اولین نگاه به بازی Everywhere؛ جاه‌طلبی تهیه‌کننده سابق بازی GTA ادامه دارد

اولین نگاه به بازی Everywhere؛ جاه‌طلبی تهیه‌کننده سابق بازی GTA ادامه دارد

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
1 سال و 3 روز پیش

اخیرا کریس اسکالیون (Chris Scullion)، یکی از خبرنگاران وب‌سایت VGC، به استودیو Build A Rocket Boy رفته تا با بازی Everywhere، عنوان جدید و نوآورانه این استودیو بیشتر آشنا شود. اسکالیون تجربه خود از این ملاقات را به رشته تحریر درآورده که در متن زیر بخش‌هایی از آن را مطالعه خواهید کرد.


بعد از این‌که استودیو Build A Rocket Boy شروع به استخدام افراد متخصص در زمینه کریپتو برای بازی Everywhere کرد، همه فکر می‌کردند که این بازی قرار است یک نمونه دیگر از عناوینی باشد که با متاورس، بلاک‌چین و NFT سر و کله می‌زنند. فکر این‌که لزلی بنزیس (Leslie Benzies) هم وارد این زمینه شده، باعث شده بود تا اهالی رسانه‌ هم نسبت به توضیحات او درباره این بازی خوش‌بین نباشند و انتظار یک سخنرانی دیگر درباره آینده NFT و متاورس را بکشند.


خوشبختانه استودیو Build a Rocket Boy هم از این نگرانی‌ها مطلع بود و با گفتن جملات «ما یک بازی مبتنی بر بلاکچین نیستیم» و «هیچ علاقه‌ای به کریپتو یا Web3 نداریم» در ابتدای برنامه معرفی این بازی، حضار را آسوده خاطر کرد.

 

تهیه کننده سابق سری GTA بودجه ساخت بازی Everywhere را تهیه کرده است

سوال اصلی افرادی که برای اولین بار با بازی Everywhere آشنا می‌شوند این بود که این بازی دقیقا چیست و چه هدفی خواهد داشت؟ جواب کوتاه برای این سوال این است که بازی Everywhere یک عنوان جهان باز آنلاین بسیار بزرگ است که تمرکزش روی اکشن سوم شخص و مسابقات است، اما ابزار شدیدا کاربردی برای خلق هرچیزی که بازیکنان می‌خواهد را هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. البته یک غافلگیری بزرگ هم وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.


این استودیو جنبه‌های مختلفی از بازی Everywhere را برای افراد حاضر نمایش داد و تمرکز اصلی‌اش روی معرفی مرکز تجمع اصلی این بازی به نام یوتروپیا (Utropia) بود. یوتروپیا یک شهر آینده‌نگرانه است که توسط زیست بوم‌های بزرگی مانند زمین‌های سرسبز، دره، آتش‌ فشان و امثال این‌ها محاصره شده است. خود این شهر هم شباهت زیادی به سیتادل در بازی Mass Effect دارد. با این تفاوت که یوتروپیا بسیار بزرگتر از سیتادل است و نقاط بسیار بیشتری از آن در دسترس بازیکن هستند.


با این‌که استودیو هنوز آماده معرفی کامل زیست بوم‌های اطراف یوتروپیا نبود، اعلام کرد که بازیکنان در هر زمان که بخواهند، می‌توانند به‌تنهایی یا با تیمشان به سرزمین‌های اطراف یوتروپیا سفر کنند و چالش‌های گوناگونی که به‌صورت دوره‌ای با محتوای جدید به‌روزرسانی می‌شوند را انجام دهند.


استودیو Build A Rocket Boy در این کنفرانس اعلام کرد که «درحال توسعه دو بازی AAA است، نه یکی.» افراد حاضر در این کنفرانس تصور می‌کردند که منظور استودیو از دو محصول AAA، زیست بوم‌های اطراف یوتروپیا به‌عنوان یک بازی AAA و شهر یوتروپیا به‌عنوان یک بازی دیگر است. این حدس می‌توانست تا حدی درست باشد. محیط‌های اطراف یوتروپیا به‌عنوان یک بازی جداگانه با تمرکز بر محتوای خلق شده توسط استودیو شناخته می‌شوند و شهر یوتروپیا هم می‌تواند یک بازی دیگر با تمرکز بر محتوای خلق شده توسط بازیکنان باشد. با این حال، حدس و گمان حضار تا حدودی اشتباه بود و این استودیو واقعا درحال توسعه دو بازی بزرگ در قالب بازی Everywhere است. 


