معرفی ناامید کننده‌ترین بازی‌ها در نیمه نخست سال 2023

معرفی ناامید کننده‌ترین بازی‌ها در نیمه نخست سال 2023

خشایار بهرامی خشایار بهرامی
9 ماه و 26 روز پیش

بیش از شش ماه از سال جاری میلادی گذشته و در این بین عناوین متعددی توسط استودیوهای بازی سازی متفاوت در دسترس کاربران هریک از پلتفرم‌های مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی قرار گرفته است. مشخصا آثار منتشر شده با نظرات متفاوتی از جانب بازیکن‌ها یا منتقدین مواجه شده‌اند و حتی اگر اکثریت اشخاص نیز از نتیجه نهایی این پروژه‌ها راضی بوده باشند، همچنان انتقادهای گوناگونی پیرامون هریک از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی قابل رویت است. با این حال در میان تمامی عناوین عرضه شده طی نیمه نخست سال 2023، پروژه‌هایی وجود دارد که عملا شکست خورده محسوب می‌شوند و در کنار کسب نمرات بسیار ضعیف، بازیکن‌ها نیز تحت هیچ شرایطی از آن‌ها استقبال نکرده‌اند تا درس بزرگی را به تیم سازنده این آثار بدهند. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی و معرفی مختصر برخی از ناامید کننده‌ترین بازی‌ها در نیمه نخست سال 2023 بپردازیم.

بازی Redfall

از همان روزهای نخست معرفی رسمی بازی Redfall و انتشار نمایش‌های مختلف پیرامون آن، مشخص بود که این پروژه با تمامی فعالیت‌های پیشین استودیو Arkane متفاوت است. اما در این میان، انتظارات همچنان از این بازی به عنوان یک اثر انحصاری برای کامپیوتر و کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس شدیدا بالا بود و کاربران هریک از این پلتفرم‌ها انتظار تجربه یک اثر فراموش نشدنی را در سر داشتند. با این وجود، محصول خروجی فاقد کیفیت لازم در تمامی بخش‌ها بود و نتوانست انتظارات موجود را برآورده کند. درواقع بازی Redfall نه تنها در استفاده از نقات قوت و ویژگی‌های برجسته همیشگی بازی‌های استودیو Arkane ناکام بود، بلکه در پیاده‌سازی و ارائه مکانیزم‌ها و ویژگی‌های جدید نیز عملکرد قابل قبولی را به همراه نداشت. مشکلات فنی متعدد و عدم برطرف شدن آن‌ها توسط آپدیت‌هایی که پس از انتشار بازی در دسترس قرار گرفتند، همگی سبب شدند که این اثر به یکی از ناامید کننده‌ترین بازی‌ها تا به این‌جا بدل شود.

 

بازی The Lord of the Rings: Gollum

پیش از هرچیزی می‌بایست با یک نگاه واقع‌گرایانه اعلام کرد که تقریبا اکثریت افراد انتظار چندان زیادی را از بازی The Lord of the Rings: Gollum نداشتند و صرفا خواستار تجربه یک گیم پلی یا داستان سرگرم‌کننده در سرزمین میانه بودند. با این حال، شاید کمتر شخصی انتظار این را داشت که با یکی از بدترین بازی‌های تاریخ صنعت ویدیوگیم مواجه شود. بازیکن اکشن-ادونچر و مخفی‌کاری استودیو Daedalic Entertainment پس از پشت سر گذاشتن تاخیرهای مکرر، در زمان انتشار از همه نظر دارای سطح کیفیت افتضاحی بود و هیچ‌یک از مکانیزم‌ها و المان‌های طراحی شده آن به درستی کار نمی‌کرد. سیستم مراحل بازی و فعالیت‌های مختلف آن به طرز خسته کننده‌ای طراحی شده است و مکانیک‌های مرتبط با مبارزه یا کاوش در محیط تحت هیچ شرایطی رضایت بخش نیست. در کنار عدم بهینه بودن مکانیزم‌های مختلف گیم پلی، مشکلات فنی متعدد و بد اجرا شدن بازی روی تمامی پلتفرم‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین بازی‌های رایگان MMORPG 

بازی Leap

برخلاف بسیاری از عناوین حاضر در این مطلب، بازی Leap چه در زمان توسعه‌اش و چه در زمان انتشارش تیترهای خبری چندان زیادی را به خود اختصاص نداد و نمی‌توان گفت که مشابه با بسیاری از بازی‌ها، از این عنوان نیز انتظارات زیادی وجود داشته است. با این حال، بازی همچنان با وعده‌های تیم سازنده‌اش متفاوت بوده و باوجود ارائه مکانیزم‌های پیمایش سریع و جلوه‌های بصری جذاب، سیستم گیم پلی آن پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع بازی خسته کننده می‌شود و بازیکن‌ها از کلیت آن راضی نخواهند بود. دراصل قرار بود تا گیم پلی بازی Leap یک تجربه شوتر اول شخص رقابتی را برای اشخاص رقم بزند که متأسفانه در تحقق اهدافش شکست خورده است!

