پنج بازی فراموش شده برتر راک استار

پنج بازی فراموش شده برتر راک استار

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
3 سال و 9 ماه و 14 روز پیش

با وجود موفقیت‌های دنباله‌دار بازی GTA V و بازی Read Dead Redemption، راک‌استار به کلی فراموش کرده که روزگاری هر دو سال یک‌بار عناوین جدید به بازار عرضه می‌کرد که لزوما ادامه شماره‌های قبلی خود نبودند و هم‌چنان هم در بازار و هم در میان منتقدین و بازیکنان می‌درخشیدند. آن روز‌های خوب مدت‌هاست به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند و حالا از آن راک‌استار رویایی، تنها استودیویی باقی‌مانده که بازی‌هایش با اختلاف پنج ساله با یکدیگر منتشر می‌شوند و حتی یک بازی را بار‌ها و روی پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌کند، برای چند دلار بیشتر.

اما راک‌استاری که امروز می‌شناسیم سایه آن راک‌استاری است که روزگاری با خلق عناوینی مانند بازی Manhunt سبک‌های مختلف را در‌هم می‌تنید و یک بازی مخفی‌کاری دلهره آور روان شناسانه، تحویل بازیکنان می‌داد؛ و وقتی که اعضای این استودیو از خلق عناوین جدید خسته می‌شدند، با خرید حق امتیاز بازی Max Payne از رمدی، دست به خلق شاهکاری مانند بازی Max Payne 3 می‌زدند. با وجود این‌که این بازی هم به‌خاطر فضای متناقض‌اش با نسخه‌های قبلی مخالفان خود را داشت، هرگز نمی‌توان ایرادی غیر از اتمسفر متفاوت با مکس پین‌های نوآر رمدی روی آن گذاشت و هنوز هم گیم‌پلی و کات‌سین‌های پویای بازی که با توجه به اسلحه‌ای که در در دست مکس بود، انیمیشن‌های متفاوتی داشتند، در زمان خود یک نوآوری بزرگ به‌حساب می‌آمدند و هم‌چنان در حد استاندارد بازی‌های امروزی هستند.

اما موفقیت بخش چندنفره بازی GTA V و درآمد میلیارد دلاری این بازی، راک‌استار را بد عادت کرد. پس از عرضه این بازی برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، بار دیگر برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه شد. بعد از این‌که راک‌استار جامعه گیمر‌های رایانه‌های شخصی را دید که تشنه این بازی هستند، پس از مدتی که بازار آرام شده بود، باز‌هم آن‌را برای رایانه‌های شخصی عرضه کرد تا با شوک جدیدی که وارد می‌کند، فروش بازی هم در سطح بالایی باقی بماند. اما گل سرسبد سیاست‌های انتشارمتوالی راک‌استار، معرفی این بازی برای پلی استیشن 5 بود که این آخری صدای سرسخت‌ترین طرفداران این بازی را هم در آورده است.

اما جدا از همه این صحبت‌ها، راک‌استار هنوز هم صاحب امتیاز بازی‌های بزرگیست و حتی با وجود تغییر سیاست‌های راک‌استار در انتشار بازی‌هایش، امید به بازگشت این بازی‌ها در میان طرفداران‌شان زنده است.

 

 

بازی L.A. Noire

انتشار بازی L.A. Noire در سال ۲۰۱۱ از جهات مختلف یکی از جاه طلبانه‌ترین تصمیمات راک‌استار بوده است. این بازی برای اولین بار از تکنولوژی موشن کپچر چهره برای شخصیت‌ها استفاده می‌کرد و به همین دلیل، بین بازی‌های کم حجم آن دوره یک غول ۱۶ گیگابایتی بود.

درام جنایی راک‌استار که با خشونت بی‌پرده خود زاویه‌ دید یک کارآگاه جنایی را به خوبی نمایش می‌داد، با واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی منتقدین و بازیکنان روبه‌رو شد و پایش حتی به مراسم BAFTA هم باز شد.

حل  پرونده‌های جنایی بازی به واقعی‌ترین شکل ممکن، به قدری برای راک‌استار مهم بود که تکنولوژی موشن کپچر چهره برای شبیه سازی هر چه واقع‌گرایانه‌تر حالات چهره شخصیت‌های بازی مورد استفاده قرار گرفت تا بازیکن بتواند با تحلیل احساساتی که در چهره هر فرد بروز داده می‌شود، مانند یک کارآگاه واقعی درباره مظنونان پرونده تصمیم‌گیری کند.

راک‌استار قطعا می‌تواند با انتشار قسمت جدیدی از بازی L.A. Noire یا بازی دیگری در دنیای این بازی، بار دیگر با توجه به جزییات خیره کننده مانند نسخه اول، استاندارد‌های جدیدی در داستان سرایی، جلوه‌های بصری و گیم‌پلی بازی‌های معمایی وضع کند. انتشار نسخه بازسازی شده این بازی در سال ۲۰۱۷ امید‌های طرفداران برای بازگشت این سری را زنده نگه‌داشته است اما هم‌چنان خبری از در دست ساخت بودن این بازی منتشر نشده است.

 

 

بازی Bully

بازی Grand Theft Auto را در یک دنیای کوچک‌تر، مثلا در حد و اندازه‌های یک مدرسه تصور کنید تا در نتیجه بازی Bully نصیب‌تان شود. راک‌استار در این بازی از فرمول همیشگی بازی GTA استفاده کرد و حتی تصاویر هنری این بازی هم یادآور استایل سری بازی‌های GTA بودند. بازیکنان در این بازی می‌توانستند تا رویا‌های همیشگی خود را به واقعیت تبدیل کنند و دمار از روزگار معلم‌های بد اخلاق و مدیر و ناظم شیطان صفت مدرسه در بیاورند و از زیر بار مسئولیت کار‌هایشان هم شانه خالی کنند؛ ترکیبی رویایی که طرفداران زیادی هم در میان جامعه بازیکنان پیدا کرد.