این کنفرانس با تمرکز روی یوتروپیا و چهار منطقه تشکیل دهنده کنونی آن ادامه پیدا کرد. این مناطق شامل منطقه مبارزه، منطقه مسابقه، منطقه سرگرمی و مجموعه (The Collection) هستند.

 

اطلاعات تازه‌ای از بازی جدید اعضای سابق استودیو Rockstar منتشر شد 

منطقه مبارزه جایی است که بازیکنان در مبارزات اکشن سوم شخص شرکت می‌کنند که شباهت زیادی به آن‌چه در بازی Fortnite دیده‌ایم دارد. بازیکنان می‌توانند با استفاده از ابزار توسعه گسترده‌ای که در اختیارشان است، مراحل مبارزه خودشان را طراحی کرده و با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند.


برای نمایش انعطاف این ابزار ساخت و ساز، سازندگان یک مرحله که توسط یکی از تست کننده‌های تضمین کیفیت بازی طراحی شده بود را نشان دادند. این مرحله که در یک کارخانه فرآوری آب جریان داشت، بازیکن را در مقابل تعدادی از دشمنان قرار می‌داد و او باید با از بین بردن آن‌ها و پیش‌روی در مرحله، سوییچ‌های مشخصی را فعال می‌کرد. پس از فعال شدن همه این سوییچ‌ها، این مرحله پر از آب می‌شود و همه چیز تغییر می‌کند. با وجود کوتاه بودن این مرحله آزمایشی، استودیو Build A Rocket Boy به‌خوبی پتانسیل خلق انواع مختلف مراحل خلاقانه توسط بازیکنان را به‌نمایش گذاشت.


در ادامه، این استودیو سیستم ساخت و ساز این بازی که آرکیدیا (ARC-adia) نام دارد را معرفی کرد. این سیستم به اندازه کافی برای افراد کاملا تازه‌کار ساده و سرراست است و از طرف دیگر، به افرادی که در ساخت مراحل مهارت دارند هم همه ابزار لازم برای خلق چیزهای پیچیده را می‌دهد. برای مثال، در این کنفرانس یک باس اختاپوسی که با آرکیدیا ساخته شده بود معرفی شد که برای هر یک از پاهایش هوش مصنوعی جداگانه طراحی شده بود. 


البته این بازی برای افرادی که وقت، حوصله یا استعداد خلق مراحل کامل را ندارند هم یک گزینه دیگر ارائه می‌کند. بازیکنان می‌توانند هرآن‌چه که در هر اندازه‌ای ساختند را با دیگران به اشتراک بگذارند. بازیکنان این امکان را خواهند داشت تا اشیایی که در این بازی ساختند را در یک گروه قرار دهند و به‌عنوان استمپ (Stamp) ذخیره کنند و در دسترس دیگر بازیکنان قرار دهند تا در مراحلشان از آن‌ها استفاده کنند.


استمپ‌ها می‌توانند هر چیز کوچک و ساده‌ای باشند. اگر یک درخت در این بازی طراحی کنید که از ظاهر آن خوشتان می‌آید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک استمپ در دسترس دیگر بازیکنان قرار دهید و شاید روزی آن را در یک مرحله دیگر مشاهده کنید. استمپ‌ها از چیزهای ساده تا مراحل کاملی که برای تخریب و سرهم بندی دوباره توسط دیگر بازیکنان به اشتراک گذاشته شده‌اند تشکیل خواهند شد و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. بازیکنان می‌توانند از مراحلی که توسط دیگران به‌عنوان استمپ به‌ اشتراک گذاشته شده‌اند به‌عنوان بنای چیزی کاملا متفاوت استفاده کنند و تنها محدودیت آن‌ها در این زمینه (و هر قسمت دیگری از ساخت و ساز بازی) سقف خلاقیتشان خواهد بود.