 

بازی Forspoken

مشخصا برای اکثریت بازیکن‌ها خبر ساخته شدن یک پروژه AAA از جانب شرکت Square Enix یک موضوع هیجان انگیز به شمار می‌رود. بازی Forspoken حتی در زمان معرفی‌اش تحت عنوان Project Athia جز عناوین مورد انتظار برای کنسول پلی استیشن 5 به شمار می‌رفت و کاربران بی‌شماری در انتظار انتشار آن بودند. همانطور که از عنوان این مطلب پیدا است، این بازی نیز نتوانست در حد و اندازه انتظارات موجود ظاهر شود و به دلیل شخصیت پردازی و روایت داستانی غیرقابل قبولش، با انتقادهای گوناگونی از جانب بازیکن‌ها و منتقدین مواجه شد. بازی Forspoken درواقع یک اثر جهان باز است، اما برخلاف سایر عناوین مشابه جهان این بازی فاقد هرگونه جزئیات به خصوص یا اسرار و فعالیت‌های سرگرم‌کننده بوده و برخی اشخاص کلیت جهان آن را یک محیط تقریبا خالی توصیف می‌کنند. سیستم مبارزات بازی با وجود سرگرم‌کننده بودن و تنوعی که دارد، در پوشش دادن ضعف‌های غیرقابل چشم پوشی ماموریت‌ها و فعالیت‌های بازی ناکام است و به همین خاطر شاید تنها ویژگی مثبت بازی نیز تحت هیچ شرایطی به چشم بازیکن‌ها نیامده و لذت ناشی از آن احساس نمی‌شود!

 

نسخه کامپیوتر بازی The Last of Us Part 1

هنوز هیچ شخصی نمی‌تواند دلیل اصلی انتشار نسخه کامپیوتر بازی The Last of Us Part 1 را با صراحت و قطعیت اعلام کند. استودیو ناتی داگ جز معدود تیم‌های توسعه دهنده محسوب می‌شود که محصولات‌شان از لحاظ جوانب فنی و جلوه‌های بصری همواره از کیفیت قابل توجهی برخوردار بوده و بازیکن‌ها همیشه از محصول خروجی‌شان رضایت داشته‌اند. به همین منظور پورت بی‌کیفیت بازی مذکور برای پلتفرم PC سبب شده تا کاربران بی‌شماری از این اقدام ناتی داگ و تجربه حاصل این از نسخه شوکه شوند. با توجه به ویدیوها و تصاویر مختلفی که از این پروژه در فضا مجازی منتشر شده، هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که چرا از انتشار این اثر جلوگیری صورت نگرفته و عرضه آن به زمان دیگری موکول نشده است. بی‌شک کاربران کامپیوتر متعددی از سرتاسر دنیا در انتظار تجربه بازی The Last of Us Part 1 بودند و کیفیت نهایی این پروژه، تجربه شدیدا ناامید کننده‌ای را برایشان به همراه داشته است.

 

بازی Layers of Fear

مدت زمان نسبتا زیادی از شروع فعالیت‌های استودیو Bloober Team روی توسعه بازی‌های دلهره آور روان‌شناختی می‌گذرد و این تیم توسعه دهنده اخیرا بازی Layer of Fear را در دسترس بازیکن‌ها قرار داده است. در زمان پیش‌برد مراحل تولید پروژه گفته می‌شد که این اثر ضمن ترکیب برخی از المان‌ها و مکانیزم‌های گیم پلی دو بازی نخست این فرنچایز و متصل کردن برخی جوانب داستانی‌شان با یک‌دیگر، ویژگی‌ها و محتواهای تازه‌ای را نیز در اختیار بازیکن‌ها قرار می‌دهد. اما همه چیز پس از انتشار رسمی بازی تغییر پیدا کرد و این عنوان به غیر از ارائه جزئیات بصری قابل توجه و تکیه کردن کامل به این بخش، تجربه کسل کننده و تقریبا تکراری را برای بازیکن‌ها به همراه دارد. استودیو Bloober Team این روزها مشغول توسعه نسخه ریمیک بازی Silent Hill 2 است و باید دید که سرنوشت نهایی این پروژه مورد انتظار چگونه خواهد بود.