داستان بازی درباره پسری به‌نام جیمی هاپکینز (Jimmy Hopkins) است که پس از اخراج شدن از هفت مدرسه قبلی‌اش و پشت سر گذاشتن مشکلات مختلف خانوادگی، قصد دارد در جامعه کوچک مدرسه‌ جدیدش نامی برای خود دست و پا کند و در کلاس‌هایش هم نمره قبولی را کسب کند. جیمی برای انجام این کار تبدیل به رهبر یکی از گروه‌های قلدر مدرسه می‌شود و همین موضوع داستان‌های زیادی برای او به‌وجود می‌آورد.

سال گذشته شایعاتی مبنی بر در دست ساخت بودن قسمت بعدی این بازی منتشر شدند اما ظاهرا ایده ساخت دنباله‌ای برای بازی Bully سال‌ها پیش توسط راک‌استار متوقف شده و فعلا هیچ برنامه‌ای برای ساخت قسمت جدیدی از این عنوان در دستور کار راک‌استار وجود ندارد.

 

 

بازی Midnight Club

در دوران اوج بازی‌های مسابقه‌ای خیابانی، که بازی‌های مسابقه‌ای کمپانی EA مانند بازی Most Wanted و بازی Carbon بر بازار حکم‌فرمایی می‌کردند، راک‌استار با انتشار سری بازی Midnight Club نشان داد در هر زمینه‌ای که بخواهد می‌تواند بهترین بازی‌ها را عرضه کند. بازی Midnight Club با داشتن بخش تیونینگ بسیار پیش‌رفته و گیم‌پلی آرکید، که تمرکز خود را روی خلق روند بازی لذت بخش و سریع گذاشته بود و تلاشی برای واقع‌گرایانه بودن نمی‌کرد، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازی‌های مسابقه‌ای سال‌های اوج بازی‌های مسابقه‌ای شد. این خصوصیات در بازی Midnight Club 3 به بلوغ کامل رسیدند، به‌شکلی که از این بازی به‌عنوان یکی از برترین بازی‌های مسابقه‌ای آرکید تاریخ یاد می‌شود. با وجود کم طرفدار شدن بازی‌های مسابقه‌ای آرکید در سال‌های اخیر، به خصوص بازی‌هایی که تمرکز ویژه‌ای روی تیونینگ ماشین‌ها داشتند، دیگر خبری از سری بازی Midnight Club نشد و تا به امروز این بازی هم مانند بسیاری از عناوین پرطرفدار راک‌استار به‌دست فراموشی سپرده شده است.

 

 

بازی Agent

یکی از بازی‌هایی که با سر و صدای زیادی معرفی شد و از همان روز‌های اول طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد، بازی Agent بود. این بازی که در نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۷ معرفی شد، قرار بود به‌صورت انحصاری برای پلی استیشن 3 عرضه شود.

بازیکن در این بازی در نقش یک جاسوس در دهه ۷۰ میلادی و دوران جنگ سرد میان ایالات متحده و شوروی قرار می‌گرفت. با وجود این‌که راک‌استار هیچ‌وقت هیچ تصویری به‌غیر از لوگو آن منتشر نکرد، بازی Agent به یکی از بزرگترین حسرت‌های کاربران پلی استیشن تبدیل شد و حتی تا همین امروز هم عده‌ای از این بازی ناامید نشده‌اند و منتظر خبر جدیدی از آن از سوی راک‌استار هستند. با وجود این‌که راک‌استار هنوز وب‌سایت این بازی را از دسترس خارج نکرده، اما علامت تجاری بازی Agent در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی Take Two رها شد تا امید‌ها برای ساخت این بازی کمتر از همیشه شوند.

 

 

بازی Grand Theft Auto Stories

هرچند سری بازی GTA کاملا زنده و سرحال است، اما در گذشته نسخه‌هایی فرعی از داستان‌های دنیای این بازی بین بازی‌های اصلی این مجموعه منتشر می‌شدند که بازی‌های بسیار باکیفیت و پرطرفداری هم از آب در می‌آمدند. بازی‌هایی که تنها برای تعریف یک داستان فرعی، و بازگرداندن بازیکنان به شهر‌های اصلی ساخته می‌شدند اما چیزی بیش از یک محتوای دانلودی معمولی بودند و به عنوان بازی‌های جداگانه شناخته می‌شدند. هر دو بازی Liberty City Stories و بازی Vice City Stories پیش از انتشار بازی GTA IV، و به‌عنوان پیش‌درآمد داستانی برای شخصیت‌های کلاود (Claude) و تامی ورستی (Tommy Vercetti) منتشر شدند. درحالی که هیچ محتوای دانلودی داستانی برای بازی GTA V منتشر نشده است، انتشار یک بازی جداگانه که پسوند Stories را داشته باشد می‌تواند جای خالی چنین محتوایی را برای طرفداران این مجموعه پر کند.

با توجه به درآمد نجومی راک‌استار در سال‌های اخیر، افراد زیادی به بازگشت عناوین قدیمی راک‌استار که به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند امیدوار هستند. هرچند شایعات حاکی از در دست ساخت بودن قسمت دیگری از بازی GTA توسط راک‌استار حکایت دارند و به‌نظر این استودیو به این زودی‌ها دست بردار ماشین پول‌ساز خود نخواهد شد.

برچسب ها: راک استار
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.