 

در ادامه نوبت به منطقه مسابقه می‌رسد که درواقع همان ویژگی‌های منطقه مبارزه را به‌جای اکشن سوم شخص با تمرکز روی مسابقات ماشینی ارائه می‌کند. بازیکنان می‌توانند مسیرهای مسابقه خودشان را ساخته و به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، گزینه‌های زیادی که برای ماشین‌ها، قطعات ماشین و اسکین‌های مختلف وجود دارد، دست بازیکنان را برای خلق هرآن‌چه می‌خواهند باز می‌گذارد.
نه‌تنها بازیکنان می‌توانند در منطقه‌های مبارزه و مسابقه آزادانه بچرخند و مراحل مختلف را تجربه کنند، بلکه استودیو Build A Rocket Boy هم برترین مراحل هر منطقه را گلچین می‌کند تا مطمئن شود که توسط دیگر بازیکنان دیده می‌شود. این استودیو درباره این ویژگی می‌گوید: «می‌خواهیم بازیکنان را معروف کنیم.»

 

بعد از معرفی «مجموعه»، منطقه‌ای که روی محتوای تولید شده توسط بازیکنان تمرکز می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ساخته‌های جدیدشان را به اشتراک بگذارند، این استودیو با معرفی منطقه سرگرمی، عظمت واقعی بازی Everywhere را نشان داد. با نگاهی به بخش‌های مختلف این منطقه می‌توان فهمید که منظور این استودیو از «ساخت همزمان دو بازی AAA» چیست.
منطقه سرگرمی از چندین اتاق کوچکتر تشکیل شده است. یک در به اتاق سینما ختم می‌شود، دیگری شبیه به منطقه مخصوص DJ است و حتی یک بخش گالری هنری جذاب هم وجود دارد که به یک موزه شدیدا زیبا ختم می‌شود که پر است از طراحی‌های هنری بازی. به گفته استودیو، این بخش «همیشه درحال تکامل» خواهد بود و رازهای مخصوص خود را خواهد داشت. سازندگان می‌گویند: «می‌خواهیم با این بخش خوش‌بگذرانیم.»


یکی از قسمت‌های منطقه سرگرمی هم با نام لابی بازی (Game Lobby) شناخته می‌شود. در این کنفرانس، با ورود به اتاق بازی به یک صفحه سینما برمی‌خورید که تریلر زیر را پخش می‌کند:

 

بازی MindsEye همان عنوان AAA دومی است که فقط از طریق بازی Everywhere و درون دنیای این بازی قابل تجربه است. با گرافیک واقع‌گرایانه و بخش‌هایی که کاملا شبیه بازی GTA هستند. البته باتوجه به این که این بازی توسط لزلی بنزیس طراحی شده، این شباهت‌ها اصلا جای تعجب ندارد.


بنزیس که ریاست استودیو Build A Rocket Boy را هم برعهده دارد، مسبب اصلی تغییر بزرگ سری بازی GTA بود و تمام عناوین سه‌بعدی این مجموعه را تهیه کرد. بازی GTA 3، بازی GTA: Vice City، بازی GTA: San Andreas، بازی GTA IV عناوینی هستند که بنزیس تهیه‌کننده آن‌ها بود. او در توسعه بازی GTA V هم به‌عنوان تهیه‌کننده و یکی از طراحان ارشد بازی حضور داشت.
بازی MindsEye یک بازی کاملا مستقل است که تنها در جهان بازی Everywhere قابل تجربه است. این استودیو قصد دارد تا بازی MindsEye را در چپترهای مختلف عرضه کند. اولین چپتر فقط روی بخش تک‌نفره تمرکز خواهد کرد و چپتر بعدی ممکن است تمرکز بیشتری روی ویژگی‌های چندنفره داشته باشد.

 

علاوه بر این، با انتشار هر چپتر بازی MindsEye، دارایی‌های این بازی در دسترس بازیکنان بازی Everywhere قرار خواهد گرفت تا از آن‌ها برای خلق سازه‌هایشان استفاده کنند. باتوجه به سبک گرافیکی متفاوت بازی Everywhere و بازی MindsEye، مشخص نیست که سازندگان چطور می‌توانند این اتفاق را عملی کنند، اما در صورت موفقیت، شاهد یک اتفاق بسیار عظیم خواهیم بود. این بازی قرار نیست یک تجربه چندساعته، کوتاه و محدود باشد و یک ماجراجویی طولانی در دل بازی Everywhere خواهد بود.
 

