden West هم مانند بازی The Witcher 3 یک مینیگیم سرگرم کننده به نام Machine Strike دارد که شاید گیمپلیاش مانند بازی Gwent عمیق و اعتیاد آور نباشد، اما به اندازه کافی سرگرم کننده است و بهعنوان یک فعالیت جانبی کوچک از کیفیت خوبی برخوردار است.
بازی Horizon Forbidden West برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر شده است.
اگر بازی دیگری در نظر دارید که میتواند برای طرفداران بازی Elden Ring مناسب باشد، نام آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.