رافائل کلانتونیو (Raphael Colantonio)، یکی از موسسان استودیو Arkane است. او در سال ۲۰۱۷ این استودیو را ترک کرد تا پس از مدتی به همراه تعدادی از همکاران سابق خود، استودیو شخصی WolfEye Studios را تاسیس کند. تیم این استودیو یک تیم مستقل بوده و در حال حاضر روی یک بازی با نام Weird West مشغول به کار هستند.
در مصاحبهای که وبسایت PC Gamer با کلانتونیو ترتیب داده است، او دلیل اصلی خود برای خودداری از بازگشت به ساخت بازیهای بزرگ با بودجه کلان و AAA را شرح داده است. او میگوید:
جاهطبی و اشتیاق ما بسیار بالاست و ما میخواهیم که موفق شویم و یک بازی بسازیم که مردم از تجربه آن لذت ببرند. اما در عین حال ما ریسکهای بیشتری کردهایم و البته اگر برخلاف الآن مشغول کار روی یک بازی AAA بودیم، باید استرس بیشتری را نیز متحمل میشدیم. چون ارقام مورد نیاز برای ساخت یک چنین عنوانی به حدی بالا است که میتوانید بگویید من مشغول توسعه یک بازی نیستم، بلکه در حال ساخت یک محصول تجاری هستم.
راهی وجود نداشت که تمایل داشته باشم به ساخت بازیهای AAA بازگردم. چون تمام مدت ساخت این بازی باید حواستان باشد که اشتباه نکنید تا ورشکست نشوید و ۹۰ درصد وقت شما صرف بررسی مسائل اقتصادی میشود. این چیزی نیست که من بهخاطرشان بازی میسازم.
درست است، بازیسازی یک صنعت است، تفریح نیست. این صنعت بهگونهای کار میکند که به شما اجازه نفس کشیدن نمیدهد. شما قادر به استراحت کردن نیستید، مدام باید ادامه دهید و ادامه دهید و ادامه دهید. به نظرم حداقل در صنعت سینما، که البته اطلاع چندانی از آن ندارم ولی ایدههایی از عملکردش در ذهن دارم، این فانتزی وجود دارد که کارگردان یک فیلم میسازد و سپس تا مدتی استراحت میکند. آنها پیش خود میگویند، خب من نمیدانم کار بعدی چه خواهد بود بنابراین بهتر است برای مدتی استراحت کنم، اجازه دهید به مدت سه سال هیج کاری نکنم. و در نهایت بعد از مدتی اشتیاق آنها بازمیگردد و میگویند «آه خدای من، دوست دارم راجع به این ایده صحبت کنم.» آرزو میکنم که صنعت بازیسازی هم به همین شکل اداره میشد، به جای آن این صنعت مانند یک کارخانه خودروسازی است. میدانید منظورم چیست، مثلا مدل سه فلان ماشین ساخته شد حالا بلافاصله باید روی مدل چهار کار کنیم. این باعث کشتن خلاقیت شده و رس خلاقیت افراد حاضر در صنعت را میکِشد.
با توجه به این که ما بارها چنین نظراتی راجع به ساخت بازیهای AAA از افراد مختلف صنعت شنیدهایم، سخنان کلانتونیو خیلی عجیب به نظر نمیرسد.
با این حال، تیم توسعه بازی Weird West با داشتن بودجه بسیار کمتر از سایر بازیهای AAA و با یک دوربین ایزومتریک، قصد ساخت یک بازی برای رقابت با عناوینی مثل Dishonored و Prey را دارند.