 

بازی Crash Team Rumble

پیش از هرچیزی باید خاطر نشان کرد که بازی Crash Team Rumble می‌تواند برای ساعت‌ها هربازیکنی را به خصوص طرفداران همیشگی این فرنچایز را سرگرم کرده و اشخاص تجربه درنهایت لذت بخشی را از بازی کسب کنند. این عنوان در دسته بازی‌های MOBA  قرار می‌گیرد و تیم سازنده صرفا تمرکزش را روی خلق یک گیم پلی سرگرم‌کننده قرار داده است. به همین منظور برخلاف سایر آثار لایو سرویس، بازی CTR فاقد حالات و بخش‌های متفاوت است و این انتظار وجود که تیم Toys for Bob به شکل بهتری از این عنوان پشتیبانی کرده و این نکته منفی بسیار مهم در مورد آن را برطرف سازند. قطعا اضافه شدن حالات مختلف به بازی سبب می‌شود تا کلیت تجربه آن از حالت تکراری خارج شده و بیشتر از همیشه برای بازیکن سرگرم‌کننده ظاهر شود.

 

بیشتر بخوانید: مورد انتظارترین بازی‌های داستانی که با موتور Unreal Engine 5 توسعه می‌یابند

بازی Lego 2k Drive

برخلاف اکثریت عناوین مطرح شده در این مطلب، بازی Lego 2k Drive نقاط قوت و ویژگی‌های دلچسب متعددی را دارا است. جهان این عنوان شدیدا پویا و رنگارنگ است و امکان خصوصی سازی یا ساخت هرگونه وسیله نقلیه‌ای را که بازیکن بخواهد،‌ برایش فراهم می‌کند. مکانیزم‌های بازی نیز شدیدا ساده هستند و اشخاص خیلی سریع با سیستم گیم پلی آن ارتباط برقرار می‌کنند. اما در این میان نبود فعالیت‌های اختیاری قابل توجه یا تکراری شدن فعالیت‌های اصلی بازی در کنار لذت بخش نبودن گشت و گذار در جهان آن، همگی درنهایت سبب شده‌اند که این بازی نیز از دیدگاه بسیاری از بازیکن‌ها به یک اثر ناامید کننده بدل شود و نتواند انتظارات موجود را برآورده کند.

 

بازی Ravenbound

پیش از انتشار رسمی بازی Ravenbound، تیم سازنده ادعا داشت که این عنوان یک بازی جهان باز Roguelite خواهد بود و کلیت جهان آن با الهام از اساطیر اسکاندیناوی طراحی شده است. اما هنگامی‌که بازیکن‌ها اقدام به شروع نسخه نهایی بازی می‌کنند، متوجه می‌شوند که این عنوان از تمامی جوانب شکست خورده تلقی می‌شود و در تحقق وعد‌ه‌های مطرح شده، تحت هیچ شرایطی موفق نبوده است. جهان بازی مذکور بسیار وسیع است، با این حال کلیت آن خالی و پوچ به نظر می‌رسد و کمتر بازیکنی را می‌توان یافت که وقتش را صرف کاوش در نواحی مختلف کند. سیستم مبارزات بازی نیز با توجه به تنوع نسبتا کم کومبوها و دشمنان پس از گذشت مدتی تکراری خواهد شد و در کنار تمامی معایب مطرح شده، معضلات فنی نیز بازی Ravenbound را به یک اثر ضعیف و دور از انتظار بدل کرده‌اند.

 

بازی Strayed Lights

به عنوان محصول یک استودیو بازی سازی کوچک و در نظر داشتن دیدگاه ویژه و قابل توجه‌شان، نمی‌توان سخت‌گیری چندان زیادی را نسبت به نتیجه نهایی تلاش اعضا استودیو Embers داشت. چراکه همچنان برخی از اهداف‌شان را به درستی تحقق بخشیده‌اند و بخش‌های مختلفی از پروژه را به بهترین شکل طراحی کرده‌اند. داستان، موسیقی متن و طراحی کلی جهان بازی کاملا شایسته تقدیر هستند. در نقطه مقابل، سیستم مبارزات بسیار بازی به بدترین شکل طراحی شده‌اند و وجود معایب فنی نظیر باگ‌های متعدد و آزار دهنده، همگی شدیدا روی پایین آمدن کیفیت تجربه بازیکن‌ها تاثیر داشته است.

 

برچسب ها: The Last of Us Part 1, Redfall, Forspoken,
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.