طراحی صدای بازی Everywhere هم کم از دیگر بخش‌های این بازی ندارد. صدایی که بازیکنان در این بازی می‌شنوند، باتوجه به محل قرارگیری آن‌ها و موانعی که میان بازیکن و منبع صدا قرار دارد، در لحظه تولید می‌شود. باتوجه به این‌که بخش اعظم این بازی روی ساخت و ساز مراحل و تجربه‌های گوناگون توسط بازیکنان تمرکز می‌کند، این ویژگی صدای بازی Everywhere می‌تواند فارغ از هرگونه سازه‌ای که بازیکنان خلق می‌کنند صدایی واقع‌گرایانه به گوش آن‌ها برساند.
این بازی از لحاظ ترک‌های موسیقی هم گسترده عمل خواهد کرد و باوجود این‌که تیم صدا نمی‌توانند اطلاعات زیادی درباره گستردگی موزیک‌های بازی ارائه کنند، می‌دانیم که قرار است شاهد موسیقی‌های لایسنس شده و ترک‌های مخصوص بازی باشیم که توسط یک فرد شناخته شده در صنعت موسیقی برای این بازی خلق شده‌اند.

اگر استودیو Build A Rocket Boy بتواند اهداف جاه طلبانه‌اش را به‌خوبی باهم تلفیق کند، بازی Everywhere قطعا پتانسیل رسیدن به موفقیتی درخورد این جاه‌طلبی را دارد. اگر هسته گیم‌پلی سوم شخص و ماشین‌سواری این بازی به‌اندازه کافی جذاب باشند و کار با ابزار ساخت و ساز آن هم به همان اندازه‌ای که به‌نظر می‌رسد آسان باشد، سال‌های بسیار درخشانی پیش‌روی بازی Everywhere خواهد بود. 

 

البته هنوز هم سوالات مهمی درباره نحوه درآمد استودیو از بازی Everywhere وجود دارد. می‌دانیم که این بازی قرار است به‌صورت Free-to-Play و پریمیوم در دسترس قرار بگیرد، اما مشخص نیست که این موضوع چگونه اجرا خواهد شد. منوی بازی چند نوع واحد پول دارد. به‌نظر می‌رسد که با تجربه بازی و محتوای خلق شده توسط بازیکنان، همان واحد پولی را دریافت می‌کنید که برای خرید استمپ‌ها استفاده می‌شود.


همچنین، می‌دانیم که بازی Everywhere قرار نیست به بازیکنان اجازه دهد تا با خرج کردن پول در بازی پیشرفت کنند، اما می‌توانند آیتم‌های تزئینی مختلف را برای شخصیت‌ یا ماشینشان خریداری کنند. بنزیس در این باره می‌گوید: «ما اساسا با پرداخت پول برای برنده شدن در بازی مخالفیم، اما پرداخت پول برای داشتن ظاهر جذاب مانعی ندارد.»
از طرف دیگر، به‌نظر می‌رسد که این استودیو می‌تواند هر چپتر بازی MindsEye را به‌عنوان «بازی جدید یکی از افراد کلیدی سری بازی GTA» به‌فروش برساند. مشخص است که افراد زیادی آماده خرید این بازی خواهند بود.

 


باتوجه به این‌که بازی Fortnite هم با Creative 2.0 ویژگی‌هایی مشابه بازی Everywhere ارائه می‌کند، باید دید که سازندگان این بازی چه راهی برای جذب بازیکنان در پیش خواهند گرفت. بازیکنان با فروش آثار خلق شده‌شان در Creative 2.0، 40 درصد از مبلغ فروش را از کمپانی Epic Games دریافت می‌کنند. باید دید که استودیو Build A Rocket Boy چه سیاستی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.
درحال حاضر، همه چیز درباره بازی Everywhere امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. خبری از NFT در بازی نیست و درصورتی که ایده‌های جاه‌طلبانه سازندگان عملی شوند، می‌توانیم شاهد یک عنوان انقلابی و پرفروش دیگر مانند بازی GTA باشیم.  

 

برچسب ها: Everywhere, Fortnite, GTA
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.